صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۷ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۵:۴۱
کد خبر: 11698
گزارشگر: 213
۸۱۴
۰
۰
۰
انتشار مفاد مهم پیش نویس مذاکره آمریکا و جمهوری اسلامی

افشای سند بسیار محرمانه برجام از سوی اسرائیل

افشای سند بسیار محرمانه برجام از سوی اسرائیل
در حالی که مسئولان جمهوری اسلامی ایران گفتند فعلا پاسخی به پیش نویس گفت و گوی هسته ای نمی دهند، رسانه های اسرائیلی موضوعاتی را از متن پیشنهادی توافق احیای برجام افشا کردند.

به گزارش آسیانیوز، در حالی که جمهوری اسلامی ایران همچنان مشغول بررسی پاسخ آمریکا به نظرات تهران درباره متن پیشنهادی توافق احیای برجام است، رسانه‌های اسرائیلی جزئیاتی از این متن را منتشر کردند.

روزنامه هاآرتص روز یکشنبه ششم شهریور در گزارشی مدعی شد که پیش‌نویس توافق شامل یک چارچوب زمانی ۱۶۵ روزه و چهار مرحله‌ای برای ایجاد اعتماد بین طرفین است که از زمان امضای توافق شروع می‌شود و تا اجرایی شدن کامل آن ادامه دارد.

بر اساس این گزارش، مرحله اول «روز صفر» نام دارد که روز امضای توافق است. قرار است پیش از امضای توافق، طرفین قرارداد آزادی تعدادی از زندانیان از زندان‌های ایران در ازای آزادسازی پول مسدودشده تهران در حساب‌های بانکی مختلف بین‌المللی و کاهش اولیه تحریم‌ها را نهایی کنند.

همچنین بر اساس جزئیاتی که از این پیش‌نویس منتشر شده، همزمان با این تحولات، ایران ملزم خواهد بود تا همه موارد نقض برجام را متوقف کند، اما می‌تواند ذخایر اورانیومی را که تاکنون انباشته کرده، حفظ کند.

هاآرتص ادعا کرد پنج روز پس از امضای توافق احیای برجام، این توافق به کنگره آمریکا ارسال خواهد شد و اعضای کنگره به مدت سی روز می‌توانند آن را مطالعه و در این دوره، امکان کاهش تحریم‌هایی که متضمن قانون‌گذاری است، وجود نخواهد داشت.

همچنین هر دو مجلس کنگره آمریکا باید این توافق را تصویب کنند و اگر این توافق در رأی‌گیری کنگره تصویب نشود، رئیس‌جمهور آمریکا حق وتو این تصمیم کنگره را خواهد داشت.

اما هاآرتص نوشت یکی از موضوعاتی که می‌تواند تصویب توافق از سوی بایدن را دشوار کند، این احتمال است که روسیه ار روابط خود با ایران برای دور زدن تحریم‌ها علیه خود از طریق تأسیس شرکت‌هایی در ایران استفاده کند.

در مرحله سوم که از زمان تصویب توافق در کنگره آغاز می‌شود و ۶۰ روز به طول می‌کشد، نماینده وزارت خارجه آمریکا تصمیم این کشور به بازگشت به برجام را به شورای امنیت سازمان ملل متحد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع خواهد داد.

در مرحله چهارم، که آن هم ۶۰ روز به طول خواهد انجامید، اجرای کامل معاهده فرا می‌رسد و آمریکایی‌ها و ایرانی‌ها اعلامیه مشترکی مبنی بر تعهد خود به این فرایند را صادر خواهد کرد و واشینگتن تحریم‌های اضافی اعمال شده بر شرکت‌های دیگر را لغو خواهد کرد.

هاآرتص نوشت که پس از گذشت ۱۶۵ روز از امضای توافق، مرحله نهایی نیز اجرایی می‌شود و آمریکا رسماً به توافق بازمی‌گردد، تحریم‌های باقی‌مانده را لغو می‌کند و اجازه تجارت به ایران می‌دهد. همزمان، ایران زیربناهای غنی‌سازی مازاد بر برجام را حذف می‌کند.

پیشتر در اول شهریورماه، لورا روزن، خبرنگار سرشناس حوزه بین‌الملل، از قول یک مقام ارشد آمریکایی نوشته بود که در صورت احیای برجام، فعالیت هزاران سانتریفوژ پیشرفته ایران متوقف خواهد شد و ذخایر اورانیوم با غلظت ۲۰ و ۶۰ درصد ایران از کشور خارج می‌شود.

این گزارش مدعی بود که در این روند هرگونه راه گریز ایران برای ساخت بمب هسته‌ای از ماده پلوتونیوم از تاسیسات آب سنگین اراک با تغییر نوع رآکتور و ممنوعیت بازفرآوری، مسدود می‌شود و همه سانتریفوژهای فعال در سایت غنی‌سازی فردو برچیده خواهد شد.

اندکی پیش از آن شبکه قطری الجزیره به نقل از منابع آگاه گزارش داده بود که در مجموع روند لغو تحریم‌های ایران «در دو مرحله ۶۰ روزه و چهار فاز» انجام خواهد شد.

این شبکه خبری اضافه کرد که آمریکا به ایران تضمین خواهد داد طی این ۱۲۰ روز، ۵۰ میلیون بشکه نفت خود را بتواند بفروشد، ۷ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده‌اش در کره جنوبی آزاد خواهد شد و تحریم‌ها علیه ۱۷ بانک و ۱۵۰ نهاد اقتصادی ایران برچیده می‌شود.

این در حالی است که هنوز مقام‌های ایران و آمریکا رسما جزئیاتی از توافق احیای برجام را منتشر نکرده‌ و بر محرمانه بودن مذاکرات تأکید کرده‌اند.

همچنین انتشار جزئیاتی از پیش‌نویس توافق احیای برجام در شرایطی است که قرار است رئیس سازمان جاسوسی اسرائیل، موساد، به منظور گفت‌وگو درباره این توافق احتمالی در روزهای آینده به واشینگتن برود.

در همین حال روز گذشته وزارت خارجه جمهوری اسلامی اعلام کرد که نمی‌توانیم زمان مشخصی برای پاسخ به آمریکا تعیین کنیم.

در حالی که وب‌سایت نزدیک به شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی اعلام کرده بود بررسی پاسخ‌های آمریکا حداقل یک هفته زمان می‌برد، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، گفت نمی‌تواند زمان مشخصی را برای اینکه چه زمانی پاسخ ایران داده خواهد شد، اعلام کند./

https://www.asianews.ir/u/822
اخبار مرتبط
یک مقام ارشد دولت اسرائیل روز یکشنبه به شرط عدم انتشار نام خود به خبرگزاری فرانسه گفت است که داوید بارنئا، رئیس موساد، به قصد شرکت در نشست‌هایی غیرعلنی در کنگره ایالات متحده درباره ایران تا به واشینگتن خواهد رفت.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد اینکه جمهوری اسلامی ایران چه زمانی پاسخ آمریکا را می‌دهد، گفت: موضوع پاسخ طرف آمریکایی در جلسات تخصصی و کارشناسی در حال بررسی است، زمان مشخصی را نمی‌توانم اعلام کنم.
همزمان با «نگرانی عمیق اسرائیل» از احیای توافق هسته‌ای، یائیر لاپید، نخست‌وزیر این کشور درخواست کرده است که در جریان سفر به نیویورک و حضور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با جو بایدن٬ رئیس‌جمهور آمریکا٬ دیدار کند.
ارتش ایالات متحده مدعی شده است که هلی‌کوپترها در حالی مواضع شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در شهر میادین استان دیرالزور را برای سومین بار در سه روز هدف قرار دادند.
در حالی که گفته شده انتقادات شدید اسرائیل سبب سست شدن امضای برجام از سوی آمریکا شده است، رییس موساد نیز مدعی شد به دلیل عجله آمریکا برای رسیدن به یک توافق «وحشتناک» با ایران، اسرائیل برای حفاظت از منافع امنیتی علیه جمهوری اسلامی اقدام خواهد کرد.
ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده، سنتکام، شامگاه سه‌شنبه در اطلاعیه‌ای مدعی شد که نیروهای ارتش آمریکا به دستور جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، «حملات هوایی دقیقی» را در دیرالزور و تاسیاست نظامیان تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران انجام دادند.
کانال ۱۱ تلویزیون اسرائیل از قول یک مقام اسرائیلی مدعی شد که این کشور آماده است تا لحظه آخر با امضای قرار اتمی بین ایران و قدرت‌های جهانی مقابله کند.
مرور چند رویداد مهم روز؛ جلال رشیدی کوچی نماینده مجلس، با اشاره به اینکه مردم امروز پول بیشتری برای اینترنت پرداخت کرده اما خدمات با کیفیت پایین‌تری دریافت می‌کنند بر ضرورت افزایش پهنای باند تاکید کرد؛ همچنین سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری در خصوص احیای برجام گفت: آمریکا که که یک دولت خاطی است، چگونه می‌تواند به یک توافقی که از قبل شکل گرفته برگردد؟
شاید در هیچ برهه زمانی در تاریخ سیاست معاصر دنیا کشورهای مختلف درگیر یک توافق به اصطلاح اتمی در ظاهر و کاملا سیاسی در باطن نبوده است!
در حالی که برخی خبرها در کشور از نزدیک شدن به توافق احیای برجام و مذاکره با آمریکا نشان دارند، مقامات آمریکایی و اسرائیلی روز شنبه گفته‌اند که دولت جو بایدن در روزهای اخیر تلاش کرده که به اسرائیل اطمینان دهد که با احیای توافق هسته‌ای و دادن امتیازات جدید با ایران موافقت نکرده است!
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید