صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ / ۰۱:۱۱
کد خبر: 8199
گزارشگر: 213
۵۸۳
۰
۰
۳
چالش های جدی توافق هسته ای

احتمال غیرممکن شدن احیای برجام

احتمال غیرممکن شدن احیای برجام
جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید گفت که مذاکرات با ایران به یک «مرحله فوری» رسیده است و اگر توافقی در هفته‌های آینده حاصل نشود، بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران «غیرممکن» خواهد بود.

به گزارش آسیانیوز، جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید روز چهارشنبه ۲۰ بهمن به خبرنگاران گفت که مذاکرات با ایران به یک «مرحله فوری» رسیده است و اگر توافقی در هفته‌های آینده حاصل نشود، بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران «غیرممکن» خواهد بود.

 او با اشاره به برنامه جامع اقدام مشترک، برجام، گفت: «توافقی که نگرانی‌های اصلی همه طرف‌ها را برطرف کند در چشم‌انداز قرار گرفته است، اما اگر در هفته‌های آینده به آن نرسیم، پیشرفت‌های هسته‌ای ادامه‌دار ایران، بازگشت ما به برجام را غیرممکن می‌کند.»

 

----------------------

بیشتر بخوانید

مجلس سنا باید اجازه بازگشت به برجام را بدهد!/سفر مشاور امنیت ملی اسرائیل به آمریکا در آستانه نشست وین

-----------------------------------------
به گزارش خبرگزاری رویترز، این سخنان جن ساکی ساعاتی پس از آن بیان شد که سه مقام دولت آمریکا نیز در همین روز به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفتند دولت بایدن معتقد است که تنها تا پایان فوریه (۲۰ روز دیگر) فرصت دارد تا توافق هسته‌ای ایران را نجات دهد و در غیر این صورت باید رویکرد خود را تغییر داده و تلاش‌هایی تهاجمی را برای جلوگیری از «دستیابی تهران به سلاح هسته‌ای» آغاز کند.

یک مقام ارشد دولت بایدن با اشاره به مذاکرات سطح بالا که در وین از سر گرفته شده است، به سی‌ان‌ان گفت: «این جلسه، جلسه حساسی است. ما واقعاً در مرحله نهایی هستیم.»

مقام دیگر دولت آمریکا به این شبکه خبری گفت: «هیچ چیز در مورد ایران هرگز به شکل خط مستقیم پیش نمی‌رود، اما ما به یک لحظه تعیین‌کننده نزدیک شده‌ایم.»

-------------

بیشتر بخوانید

به ایران اجازه توافق نمی دهیم!
-------------------------------------------

رویترز نوشت کروز و دیگر سناتورهای ارشد جمهوری‌خواه خطاب به بایدن نوشته‌اند اگر دولت او به تعهدات قانونی با هدف تضمین نظارت سنا بر بازنگری یا تغییرات توافق هسته‌ای ایران در سال ۲۰۱۵ عمل نکند، اجرای هر توافق جدیدی «به شدت» با مشکل مواجه خواهد بود.

با این حال آنها در این نامه هیچ جزئیاتی در مورد برنامه‌های خود برای مقابله با اجرایی‌شدن توافق احتمالی جدید هسته‌ای با ایران ارائه نکرده‌اند.

سناتورهای امضاکننده این نامه می‌گویند که هرگونه توافق هسته‌ای با ایران، به اندازه‌ای برای امنیت ملی ایالات متحده «اهمیت» دارد، که باید بازتعریف شده و رای مثبت دو سوم سنا را نیز کسب کند.

در این نامه همچنین تهدید شده است که با احتمال پیروزی جمهوری‌خواهان در رقابت‌های ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴، هر توافقی میان ایران و آمریکا که مورد تائید سنا نباشد، «احتمالاً در روزهای آغازین دولت ریاست‌جمهوری بعدی از بین خواهد رفت».

این نامه از آن جهت اهمیت دارد که دموکرات‌ها ممکن است در انتخابات میان‌دوره‌ای اواخر سال جاری، کنترل سنا و مجلس نمایندگان را از دست بدهند و جمهوری‌خواهانِ مخالف بازگشت آمریکا به برجام، در این نهادها قدرت بگیرند.

مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در وین برای احیای توافق ۲۰۱۵ هسته‌ای میان ایران و غرب، موسوم به برجام، قرار است امروز سه‌شنبه از سر گرفته شود.

----------------

بیشتر بخوانید

تصمیم سیاسی «مبهم» آمریکا چیست؟
----------------------------------------------------

مقام‌های دولت بایدن حدود ۱۰ ماه است که برای احیای برجام در مذاکرات غیرمستقیم با مقام‌های ایرانی شرکت کرده‌اند و طی همین مدت نیز جمهوری اسلامی به پیشبرد برنامه هسته‌ای خود ادامه داده است.

مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در وین برای احیای برجام از روز سه‌شنبه، ۱۹ بهمن، از سر گرفته شد و در آستانه آن خبر رسید که رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز روز چهارشنبه گزارش محرمانه‌ای دربارهٔ مذاکرات وین به کنگره آمریکا ارائه می‌کند.

دو منبع کنگره روز چهارشنبه به سی‌ان‌ان گفتند که در اوایل این هفته، رابرت مالی با اعضای کنگره گفت‌وگو کرد و به آنها گفت که ظرف چند هفته آینده مشخص خواهد شد که آیا توافق برجام دوام می‌یابد یا از بین می‌رود.

دولت بایدن در تلاش است این توافق را که زمان ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، لغو شد، بار دیگر احیا کند اما این امر تاکنون با موانع زیادی روبه‌رو بوده است.

ازجمله روز سه‌شنبه خبر رسید که بیش از ۳۰ تن از سناتورهای جمهوری‌خواه به رئیس‌جمهوری آمریکا هشدار داده‌اند در صورتی که بازگشت واشینگتن به توافق برجام به رای سنا منوط نشود، آنها از اختیارات خود برای جلوگیری از احیای آن استفاده خواهند کرد.

یک روز پس از اعلام این خبر، علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، در واکنش به آن در پیامی توئیتری گفت: «دولت آمریکا نمی‌تواند هزینه اختلافات داخلی خود را با تضییع حقوق قانونی ملت ایران پرداخت کند.»

با خروج آمریکا از برجام، تحریم‌ها علیه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی بازگشت و ایران نیز در مقابل، بسیاری از محدودیت‌ها را زیر پا گذاشت. مذاکرات غیرمستقیم دو طرف بر سر این‌که اول بخشی از تحریم‌ها رفع شود یا این‌که اول ایران از عدول از تعهدات برجامی دست بکشد مدت‌ها است به‌درازا کشیده است./

https://www.asianews.ir/u/5f7
اخبار مرتبط
در حالی که مشاور امنیت ملی اسرائیل، به ایالات متحده پرواز کرده است تا با جیک سالیوان دربارهٔ برجام و ایران گفت‌وگو کند، سناتورهای جمهوری‌خواه به رئیس‌جمهوری آمریکا هشدار دادند در صورتی که بازگشت واشینگتن به توافق برجام به رای سنا منوط نشود، آنها از احیای آن جلوگیری می کنند.
مقام‌های آمریکایی می گویند هر توافق هسته‌ای جدید، احتمالاً ایران را در موقعیتی قرار می‌دهد که به زمانی کمتر از یک سال برای تامین سوخت بمب اتم نیاز داشته باشد.
ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، بار دیگر خطاب به جمهوری اسلامی ایران هشدار داد که پنجره فرصت برای احیای توافق برجام «بسیار بسیار کوچک» شده است.
رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفت: ما نمی‌توانیم اجازه دهیم ایران ما را با تهدیداتش به یک توافق بد یا یک توافق موقت بکشاند، توافقی که درنهایت به این کشور اجازه افزایش ظرفیت هسته‌ای‌اش را بدهد
همچنانکه همه هیأت‌ها بر ضرورت رسیدن مذاکرات در آستانه توقف آن به مرحله «تصمیم سیاسی» آمریکا تاکید کرده اند، برت مک‌گرک، هماهنگ‌کننده امور خاورمیانه در شورای امنیت ملی آمریکا، از احتمال زیاد عدم دستیابی به توافق با ایران سخن گفته است.
نماینده اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات احیای برجام از بازگشت هیئت‌های مذاکره‌کننده به پایتخت‌های خود خبر داد و گفت اکنون زمان اتخاذ تصمیم‌های سیاسی است.
همچنانکه نماینده روسیه سخنان پبشین خود درباره احتمال حصول توافق با ایران در روزهای آینده را تغییر داد، برت مک‌گرک هماهنگ‌کننده امور خاورمیانه در شورای امنیت ملی آمریکا، از احتمال زیاد عدم دستیابی به توافق با ایران سخن گفت.
علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، در اظهار نظری به صراحت اعلام کرد که «هرگز» موافق مذاکره مستقیم با دولت ایالات متحده نبوده است.
یک روزنامه در واکنش به اظهارات سرلشگر صفوی نوشت: چه چیز تعامل ما با روس و چین رشک برانگیز است؟ کدام کشور خواسته با روسیه ارتباط بگیره که اینها راه نداده باشند؟ روس‌ها و چینی‌ها برای اسراییل هم غش و ریسه رفته‌اند!
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید