صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۹ تیر ۱۴۰۰ / ۲۲:۰۴
کد خبر: 4909
گزارشگر: 213
۷۷۸
۰
۰
۷
دور بعدی مذاکرات بر سر برنامه اتمی ازسرگرفته نمی‌شود

مذاکرات وین به «بن‌بست» رسید

مذاکرات وین به «بن‌بست» رسید
شبکه خبری بلومبرگ به نقل از چهار مقام مطلع که نخواستند نام‌شان فاش شود، گفت که مذاکرات بر سر برنامه اتمی جمهوری اسلامی ایران، این هفته و چنان که قبلا برنامه‌ریزی شده بود، ازسرگرفته نمی‌شود.

به گزارش آسیانیوز، شبکه خبری بلومبرگ به نقل از چهار مقام مطلع که نخواستند نام‌شان فاش شود، گفت که مذاکرات بر سر برنامه اتمی جمهوری اسلامی ایران، این هفته و چنان که قبلا برنامه‌ریزی شده بود، ازسرگرفته نمی‌شود.تاکنون شش دور از مذاکرات درباره برنامه اتمی ایران در وین برگزار شده است.

 این گزارش مدعی است مذاکرات غیرمستقیم میان دیپلمات‌های اروپایی، ایرانی، و آمریکایی درباره برنامه اتمی تهران، ماه‌هاست که در وین در جریان است.

اکنون با تاخیر جدید در دور بعدی مذاکرات، خطر نرسیدن به توافق میان جمهوری اسلامی ایران و قدرت‌های جهان افزایش یافته است.

دیپلمات‌های اروپایی و آمریکایی مایل بودند که تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری در ایران، به توافق برسند. پیش‌بینی می‌شود که ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری جدید و چهره محافظه‌کار نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی ایران، تمایل کمتری به توافق با غرب از خود نشان دهد.
 
تحلیل کارشناسان:‌ مسئله اصلی رژیم ایران است، نه برجام

 دور ششم مذاکرات هسته‌ای ایران در تاریخ ۲۰ ژوئن متوقف شد و به گفته دو دیپلمات حاضر در وین، مذاکره‌کنندگان بدون توقف و تا ساعات دیرهنگام شب و نیز در تعطیلات آخر هفته، در حال مذاکره و تلاش برای رسیدن به توافق بودند.

این دو دیپلمات گفتند که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز به اندازه مذاکره‌کنندگان حاضر در وین، از نافرجام ماندن مذاکرات ناراضی هستند، چرا که احتمال فسخ قرار بازرسی موقت میان جمهوری اسلامی ایران و رافائل گروسی، مدیرکل آژانس، بیشتر از احتمال تمدید آن است و حذف اطلاعات لازم برای راستی‌آزمایی فعالیت‌های ایران، نیز مذاکرات را پیچیده‌تر می‌کند.

به‌رغم وعده محمدجواد ظریف، وزیر خارجه دولت روحانی، که به زودی دوره‌اش به پایان می‌رسد، علی ربیعی، سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران، روز سه‌شنبه هشتم تیر، از احتمال موکول شدن ادامه مذاکرات برجام به دولت آینده در صورت به نتیجه نرسیدن در زمان باقی‌مانده دولت دوازدهم خبر داده بود.

هرچند، تحلیلگران غربی می‌گویند تغییر دولت در ایران به معنی تغییر در سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی ایران نیست.

علی ربیعی، سخنگوی دولت، رسیدن به هرگونه توافق را مشروط به برداشتن همه تحریم‌ها دانست، و گفت:‌ «اگر در مورد همه موضوعات در دستور کار مذاکرات توافق حاصل نشود، عملا توافقی شکل نگرفته است.»

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز چهارشنبه، ۳۰ ژوئن، در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل خواستار اقدام دولت بایدن در رفع تحریم‌ها علیه تهران شد. او در آن نامه از ایران نیز خواست که به اجرای کامل برجام بازگردد.

در هفته‌های اخیر گزارش‌هایی درباره توافق نسبی ایران و آمریکا برای لغو بخشی از تحریم‌ها منتشر شده بود. به دنبال خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌ها بر جمهوری اسلامی ایران، تهران نیز از تعهدات خود در برجام عقب‌نشینی کرد و در حال حاضر در حال غنی‌سازی ۶۰ درصدی است./

https://www.asianews.ir/u/2z5
اخبار مرتبط
روزنامه کیهان امروز در سرمقاله امروزش از سید ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم خواسته که مرگ رسمی برجام را اعلام کند؛ این در این در حالی است که وزیر خارجه آمریکا گفت که حل اختلاف‌های باقی مانده در مذاکرات وین برای احیای برجام به تصمیم رهبر جمهوری اسلامی بستگی دارد.
پنتاگون اعلام کرد که ارتش ایالات متحده روز یکشنبه ۶ تیر با انجام حملاتی هوایی شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در عراق و سوریه را هدف قرار داده است.
پارلمان آلمان با تصویب قطعنامه‌ای ۱۸ ماده‌ای، مدعی شد موارد متعدد نقض حقوق بشر در ایران وجود دارد و از دولت آلمان خواست که در روابط با جمهوری اسلامی ایران موضوع حقوق بشر را به عنوان محور اصلی مورد توجه قرار بدهد.
در واکنش به هشدار دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نسبت به عدم پاسخگویی تهران به درخواست این سازمان در مورد تمدید پیمان موقت نظارت اتمی که شامگاه پنجشنبه منقضی شد، نماینده ایران در این آژانس گفت جمهوری اسلامی الزامی برای تمدید تفاهم با آژانس ندارد.
نخست وزیر جدید اسرائیل، انتخاب ابراهیم رئیسی به عنوان رییس جمهوری اسلامی در ایران را «آخرین پیام بیدارباش» به جهان و کشورهایی که در حال مذاکره برای احیای توافق هسته‌ای با ایران هستند، توصیف کرد.
یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شده است که خبر اعلام پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری توسط وزارت کشور ایران را دیده است و ایرانیان از حق خود برای انتخاب رهبرانشان در یک فرایند انتخاباتی آزاد و عادلانه محروم شدند.
ایران سابقه‌ای طولانی در تحریم شدن دارد و علاوه بر تجربه تحریم‌ها در سال‌های پس از ملی شدن صنعت نفت در دهه ۳۰ خورشیدی، از همان سال نخست انقلاب اسلامی و پس از اشغال سفارت آمریکا در تهران تاکنون همواره با تحریم مواجه بوده است.
مدیرکل آژانس درباره وضعیت کنونی مذاکرات وین درباره احیای برجام گفت: همه می‌دانند که در این مرحله، ضروری است که برای تشکیل دولت جدید ایران صبر شود.
عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رییس تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران، با بیان اینکه مذاکرات وین موکول به انتخابات نیست، گفت: «فکر نمی‌کنم ظرف هفته جاری بتوانیم به جمع‌بندی نهایی در وین برسیم.»
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید