صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ / ۰۴:۲۲
کد خبر: 8282
گزارشگر: 213
۸۹۹
۰
۰
۸
ایجاد خلل در دور پایانی احیای توافق هسته ای

ورود اسرائیل به حساس ترین دوره مذاکرات برجام+عکس

ورود اسرائیل به حساس ترین دوره مذاکرات برجام+عکس
در حالی که اخبار حاکی از نزدیک شدن مذاکرات هسته‌ای وین به مرحله حساس و نهایی خود است، اسرائیل در اقدامی غیرمنتظره روز سه‌شنبه ۲۶ بهمن یک هیات دیپلماتیک به وین اعزام کرد تا در جریان گفت‌وگوها قرار گیرد.

به گزارش آسیانیوز، در حالی که گزارش‌ها حاکی از نزدیک شدن مذاکرات هسته‌ای وین به مرحله حساس و نهایی خود است، اسرائیل در اقدامی غیرمنتظره روز سه‌شنبه ۲۶ بهمن یک هیات دیپلماتیک به وین اعزام کرد تا در جریان گفت‌وگوها قرار گیرد.

در واکنش به این رویداد، «نور نیوز» سایت نزدیک به دبیر شورای عالی امنیت ملی، حضور دیپلمات‌های اسرائیلی در وین را «عاملی بازدارنده» در «روند پیشرفت مذاکرات در شرایط حساس فعلی» نامید.

به نوشته روزنامه جروزالم پست، اعزام هیات اسرائیلی در شرایطی است که اکثر هیات‌های حاضر در مذاکرات وین گفته‌اند که روند گفت‌وگوها به مراحل پایانی خود رسیده است.

--------------

بیشتر بخوانید

«قایق‌های رباتیک اسرائیلی» وارد خلیج فارس شدند
--------------------------------

هیات اسرائیلی به ریاست جاشوا زارکا، معاون مدیرکل امور استراتژیک در وزارت خارجه اسرائیل، روز سه‌شنبه بلافاصله پس از رسیدن به وین، ابتدا با رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سپس با میخائیل اولیانوف، رئیس هیات روس و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین، دیدار و گفت‌وگوهای جداگانه انجام داد.

آاولیانوف عکسی از این دیدار در صفحه توئیتر خود منتشر کرد و نوشت که «امروز با همکاران اسرائیلی اعزامی از پایتخت و نمایندگی دائم آن‌ها در وین دیدار کردم. ما در خصوص مسائل مرتبط با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز گفت‌وگو کردیم».

ورود اسرائیل به حساس ترین دوره مذاکرات برجام+عکس asianews
رئیس هیات اسرائیلی از اولیانوف به خاطر «یک بحث شفاف و مهم» تشکر کرد.

-----------

بیشتر بخوانید:

بعد از مکانیسم ماشه چه می شود؟

--------------------------------------------------

این هیات قرار است دیدارهای جداگانه‌ای با روسای هیات‌های‌ نمایندگی چین، فرانسه، آلمان، بریتانیا و آمریکا در مذاکرات وین داشته باشد.


به نوشته جروزالم پست، اسرائیل نگران است که احیای برجام مانع دستیابی ایران به توان هسته‌ای برای تولید بمب نشود و حتی با وجود چنین توافقی، زمان موسوم به گریز هسته‌ای، حتی کمتر از شش ماه باشد.

مقامات اسرائیل مدعی هستند که لغو تحریم‌ها به رژیم جمهوری اسلامی امکان خواهد داد تا پول بیشتری در اختیار گروه‌های نیابتی خود در منطقه قرار دهد.

هیات اسرائیلی در حالی به وین اعزام شده است که با وجود درخواست صریح اخیر نخست‌وزیر اسرائیل از آمریکا برای پایان دادن به مشارکت غیرمستقیم در مذاکرات با ایران، این بار نیز رابرت مالی، نماینده ویژه دولت جو بایدن در امور ایران در وین حضور دارد.

نفتالی بنت در روزهای اخیر گفت که در تماس تلفنی هفته‌ گذشته با جو بایدن به او گفت که اگر آمریکا به برجام بازنگردد، «اتفاق خاصی نخواهد افتاد». اما از پاسخ  بایدن سخنی نگفت.

--------------

بیشتر بخوانید

شگرد آمریکایی چیست

---------------------------
بعد از مکالمه تلفنی بایدن- بنت، دولت اسرائیل ایال خولاتا، مشاور امنیت ملی را برای مذاکرات بیشتر به آمریکا فرستاد ولی از مذاکرات او با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، نیز گزارشی منتشر نشد.

به نوشته جروزالم پست، اعزام هیات اسرائیلی به وین، که نخستین بار است در تاریخ مذاکرات غربی‌ها در برابر ایران روی داده، برای بیان مستقیم نگرانی‌های اسرائیل خطاب به هیات‌های حاضر در مذاکرات است.

سایت نورنیوز، که به علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی نزدیک است، روز سه‌شنبه به «حضور آشکار و غیرمنتظره» هیات دیپلمات‌های اسرائیلی در وین واکنش نشان داد.

نورنیوز نوشت این امر «بدون شک عاملی بازدارنده برای پیشرفت مذاکرات وین در شرایط حساس فعلی است» و گفت‌وگوی آن‌ها با مقامات در وین «با هر هدفی که انجام شده باشد، گامی در جهت ایفای نقش مخرب ذاتی این رژیم است».

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، نیز روز دوشنبه در تماس تلفنی با لیز تراس، همتای بریتانیایی خود گفت که «توافق خوب در وین در صورت واقع‌بینی طرف غربی دست یافتنی است».

اسرائیل گفته است که چه برجام احیا شود چه نه، دولت این کشور به هیچ توافقی که حتی آمریکا بخشی از آن باشد، مقید نخواهد بود و به کارزار تضعیف ایران در زمینه‌های گوناگون کماکان ادامه خواهد داد.

این در حالی است که  به نوشته خبرگزاری رویترز، دریابان براد کوپر، فرمانده ناوگان پنجم، به نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل،گفت که یک مقر در حال حاضر در حال آزمودن ده‌ها شناور بدون سرنشین رباتیک اسرائیلی در چارچوب تمرینات دریایی در خلیج فارس است.

او افزود که نیروی او همچنین علاقه دارد از پهپادهای سطحی ساخت اسرائیل نیز به عنوان ابزار تکمیلی برای وسائط بی‌سرنشین زیرآبی استفاده کند.

مقام ارشد آمریکایی با گفتن این که اسرائیلی‌ها قطعاً در استفاده از این فناوری‌ها تبحر دارند، افزود که یکی از فرماندهان ناوگان آمریکایی در هفته‌های اخیر برای بررسی پیشرفت‌های اسرائیل در زمینه پهپادهای سطحی، به مقر نیروی دریایی اسرائیل در حیفا رفته بود.

به نوشته رویترز، اضافه شدن قایق‌های رباتیک بی‌سرنشین اسرائیلی به عملیات نظارت دریایی آمریکا، در حالی که اسرائیل در ادامه مسیر روند عادی‌سازی رابطه با کشورهای خلیج فارس قرار دارد، تأکیدی بر اهمیت فزاینده نقش اسرائیل در ترتیبات نظامی در منطقه است./

https://www.asianews.ir/u/5hi
اخبار مرتبط
یک مقام آمریکایی در مقر ناوگان پنجم نیروی دریایی کشورش در بحرین به نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل،گفت که این مقر در حال حاضر در حال آزمودن ده‌ها شناور بدون سرنشین رباتیک اسرائیلی در چارچوب تمرینات دریایی در خلیج فارس است.
کوبی شابتای، رئیس پلیس اسرائیل بعد از رییس جمهور این کشور در حالی در دور آخر مذاکرات وین به امارات سفر کرد که اعلام شده نیروهای انتظامی دو کشور می‌خواهند مجرای رسمی ارتباطی برای گفت‌وگو درباره چالش‌های جنایی پیش روی یکدیگر بگشایند و همکاری کنند.
مقام‌های آمریکایی می گویند هر توافق هسته‌ای جدید، احتمالاً ایران را در موقعیتی قرار می‌دهد که به زمانی کمتر از یک سال برای تامین سوخت بمب اتم نیاز داشته باشد.
همچنانکه همه هیأت‌ها بر ضرورت رسیدن مذاکرات در آستانه توقف آن به مرحله «تصمیم سیاسی» آمریکا تاکید کرده اند، برت مک‌گرک، هماهنگ‌کننده امور خاورمیانه در شورای امنیت ملی آمریکا، از احتمال زیاد عدم دستیابی به توافق با ایران سخن گفته است.
یک رسانه خارجی مدعی شده است که ایران تا حد امکان با طولانی کردن روند گفت و گوها به برنامه پیشرفته هسته‌ای خود ادامه می‌دهد؛ در حالی که قدرت‌های جهان به منظور ادامه مذاکرات، واکنشی نشان نداده اند.
اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین گفت یکی از مشکلات اصلی مذاکرات برجام سانتریفیوژهای پیشرفته ایران است و روسیه سه گزینه از جمله نابودی سانتریفیوژها را برای حل این مشکل پیشنهاد کرده است.
در حالی که علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایران روز جمعه ۱۹ آذر گفته است که موضع ایران نسبت به هفته قبل تغییر نکرده است؛ وزیر دفاع اسرائیل مدعی شد که ایران قوای نظامی خود را در غرب کشور تقویت می‌کند تا از آنجا به اسرائیل و سایر کشورهای خاورمیانه «حمله کند» و الان زمان اقدام علیه ایران است!
رئیس جمهور آمریکا در خصوص حضور نیروهای نظامی آمریکا در شبه جزیره عربستان نوشت: نیروهای مسلح ایالات متحده در پادشاهی عربستان سعودی مستقر شده‌اند تا از نیروها و منافع ایالات متحده در منطقه در برابر اقدامات جمهوری اسلامی ایران و گروه‌های مورد حمایت این کشور محافظت کنند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید