صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۲۰ شهریور ۱۴۰۱ / ۰۱:۵۶
کد خبر: 11941
گزارشگر: 213
۷۷۹
۰
۰
۲
انتقاد بریتانیا، فرانسه و آلمان از موانع توافق هسته ای

ناکام ماندن مذاکرات ایران با آمریکا/مسئولیت شکست برجام با کیست؟

ناکام ماندن مذاکرات ایران با آمریکا/مسئولیت شکست برجام با کیست؟
بریتانیا، فرانسه و آلمان در یک بیانیه عنوان کرده‌اند که با توجه به ناکامی ایران در دستیابی به توافق برای احیای برجام، ما با شرکای بین‌المللی خود درباره راه مواجهه با برنامه هسته ای در حال مذاکره هستیم.
به گزارش آسیانیوز، در پی اصرار ایران بر بسته شدن پرونده افشای ذرات اورانیوم در سایت‌های اعلام نشده خود، سه عضو اروپایی برجام خواستار همکاری بدون تاخیر و توام با حسن نیت جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیرامون این موضوع شدند.

براساس گزارش وبسایت وزارت خارجه آلمان بریتانیا، فرانسه و آلمان در این بیانیه عنوان کرده‌اند که با توجه به ناکامی ایران در دستیابی به توافق برای احیای برجام، ما با شرکای بین‌المللی خود درباره بهترین راه مواجهه با ادامه توسعه برنامه هسته‌ای ایران و عدم همکاری جمهوری اسلامی ایران با آژانس و توافقات پادمانی، مشورت خواهیم کرد.

سه قدرت اروپایی مدعی شدند که برجام به هیچ وجه نمی‌تواند بهانه‌ای باشد تا ایران از تعهدات الزام‌آور قانونی خود در رابطه با منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای شانه خالی کند و باید درباره منشا اورانیوم پیدا شده در سایت‌های خود به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توضیح فنی معتبر بدهد.

 یکی از اختلافات مهم ایران و آژانس تحقیقات این نهاد در مورد منشاء مواد هسته‌ای اعلام نشده در سه تاسیسات هسته‌ای است.

ایران در تازه ترین واکنش علنی خود به طرح پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای برجام گفت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید «بازرسی با انگیزه سیاسی» از برنامه‌های هسته‌ای این کشور را متوقف کند.

پس از ۱۶ ماه گفت‌وگوهای چند جانبه ایران با کشورهای عضو برجام و مذاکرات غیر مستقیم با آمریکا، ماه گذشته اتحادیه اروپا متنی نهایی برای احیای این توافق ارائه کرد.

ایران پس از چند روز به این پیشنهاد پاسخ داد و در پی پاسخ آمریکا بار دیگر ملاحظات خود را با اتحادیه اروپا که نقش میانجی را ایفا می‌کند در میان گذاشت، اما مقامات آمریکایی می‌گویند که این پاسخ گامی به عقب بوده است.

اعضای اروپایی برجام نیز در ادامه بیانیه مشترک خود با اشاره به پیشنهاد نهایی اتحادیه اروپا گفته‌اند که «متاسفانه ایران ترجیح داده از این فرصت دیپلماتیک حساس استفاده نکرده و بجای آن، به برنامه هسته‌ای خود، فراتر از هر گونه توجیهی برای غیرنظامی بودن آن، ادامه می‌دهد».

این بیانیه ادعا می کند در حالی که ما به توافق احیای برجام نزدیک می‌شدیم، ایران موضوعات غیرمرتبطی را پیش کشیده که مربوط به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و توافق پادمان‌های منعقد شده با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

بر اساس این بیانیه، خواسته اخیر ایران برای بسته شدن پرونده پادمانی، تردیدهای جدی را در مورد نیات و تعهد ایران به نتیجه موفقیت‌آمیز برجام ایجاد می‌کند و موضع ایران در تضاد با تعهدات الزام‌آور قانونی آن بوده و چشم‌انداز احیای برجام را به خطر می‌اندازد.

سه کشور اروپایی عضو برجام در نهایت به تصویب قطعنامه شورای حکام آژانس با اکثریت آرا علیه ایران در ماه ژوئن به خاطر عدم همکاری با آژانس اشاره کرده و گفته‌اند طی سه ماهی که از این اقدام گذشته، ایران هیچ اقدامی انجام نداده است./
https://www.asianews.ir/u/88l
اخبار مرتبط
در بیانیه سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا ادعا شده است که وزرای این چهار کشور در خصوص «چالش‌های ناشی از ایران و تعهد برای همکاری جهت مقابله» با این چالش‌ها، رایزنی کردند.
از شروع به کار لیز تراس و دولتش زمان زیادی نگذشت که اولین واکنش جدی وزارت خارجه او در قبال ایران اعلام شد؛ در حالی که این واکنش نه در مورد برجام بود و نه در راستای تعامل با جمهوری اسلامی ایران؛ بلکه موضوع سایبری در خصوص آلبانی بود که بریتانیا را به واکنش وادار کرد.
یک روزنامه خارجی به نقل از یک منبع دیپلماتیک اروپایی گزارش داده که احتمال بازگشت ایران و ایالات متحده به توافق هسته‌ای قبل از انتخابات ماه نوامبر کنگره آمریکا امکان پذیر نیست.
بیانیه کاخ سفید حاکی از آن است که بایدن و تراس در نخستین گفت‌و‌گوی تلفنی که پس از راهیابی تراس به ساختمان شماره ۱۰ داونینگ استریت لندن انجام شد، درباره ایران صحبت کردند.
ارتش آمریکا، پنجم سپتامبر ، اعلام کرد که دو بمب‌افکن دوربرد «بی ۵۲» با قابلیت هسته‌ای را بر فراز خاورمیانه به پرواز درآورده است و قدرت‌نمایی نظامی آمریکا در منطقه در حالی انجام می‌شود که سطح تنش‌ها بین تهران و واشنگتن بالا است.
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه ۱۴ شهریور گفت: «با تاسف باید بگویم که نسبت به ۲۸ ساعت پیش، اکنون برای احیای برجام کمتر اطمینان دارم».
همچنانکه رییس موساد تا چند روز دیگر به آمریکا سفر می کند،یاییر لاپید روز یکشنبه گفت: «ما در حال رهبری یک کارزار فشرده برای جلوگیری از امضای توافق هسته‌ای خطرناک میان ایران و قدرت‌های جهانی هستیم.»
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید