صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ / ۰۲:۴۶
کد خبر: 8560
گزارشگر: 213
۷۶۹
۰
۰
۲
به دنبال طرح صیانت و نگرانی کاربران

قسمتی از اینترنت بین‌‌المللی ایران قطع شد

قسمتی از اینترنت بین‌‌المللی ایران قطع شد
گزارش ها از قطع شدن بخشی از ظرفیت پهنای باند اینترنت بین‌الملل که از مسیر روس تلکام تأمین می‌شد خبر داد؛ این در حالی است که گفته شد روز گذشته نیز قطعی گسترده اینترنت در تهران و کرج به دلیل اختلال زیرساختی در مرکز داده ها بوده است.

به گزارش آسیانیوز، وزارت ارتباطات ایران از قطع بخشی از ظرفیت پهنای باند اینترنت بین‌الملل که از مسیر روس تلکام تأمین می‌شد خبر داد. روابط عمومی این وزارتخانه اعلام کرد که ۴۰۰ گیگ از ظرفیت اینترنت بین‌المللی قطع شده است.

---------

بیشتر بخوانید

اختلال در زیر ساخت؛ یا قطع تدریجی اینترنت؟
-----------------------------------

مهدی سالم، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات ایران در توییتی نوشت که ۴۰۰ گیگ از ظرفیت اینترنت بین‌المللی قطع شده است.

بر اساس اعلام مرکز عملیات شبکه، ۴۰۰ گیگ ظرفیت که از طریق شرکت روس تلکام و از مسیر کشور "اوکراین" تأمین می‌شود، از ساعت شش بعد از ظهر شنبه ۱۴ اسفند قطع شده است و وصل شدن آن زمان زیادی لازم دارد.

مهدی سالم گفته است: «با توجه به تداوم اختلالات مسیر شبکه از اوکراین، وزارت ارتباطات در حال برقراری لینک‌های جایگزین از طریق سایر مسیرهای بین‌المللی است.» او افزوده که ارتباطات افت پیدا کرده اما خیلی محسوس نیست.

جمعه ۱۳ اسفند نیز برخی رسانه‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی از "اختلال و قطعی گسترده اینترنت" در تهران و کرج خبر داده بودند.
روابط عمومی وزارت ارتباطات ایران اما این اختلال را "جزئی" دانست و علت آن را "اتصالی برق منجر به آتش‌سوزی در مرکز ال‌تی‌سی" اعلام کرد.

--------------

بیشتر بخوانید

تلاش هشتک «صیانت خاموش» در جلوگیری از مسدود شدن اینترنت/حواشی طرح محکوم به شکست!

-------------------------------------

از سوی دیگر حمید فتاحی رئیس هیأت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت در گفتگو با صدا و سیما ادعا کرد که "قطع برق در یکی از مراکز زیرساختی شرکت"، موجب اختلال در سیستم برق‌رسانی و بروز حریق شد که در نتیجه این آتش‌سوزی، در برخی از مناطق سرویس‌های داخلی و حتی "اینترنت بین‌الملل" دچار مشکل شد.

این مدعا اما با گفته‌های روز بعد رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات، "مطابقت" ندارد.

اختلالات متعدد اینترنت در روزهای اخیر موجب نگرانی کاربران نسبت به اجرای "طرح صیانت" شده است. طرحی که در صورت اجرا می‌تواند به مسدود شدن خدمات اینترنتی خارجی و قطع ارتباط با پیام‌رسان‌ها و شبکه‌هایی نظیر اینستاگرام منجر شود و یا حتی استفاده از آپدیت ویندوز، اندروید و دیگر نرم‌افزارهای خارجی را "ناممکن یا محدود" سازد./

پروانه توکلی
https://www.asianews.ir/u/5oy
اخبار مرتبط
همچنانکه قطعی گسترده و چند ساعته اینترنت در ایران صبح امروز دسترسی ها را به اینترنت های ثابت و همراه و برخی اپراتورها مختل کرد؛ پیشروی پنهان و آشکار طرح موسوم به صیانت در مجلس نیز روز به روز دلهره و نگرانی بیشتر کاربران می افزاید؛ در حالی که شدت انتقادها در شبکه های اجتماعی نیز هر لحظه به شبهه کند کردن تدریجی سرعت اینترنت و قطع اینستاگرام دامن می زند.
معاون رئیس‌جمهور اوکراین با انتشار عکس تجهیزات اینترنت ماهواره‌ای استارلینک متعلق به شرکت ایلان ماسک نوشت: استارلینک اینجاست. ممنون ایلان ‌ماسک!
نظام الدین موسوی، سخنگوی هیات رییسه مجلس، خبر داد که هیات رییسه رای گیری کمیسیون ویژه مجلس برای طرح محدودیت بیشتر اینترنت فاقد اعتبار است.
همچنانکه بیش از ۱۵۰ نماینده مجلس ایران در نامه‌ای از هیئت رئیسه مجلس خواستند تا طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» به صحن علنی بازگردانده شود، همزمان کارزاری با امضای هزاران نفر با هشتگ رسمی «صیانت خاموش» در نامه‌ای به مقام‌های ارشد کشور ، خواستار جلوگیری از «اجرای خاموش طرح صیانت» و کندی سرعت اینترنت در ایران شد.
محمود احمدی‌نژاد در انتقاد از تصویب طرح صیانت گفت: مسدود کردن اینترنت کار شیطانی است و چطور مردم برای شما اعتبار قایل شوند؟
عضو کمیسیون ویژه بررسی طرح صیانت گفت: معاونت قوانین مجلس در نامه‌ای به رئیس کمیسیون ویژه ‎طرح حمایت از حقوق کاربران، رای‌گیری امروز کمیسیون ویژه و تصویب کلیات طرح صیانت را غیرقانونی دانسته است.
کلیات طرح «صیانت از فضای مجازی» در حالی امروز در مجلس تصویب شد که مخالفان آن هشدار داده‌اند که موضوع محدود به تحدید پیام‌‌رسان‌های خارجی مهم مانند اینستاگرام نیست و در صورت تصویب این طرح، محدودیت شدید در زمینه دسترسی به اینترنت ایجاد خواهد شد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید