صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۱۵:۲۱
کد خبر: 9777
گزارشگر: 213
۶۲۶
۰
۰
۲
پس از مرگ شیخ خلیفه بن ‌زاید آل ‌نهیان

محمد بن زاید رئیس امارات شد/یکی از معماران خاورمیانه جدید؟

محمد بن زاید رئیس امارات شد/یکی از معماران خاورمیانه جدید؟
یک روز پس از مرگ شیخ خلیفه بن ‌زاید آل ‌نهیان، برادر کوچک او رسما به عنوان رئیس و حاکم امارات متحده عربی برگزیده شد.

به گزارش آسیانیوز، یک روز پس از مرگ شیخ خلیفه بن ‌زاید آل ‌نهیان، برادر کوچک او رسما به عنوان رئیس و حاکم امارات متحده عربی برگزیده شد.

------------------------

بیشتر بخوانید

کشورهای حوزه خلیج فارس از کجا به کجا رسیدند؟/توسعه «حیرت آور» عرب نشین
-------------------------------------------------------------------
شیخ خلیفه برادر کوچک خود، محمد بن‌ زاید، را در مقام ولیعهدی ابوظبی منصوب کرده بود و او در این مقام، در سال‌های گذشته علاوه بر جانشینی فرماندهی نیروهای مسلح امارات، عملاً اداره دولت امارات و نیز اتخاذ تصمیمات مهم سیاسی را به عهده داشت.

حال شورای عالی فدرال امارات در روز شنبه محمد بن زاید آل نهیان،‌ ۶۱ ساله، را به طور رسمی و با اتفاق آرا به عنوان رئیس انتخاب کرده است.

اعضای این شورای عالی را حاکمان هفت امارت جنوب خلیج فارس تشکیل می‌دهند. محمد بن زاید حاکم ابوظبی نیز هست که ثروتمندترین امارت در این مجموعه به شمار می‌رود.

تصمیم به عادی‌سازی روابط با دولت اسرائیل و گسترش مناسبات دوجانبه در سطوح عمده امنیتی، سیاسی، اقتصادی و فن‌آوری، مهم‌ترین تحول در سیاست امارات در طول رهبری شیخ خلیفه بود.

با این حال، گزارش‌های متعددی حکایت از آن داشت که عادی‌سازی روابط امارات و اسرائیل تصمیم محمد بن ‌زاید بود که در کنار محمد بن سلمان،‌ ولیعهد عربستان سعودی،‌ به عنوان یکی از «معماران» خاورمیانه جدید شناخته می‌شود.

شیخ محمد پیش از این سیاست انرژی و ثروت نفتی کشور را کنترل می کرد که تخمین زده می شود 6 درصد از ذخایر اثبات شده جهان را تشکیل می‌دهد. ولیعهد همچنین رئیس شرکت ملی نفت امارات متحده عربی است و ریاست شورای عالی امور مالی و اقتصادی ابوظبی را برعهده دارد. او پیش از مرگ برادرش قدرتمندترین مرد کشور بود.

شیخ خلیفه بن ‌زاید آل ‌نهیان، رئیس امارات متحده عربی و حاکم ابوظبی، روز جمعه، ۲۳ اردیبهشت، در ۷۳ سالگی بر اثر سکته درگذشت.

امارات با اعلام رسمی این خبر ۴۰ روز را عزای عمومی تعیین کرد که سه روز نخست آن تعطیل است./

https://www.asianews.ir/u/6lx
اخبار مرتبط
​کشورهای نفت خیز و حاشیه خلیج فارس در چند سال اخیر به تکاپو افتادند تا اتکایشان به درآمدهای نفتی کمتر شود که منابع درآمدی جایگزینی را ایجاد کند تا بتوانند از نوسانات قیمتی نفت و تبعات آن در امان بمانند.
کوبی شابتای، رئیس پلیس اسرائیل بعد از رییس جمهور این کشور در حالی در دور آخر مذاکرات وین به امارات سفر کرد که اعلام شده نیروهای انتظامی دو کشور می‌خواهند مجرای رسمی ارتباطی برای گفت‌وگو درباره چالش‌های جنایی پیش روی یکدیگر بگشایند و همکاری کنند.
تیم ملی فوتبال ایران در دیدار خانگی مقابل امارات به برتری یک بر هیچ دست یافت تا با صدرنشینی در گروه خود به نمایش مقتدرانه خود در مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۲۲ ادامه ده
اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهوری اسرائیل، که برای انجام سفری دو روزه به امارات رفته مدعی شد که خاورمیانه در میانه یک انتخاب جسورانه از آینده‌های ممکن است؛ صلح و امید از یک طرف و آشوب به رهبری ایران از طرف دیگر!
رئیس‌جمهوری اسرائیل در نخستین دیدار خود از امارات تاکید کرد که از حیث امنیتی از امیرنشین خلیج فارس حمایت می‌کند و خواهان تقویت روابط با ابوظبی است؛ در همین حال محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی تایید کرد که اسرائیل و امارات در مورد «تهدیدات تروریستی، ثبات و صلح منطقه‌ای دارای اشتراکات هستند.
دفتر اسحاق هرتزوگ، رئیس‌ جمهوری اسرائیل، در حالی از سفر دو روزه وی به امارات متحده عربی خبر داد که آن را به دلایلی سفری تاریخی توصیف کرد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید