صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۲۶ آبان ۱۳۹۹ / ۱۰:۰۲
کد خبر: 3009
گزارشگر: 213
۱۴۴۵
۰
۰
۱
براساس اظهارات سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا

تعطیلی تهران و منع تردد شبانه!

تعطیلی تهران و منع تردد شبانه!
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفته است که بر اساس مصوبه این ستاد از روز شنبه اول آذر، ۱۵۰ کلان‌شهر ایران از جمله تهران به مدت دو هفته تعطیل خواهند شد.
بحران کرونا؛ تهران «دو هفته تعطیل می‌شود»، منع تردد شبانه در ۱۵۰ شهر از اول آذر

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفته است که بر اساس مصوبه این ستاد از روز شنبه اول آذر، ۱۵۰ کلان‌شهر ایران از جمله تهران به مدت دو هفته تعطیل خواهند شد.

علیرضا رئیسی روز دوشنبه ۲۶ آبان در پایان جلسه فوق‌العاده ستاد ملی کرونا اظهار داشت: در تعطیلی دو هفته‌ای که در ۱۵۰ شهر اعمال می‌شود، به جز مراکزی مثل سوپرمارکت، نانوایی، بیمارستان، مطب، داروخانه و جاهایی که «مایحتاج ضروری مردم» را تامین می‌کنند، «همه جا تعطیل خواهد بود».

با وجود تاکید برخی کارشناسان و مسئولان بر لزوم تعطیلی حداقل دوهفته‌ای تهران و شهرهای دیگر که آمار کرونا در آن‌ها بسیار بالا است، دولت تاکنون در مقابل این خواسته مقاومت کرده بود.

بنا بر اظهار نظرهای کارشناسان، به نظر می‌رسد این پافشاری دولت بنا به دلایل اقتصادی باشد.

حسن روحانی، که از مخالفان تعطیلی گسترده بود، پیش از این گفته بود که تعطیل کردن همه جا «راحت‌ترین کار» است «اما بعدش هم مردم از گرسنگی و فقر و بیکاری به خیابان خواهند آمد».

تحریم‌های آمریکا در سال‌های گذشته، نوسانات نرخ ارز و شیوع کرونا در ماه‌های گذشته بر وضعیت معیشت بسیاری از شهروندان ایرانی و افزایش نرخ بیکاری تاثیر گذاشته است.

با وجود این اختلاف نظرها، در روزهای گذشته افزایش سریع مبتلایان به کرونا که طبق آمارهای رسمی تا بیش از ۱۳ هزار نفر در روز و رسیدن تعداد مرگ‌ومیرهای روزانه به بیش از ۴۵۰ نفر در روز، دولت ایران را وادار به اعمال محدودیت‌های شدیدتر کرده است.

در روزهای گذشته برخی از مسئولان از جمله محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران، درباره رسیدن به آمار مرگ و میر به بیش از هزار نفر در طول یک شبانه‌روز هشدار داده بودند.

در همین حال با توجه به اینکه مدیران سازمان نظام پزشکی ایران اعلام کردند که آمارهای واقعی کرونا در ایران سه تا چهار برابر آماری است که وزارت بهداشت اعلام می‌کند، می‌توان گفت که آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در ایران در حال حاضر بین ۱۳۰۰ تا ۱۸۰۰ نفر در شبانه‌روز برآورد می‌شود.

منع تردد شبانه در ۱۵۰ شهر

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا همچنین از اعمال منع تردد درون شهری از ساعت ۹ شب تا ۴ صبح در ۱۵۰ شهری خبر داده که قرار است تعطیل شوند.

او تاکید کرد که منع تردد بین شهری که قبلا اعلام شده بود، ادامه خواهد یافت و در شهرهایی که وضعیت قرمز و نارنجی دارند، صرفا ماشین‌هایی که پلاک بومی دارند، اجازه ورود خواهند یافت.

به گفته رئیسی، افراد متخلف در این زمینه در شهرهای با وضعیت شیوع نارنجی ۵۰۰ هزار تومان و در شهرهای قرمز یک میلیون تومان جریمه می‌شوند.

بنابر آخرین گزارش رسمی وزارت بهداشت و درمان، در حال حاضر به جز استان‌های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان که در وضعیت «نارنجی و زرد» قرار دارند، ۲۷ استان دیگر کشور در وضعیت «قرمز» به‌ سر می‌برند/
https://www.asianews.ir/u/1Rm
اخبار مرتبط
سعید نمکی، وزیر بهداشت، با اشاره به «ساده‌اندیشی عده‌ای» از دولتمردان ایران در زمان آغاز شیوع کرونا در زمستان گذشته گفت: «آن زمان در جلسات دولت گفتم نگران روزی هستم که آتش این بیماری دامن تک‌تک اعضای هیات دولت را بگیرد که گرفت.»
نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونای پایتخت با بیان اینکه وضعیت تهران از نظر شیوع کرونا بحرانی است، خبر داد که موضوع تعطیلی کامل و دو هفته‌ای استان تهران در آستانه تایید نهایی است.
با رسیدن آمار روزانه جان‌باختگان کرونا در ایران به بیش از 450 نفر، محمدرضا هاشمیان، فوق‌تخصص آی‌سی‌یو، فاش کرد که به دلیل مخالفت با نظرات مسئولان عذر او را از کمیته علمی ستاد کرونا خواسته‌اند؛ این در حالی است که چندی پیش دکتر هاشمیان، با انتشار ویدئویی کوتاه به آثار مثبت داروی خوراکی فاویپراویر(Favipiravir) اشاره کرد و از وزارت بهداشت انتقادی را بیان داشت که چرا با تجویز این دارو از سوی پزشکان موافقت نمی‌کند و با این ممانعت موجب دسترسی ناکافی بیمارستان‌ها و پزشکان به این دارو شده است.
عضو ستاد ملی مقابله با کرونای ایران امروز، ضمن اشاره به ناکارآمدی طرح محدودیت ساعتی کسب ‌و کار تاکید کرد که قطع زنجیره کرونا فقط با تعطیلی کامل و سه هفته‌ای همه دستگاه‌ها محقق می‌شود.
رؤسای ۶۵ دانشکده و دانشگاه علوم پزشکی سراسر کشور در نامه‌ای به سعید نمکی، وزیر بهداشت، خواستار تعطیلی حداقل دوهفته‌ای سراسری همراه با اعمال محدودیت جدی در سفرهای بین شهری شدند.
در تازه‌ترین اقدام برای کنترل شیوع کرونا، رئیس جمهور از کاهش ساعت کار برخی مشاغل به شش بعدازظهر در تهران، مراکز استان‌ و شهرهای پرجمعیت از روز سه‌شنبه، ۲۰ آبان تا ۲۰ آذر خبر داد.
رئیس کمیته سلامت در شورای شهر تهران روز شنبه، از جان باختن ۱۷ هزار و ۷۵۴ نفر در پایتخت به دلیل ابتلا به کرونا در ماه‌های گذشته خبر داد.
بر اساس آخرین آمار رسمی کرونا در ایران، تعداد جان‌باختگان در یک شبانه‌روز گذشته ۴۰۶ نفر و تعداد مبتلایان جدید نیز ۸ هزار و ۷۷۲ نفر اعلام شد.
در حالی که بالاترین آمار جان‌باختگان روزانه کرونا در ایران طی شبانه‌روز گذشته به ثبت رسید، مردم تهران در انتظار تصمیم برای تعطیلی دو هفته‌ای پایتخت هستند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید