صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۷ فروردین ۱۴۰۱ / ۲۳:۱۳
کد خبر: 8936
گزارشگر: 213
۶۰۹
۰
۰
۴
اظهارات امیرعبداللهیان پس از دیدار با انریکه مورا در تهران

«ابهام» در تصمیم سیاسی آمریکا مانع توافق می شود

«ابهام» در تصمیم سیاسی آمریکا مانع توافق می شود
حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران پس از دیدار با انریکه مورا، هماهنگ‌کننده اروپایی مذاکرات احیای برجام در تهران، تصمیم سیاسی آمریکا را مبهم دانست.
به گزارش آسیانیوز، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی، در دیدار با انریکه مورا، هماهنگ‌کننده اروپایی مذاکرات احیای برجام «فقدان تصمیم سیاسی آمریکا برای رفع تحریم‌ها» را مانع کنونی رسیدن به نتایج نهایی مذاکرات دانست.

امیرعبداللهیان روز یکشنبه هفتم فروردین در دیدار با مورا که به تهران سفر کرده، اضافه کرد: «برای ما برخوردار شدن از منافع کامل اقتصادی و رفع موثر تحریم‌ها اولویت اساسی است.»

بر اساس اعلام وزارت خارجه ایران، او همچنین گفت: «جمهوری اسلامی ایران با جدیت در مذاکرات وین حضور یافته و برای رسیدن به توافق، ابتکارات لازم را ارائه کرده و طرف‌های دیگر به ویژه دولت آمریکا باید جهت حل و فصل موضوعات باقی‌مانده رویکردی واقع‌بینانه اتخاذ کنند.»

معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش از دیدار با امیرعبداللهیان، با علی باقری کنی، معاون وزیر خارجه ایران و مذاکره‌کننده ارشد این کشور در مذاکرات هسته‌ای وین دیدار و گفت‌وگو کرد.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه ایران، باقری کنی نیز با اشاره به «جدیت و عزم جمهوری اسلامی ایران برای نهایی کردن توافق در وین»، تاکید کرد: «در صورتی که طرف آمریکایی از واقع‌گرایی برخوردار باشد می‌توان به توافق دست یافت.»

هنوز اتحادیه اروپا درباره گفت‌وگوهای صورت گرفته مورا در تهران توضیحی ارائه نکرده و بر اساس اعلام وزارت خارجه ایران، مورا در این دیدارها به ارائه گزارشی از آخرین وضعیت مذاکرات وین و ارزیابی خود در ارتباط با مسیر پیش رو پرداخت.

پیشتر هماهنگ‌کننده مذاکرات وین خود در توییتی گفته بود: «ما باید این مذاکرات را به نتیجه برسانیم. مخاطرات زیاد است.»

تاخیر در به سرانجام رسیدن مذاکرات وین در حالی است که خروج سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی یکی از درخواست‌های جمهوری اسلامی از آمریکاست.

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، روز یکشنبه در نشست دوحه گفت: «صرف نظر از اینکه چه اتفاقی در بحث سپاه می‌افتد... نگاه ما به سپاه این است که بسیاری از تحریم‌های دیگر درباره سپاه باقی خواهد ماند.»

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل نیز از ایالات متحده خواست تا به درخواست‌ها علیه هرگونه حذف سپاه پاسداران ایران از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا توجه کند.

بنت به آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا که به اسرائیل سفر کرده، گفت: «ما از نیت حذف سپاه از فهرست تروریستی نگرانیم. امیدوارم که ایالات متحده صدای نگران از منطقه، اسرائیل و دیگران را در مورد این موضوع بسیار مهم بشنود.»

اسرائیل و کشورهای عربی منطقه مدعی اند که با احیای برجام و رهایی جمهوری اسلامی از تحریم‌ها، مداخلات تهران در منطقه از طریق نیروهای نیابتی و همچنین توسعه برنامه موشکی سپاه پاسداران افزایش یابد./
https://www.asianews.ir/u/5z4
اخبار مرتبط
حسین علایی گفت: باید روسها و دیگر واسطه ها را از مذاکرات برجامی کنار بگذاریم.
حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران گفت که سپاه خواسته در اولویت مذاکرات وین قرار نگیرد.
یک عضو اتاق بازرگانی امروز گفت: نه تنها فقر مطلق از بین نمی‌رود بلکه بسیار بیشتر خواهد شد.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت تصمیمات سختی را برای بازگشت برنامه هسته‌ای ایران به محدودیت‌ داریم و به دلایلی توافق با ایران حتمی نیست.
براساس گزارش ها نگرانی‌های بسیاری در کنگره آمریکا در خصوص توافق برجام و تحریم‌های غرب علیه مسکو و آزاد شدن پول های ایران مطرح شده و درباره آن سناتورها توضیحاتی داده اند.
در حالی که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا روز گذشته به طور ناگهانی اعلام کرد که به دلیل برخی مسائل بیرونی، مذاکرات وین دچار وقفه طولانی می‌شود، استفانی القاق، مذاکره‌کننده ارشد بریتانیا نیز در توییتی نوشت که عمیقا از اینکه مذاکرات وین متوقف شده، متاسف است.
محموله‌های مشکوک به نفت ایران در حالی توسط آمریکا توقیف شده‌اند که دولت جو بایدن از ماه‌ها قبل برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران، موسوم به برجام، در تلاش است و مذاکرات در مراحل پایانی توافق یا عدم توئافق قرار دارند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید