صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۹ آبان ۱۴۰۰ / ۱۶:۱۱
کد خبر: 6448
گزارشگر: 213
۱۰۸۸
۰
۰
۴
هک شدن بنزین یارانه کار اسرائیل و آمریکا است

شناسایی «عامل» حمله سایبری به سامانه‌های سوخت!

شناسایی «عامل» حمله سایبری به سامانه‌های سوخت!
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، گفته است براساس تحلیل‌های اطلاعاتی٬ حمله سایبری به سامانه‌های سوخت در ایران کار آمریکا، اسرائیل و یک کشور خارجی دیگر بوده است، اما او تا پایان تحقیقات در این زمینه نمی‌تواند به صورت قطعی ابراز نظر کند.
به گزارش آسیانیوز، دبیر شورای عالی فضای مجازی هفته گذشته گفت که در «حمله سایبری» چهارم آبان همه ۴۳۰۰ جایگاه سوختی در ایران دچار اختلال شده‌ است.
 
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، گفته است براساس تحلیل‌های اطلاعاتی٬ حمله سایبری به سامانه‌های سوخت در ایران کار آمریکا، اسرائیل و یک کشور خارجی دیگر بوده است، اما او تا پایان تحقیقات در این زمینه نمی‌تواند به صورت قطعی ابراز نظر کند.

غلامرضا جلالی در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت: بر اساس تحلیل‌های اطلاعاتی این حمله از طرف یک کشور خارجی و آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها انجام شده است، «اما از نظر اطلاعات فنی در حال بررسی هستیم و به صورت قطعی نمی‌توانیم درباره منشأ حمله اظهار نظر کنیم البته بخشی از بررسی‌ها به نتیجه رسیده است.»

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در این مصاحبه نام «کشور خارجی» که به همراه آمریکا و اسرائیل در این حمله سایبری دست داشته است٬ اشاره‌ای نکرد.

جمهوری اسلامی ایران در چند سال گذشته گفته است که برای مقابله با حملات سایبری در حالت آماده باش قرار دارد و آمریکا و اسرائیل را عامل حملات سایبری به این کشور معرفی کرده است. این در حالی است که اسرائیل، ایالات متحده و دیگر قدرت‌های غربی٬ ایران را به تلاش برای اخلال و نفوذ به شبکه‌های خود متهم کرده‌اند.

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور هم چند روز پیش گفت، حمله سایبری به سامانه فروش بنزین یارانه‌ای در سراسر کشور، اقدامی برای «ایجاد بی‌نظمی و اخلال در زندگی مردم» و «عصبانی کردن» آن‌ها بود.

روز سه‌شنبه چهارم آبان از قطع توزیع بنزین در جایگاه‌های سوخت سراسر کشور به دلیل «اختلال» در سامانه هوشمند سوخت خبر داده شد و همزمان تصاویری در شبکه‌های اجتماعی از بیلبوردهای دیجیتال نصب‌شده در برخی نقاط منتشر شد که روی آن‌ها شعارهایی معترضنه درباره قطع بنزین  به چشم می‌خورد.

پیش از این دبیر شورای عالی فضای مجازی اعلام کرده بود که در این «حمله سایبری» همه ۴۳۰۰ جایگاه سوختی در ایران دچار اختلال شد.

غلامرضا جلالی در ادامه این مصاحبه تصریح کرد، «این حمله به حمله سایبری به راه آهن و بندر شهید رجایی شبیه است و از نظر ما این حمله به طور قطع به وسیله آمریکایی‌ها» و اسرائیلی‌ها انجام شده است.

حمله سایبری به سامانه‌های شرکت راه‌آهن در ۱۸ تیرماه باعث وقوع هرج‌ومرج در ایستگاه‌های قطار ایران شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، به‌دنبال اختلال سراسری در ساعات اخیر در سیستم‌های کامپیوتری شرکت راه‌آهن که احتمالا ناشی از «حمله سایبری» بوده، فعالیت صدها خطوط قطار به تعویق افتاد و یا حتی لغو شد.

پنج روز پس از بروز اختلال در شبکه توزیع سوخت ایران به دلیل حمله سایبری، کماکان ۲۲۰۰ پمپ بنزین به سامانه هوشمند وصل نشده‌اند و در بسیاری از جایگاه‌ها خبری از بنزین ۱۵۰۰ تومانی نیست.

در حال حاضر در پمپ‌ بنزین‌هایی که به سامانه سوخت وصل نشده‌اند، مردم بنزین را تنها با نرخ سه هزار تومان دریافت می‌کنند.

مخالفان جمهوری اسلامی می‌گویند، حمله سایبری روز سه‌شنبه یادآور اعتراضات به افزایش بهای بنزین در آبان سال ۱۳۹۸ است.

احمد وحیدی، وزیر کشور ایران، در واکنش به این حادثه گفت که «دشمن برای آبان‌ماه برنامه‌ریزی کرده» و اختلال در شبکه سوخت را «آغاز» آن دانست.

محمود عباس‌زاده مشکینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس، نیز در اظهاراتی مشابه گفته است «انتظار می‌رفت که در آبان‌ماه چنین اتفاقی رخ دهد»./
https://www.asianews.ir/u/442
اخبار مرتبط
پنج روز پس از بروز اختلال در شبکه توزیع سوخت ایران به دلیل حمله سایبری، کماکان ۲۲۰۰ پمپ بنزین به سامانه هوشمند وصل نشده‌اند و در بسیاری از جایگاه‌ها خبری از بنزین ۱۵۰۰ تومانی هم نیست؛ این در حالی است که بسیاری از مردم به دلیل عدم توان خرید بنزین آزاد نگران هستند.
در حالی که گفته های ضد و نقیض مسوولان حاکی از ارایه بنزین دولتی در برخی از جایگاه های سوخت است، بر اساس گفته های منابع محلی و اعلام رئیس صنف جایگاه‌داران سوخت، بیش از ۹۵ درصد جایگاه‌های عرضه سوخت ایران با ارائه بنزین به قیمت آزاد فعال‌اند.
در ادامه اختلال ها در ارایه بنزین هوشمند در کشور، براساس آخرین گزارش‌ها امروز ۶ آبان، ۱۸ جایگاه در تهران بنزین سهمیه‌ای عرضه می‌کنند و مردم می‌توانند با استفاده از کارت و سهمیه سوخت خود، بنزین ۱۵۰۰ تومانی بزنند. اما در بقیه جایگا‌ه‌ها همچنان سوخت آزاد موجود است.
همچنانکه دبیر شورای عالی فضای مجازی روز گذشته گفت جایگاه‌های سوخت تا روز پنج‌شنبه به وضعیت عادی برمی گردد، اختلال در جایگاه سوخت همچنان ادامه دارد و امروز وزیر نفت از اهدای سهمیه بنزین ویژه‌ به منظور جبران این مدت برای مردم خبر داد.
فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی ایران، اختلال بنزین را ناشی از یک حمله سایبری گسترده اعلام کرد که همه چهار هزار و ۳۰۰ جایگاه سوختی در ایران را دچار وقفه در عرضه سوخت کرده است؛ این در حالی است که تصاویر شبکه‌های اجتماعی نشان می دهد که روی بیلبوردها پرسش های اعتراض آمیز نوشته شده است.
در حالی که گفت و شنودهای مجازی کاربران از هک شدن سامانه بنزین یارانه ای حکایت دارد، استاندار تهران اعلام کرده است مردم بابت اختلال در کارت های سوخت نگرانی نداشته باشند؛ وزارت نفت نیز در این باره برای مشترکین پیامک ارسال کرده است.
با دو نرخی شدن بنزین در آبان ماه ۹۸ و همچنین سهمیه‌بندی آن، برای برخی از مردم درباره مراحل صدور کارت سوخت ابهاماتی وجود دارد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید