صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۱۱ فروردین ۱۴۰۰ / ۲۲:۰۲
کد خبر: 4023
گزارشگر: 213
۴۷۴۱۳
۰
۰
۱۶
عضو ستاد مقابله با کرونا:

دچار شدن برخی از ایرانی ها به «عوارض شدید» واکسن روسی اسپوتنیک

دچار شدن برخی از ایرانی ها به «عوارض شدید» واکسن روسی اسپوتنیک
عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در ایران از «عوارض شدید» واکسن کرونا در برخی از ایرانی‌ها خبر می‌دهد؛ در حالی که توضیح بیشتری در مورد این عوارض شدید و تعداد و درصد افرادی که دچار آن شده‌اند نداد.

محموله واکسن روسی اسپوتنیک که به ایران فرستاده شده است.

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در ایران از «عوارض شدید» واکسن کرونا در برخی از ایرانی‌ها خبر می‌دهد.

مینو محرز که مدیر پروژۀ تحقیقات تولید واکسن ایرانی کرونا نیز هست، روز چهارشنبه ۱۱ فروردین در مصاحبه با پایگاه خبری «رکنا» گفته است «واکسن روسی در برخی افراد عوارض شدیدی ایجاد کرده که البته در بسیاری از افراد این عوارض برطرف شده، اما در برخی افراد هم هنوز عوارض ناشی از دریافت واکسن روسی کرونا وجود دارد.»

او توضیح بیشتری در مورد این عوارض شدید و تعداد و درصد افرادی که دچار آن شده‌اند نداد.

ایران تاکنون چند صد هزار دوز واکسن کرونا از چین و روسیه خریداری کرده و کمی بیش از ۱۶۰ هزار دوز در کشور تزریق شده که بخش اعظم این افراد نیروهای کار نظام بهداشتی هستند.

بروز عوارض در واکسن‌ها موضوع جدیدی نیست، خصوصاً اینکه میخائیل موراشکو وزیر بهداشت روسیه نیز پاییز پارسال در گفت‌وگو با روزنامه مسکو تایمز گفته بود از هر هفت نفر تزریق‌کننده واکسن روسی «اسپوتنیک وی» یک نفر عارضه جانبی داشته، اما به‌گفته وی، این عوارض «خفیف» بوده است.

وی در ادامه گفته بود این عوارض شامل تب، درد مفاصل و بی‌حالی در ۲۴ ساعت ابتدایی تزریق واکسن است.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه نیز روز دوشنبه هفته جاری و پنج روز پس از دریافت واکسن کرونا اذعان داشت که «دچار عوارض جانبی» شده است. وی گفت فردای روزی که واکسن دریافت کرده، درد عضلانی خفیفی داشته، اما تب نداشته است.

خبر خرید واکسن «اسپوتنیک وی» واکنش‌های اغلب منفی زیادی از سوی برخی مقامات رسمی و شهروندان به دنبال داشت، اما به‌تازگی مراجع علمی مستقل این واکسن روسی را تأیید و میزان کارایی آن را ۹۲ درصد اعلام کردند.

همزمان، مینو محرز، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا، نیز اعلام کرد که تجهیزات خط تولید واکسن موسوم به «برکت» در مؤسسه برکت خریداری شده و در حال نصب است و «تا خرداد ۱۴۰۰ که این واکسن تأیید شود، این خط تولید نیز به بهره‌برداری خواهد رسید».


وی با این‌حال نگفت کدام واکسن روسی را تزریق کرده است. روسیه تاکنون سه نوع واکسن تولید کرده است.

بهمن‌ماه پارسال بستری شدن سه تن از پرستاران بیمارستان امام شهر ساری پس از تزریق واکسن روسی به دنبال وخامت حال آنها در شبکه‌های اجتماعی خبرساز شد، اما مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران این موضوع را تکذیب کرد.

ماه گذشته نیز مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت ایران اعلام کرد یک پزشک در گناباد استان خراسان رضوی پس از تزریق واکسن روسی اسپوتنیک، دچار خونریزی داخلی شدید شد و هم‌اکنون در بیمارستان بستری است.

کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو، با تأیید این خبر گفته بود این پزشک پس از تزریق واکسن روسی دچار «علائم گوارشی شده و در مدفوع او خون دیده شد».

وی گفت «هر واکسنی دارای عوارضی است و این موضوع بعید و دور از انتظار نیست».

واکسن‌های روسی هنوز از سوی نهادهای بهداشتی جهانی مجوزهای لازم را برای استفاده در طرح‌های واکسیناسیون عمومی دریافت نکرده‌اند. با این حال، ایران برای خرید دو میلیون دوز واکسن «اسپوتنیک وی» با روسیه قرارداد بسته است.

به نقل از خبرگزاری های مسکو تایمز و باشگاه خبرنگاران جوان، بر اساس مطالعات خود روسیه و چندین نهاد خارجی، میزان اثربخشی واکسن تولیدی روسیه بالای ۹۰ درصد است.

همچنین «صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم شرکت‌های روسی» روز سه‌شنبه ۱۹ اسفند خبر داد که این نهاد با ایتالیا، اسپانیا، فرانسه و آلمان برای ساخت واکسن «اسپوتنیک وی» در آن کشورها به توافق رسیده است.

خبر خرید واکسن «اسپوتنیک وی» واکنش‌های اغلب منفی زیادی از سوی برخی مقامات رسمی و شهروندان به دنبال داشت، اولی در سال گذشته مراجع علمی مستقل این واکسن روسی را تأیید و میزان کارایی آن را ۹۲ درصد اعلام کردند.

همزمان، مینو محرز، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا، نیز اعلام کرد که تجهیزات خط تولید واکسن موسوم به «برکت» در مؤسسه برکت خریداری شده و در حال نصب است و «تا خرداد ۱۴۰۰ که این واکسن تأیید شود، این خط تولید نیز به بهره‌برداری خواهد رسید»./

https://www.asianews.ir/u/26B
اخبار مرتبط
وزارت بهداشت با اشاره به «خلف وعده‌» جهانی در تهیه واکسن کرونا از جمله توسط کشورهای روسیه و هند، شکست در اجرای برنامه ملی واکسیناسیون تا پایان سال ۱۳۹۹ را رسما تایید کرد؛ این در حالی است که منتقدان و کارشناسان سازمان بهداشت جهانی چندی پیش تاکید کردند که عدم وجود واکسن فایزر در این میان یک خلاء مهم به شمار می‌رود.
باتوجه به مرگ و میرهای ناشی از این ویروس، امیدهای بسیاری به ساخت واکسن آن بود؛ اما مدت زیادی به طول نینجامید و گفته شد ساخت واکسن و توزیع آن حداقل به یک سال زمان نیاز دارد؛ حال آن که بعد از یک سال بسیاری از کشورها آغاز به واکسیناسیون عمومی کرده‌اند و حتی در برخی از کشورهای همسایه ایران نیز واکسیناسیون گسترده کرونا آغاز شده است؛ در ایران واکسیناسیون گسترده کرونا به طور رسمی آغاز نشده است، خبرهایی از خرید و فروش واکسن در بازار سیاه آن هم با قیمت‌هایی بسیار بالا و نجومی به گوش می رسد.
عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی ایران، از توافق تهران با دولت سئول درباره «نحوه جابجایی و مصرف» بخشی از منابع ارزی مسدودشده بانک مرکزی ایران در کره جنوبی «به مقاصد مورد نظر» خبر داد.
سخنگوی دبیرخانه امور اقتصادی سوییس گفت: مقامات سوییسی (در خصوص کانال مالی سوییس) به طور منظم در تماس با وزارت خزانه داری آمریکا هستند و شرکت هایی که تامین کننده اقلام غذایی، تجهیزات کشاورزی، دارو وتجهیزات پزشکی برای ایران هستند واجد شرایط برای مشارکت در این کانال محسوب می شوند.
سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران، اعلام کرد که ویروس جهش یافته که در بریتانیا شناسایی شده، در ایران پخش شده است.
سازمان غذا و داروی ایران اعلام کرده است که عرضه واکسن کرونا از هر نوعی رایگان خواهد بود و فقط از طریق شبکه بهداشت و درمان توزیع می‌شود.
طبق آخرین بروز رسانی وضعیت رنگ‌بندی رسمی شهرستان‌ها در اپلیکیشن ماسک وزارت بهداشت، از شنبه ۲۷ دی ماه، ۱۰ شهرستان که همگی در مازندران قرار دارند، وضعیت قرمز کرونایی دارند، همچنین ۲۳ شهرستان نارنجی، ۱۶۳ شهرستان زرد و ۲۵۲ شهرستان آبی هستند.
پاپ فرانسیس،‌ رهبر کاتولیک‌های جهان، ضمن تاکید بر تزریق واکسن کرونا این اقدام را یک «انتخاب اخلاقی» برای قمار نکردن با جان خود و دیگران خواند.
رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت امروز گفت: هر کالایی که با برچسب واکسن کرونا و آنفلوآنزا در بازار سیاه یا فضای مجازی به فروش رسید، تقلبی است.
در هفته‌های گذشته و پس از آغاز واکسیناسیون عمومی و جهانی با واکسن‌های شرکت آمریکایی فایزر در اغلب کشورها، مسوولان ایرانی با این سوال مردم و افکار عمومی مواجه شدند که چرا جمهوری اسلامی ایران این واکسن‌ها را نخریده است؛ این در حالی است که همزمان با ساخت واکسن ایرانی کرونا برخی رسانه ها به واکسن فایزر انتقاداتی وارد کردند.
رییس جمعیت هلال احمر ایران اعلام کرد این سازمان از سوی وزارت بهداشت مامور شده تا یک میلیون دوز واکسن کرونا از چین خریداری کند. این در حالی است که رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوییس تاکید کرده واکسن‌هایی که ایران خواهد خرید از چین و روسیه نخواهد بود.
درحالی که کاربران پنج‌شنبه شب برای دومین بار در چند روز گذشته در کارزاری توییتری هشتگ #واکسن_بخرید را به ترند اول ایران تبدیل کردند، رییس کل بانک مرکزی، تایید کرد که دفتر کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا(اوفک) تاکنون دست‌کم دو مجوز انتقال پول برای ایران به منظور خرید واکسن کرونا صادر کرده است و مجوز اول را مسوولان به دلایلی نپذیرفته‌ بودند.
آغاز خرید و تزریق واکسن های آمریکایی فایزر و مدرنا در بسیاری از کشورها و گفته های بسیار متناقض مسوولان در ایران درباره خرید واکسن کرونا ممکن است موجب نگرانی مردم شود و به فضای یاس آلود در خصوص مقابله با این بیماری مرگبار دامن بزند؛ در این حال محمدرضا ظفرقندی، رییس سازمان نظام پزشکی ایران در نامه‌ای به تدروس ادهانوم ، رییس سازمان بهداشت جهانی از او خواست تا همه تلاش خود را برای تامین دوزهای مورد نیاز واکسن کرونا در ایران به کار گیرد.
علی مطهری، نماینده پیشین و نایب رئیس سابق مجلس شورای اسلامی، امروز در پیامی از باطل شدن سهمیه جهانی واکسن کرونا برای مردم ایران خبر داد؛ این در حالی است که تأمین واکسن را «حیاتی، قهری و قطعی» خوانده و از مسئولان دولتی خواسته است که «دست بخش خصوصی» را در این زمینه باز نگه دارند؛همچنین رئیس اتحادیه واردکنندگان داروی ایران گفته که هیچ مشکلی برای انتقال ارز به منظور واردات واکسن کرونا و دیگر اقلام دارویی از خارج به ایران وجود ندارد.
محمدرضا ظفرقندی، رییس کل سازمان نظام پزشکی ایران، ضمن انتقاد از عدم تامین واکسن کرونا به میزان کافی برای مردم گفت خرید واکسن برای کل کشور تنها به ۲۰۰ میلیون دلار بودجه نیاز دارد و این مبلغ «عددی نیست.»
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید