صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۷ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۶:۳۸
کد خبر: 7943
گزارشگر: 213
۸۹۸
۰
۰
۳
اظهارات تازه بانک مرکزی ایران و تمرکززدایی از رمزارزها

ماجرای عرضه «رمزریال» چیست؟

ماجرای عرضه «رمزریال» چیست؟
در حالی که بانک مرکزی هنوز درباره «رمزریال» و قابلیت تبدیل آن به ارزهای دیگر جزییاتی منتشر نکرده است، از همگانی شدن رمزریال خبر داده است.

به گزارش آسیانیوز، روابط عمومی بانک مرکزی ایران روز پنج‌شنبه، ۷ بهمن، خبر داد که یک ابراز پرداختی جدید به نام رمزریال به‌زودی ارائه همگانی می‌شود.

«رمزریال شکل دیگری از اسکناس است که به صورت کاملاً دیجیتال در اختیار مردم قرار می‌گیرد.»(شرق)

--------------

بیشتر بخوانید

شرط ایلان ماسک برای خوردن مک‌دونالد در توئیت جدیدش/پایان سقوط رمزارزها در را است؟

---------------------------------------

مهران محرمیان، معاون فناوری نوین بانک مرکزی، پیش از این در روز ۲۷ دی ضمن اعلام خبر اجرای «آزمایشی» رمزریال گفته بود که این پول دیجیتالی برای حل تناقض بین «تمرکززدایی رمزارزها» و «حاکمیت پول کشورها» و با نظر رهبر جمهوری اسلامی طراحی شده است.

 بانک مرکزی ایران در اردیبهشت ۱۳۹۷ خرید و فروش بیت‌کوین در ایران را ممنوع و اعلام کرده بود که با توجه به این که «ماهیت ارزهای مجازی این ارزها را به ابزاری برای پولشویی، تامین مالی تروریسم و به طور کلی جابه‌جایی پول بین مجرمان تبدیل می‌کند، ممنوعیت به‌کارگیری این ارزها به بانک‌ها ابلاغ شده است».

 

------------

بیشتر بخوانید

دشواری پیش بینی قیمت دلار در سایه مذاکرات نامعلوم/ تمایل پول خارجی به جهش از ۳۰ هزار تومان

------------------------------------------------------

با این حال برخی مسوولان و نمایندگان مجلس در سال‌های اخیر به طور علنی اعلام کرده‌اند که رمزارزها برای دور زدن تحریم‌ها ابزار کارآمدی است. از جمله غلامرضا مرحبا، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس اواخر شهریور امسال با اشاره به استخراج سالانه «۱.۱ میلیارد دلار رمزارز در ایران» گفته بود که «نمی‌توان نسبت به استفاده از این ظرفیت برای دور زدن تحریم‌ها بی‌تفاوت و بی‌برنامه بود».

 

------------

بیشتر بخوانید

بیت کوین در «جمعه سیاه»/زمستان رمزارزی کی تمام می شود؟
--------------------------------------------

بانک مرکزی ایران درباره رمزریال، سازوکار آن، قابلیت تبدیل آن به ارزهای دیگر و بهای تمام‌شده آن تاکنون جزئیاتی را منتشر نکرده است.


آرش قنبرزاده، کارشناس بازار ارزهای دیجیتال پیشتر در گفت‌وگو با «اقتصاد آنلاین» گفته بود که «رمزارز ملی با توجه به این که زیر نظر بانک مرکزی و کاملا متمرکز است، از ماهیت غیرمتمرکز بودن ارزهای دیجیتال برخوردار نیست» و «به احتمال زیاد قابل استخراج نخواهد بود».

 قنبرزاده افزوده بود که «برای افرادی که به ارزهای دیجیتال علاقه‌‍‌مند هستند، رمزارز ملی مورد جذابی نمی‌تواند باشد. اما برای دولت، به منظور دور زدن تحریم‌ها، راه‌ حلی است که به آن فکر کرده‌اند»./

https://www.asianews.ir/u/588
اخبار مرتبط
در آستانه نگرانی ها از ادامه «زمستان رمزارزی»، ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا غول فست‌فود جهان را برای پذیرش رمزارز تحت فشار قرار داد و اعلام کرد اگر مک‌دونالد دوج‌کوین را به عنوان ارز پرداخت بپذیرد، در تلویزیون از خوراکی‌های مک‌دونالد می‌خورد!
در حالی که ریزش قیمت رمز ارزها را می‌توان به عواملی مانند کاهش عملیات رمزارزی در قزاقستان و نگرانی از ممنوعیت کامل رمزارزها در روسیه نسبت داد، نگرانی‌ها از وقوع پدیده‌ای موسوم به «زمستان رمزارزی» دامن زده است و برخی تحلیلگران هشدار داده‌اند که شاید سال‌ها طول بکشد تا بیت‌کوین و سایر رمزارزها کاملا از این ورطه بیرون بیایند.
​اگرچه سال ۲۰۲۱ برای بیت کوین سالی بی‌سابقه بود، اما کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که در سال ۲۰۲۲ افزایش ارزش و محبوبیت رقبای آن را شاهد باشیم، با این حال فعلا رمز ارزها در سقوط ارزش با یکدیگر در رقابت هستند و معلوم نیست که بیت کوین نشان دهنده چه نوع جنونی در دنیای ارز و پول باشد.
بیت‌کوین در پی یکی از بدترین افت قیمت‌های سال‌های اخیر، در حال نزدیک شدن به الگویی در بازار، معروف به «تقاطع مرگ»، است.
قیمت دلار در آستانه ورود به کانال ۲۵ هزار تومان است و متاثر از اخبار مذاکرات روند نزولی شدیدی به خود گرفته است، اما آینده دلار و طلا چه می‌شود و سرمایه گذاری آینده را چگونه باید برنامه ریزی کرد؟
ملانیا ترامپ در سیزدهمین سالگرد ایجاد بیت‌کوین، پس از راه‌اندازی توکن رمزارز غیرقابل معاوضه (ان‌اف‌تی) خود، از آن حمایت کرد و گفت در فواصل منظم ان‌اف‌تی‌هایش را در وب‌سایت خود عرضه خواهد کرد و بخشی از عواید آن را به حمایت و نگهداری از کودکان اختصاص خواهد داد.
روند بازار برای بیت کوین صعودی است و بیت‌کوین بعد از اینکه سقف تاریخی خود را شکست می‌تواند تا محدوده ۷۳ هزار دلار رشد کند
با وجود افشای کشف دستگاه ماینر شخصی در سازمان بورس، در نهایت مدیرعامل شرکت بورس تهران، صحت این موضوع را رد کرد و روابط عمومی بورس تهران نیز با انتشار اطلاعیه‌ای ادعا کرد وجود ماینر در این سازمان تنها برای یک دوره فعالیت تحقیقاتی بوده است.
در سال‌های اخیر اقدام نهادها و مسوولان در ایران به استخراج بیت‌کوین موضوعی بحث‌برانگیز بوده است؛ در حالی که صداوسیما که بخشی از توان خود را به استخراج بیت‌کوین و کسب درآمد از این راه اختصاص داد و تهاتر با شرکت‌های چینی برای استخراج بیت‌کوین نیز از جمله مواردی است که می‌توان نام برد و همه این ها مسئله انرژی در ایران را بحرانی‌تر کرد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید