صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۱۳:۰۵
کد خبر: 9771
گزارشگر: 213
۸۸۸
۰
۰
۳
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی

فرصت های پیش روی اقتصاد کشور؛ سرمایه گذاری خارجی در شرایط حساس

فرصت های پیش روی اقتصاد کشور؛ سرمایه گذاری خارجی در شرایط حساس
تقویت و توسعه فرصت های سرمایه گذاری خارجی در شرایط حساس اقتصادی کشور، ضرورت های مهم برون رفت از بحران اقتصادی و از مولفه های تاثیر گذار رسیدن به اهداف توسعه پایدار است.

به گزارش آسیانیوز، کشور ما پتانسیل های بسیار بالایی دارد که اگر به درستی مورد بهره برداری قرار گیرد و از تمامی توان و دانش فنی و گنجینه های عظیم ملی در مسیر خودکفایی استفاده شود با اقتدار می توان در مقابل تمامی فشارهای آمریکا ایستادگی کرد و در راستای تحول اقتصادی گام های بزرگی برداشت و این مهم به یک عزم ملی و جهادی در همه ارکان پیکره جامعه نیازمند است.

------------

بیشتر بخوانید

چرا زنان نمی‌خواهند دیده شوند؟
-----------------------------------------------------
حمایت از تولیدات داخلی موجب رونق بازار، رقابت سازنده، فعال شدن هر چه بیشتر چرخ صنعت، خودکفایی هر چه بیشتر کشور، ایجاد انگیزش سازنده در تولیدکنندگان و صنعتگران در ارائه کالا و خدمات بهتر، بهبود وضعیت اشتغال و کارآفرینی برای خیل عظیمی از جوانان و نیروهای تحصیلکرده کشورمان و در نهایت حمایت از کارگر ایرانی و بالطبع بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم خواهد شد.

کشور ما به لحاظ جغرافیایی، ترانزیتی و موقعیت استراتژیک منطقه ای شرایط فوق العاده ای دارد. ایران در رتبه‌بندی جهانی از نظر تنوع ماده معدنی جزو ۱۵ کشور برتر دنیا محسوب می‌شود و وجود ذخایر گاز و دسترسی به آب‌های آزاد منطقه جغرافیایی ایران، فرصت ویژه‌ای برای توسعه فرصت های کسب و کار و سرمایه گذاری فراهم می‌کند.

تقویت و توسعه فرصت های سرمایه گذاری خارجی در شرایط حساس اقتصادی کشور از ضرورت های مهم برون رفت از بحران اقتصادی و از مولفه های تاثیر گذار رسیدن به اهداف توسعه پایدار است.

براساس مطالعات و گزارش‌های ارائه شده توسط موسسه اقتصادی مکنزی از شرایط اقتصادی ایران بعد از برجام، کشور ایران تا سال٢٠٣٥ قابلیت جذب۳ و نیم تریلیون دلار سرمایه خارجی رادارد که به‌واسطه تحقق این امر یک تریلیون دلار به تولید ناخالص داخلی خود تا سال٢٠٣٥ خواهد افزود و بستر فراهم‌سازی ٩میلیون شغل را ایجاد خواهد کرد که تحقق این امر مستلزم بسترسازی برای عوامل مهمی چون ورود سرمایه‌های خارجی است.

فرصت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری و بازسازی توان تولید در بخش‌های مختلف اقتصادی وجود دارد. سرمایه گذاری در بخش معادن و صنایع معدنی، انرژی های تجدید پذیر، محیط زیست، پتروشیمی، رونق صنایع کوچک و زودبازده، شرکت های دانش بنیان، گردشگری و حمل و نقل از جمله فرصت های پیش روست.

ایران می تواند با سرمایه گذاری در بخشهای جدید پتروشیمی و گاز و میعانات گازی با فرآوری بیشتر فرآورده های نفتی، سهم خود را از سود این بخش بیش از پیش کند.

حرکت به سمت تولید و توسعه محصولات دانش بنیان میتواند زمینه ساز خودکفایی و عدم وابستگی اقتصادی و حضور قدرتمند در بازارهای جهانی می باشد.

-------------

بیشتر بخوانید

تخفیف در فروشگاه های زنجیره‌ای

----------------------------------

با توجه به اینکه کشور ما کشوری چهار فصل است و موقیت خوبی از لحاظ اقلیمی و جغرافیایی دارد از پتانسیل بالایی در تولید انواع محصولات کشاورزی برخوردار است که باید با اصلاح مناسب زیرساخت های کشاورزی و پاسخگویی به نیازهای کشاورزان از این پتانسیل بالا به نحو مطلوبی بهر برداری کرد.

کشور ما در حال حاضر در تولید بیشتر محصولات استراتژیک در مسیر خودکفایی قرار دارد. تقویت زیر ساخت های کشاورزی و افزایش بهره وری ، اصلاح سیستم های آبیاری و توجه به صنایع تبدیلی و ایجاد فضاهای مدرن کشاورزی میتواند در تقویت این بخش مهم از اقتصاد کشور و متعاقبا رشد مطلوب اقتصادی با تکیه بر اقتصاد غیرنفتی نقش مهم و موثری ایفا کند./

آسیانیوز
https://www.asianews.ir/u/6lr
اخبار مرتبط
مهدی کریمی تفرشی، رئیس مجتمع صنایع غذایی گلها در دومین همایش بانوان کارآفرین صنعت غذا و گردشگری گفت: سؤالی که همواره ذهن مرا به خود مشغول داشته این‌ است که چرا بانوان نمی‌خواهند در عرصه های مهم اجتماعی دیده شوند.
درست است که ارز ترجیحی نمی‌تواند همیشگی باشد ولی در شرایط سخت این سال‌ها حذف آن مساوی است با تشدید گرانی و ایجاد انفجار در اقشار ضعیف جامعه.
بنگاه های کوچک و زودبازده از بخش های بسیار مهمی است که فعال سازی و حمایت از آنها باید در دستور کار دولت و مسئولین قرار گیرد؛ چرا که نگاه ویژه به این بخش می تواند اتفاق بزرگی را در عرصه رشد تولید رقم زند.
تجارت عادلانه یا Fair trade هر روز بیشتر و بیشتر در جهان مورد توجه قرار می‌گیرد؛ در واقع جنبشی اجتماعی در سراسر دنیا شکل گرفته است که از مردم می‌خواهد تنها از کسانی خرید کنند که اصول تجارت عادلانه را رعایت می‌کنند.
حمل و نقل ضعیف عامل عمده گرسنگی در جهان است و هزینه بالای حمل تولیدات کشاورزی، تاخیر‌های طولانی و زیان‌ها و صدمات وارده به محصولات فسادپذیر، موانع قوی در مسیر امنیت غذایی در جهان هستند.
کشاورز زحمت کش که بار اصلی تولید را بر دوش دارد با هزار مکافات و حداقل سود محصول را تولید می کند و زمانی که به دست مصرف کننده می رسد قیمت سر به فلک می کشد؛ کامیون داران اعتصاب می کنند و هزینه حمل و نقل گران می شود؛ واضحا یک جای کار می لنگد!
بر اساس قانون، حداکثر حاشیه سود بین قیمت تمام‌شده و نرخ درج‌شده بر روی محصول باید ۱۸ درصد باشد، درصورتی‌که گاهی این فاصله بسیار بیشتر است؛ چون در فروشگاه‌های زنجیره‌ای تمایل بیشتری برای خرید تولیدات کارخانه‌هایی وجود دارد که دارای حاشیه سود بیشتری هستند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید