صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۳۰ تیر ۱۴۰۰ / ۲۰:۱۶
کد خبر: 5197
گزارشگر: 213
۱۴۰۴
۰
۰
۷
حمایت معلمان، بازنشستگان و هنرمندان از مردم معترض شهرهای جنوبی

تجمع فعالان فرهنگی و «اعلام همبستگی» سینماگران و صنوف مختلف با تظاهرات خوزستان

تجمع فعالان فرهنگی و «اعلام همبستگی» سینماگران و صنوف مختلف با تظاهرات خوزستان
سینماگران،نویسندگان و فعالان فرهنگی و هنری ایران، گروه اتحاد بازنشستگان و جمعی از فعالان صنفی کارگری، معلمان و فعالان مدنی درباره اعتراضات خوزستان در بیانیه‌های جداگانه‌ با هم‌میهنان شهرهای جنوبی اعلام همبستگی کردند.

به گزارش آسیانیوز، بیش از ۳۳۰ نفر از سینماگران و نویسندگان و فعالان فرهنگی و هنری ایران، روز چهارشنبه ۳۰ تیر، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند که با «هم‌میهنان خوزستانی همبسته‌»اند.

---------------

بیشتر بخوانید:
دستگاه امنیتی حق گلوله زدن به مردم را ندارد!

کشته شدن دو شهروند معترض و یک مامور نیروی انتظامی در ششمین شب تظاهرات جنوب ایران

-----------------------------------------------------

همزمان با شدت گرفتن اعتراضات در شهرهای مختلف استان خوزستان در ششمین روز از این اعتراضات، امضاکنندگان این بیانیه گفته‌اند «دزدسالارانی که با غارت‌گری به محیط زیست و منابع و فرهنگ ایرانیان تاخته‌اند، شایسته‌ی مسئولیت نیستند.»

این چهره‌های فرهنگی و هنری همچنین نوشته‌اند که معترضان، «به جان آمده از ظلم و خشونت و تبعیض هستند» و گفته‌اند که تداوم این وضعیت موجب نابودی ایران خواهد شد.

مسعود کیمیایی، جعفر پناهی، محمد رسول‌اف، عبدالرضا کاهانی، بهمن قبادی، محمد شیروانی، مهناز محمدی، مصطفی آل‌احمد، علی مصفا، بهتاش صناعی‌ها، مریم مقدم، حمید پورآذری، عزیزالله حمیدنژاد، حمید نعمت‌الله، نگار جواهریان و مهتاب کرامتی ازجمله امضاکنندگان این بیانیه هستند.

همزمان تعدادی از سینماگران ایرانی نیز در حمایت از معترضان خوزستانی در مقابل خانه هنرمندان در تهران تجمع کردند.

بر اساس عکس‌های منتشرشده از این تجمع، مسعود کیمیایی، کیانوش عیاری، پگاه آهنگرانی و نوید محمدزاده ازجمله حاضران در این تجمع بودند.

در ششمین روز از اعتراضات گسترده در شهرهای خوزستان که با اعتراض به بی‌آبی در غرب این استان آغاز شد و به اعتراضات سیاسی در شرق خوزستان کشیده شده، گزارش‌های غیررسمی از کشته شدن «دست‌کم پنج نفر» بر اثر شلیک نیروهای امنیتی و انتظامی حکایت دارد.

 مقام‌های رسمی تاکنون خبر کشته‌ شدن دو جوان معترض در این اعتراض‌ها را تأیید کرده‌اند و در عین حال آن را به «اغتشاشگران» نسبت داده‌اند. سوسنگرد یکی از شهرهایی است که مردم شبانه در آن تظاهرات اعتراضی برگزار می‌کنند.

همچنین شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در بیانیه‌ای در حمایت از مردم معترض خوزستان صادر کرد.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان همچنین خواستار پایان دادن به «این خشونت عریان» شد و از مسئولان خواست «یک بار و برای همیشه جلوی این جنایات گرفته شود.»

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه نیز با انتشار بیانیه‌ای شلیک گاز اشک‌آور و تیراندازی به سوی «مردم بی‌دفاع» خوزستان از سوی نیروهای انتظامی و امنیتی را محکوم کرد و بر مسالمت‌آمیز بودن تظاهرات مردم خوزستان تاکید کرد.

 حمایت حسین علیزاده و صدها سینماگر

حسین علیزاده، نوازنده و آهنگساز برجسته، نیز در پیامی کوتاهی برای مردم معترض خوزستان نوشت: «آب یا خون؟ مردم خونگرم خوزستان آب می‌خواهند نه خون! مردم جان برکف وطن آب می‌خواهند نه خون! بشنو! صدای قلب ایران می‌تپد، در جان ایران.»

همچنین شماری از بازیگران و کارگردانان سینما و تلویزیون از جمله مسعود کیمیایی، نوید محمدزاده، پگاه آهنگرانی و سجاد افشاریان روز چهارشنبه با تجمع مقابل خانه هنرمندان در تهران از اعتراضات خوزستان حمایت کردند.

حامد بهداد، بازیگر سینما و تلویزیون نیز در حساب اینستاگرام خود نوشت: «مردم خوزستان آب معدنی نیاز ندارند، آنها جمع شدند تا از حقوق خودشان و از حق تمام مردم ایران دفاع کنند.»

عصر روز سه‌شنبه جمعی از فعالان مدنی پس از تجمع مقابل وزارت کشور در حمایت از اعتراض‌های خوزستان بازداشت و پس از مدتی آزاد شدند.

دو روز پیش نیز گروهی از مستندسازان با صدور بیانیه‌ای در حمایت از معترضان خوزستان، سرکوب آنها را محکوم کردند.

در میان ورزشکاران نیز مازیار زارع، سرمربی تیم فوتبال ملوان بندرانزلی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره واکسینه شدن تیمش در برابر کرونا، با اشاره به شرایط شهروندان خوزستان گفت: «به مردم در خوزستان آب برسد، واکسن پیشکش و نخواستیم.»

سناتور جمهوری خواه آمریکا، مارکو روبیو نیز در توییتی خواستار حمایت از معترضان به بی آبی در ایران شد. 

در آمریکا و آلمان نیز گروهی از شهروندان ایرانی در حمایت از اعتراض‌های خوزستان تجمع کردند./

https://www.asianews.ir/u/36v
اخبار مرتبط
ششمین شب اعتراضات شهرهای خوزستان به بی‌آبی، سه‌شنبه شب مردم شهرهای اهواز، ایذه، سوسنگرد، شوشتر، خرمشهر، آبادان، بهبهان، رامشیر، ویس، دارخوین، ماهشهر، و مناطقی از دزفول با کشته شدن دو جوان معترض و ماموز نیروی انتظامی همراه بود.
در حالی که اعتراضات مردم خوزستان به بحران بی‌آبی ادامه دار شده است، امروز ویدئوهایی از ایستگاه مترو صادقیه تهران در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌دهد شهروندانِ منتظر مترو نسبت به موضوعاتی اعتراض کرده اند.
محمد خاتمی و محمود احمدی‌نژاد، دو رئیس جمهور پیشین، روز دوشنبه ۲۸ تیر به اعتراضات کنونی در استان خوزستان واکنش نشان دادند و از برخورد نیروهای امنیتی با معترضان انتقاد کردند.
کانون مدافعان حقوق بشر روز یکشنبه ۲۷ تیرماه در نامه‌ای به میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل مدعی خشونت در برخورد با معترضان خوزستان شد.
قاسم خضیری، ۱۷ ساله، مصطفی نعیماوی، ۳۰ ساله و علی مزرعه، سه جوان اهل جنوب ایران در جریان اعتراض‌های خوزستان کشته شدند.
شهروندان تعدادی از شهرهای استان خوزستان شامگاه گذشته در اعتراض به بی‌آبی تظاهرات کردند و برخی از جاده را بستند
اتحادیه اروپا روز دوشنبه ۲۳ فروردین اعلام کرد که شش فرمانده ارشد نظامی، دو مقام امنیتی و سه زندان ایران را به اتهام نقض حقوق بشر و سرکوب اعتراضات آبان ۹۸ به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید