صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۱۲ شهریور ۱۴۰۱ / ۰۲:۱۶
کد خبر: 11802
گزارشگر: 213
۷۱۱
۰
۰
۲
تازه ترین وضعیت بی نتیجه ماندن توافق هسته ای

مذاکرات هسته‌ای به عقب بازگشت/ایران سبب به خطر افتادن برجام شد!

مذاکرات هسته‌ای به عقب بازگشت/ایران سبب به خطر افتادن برجام شد!
یک نشریه خارجی گزارش داد در پی پاسخ اخیر ایران به نظرات آمریکا درباره متن توافق احتمالی احیای برجام، مذاکرات هسته‌ای تهران و قدرت‌های جهانی به خطر افتاده است.
به گزارش آسیانیوز، عقب‌گرد» در مذاکرات هسته‌ای؛ پولیتیکو: پاسخ ایران احیای برجام را به خطر انداخته است.

نشریه پولیتیکو گزارش داد در پی پاسخ اخیر ایران به نظرات آمریکا درباره متن توافق احتمالی احیای برجام، مذاکرات هسته‌ای تهران و قدرت‌های جهانی به خطر افتاده است. یک مقام ارشد دولت جو بایدن به این نشریه گفت آمریکا در حال بررسی پاسخ ایران است اما این پاسخ «اصلا دلگرم‌کننده نیست».

پولیتیکو نوشت که هنوز مشخص نیست ایران و آمریکا تا چه زمانی به مذاکرات و تلاش برای احیای برجام ادامه دهند.

یک مقام ارشد دولت آمریکا که نامش فاش نشده، در گفت‌وگو با این نشریه، از ارائه جزییات درباره آن‌چه جمهوری اسلامی پیشنهاد کرده خودداری کرد اما گفت: «بر اساس پاسخ آن‌ها، به نظر می‌رسد ما در حال عقب‌گرد هستیم.»

همچنین یک دیپلمات اروپایی این ارزیابی منفی مقام آمریکایی را تایید کرد و گفت که پاسخ ایران «منفی و غیرمنطقی» به نظر می‌رسد.

پولیتیکو به نقل از یکی دیگر از افراد مطلع نوشت که پاسخ ایران «اصلا خوب به نظر نمی‌رسد».

این در حالی است که حسین امیرعبداللهیان در گفت‌وگوی تلفنی با وزیر امور خارجه عمان گفت در فرآیند تهیه پاسخ ایران [در مذاکرات هسته‌ای]، تسریع و تسهیل جمع‌بندی مذاکرات مد نظر قرار گرفته است.

مشاور تیم مذاکره اتمی و نمایندگان مجلس ایران نیز پاسخ جمهوری اسلامی به نظرات آمریکا درباره احیای برجام را «معقول» خواندند.

یک دیپلمات اروپایی اما گفت نمی‌خواهد چیزی به اظهارات نماینده عالی اروپا اضافه کند.

او همچنین گفت: «در اوضاع کنونی نمی‌خواهیم چیزی به اظهارات نماینده عالی اروپا [جوزپ بورل] در پراگ بیفزاییم.»

بورل در حاشیه نشست غیر رسمی وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در پراگ ابراز امیدواری کرده بود با توجه به زمینه‌های مشترک برای توافق، برجام به زودی احیا شود.

مقام‌های سیاست خارجی اتحادیه اروپا هنوز درباره پاسخ ایران اظهار نظر نکرده‌اند اما یک دیپلمات اروپایی هم به استفنی لیختنشتاین، خبرنگار دیپلماتیک ساکن وین، گفته است پاسخ ایران به نظرات آمریکا درباره احیای برجام «منفی و غیرمنطقی» به نظر می‌رسد.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران صبح روز جمعه ۱۱ شهریور از ارسال پاسخ تهران در مورد نظرات آمریکا در ارتباط با متن پیش‌نویس توافق احتمالی احیای برجام خبر داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم ضمن تایید دریافت این پاسخ از طرف اتحادیه اروپا گفت: «متاسفانه پاسخ ایران به نظرات آمریکا درباره متن توافق احیای برجام سازنده نیست.»/
https://www.asianews.ir/u/84u
اخبار مرتبط
ساعاتی پس از انتشار خبر ارائه پاسخ جمهوری اسلامی به اتحادیه اروپا٬ یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در این‌باره گفته است: تأیید می‌کنیم که پاسخ ایران را از طریق اتحادیه اروپا دریافت کرده‌ایم و از طریق اتحادیه اروپا پاسخ خواهیم داد، اما متأسفانه این پاسخ سازنده نیست.
صدای انفجار مهیب در پالایشگاه آبادان بوده، پنجشنبه شب این شهر را تکان داد؛ ولی تا کنون اطلاعاتی درباره تلفات احتمالی آن منتشر نشده است.
دفتر نخست‌وزیری اسرائیل با انتشار بیانیه‌ای از گفت‌وگوی یائیر لاپید با جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، پیرامون مذاکرات هسته‌ای و اقدامات منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران خبر داد.
در حالی که مسئولان جمهوری اسلامی ایران گفتند فعلا پاسخی به پیش نویس گفت و گوی هسته ای نمی دهند، رسانه های اسرائیلی موضوعاتی را از متن پیشنهادی توافق احیای برجام افشا کردند.
رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور اعلام کرد: با تأمین‌ اعتبار، پرداخت طبق الگوی جدید از اول شهریورماه صورت خواهد گرفت.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد اینکه جمهوری اسلامی ایران چه زمانی پاسخ آمریکا را می‌دهد، گفت: موضوع پاسخ طرف آمریکایی در جلسات تخصصی و کارشناسی در حال بررسی است، زمان مشخصی را نمی‌توانم اعلام کنم.
تلاش در جهت حل ریشه ای مشکلات کشور مانند تورم، قاچاق، فساد، فقر، بیکاری و نیز معضلات اجتماعی و فرهنگی به جای علاج موقتی، هنر دولت های بزرگ مردمی است.
همزمان با «نگرانی عمیق اسرائیل» از احیای توافق هسته‌ای، یائیر لاپید، نخست‌وزیر این کشور درخواست کرده است که در جریان سفر به نیویورک و حضور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با جو بایدن٬ رئیس‌جمهور آمریکا٬ دیدار کند.
در حالی که گزارش‌ها حاکی از اختلافات ایران و آمریکا پیرامون برخی موضوعات، از جمله پرونده پادمانی و درخواست غرامت ایران از آمریکا در صورت خروج دوباره این کشور از برجام، کماکان باقی است، نرخ دلار دوباره روند صعودی را در پیش گرفت.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید