صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۱۵:۳۶
کد خبر: 9798
گزارشگر: 213
۵۰۷۳
۰
۰
۳
توضیحات وزیر صمت درباره کوپن کالا و کارت خرید

«جزییات» دریافت کالابرگ و تخصیص آن به کالاها و افراد

«جزییات» دریافت کالابرگ و تخصیص آن به کالاها و افراد
سید رضا فاطمی امین، وزیر صمت، جزییات کالابرگ را در یک مصاحبه تشریح کرد و گفت: کالابرگ چیز جدیدی نیست و همین کارت‌های بانکی است و کارت مستقلی برای خرید وجود ندارد.

به گزارش آسیانیوز، سید رضا فاطمی امین در یک گفت و گوی تلویزیونی در مورد سازوکار کالابرگ الکترونیک، اظهار کرد: کالابرگ چیز جدیدی نیست و همین کارت‌های بانکی است و کارت مستقلی برای خرید نیست. استفاده از کالابرگ در استان زنجان به صورت آزمایشی برای خرید نان در حال اجراست.

وزیر صمت افزود: فرد با هر کارت بانکی که دارد و می‌خواهد خریدی انجام دهد، وقتی کارت را می‌کشد بخشی از هزینه از کارت فرد و بخشی دیگر از یارانه کسر می‌شود؛ یعنی اگر قیمت نان ۴ هزار تومان باشد، وقتی فرد کارت می‌کشد ۲ هزار تومان از حساب فرد و ۲ هزار تومان از حساب یارانه کم می‌شود. در واقع به حساب نانوا ۴ هزار تومان واریز می‌شود که ۲ هزار تومان را دولت و ۲ هزار تومان را خریدار می‌دهد.

وی ادامه داد: ما در مورد نکته‌ای نگران بودیم که نکند با این پرداخت‌ها، مصرف مواد غذایی و نیازهای تغذیه‌ای دچار کمبود و نقصان شود. بنابراین وقتی هم قیمت‌های جهانی بیش از حد افزایش یافت، تصمیم گرفتیم تا قبل از فراهم شدن زیرساخت‌های کالابرگ، کار را آغاز کنیم به این صورت که مبلغ ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومان به ازای هر فرد برای ۲ ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز شد که یک ماه قابل برداشت است و هر وقت زیرساخت‌های کالابرگ آماده شد، به کالابرگ منتقل خواهد شد.

اگر در جریان اصلاح نظام یارانه‌ای، کالا برگ الکترونیک،‌ در دستور کار دولت قرار بگیرد، این‌گونه نیست که کارتی جداگانه و یا کوپن به مردم ارائه شود بلکه همان کارت بانکی، صرفا برای خرید کالاهای اساسی شارژ خواهد شد.

بحث کالابرگ الکترونیک و یا کوپن در سال‌های اخیر بارها در جریان اصلاح یارانه‌های پنهان و یا حمایت از مردم جهت تامین کالاهای اساسی مطرح شده اما هیچ گاه به نتیجه نرسیده است.

مجلس برای سال جاری با توجه به مجوزی که برای اصلاح نرخ ارز ترجیحی به دولت داد، آن را موظف به ارائه کالابرگ الکترونیک برای تامین کالاهای اساسی کرد. اما اخیرا با ورود دولت به اجرای قانون بودجه در رابطه با تغییر رویه تامین ارز واردات و اصلاح نظام یارانه‌ای، موضوع نحوه حمایت‌ها مطرح است که اعلام مسئولان دولتی از این حکایت داشت که برای شروع این جریان، دو مرحله یارانه نقدی ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومانی به حساب خانوارهایی که توسط وزارت رفاه تعیین و دهک بندی شده‌اند، واریز خواهد کرد که این اتفاق افتاد و حساب یارانه بگیران شارژ شد.

موضع دولت این بود که تا زمانی که بخواهد در مورد کالابرگ الکترونیک زیرساخت‌های لازم را مهیا و اجرایی کند، با توجه به زمانبر بودن آن فعلا پرداخت نقدی انجام داده است.

اما اینکه با ارائه کالابرگ الکترونیک روال به چه صورتی خواهد بود، توضیح اخیر میرکاظمی -رئیس سازمان برنامه و بودجه- از این حکایت دارد که قرار نیست چیزی در قالب کوپن و یا کارت جدیدی در اختیار مردم قرار بگیرد، بلکه کارت بانکی آنها که احتمالا همان کارت یارانه افراد است، بر اساس مبلغی که به آنها تعلق می‌گیرد، شارژ خواهد شد.


این در حالی است که دولت در حال راه‌اندازی سامانه‌ای برای همین موضوع است که طی آن شخص دارنده کارت می‌تواند با ورود به فروشگاه و با توجه به دستگاه‌های پوزی که در آن تعبیه شده، کالای اساسی خود را خرید کند. برای هر کالای اساسی یارانه مشخصی در نظر گرفته می‌شود که امکان خرید را با آن کارت بانکی خواهد داشت.

 دولت فعلا در حال برنامه‌ریزی برای اجرایی کردن کالابرگ الکترونیک است و اگر آن را به مرحله اجرا درآورد، دیگر افراد نمی‌توانند پولی که داخل حساب آنها شارژ شده، برای موارد غیر از کالای اساسی هزینه کند. رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز باید با تاکید بر همین موضوع گفته که از مردم می‌خواهند یارانه‌ای که در هر ماه برای آنها شارژ می‌شود را فقط برای تامین مواد غذایی خرج کنند.

وی البته در اظهاراتش در رابطه با جریان پرداخت این یارانه‌ها نیز گفته که اولویت دولت این است که با توجه به بحران مواد غذایی که در دنیا اتفاق افتاده بتواند به نوعی از امنیت غذایی مردم حمایت کند.

 کالابرگ الکترونیکی یک طرح جدید است که دولت جایگزین یارانه نقدی کرده است. کالابرگ الکترونیکی فعلا به صورت یارانه به حساب مردم واریز می شود. کالابرگ الکترونیکی یک طرح برای کمک به رفاه و معیشت مردم است. کالابرگ الکترونیکی جایگزین یارانه نقدی می شود.

کالابرگ الکترونیکی یا کوپن الکترونیکی چیست و نحوه ثبت نام آن چگونه است؟

 دولت بر اساس مصوبه مجلس از کالابرگ الکترونیکی برای تامین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم با نرخ ارز ترجیحی یا پرداخت نقدی استفاده می‌کند و در این مسیر سامانه سهمیه‌بندی کالاهای اساسی توسط بانک مرکزی با بهره‌گیری از کارت بانکی و کد ملی آماده شده است.

عبدالرضا مصری درباره انگیزه و علت ارائه این طرح در مجلس افزود: بعد از جلسات بسیاری که در مجلس انجام شد به این طرح رسیدیم و این طرح علاوه بر همه کمک هایی است که در قالب های مختلف اعم از کمک معیشتی و یارانه ماهیانه به اقشار مردم پرداخت می شود.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر نحوه شناسایی ۶۰ میلیون نفر مشمولان این طرح ادامه داد: بر اساس بانک اطلاعاتی که تنها مرجع شناسایی اقشار مختلف در سازمان هدفمندی و وزارت رفاه است تقریباً دو و نیم دهک جامعه درآمدی بالاتر از هزینه های زندگی دارند و این طرح برای هفت و نیم دهک جامعه برنامه ریزی شده است.

مصری با بیان اینکه هفت و نیم دهک جامعه دو قشر را تشکیل می دهند گفت: در بخش اول افرادی که کمتر از حداقل دستمزد درآمد دارند که دو دهک از این قشر مددجویان کمیته امداد، بهزیستی و رزمندگان معسر هستند و بقیه اقشاری هستند که بین این دهک های درآمدی در بانک اطلاعاتی ثبت شده اند.

وی ادامه داد: افرادی که درآمد حداقلی دارند و معیشت آنها با سختی روبرو شده است سرانه ای تعلق خواهد گرفت که احتمالا در هر مرحله حدود ۶۰ هزار تومان می شود و همچنین برای افرادی که کمتر از حداقل دستمزد درآمد دارند که خانواده های کمیته امداد، بهزیستی و رزمندگان معسر را تشکیل می دهند حدود ۱۲۰ هزار تومان به ازای هر نفر و در هر مرحله است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به اینکه این مبالغ در کارت اعتباری آنها شارژ و تنها برای خرید کالاهای اساسی که اسامی این کالاها بعد از تصویب این طرح از سوی وزارت رفاه اعلام خواهد شد افزود: این کالاها با تخفیف مناسب عرضه می شود و همچنین کالاهایی که از طریق ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده است از دیگر اقلام عرضه شده دراین طرح است.

مصری درباره منابع تامین این طرح گفت: این طرح در اصلاح قانون بودجه ۹۹ و دو منبع برای آن در نظر گرفته شده، اول از تعدادی ردیف های تبصره ۱۴ قانون بودجه است که هدفمندی یارانه ها را شامل می شود و دوم ۱۵ هزار میلیارد تومان از بند «و» تبصره دو قانون بودجه است که با فروش بعضی از دارایی های دولت، منابعی را تأمین می کنیم و همچنین ۱۰ هزار میلیارد تومان در این طرح برای همسان سازی حقوق بازنشستگان دیده شده است.

وی افزود: همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، کشوری و لشکری هم در ماه جاری انجام می شود. عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس درباره رای آوردن این طرح در مجلس گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه با این طرح موافقت کردند و خارج از نوبت در سه شنبه این هفته مطرح خواهد شد و همانطور که نمایندگان آگاه به مشکلات معیشتی مردم هستند و دولت هم تا حدودی به این کار رضایت دارد، بنابراین مجلس خواستار تصویب این طرح است. ( منبع:صداوسیما )

احیای کالابرگ در طرح‌هایی مشابه
در طرح تخصیص ارز با نرخ ترجیحی به کالاهای اساسی که هم تاکید شده است که به منظور جلوگیری از هدر رفت منابع ارزی کشور و حمایت هدفمند و موثر از مصرف کنندگان و اقشار محروم:


الف) جهت جلوگیری از افزایش قیمتها، دولت مجاز است تا سقف منابع ارزی سهم دولت حاصل از صادرات نفت خام، گاز و میعانات گازی و حداکثر معادل ۵ میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی با نرخ ارز ترجیحی، با اولویت ذرت، دانه های روغنی (سویا)، روغن خوارکی، نیمه جامد و مایع، جو، دارو و تجهیزات پزشکی، اختصاص دهد. ارز تخصیص یافته به سایر نیازهای وارداتی با نرخ ارز سامانه نیما محاسبه می شود .

ب) سازمان برنامه و بودجه مکلف است با همکاری وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی از محل سرجمع بودجه عمومی و تا سقف X هزار میلیارد ریال، یارانه نقدی – کالایی در قالب یک کارت الکترونیک به سرپرست خانوارهای مشمول برای کالاهای اساسی و دارو از طریق بیمه ها پرداخت نماید. اعتبار موجود در کارت برای خرید کالای اساسی از مراکز توزیع است که دارای کد اقتصادی و دستگاه کارت خوان ثبت شده هستند و پس از شش ماه، قابلیت نقد شوندگی از طریق دستگاه های خودپرداز متصل به شتاب را دارد. بانک مرکزی مکلف است اطلاعات مورد درخواست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به منظور آزمون وسع درآمدی خانوارها را در اختیار این وزارتخانه قرار دهد .

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است ظرف ۳ ماه با اتصال سامانه های موجود و تکمیل آنهاء امکان پرداخت یارانه دارو و تجهیزات پزشکی به بیماران از طریق بیمه ها را فراهم کند. دانشگاههای علوم پزشکی و بیمارستان های دارای ردیف بودجه مستقل مکلفند حداکثر تا یک ماه پس از ابلاغ این قانون، حسابی مجزا برای گردش مالی دارو، لوازم و تجهیزات مصرفی پزشکی ایجاد کنند. شرکت های بیمه مکلفند هزینه های دارویی و تجهیزات و ملزومات مصرفی پزشکی را منحصرا در حساب های مذکور واریز کنند. منابع این حساب ها منحصرا جهت بازپرداخت هزینه های تأمین و تدارک دارو و تجهیزات پزشکی به داروخانه ها و شرکتهای پخش تأمین کننده قابل استفاده است. هر گونه تخطی از احکام فوق، در حکم تصرف غیرقانونی در اموال عمومی است. نحوه هزینه کرد موجودی حساب های مذکور، از مفاد مندرج در ماده ۱ قانون احکام دایمی برنامه های توسعه کشور مصوب ۱۳۹۵ مستثنی می باشد .

* مذاکره با بانک مرکزی برای فراهم کردن بستر فنی کالابرگ الکترونیکی
محسن زنگنه عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره طرح تامین کالاهای اساسی که یک فوریت آن به تصویب نمایندگان رسیده است به خبرنگار فارس می‌گوید: این طرح مربوط به خانواده‌های محروم و دهک‌های پایین جامعه بوده و ممکن است افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی نیز شامل شود که قرار است از طریق کارت‌های بانکی خرید کالاهای اساسی برای آنها شارژ شود و بتوانند کالاهای اساسی همچون برنج، روغن، گوشت و … را خریداری کنند.

وی که خود از طراحان طرح است تاکید می‌کند: طرح تأمین کالاهای اساسی دارای هفت الی هشت صفحه است و ما در مرحله مذاکره با بانک مرکزی و دولت هستیم تا تأمین منابع صورت بگیرد. ما در حال مذاکره با بانک مرکزی هستیم تا بستر فنی کار را تأمین کنند چون هدف ما این است که به هیچ عنوان آن مباحثی که در دفعات قبل پیش آمد در توزیع کالاهای اساسی مجدداً تکرار نشود و با استفاده از آخرین فناوری‌های سیستم‌های پرداخت بتوانیم با شارژ کالا در کارت‌ها مسئولان را در خرید کالاهای اساسی یاری کنیم.

در همین مورد جبار کوچکی نژاد، نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی و یکی دیگر از طراحان می‌گوید: امروزه بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت می شود، اما هنوز این پرداخت ها شکل مدیریت شده و درستی ندارد و لازم است با بهره گیری از تکنولوژی های روز و استفاده از ظرفیت های علمی و تجربیات گذشته نظیر کارت هوشمند سوخت، یارانه را به شکل اصولی مدیریت کرد.( منبع:فارس )

تفاوت کوپن با کالابرگ الکترونیکی چیست؟

کوپن برای بیشتر مردم یادآور صف ‌های طولانی برای رسیدن به شکر و روغن و سایر کالاهای اساسی است، اما به نظر می‌رسد طرح کالابرگ الکترونیکی تفاوت‌هایی با کوپن دهه شصت دارد و بیشتر شبیه به پرداخت کمک هزینه نقدی برای خرید کالاهای اساسی است.


برای اجرای طرح کالابرگ الکترونیک دو نحوه اجرا مطرح شده که در روش اول کالا برگ الکترونیک به مردم ارائه و ماهانه شارژ می‌شود تا مردم بتوانند اقلام ضروری خود مانند گوشت و مرغ را به قیمت دولتی تهیه کنند و اجرای آن حدود شش ماه طول می‌کشد. در مدل دوم نیز تسهیلات خرید به کارت یارانه افراد پرداخت می‌شود که به صورت نقدی قابل برداشت نخواهد بود.

مشمولان طرح چه کسانی هستند؟
بر اساس اظهارات یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، این طرح برای ۷.۵ دهک جامعه برنامه ریزی شده است. یعنی افرادی که درآمد حداقلی دارند و معیشت آنها با سختی روبه‌رو شده است. احتمالا هر مرحله هر نفر حدود ۶۰ هزار تومان دریافت می‌کنند و به افرادی که کمتر از حداقل دستمزد درآمد دارند که خانواده های کمیته امداد، بهزیستی و رزمندگان معسر از جمله آن‌ها هستند، حدود ۱۲۰ هزار تومان به ازای هر نفر و در هر مرحله پرداخت خواهد شد.

کالابرگ به کدام کالاها تخصیص می‌یابد؟
اسامی کالاهای اساسی که مشمولان طرح کالابرگ می‌توانند با مبالغ دریافتی آن‌ها را خریداری کنند هنوز اعلام نشده و قرار است بعد از تصویب طرح از سوی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی فهرست آنها اعلام شود، اما تاکنون می‌دانیم که کالاهایی که همچنان با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌شوند در این طرح عرضه خواهند شد. در حال حاضر نهاده‌های تولید گوشت مرغ و تخم‌مرغ، گوشت قرمز شامل ذرت، جو، کنجاله سویا، روغن خام و دانه‌های روغنی ارز دولتی دریافت می‌کنند.


منابع این طرح از کجا تامین می‌شود؟
منابع مورد نیاز برای اجرای این بند نیز تا سقف ۳۰ هزار میلیارد تومان به نسبت مساوی از محل افزایش اعتبار بند (و) تبصره (۲) مندرج دربند (ب) این قانون) و مصارف جدول تبصره (۱۴) قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور به استثنای ردیف‌های (۹)، (۱۰)، (۱۱)، (۲۳)، (۲۴)، (۲۵)، (۲۶)، (۲۷)، (۲۸)، (۲۹) و (۳۱) تامین می‌شود. ردیف های تبصره ۱۴ قانون بودجه شامل هدفمندی یارانه ها و ۱۵ هزار میلیارد تومان از بند «و» تبصره دو قانون بودجه هم با فروش بعضی از دارایی های دولت تأمین خواهد شد.

سامانه کالابرگ الکترونیکی
لازم به ذکر است زیرساخت ایجاد شده توسط بانک مرکزی قابل استفاده برای سایر کالاهای اساسی نیز خواهد بود و این سامانه از سامانه‌های سبد کالا و مانا به صورت ترکیبی بهره می‌گیرد. همچنین سهمیه کالاهای اساسی از جمله گوشت بر اساس اعلام وزارت رفاه و سازمان هدفمندی برای سرپرستان خانوارها تعریف می‌شوند.

چندی قبل معاون وزیر تعاون، از صدور کوپن الکترونیکی برای ده میلیون نفر خبر داد. بر این اساس قرار است همان کارت ‌بانکی که افراد با آن یارانه می‌گیرند به «کالا کارت» تبدیل شود تا مردم با استفاده از آن از فروشگاه‌ها سهمیه «کالا‌های اساسی» ‌خود را دریافت کنند.

کالابرگ الکترونیکی چیست؟
رئیس جمهور گفت: دولت برای حفظ آرامش بازار و کمک به معیشت مردم تا زمان عرضه کالابرگ الکترونیکی مبالغی را به عنوان کمک هزینه معیشتی پرداخت خواهد کرد.

محمدرضا فرزین پنجشنبه شب در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه یک در مورد دهک‌بندی مردم اظهار داشت: از ۱۰ سال قبل دهک‌بندی شروع شده و قرار بود یارانه‌ به گروه‌های پردرآمد داده نشود اما شناسایی آنها سخت بود.

بهترین روش شناسایی با معیار PIT و نظام مالیاتی شخصی است اما چون در کشور ما این روش مالیاتی وجود ندارد از روش پراکسی مینتکس استفاده شده است.

وی افزود: سامانه رفاهی چهار روش برای شناسایی افراد در نظر گرفته شده یکی درآمد ثابت افراد که یا حقوق‌بگیر دولت یا حقوق‌بگیر تأمین اجتماعی هستند، دوم ارزش خودرو، سوم میزان خرید از سیستم شاپرکی و چهار حساب بانکی افراد است.

رئیس شورای هماهنگی بانک‌های دولتی گفت: جمعیت کشور طبق آمار ۸۵.۳ میلیون نفر هستند که از این تعداد ۷۸ میلیون نفر یارانه ماهانه و معیشتی دریافت می‌کنند و دهک دهم پردرآمدی شناسایی شده و حذف شدند و ۹ دهک دریافت می‌کنند.

به گفته فرزین، در حال حاضر ۷۲ میلیون نفر کمک معیشتی جدید دریافت کردند که اگر می‌خواستم به ۹ دهک کامل بدهیم حدود ۷۶ تا ۷۷ میلیون می‌شد.


وی افزود: هر یک از شاخص‌های درآمدی برای دهک‌بندی وزن خاصی دارند و باید مردم به سامانه مراجعه کنند و آخرین به‌روزرسانی سامانه وزارت رفاه در اردیبهشت سال جاری بوده است.
رئیس شورای هماهنگی بانک‌های دولتی گفت: منطق‌ پراکسی مینتکس می‌گوید باید شاخص‌های مختلف دارای وزن مختلف باشند و تنها درآمد افراد ملاک نیست بلکه میزان درآمد افراد طی پنج سال گذشته بررسی می‌شود.

فرزین این را هم اضافه کرد: از ۸۵ میلیون ایرانی اطلاعات ۷۸ میلیون نفر که متقاضی یارانه بوده‌اند را داریم و برای دیگر افراد اطلاعات خانوار آنها را نداریم. ۶۴ میلیون نفر هم یارانه معیشتی دریافت می‌کردند و ۷۸ میلیون نفر یارانه نقدی ماهانه می‌گرفتند که اکنون همه این یارانه‌ها یک کاسه شده و به عنوان کمک معیشتی پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: براساس اعلام دولت دهک دهم پردرآمدی حذف شده است و برای سه دهک پایین درآمدی ماهانه ۴۰۰ هزار و برای ۶ دهک بقیه ۳۰۰ هزار تومان کمک معیشتی پرداخت می‌شود.

رئیس شورای هماهنگی بانک‌های دولتی در مورد اینکه اگر کالابرگ الکترونیکی داده شود آیا یارانه حذف می‌شود، عنوان کرد: بستگی دارد که چقدر کالا مشمول کالابرگ الکترونیکی شود.

سامانه اول در مورد نان خواهد بود که دولت دنبال راه‌اندازی آن است و اگر به درستی اجرا شود بخشی از منابع برای نان اختصاص می‌یابد.

فرزین در مورد اینکه آیا کمک معیشتی ثابت می‌ماند، اظهار داشت: آنچه دولت در سال ۹۷ برای ارز ترجیحی شروع کرد تشخیص داد که در ابتدای زنجیره ارز یارانه‌دار برای واردات نهاده اختصاص دهد ولی این طرح از اول به صورت یک نوزاد مرده متولد شد، هم نظام توزیع ارز به نقطه هدف نرسید و هم باعث ایجاد رانت شد. بعد از آن نشان داده شد قیمت کالاها افزایش یافته و در سیستم توزیع هم دچار مشکل است.

وی افزود: دولت قبل به تدریج کالاها را از شمول ارز ترجیحی حذف کرد اما در طی این سال‌ها ۷۰ میلیارد دلار ارز ترجیحی پرداخت شد که ۵۰ میلیارد دلار آن برای کالاهای اساسی اختصاص یافت.

رئیس شورای هماهنگی بانک‌های دولتی ادامه داد: دولت در حال حاضر دنبال حذف نیست بلکه نوع پرداخت را تغییر می‌دهد.

سال گذشته ۱۵.۶ میلیارد دلار یارانه ارز برای کالاهای اساسی و دارو داده شد. اگر دلار سامانه نیما را در نظر بگیریم برای هر دلار ۲۰ هزار تومان تفاوت قیمت با نرخ ترجیحی وجود دارد. اگر دولت بخواهد این رقم یارانه ارز به هدف برسد باید مستقیم به خانوار داده شود.

فرزین گفت: تفاوت نرخ نیمایی ارز و نرخ ترجیحی ۳۲۰ هزار میلیارد تومان در سال می‌شود. دولت نمی‌خواهند آن را حذف کند بلکه روش پرداخت را از حلقه اول به حلقه آخر یعنی مصرف‌کننده می‌پردازد.

وی افزود: طبق گزارش مرکز آمار در سال گذشته دهک اول در مناطق شهری ۲۳ میلیون تومان مجموعه هزینه سالانه داشت که اگر براساس یارانه پرداخت شده حساب کنیم مبلغ یارانه ۴۰ درصد هزینه آنها را پوشش می‌داد. یارانه قرار است ضریب جینی را کاهش دهد و به دهک‌های کم درآمد بیشتر برسد.

رئیس شورای هماهنگی بانک‌های دولتی عنوان کرد: اگر تورم ۴۰ درصد را در نظر بگیریم مجموع هزینه‌ خانوار روستایی در سال ۱۲ میلیون تومان است که یارانه آنها ۶۰ درصد هزینه خانوار را جبران می‌کند و دهک‌های پایین از یارانه‌ها بهره‌مندی بیشتری خواهند داشت.

فرزین در مورد اینکه کمک معیشتی چقدر تورم ایجاد می‌کند، اظهار داشت: در روستاها ۶۰ درصد هزینه خانوار را کمک معیشتی تشکیل می‌دهد و قرار نیست یک طرح کل مسائل کشور را حل کند.

به گزارش روابط عمومی بانک ملی ایران، وی در مورد منابع کمک معیشتی گفت: براساس قانون بودجه مبلغ یارانه مشخص شده است و برای سال‌های آینده باید در قانون بودجه مشخص شود.

رئیس شورای هماهنگی بانک‌های دولتی در مورد اثر تورمی طرح اصلاح یارانه‌ها عنوان کرد: چهار مرکز پژوهشی شامل بانک مرکزی، وزارت اقتصاد، مرکز آمار و مؤسسه پژوهش برنامه‌ریزی اعلام کرده‌اند اثر تورمی طرح اصلاح یارانه‌ها زیر ۱۰ درصد خواهد بود، برخی گفته‌اند ۷.۸درصد و برخی ۸.۱ درصد اعلام کرده‌اند.

«محمدصادق مفتح» قائم‌مقام وزیر صمت در امور بازرگانی درباره ابهامات موجود پیرامون کالابرگ و این‌که چرا از همان ابتدا این اقدام انجام نشد، افزود: این تصور که برای کالابرگ یک کار سخت‌افزاری جدید مانند آنچه که در دهه ۶۰ داشتیم، انجام می‌شود، اشتباه است و به این شکل نخواهد بود و به‌طور حتم از زیرساخت‌های موجود مانند کارت‌بانکی استفاده خواهد شد./

https://www.asianews.ir/u/6mh
اخبار مرتبط
نماینده اراک گفت: افرادی که یارانه دریافت نکرده‌اند بسیاری‌شان بازنشستگان فرهنگیان، کارمندان، بازنشستگان نیروهای مسلح سپاه و ارتش و کارگران شهرداری هستند و توقع این است که دولت به همه دهک ها یارانه بدهد.
حجت اله عبدالملکی،وزیر کار، رفاه و تعاون اجتماعی خبر داد: معیار دهک‌بندی خانواده‌ها برای یارانه کمک‌معیشتی مجموعه‌ای از متغیرهای اقتصادی و مالی همچون خودرو، گردش مالی و سودهای بانکی است.
پرداخت یارانه در طرح مردمی‌سازی یارانه به ۹ دهک بر مبنای داده‌های پایگاه رفاه ایرانیان است.
یزد - استاندار در نشست خبری در جمع اصحاب رسانه استان بااشاره به مساله مردمی سازی و عادلانه کردن یارانه ها بیان کرد: نه تنها مقدار یارانه کمتر نشده بلکه مقدار آن نیز بیشتر شده است و این که گفته می شود مردمی سازی یارانه ها بدین معنا است
فریدون حسنوند رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درباره تغییر قیمت بنزین توضیحاتی داد.
حجت عبدالملکی، وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: ۹۰ درصد مردم ایران مشمول یارانه هستند که می‌توانند با مراجعه به سایت اعتراض خود را ثبت و درخواست کنند.
ستاد تنظیم بازار اعلام کرد که یارانه جدید ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی از امشب قابل برداشت است.
معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در اطلاعیه‌ای درباره شرایط ثبت‌نام واگذاری زمین یا واحد مسکونی به خانوارهای دارای ۳ فرزند خبر داد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید