صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی

اخبار سیاسی

زیردریایی اتمی آمریکا به خلیج فارس رسید
بنا بر بیانیه نیروی دریایی ایالات متحده
نیروی دریایی آمریکا امروز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد زیردریایی هسته‌ای «یواس‌اس جورجیا» مجهز به سیستم موشکی هدایت‌شونده به همراه دو رزم‌ناو آمریکایی حامل سامانه‌ای مشابه، روز دوشنبه اول دی‌ماه، با عبور از تنگه هرمز وارد خلیج فارس شدند. ‎
 
خرید واکسن کرونا را نبود FATF منتفی کرد؟!
اظهاراتی از نماینده پیشین و نایب رئیس سابق مجلس شورای اسلامی:
علی مطهری، نماینده پیشین و نایب رئیس سابق مجلس شورای اسلامی، امروز در پیامی از باطل شدن سهمیه جهانی واکسن کرونا برای مردم ایران خبر داد؛ این در حالی است که تأمین واکسن را «حیاتی، قهری و قطعی» خوانده و از مسئولان دولتی خواسته است که «دست بخش خصوصی» را در این زمینه باز نگه دارند؛همچنین رئیس اتحادیه واردکنندگان داروی ایران گفته که هیچ مشکلی برای انتقال ارز به منظور واردات واکسن کرونا و دیگر اقلام دارویی از خارج به ایران وجود ندارد.
 
حمله به سفارت آمریکا
در عراق صورت گرفت
ارتش عراق و سفارت ایالات متحده در این کشور اعلام کردند دست‌کم هشت راکت کاتیوشا شامگاه یکشنبه ۳۰ آذر به منطقه سبز بغداد شلیک شده است که این سفارتخانه را هدف قرار داده‌اند.
 
رفراندوم  بعد از ۴۰ سال اجرا شود
حسن روحانی:
حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران، ضمن اشاره به اختلاف‌ها در تفسیر قانون اساسی گفت رفراندوم بعد از ۴۰ سال اکنون می‌تواند در کشور برگزار شود.
 
یک سپاهی باید رئیس‌جمهور شود
فرمانده پیشین سپاه پاسداران:
محسن رفیق دوست، از فرماندهان پیشین سپاه پاسداران با دفاع از انتخابات یکی از سپاهیان به عنوان رئیس‌جمهور گفته است اگر یک سپاهی رئیس‌جمهور ایران شود، «یک ساله مشکلات کشور حل می شود؛ این در حالی است که در جلسه امروز مجلس شورای اسلامی، نمایندگان مجلس با پیشنهاد یک نماینده مبنی بر ممنوعیت ثبت نام نظامیان در انتخابات مخالفت کردند.
 
مناطق آزاد؛ شاهرگ توسعه صادرات ایران/ رشد قاچاق کالا در نبود تاسیسات بندری و فرودگاهی/ضرورت اصلاح نظام بانکی و نیروی متخصص
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
مناطق آزاد با تسهیل مقررات و کاهش بروکراسی‌های اداری و با توجه به اینکه خارج از قلمرو گمرکی است در توسعه صادرات نقش مهمی ایفا می کند، ولی ضعف زیرساخت های موجود در مناطق آزاد و مشکلات زیر بنایی مانند کمبود امکانات و تاسیسات بندری و فرودگاهی و شبکه های حمل و نقل، کمبود نیروهای تحصیل کرده و متخصص در این مناطق و رشد قاچاق کالاها که نیاز به نظار ت دقیق از سوی نهادهای ذیربط دارد، از مواردی است که سبب شده از پتانسیل های مناطق آزاد کشور به نحو بهینه بهره برداری نشود.
 
افزایش قیمت ها و کاهش امنیت غذایی مردم
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
تورم معضل اقتصادی مهمی در کشورهای در حال توسعه است و تاثید اصلی آن بر رفاه اقتصادی و قدرت خرید مردم است و از طرفی بدلیل ارتباط تنگاتنگ تورم با زندگی افراد جامعه، علاوه بر آثار اقتصادی، در عصر حاضر، ابعاد اجتماعی و سیاسی گسترده‌ای نیز در بر دارد و بدیهی است روند افزایشی در قیمت مواد غذایی بالطبع باعث کاهش امنیت غذایی می شود.
 
مدیرکل آژانس: برجام باید جدید شود/ایران: توافق هسته ای نیاز به سند تازه ندارد
وضعیت جدید ایران درباره توافق برجام
مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی با اشاره به نصب سانتریفیوژهای پیشرفته در نطنز گفت: احیای توافق هسته‌ای ایران موسوم به برجام در دوران ریاست جمهوری جو بایدن مستلزم توافق جدیدی برای چگونگی بازگشت ایران به تعهداتش است. اما نماینده ایران در واکنش گفته است، برای احیای برجام نیازی به سند جدیدی نیست.
 
اروپا قطعنامه‌ای علیه نقض حقوق بشر در ایران صادر کرد
امروز؛ پنج شنبه 27 آذر
یک روز بعد از تصویب قطعنامه محکومیت نقض حقوق بشر در ایران توسط مجمع عمومی سازمان ملل، پارلمان اروپا نیز پنج‌شنبه ۲۷ آذر قطعنامه ای علیه ایران در همین زمینه تصویب کرد و این در حالی است که ایران این قطعنامه را محکوم و آن را رفتار مداخله‌جویانه در قبال ملت‌های مستقل توصیف کرد.
 
نامه اختصاصــی «کوین ترودو» برای آسیانیوز/سرعت؛ تفاوت ایجاد می‌کند
توصیه کارآفرین آمریکایی از داخل زندان
«کویــن تــرودو» در چهارمین متــنی که بــه طــور اختصاصــی از داخل زندان برای آسیانیوز ارسال کرده نوشته است: تحقیقات نشان داده افرادی که هدف‌هایشان را روی کاغذ می‌نویسند، اغلب اوقات مکان و زمان درست‌شان را پیدا می‌کنند و مکتوب کردن اهداف باعث جذب شانس به درون زندگی افراد می‌شود؛ در حالی که به سرعت وارد عمل شدن نیز یک امر حیاتی است که تفاوت ایجاد می‌کند.
 
جای خالی نفت
یادداشت/سعید کاکاآقازاده
از زمانی که صادرات نفت دچار کاهش شد و به منظور جبران آن دولت روحانی در تلاش بود تا با صادرات محصولات غیرنفتی به تدریج جای خالی نفت را پر کندو آنچه بارها از سوی مسوولین به آن تاکید می شود این است که ایران باید به یکی از بازیگران اصلی در صحنه اقتصاد جهان بدل شود. اما چنین انتظاری دور از واقعیت های موجود در ساختار اقتصاد ایران است.
 
تروریستی شناختن سپاه پاسداران جایگزین برجام باشد!
توصیه کمیته پارلمان بریتانیا
کمیته روابط خارجی پارلمان بریتانیا در گزارشی به دولت این کشور توصیه کرده است که «شناخته شدن» سپاه پاسداران به عنوان سازمان تروریستی را مورد بررسی قرار دهد و به دنبال جایگزینی برای توافق هسته‌ای با ایران، موسوم به برجام باشد.
 
هیات آمریکایی به ریاست جرد کوشنر به اسرائیل و مراکش سفر کرد
براساس گزارش هایی از رویترز
یک مقام ارشد دولت آمریکا روز سه شنبه گفته است، جارد کوشنر، مشاور ارشد کاخ سفید ریاست هیات آمریکایی در جریان سفر به اسرائیل و مراکش برای مذاکره عادی سازی روابط دو کشور به عهده خواهد داشت.
 
تو باید خجالت بکشی؛ نه دختری که پدرش راننده تاکسی است!/«بی فرهنگی» مجری سیما و لطمه به جامعه
یادداشت
خانواده ای در برنامه اشپزی شبکه یک تلویزیون به نام دستپخت شرکت کرده‌اند. شغل پدر، راننده تاکسی است. مجری مسابقه آشپزی از دختر شرکت‌کننده می‌پرسد: « اینکه شغل پدرت راننده تاکسی است جلوی دوستانت ناراحتت نمی کند؟» و جمله این مجری بی‌فرهنگ نشان می‌دهد چقدر گاهی برخی از ما از فرهنگ کار دور هستیم.
 
آغاز گفت‌وگوهای دولت ترامپ با تیم بایدن درباره ایران
مقام ارشد دولت ترامپ:
الیوت آبرامز، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران گفت: گفت‌وگوهای ما با تیم بایدن درباره ایران آغاز شده است.
 
قاچاق هنر؛ ارمغان چیست؟
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
قاچاق فیلم به یک معضل جدی در سال های اخیر تبدیل شده است. همزمان با رونق سینما به ویژه در یکی دو دهه اخیر، بسیاری از فیلم‌های موفق سینما پیش از اکران عمومی در دسترس عموم قرار گرفت و برخی نیز همزمان با اکران و برخی نیز پیش از توزیع رسمی در شبکه‌های نمایش خانگی، با بلای قاچاق روبه‌رو شدند.
 
محرومیت افراد با تابعیت دوگانه و گرین‌کارت در نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری
امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی به مصوبه رای دادند
نمایندگان مجلس یازدهم امروز با رای به یک مصوبه، دارندگان گرین کارت یا سابقه اقامت در دیگر کشورها را از کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری منع و همچنین با پیشنهاد حذف شرط سنی داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری مخالفت کردند.
 
مجمع گزینندگان آمریکا جو بایدن را رییس جمهور آمریکا معرفی کرد
ساعاتی پیش
اعضای کالج انتخاباتی ایالات متحده که روز دوشنبه ۲۴ آذر گردهم آمدند، سرانجام جو بایدن را به عنوان رئیس‌جمهوری بعدی آمریکا معرفی کردند.
 
۲ ایرانی تحریم شدند
از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا
وزارت خزانه‌داری آمریکا دو شهروند ایرانی را مشمول تحریم قرار داد.
 
اگر توزیع منافع با توزیع قدرت همخوانی نداشته باشد...
یادداشت
توزیع قدرت سازمانی به معنی قدرت نسبی گروه‌ها و سازمان‌ها در رقابت برای توزیع منابع است. استدلال اصلی این است که اگر توزیع منافع حاصل از یک سیاست یا تغییر نهادی با توزیع قدرت همخوانی نداشته باشد، گروه‌های قدرتمند یا مانع اجرای سیاست می‌گردند یا سعی در انحراف آن خواهند داشت. به عبارت دیگر، این قدرت نسبی گروه‌های رقیب است که در یک فرآیند چانه‌زنی و کشمکش، کیفیت عملکرد نهادها و حکمرانی آنها را تعیین می‌کند.
 
مردان «دون ژوانی» چه رفتاری با زنان دارند؟/از خودشیفتگی تا هرزه گری جنسی
یادداشت
دون ژوان فردی است که قادر به برقراری ارتباط عاطفی عمیق و عشق ورزیدن به شریک جنسی خود نیست و یکی از مهمترین اختلالات شخصیت که منجر به دون ژوانیسم و هرزه گری جنسی در مردان می شود اختلال شخصیت خودشیفته (narcissistic) است.
 
نشست شورای اقتصادی ایران و اروپا لغو شد
کمیته برگزاری نشست تجاری اروپا و ایران اعلام کرد:
کمیته برگزاری نشست تجاری اروپا و ایران اعلام کرد نشست شورای اقتصادی ایران و اروپا لغو و تا اطلاع ثانوی به تعویق افتاد.
 
ضرورت حمایت از کشاورزان در تولید حبوبات/واردات غیر ضروری و خروج ثروت ملی
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
از آنجایی که کشور ما دارای چهار فصل است و موقعیت خوبی از لحاظ اقلیمی و جغرافیایی دارد از پتانسیل بالایی در تولید انواع محصولات کشاورزی برخوردار است که باید با اصلاح مناسب زیرساخت های کشاورزی و پاسخگویی به نیازهای کشاورزان از این پتانسیل بالا به نحو مطلوبی بهر برداری کرد.
 
در قانون اساسی جمهوری اسلامی، جایی برای مفهوم اصلاح طلبی وجود ندارد!
اصلاح طلبان در اندازه های قانون اساسی
در واقعیت به مجموعه ای می‌توان اصلاح طلب گفت که در وحله اول در قانون اساسی برای خود مجوز فعالیت داشته باشند.
 
ترامپ با بالگرد به دیدار هوادارانش رفت
امروز در تظاهرات واشنگتن
دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا امروز با بالگرد از تجمع طرفدارانش در پارک «نشنال مال» واشنگتن بازدید کرد.
 
مرکز پژوهش‌های مجلس خواستار رد بودجه ۱۴۰۰ شد
به دلیل نقص در بودجه پیشنهادی و احتمال تورم شدید
مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بودجه سال ۱۴۰۰ را «دارای اشکالات اساسی» خواند و از نمایندگان خواست که کلیات آن را رد کنند.
 
با کم فروشی برخورد شود!/بسته‌های پنیر 500 گرمی با کمتر از 500 گرم پنیر!
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
در ماه های اخیر با گسترش تحولات و فشارهای اقتصادی که هم تولیدکنندگان و هم مصرف کنندگان را با مشکل مواجه کرد شاهد افزایش شکایات مردمی در خصوص افزایش قیمت ها و نیز کاهش حجم و اندازه برخی از محصولات غذایی بوده ایم.
 
روح الله زم اعدام شد
سحرگاه امروز
سحرگاه امروز ۲۲ آذرماه ۱۳۹۹ حکم اعدام روح‌الله زم» مؤسس و گرداننده رسانه آمدنیوز اجرا و او به دار «آویخته شد.
 
سفیر ترکیه در تهران به وزارت خارجه احضار شد/ «شعر ارس» و مساله تمامیت ارضی/پاسخ ظریف به شعرخوانی ضد ایرانی اردوغان
در پی شعرخوانی رییس جمهوری ترکیه
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران خبر داد که سفیر ترکیه در تهران در پی خواندن شعر «ارس» از سوی رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری این کشور، به این وزارتخانه احضار شده است؛ این در حالی است که سفیر ایران نیز در آنکارا به وزارت خارجه ترکیه احضار شده است.
 
ترامپ خود را پیروز انتخابات می داند/ دادستان تکزاس آرای ایالت های کلیدی آمریکا به جو بایدن را باطل اعلام کرد
آخرین وضعیت انتخابات 2020 آمریکا
رییس جمهور آمریکا با بیان اینکه این انتخابات فاسد‌ترین انتخابات در تاریخ آمریکا بود، گفت: من پیروز انتخابات آمریکا هستم و از سویی داستان ایالت تکزاس نیز در شکایتی آرای ایالت های کلیدی آمریکا به جو بایدن را باطل اعلام کرده است.
 
آقای حناچی دروغ بزرگ گفت
مرتضی طلایی:
مرتضی طلایی، عضو سابق شورای شهر گفت: آقای حناچی به صراحت اعلام کرده ملک یا املاکی را از بنده پس گرفته که این یک ادعای دروغ است.
 
پرواز غول های نظامی B-52 امریکا بر فراز خلیج فارس
خبرگزاری های مختلف خارجی و داخلی گزارش دادند:
پرواز هواپیماهای نظامی B-52 امریکا امروز بر فراز خلیج فارس پرواز کردند تا مانع از درگیری های احتمالی در این منطقه شوند.
 
وزارت خارجه آمریکا خواستار لغو حکم اعدام روح‌اله زم شد
در حساب توییتری
وزارت خارجه آمریکا در حساب توییتری از جمهوری اسلامی ایران خواست که حکم اعدام روح‌الله زم را متوقف کند.
 
اتحادیه اروپا ناقضان حقوق بشر را تحریم می کند
تصمیماتی مبنی بر ایجاد یک سازوکار جهانی
شورای اتحادیه اروپا اعلام کرد برای تصمیم خود مبنی بر ایجاد یک سازوکار جهانی اِعمال تحریم علیه ناقضان حقوق بشر، آیین‌نامه‌ای را به تصویب رسانده است.
 
کمک های بهداشتی و‌ بشردوستانه به ایران شامل تحریم‌ها نیست
وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد:
وزارت خزانه داری آمریکا که سازوکار تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران را توضیح می‌دهد، گفته است: بانک‌های خارجی که در تامین هزینه‌های تهیه اقلام بهداشتی و تجهیزات پزشکی مانند ماده ضدعفونی‌کننده دست، ونتیلاتور (دستگاه تنفس مصنوعی) یا وسایل حفاظت فردی به ایران کمک کنند، مشمول جریمه نخواهند شد.
 
آیت‌الله محمد یزدی درگذشت
صبح امروز
آیت‌الله محمد یزدی، عضو پیشین شورای نگهبان و نماینده مجلس خبرگان درگذشت.
 
جمهوری‌خواهان کنگره آمریکا «بایدن» را رییس جمهور نمی دانند
به نوشته سی‌ان‌ان:
رهبران حزب جمهوری‌خواه در کنگره آمریکا با قطعنامه‌ای که در آن تصریح شد جو بایدن رئیس‌جمهور منتخب آمریکا است مخالفت کرده‌اند.
 
اولویت توزیع واکسن کرونا در آمریکا به فرمان ترامپ
در راستای سیاست «نخست آمریکا» صورت می گیرد
دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، فرمانی را امضا خواهد کرد که به موجب آن اولویت در توزیع واکسن کرونا به مردم این کشور داده می‌شود و تنها پس از توزیع در آمریکاست که این واکسن‌ها می‌توانند به کشورهای دیگر ارسال شوند.
 
کشتی سینما به گِل نشست!
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
با هجوم کرونا وضعیت سینمای کشور به مرز بحرانی و بسیاری از سینماها به آستانه ورشکستگی رسیدند و تولیدکنندگان فیلم با هزینه های سرسام آور تولید امیدی به بازگشت سرمایه نداشته و این موضوع تولید فیلم را با یک بحران غیرقابل جبران مواجه کرده است.
 
تایید حکم اعدام روح‌الله زم در دیوان عالی ایران
سخنگوی قوه قضاییه خبر داد:
غلامحسین اسماعیلی،‌ سخنگوی قوه قضاییه که پیش از این گزارش‌ها درباره تایید حکم اعدام زم را «غیرقابل اعتماد» خوانده بود،‌ امروز اعلام کرد دیوان عالی کشور حکم اعدام را تایید کرده است.
 
آغاز به کار دفتر سرمایه‌گذاری امارات در اسرائیل
رییس اداره سرمایه‌گذاری ابوظبی اعلام کرد:
رییس «اداره سرمایه‌گذاری ابوظبی» اعلام کرد این نهاد دولتی امارات متحده عربی طی هفته‌های آینده دفتری در اسرائیل باز خواهد کرد.
 
کاهش وابستگی به دلار؟!
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
در حال حاضر دلار آمریکا به طرز وسیعی در معاملات و سرمایه گذاری‌های بین المللی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ سهم دلار آمریکا از کل ذخایر ارزی بانک‌های مرکزی جهان حدود ۶۴ درصد است، سهم یورو ۲۰ درصد و سهم یوآن تنها ۵/ ۲ درصد است.
 
قالیباف دولت را «ملزم به پرداخت یارانه کالاهای اساسی» کرد/بالا گرفتن اختلاف رییس مجلس با روحانی در روزنامه رسمی!
به دنبال عدم ابلاغ «قانون الزام پرداخت یارانه کالاهای اساسی
پس از اینکه روحانی «قانون الزام دولت به پرداخت یارانه کالاهای اساسی» را ابلاغ نکرد، قالیباف در نامه‌ای به رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل روزنامه رسمی کشور چنین کاری را شخصا انجام داد.
 
«حوثی­‌»های یمن به فهرست گروه های تروریستی اضافه می شوند
وزارت خارجه آمریکا در عمان مطرح کرد:
وزیر خارجه عمان گفت: معاون وزارت خارجه آمریکا جریان سفر به مسقط موضوع قرار دادن حوثی‌های یمن در فهرست گروه‌های تروریستی را مطرح کرد.
 
برجامی که به فرجام نرسید !
سیلی اخیر مجلس بر دولت ؛
در هفته ی گذشته مجلس شورای اسلامی خروج از پروتکل الحاقی را به تصویب رساند و شورای نگهبان با تایید مصوبه ی مجلس آخرین میخ را بر تابوت آرزوهای رییس جمهور زد.
 
دقت در خرید فرآورده های گوشتی!
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
صنعت فرآورده های گوشتی یکی از حساس ترین صنایع به لحاظ رعایت دستورالعمل های بهداشتی است و توصیه می شود مصرف کنندگان در هنگام خرید فراورده های گوشتی، دقت لازم را داشته باشند.
 
حمایت جمهوری خواهان از ترامپ/فقط 26 عضو جمهوری خواه بایدن را رییس جمهور می دانند
واشنگتن‌پست:
واشنگتن‌پست نوشت تعداد کمی و فقط ۲۶ عضو از ۲۴۹ عضو جمهوری‌خواه کنگره، رییس جمهور منتخب جو بایدن را پیروز انتخابات می‌دانند.
 
استعفاهای اخیر در دولت/ضرورت ممنوع الخروج شدن مسوولان پیش از پایان دولت روحانی
نماینده مجلس مطرح کرد:
جلال رشیدی کوچی، نماینده مرودشت، گفته است مجلس در حال بررسی طرحی است که در صورت تصویب آن، برخی از مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی پس از پایان مسئولیت «ممنوع‌الخروج» می‌شوند.
 
حکم اعدام سه معترض آبان نقض شد
پرونده بار دیگر در دادگاه انقلاب رسیدگی می شود
روابط عمومی دیوان عالی کشور و بابک پاک نیا، وکیل، اعلام کردند که حکم اعدام امیرحسین مرادی، محمد رجبی و سعید تمجیدی، سه معترض آبان ۹۸، نقض شده و پرونده بار دیگر در یک شعبه دادگاه انقلاب رسیدگی خواهد شد.
 
تامین گوشت؛ قیمت های نامعقول و نبود پول واردات!
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
فراورده‌های گوشتی از مهم‌ترین صنایعی هستند که در حال حرکت در مسیر توسعه صادرات غیرنفتی‌اند؛ بنابراین برای حضور در بازارهای جهانی توجه به کیفیت در تولید آنها از ضروریات به شمار می‌رود.
 
ادامه شکایت ترامپ و افشای ویدیوی آرای جعلی
وضعیت نامعلوم انتخابات 2020 آمریکا
فرماندار جورجیا بعد از دیده شدن ویدیو تقلب شمردن آرای جعلی در انتخابات 2020 آمریکا در چمدان، درخواست بررسی تمامی امضاها ها را داد.
 
اهدای جایزه «نوبل آلترناتیو» به نسرین ستوده
از سوی وزیر خارجه سوئد انجام شد
آن لینده، وزیر خارجه سوئد، اعلام کرد که جایزه نوبل آلترناتیو به این وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر زندانی اهدا شده است.
 
افزایش غنی سازی و توقف بازرسی هسته ای تایید شد
طرح مجلس از سوی شورای نگهبان
شورای نگهبان امروز طرح دو فوریتی مجلس ایران برای محدودیت بازرسی از تاسیسات هسته‌ای و افزایش غنی‌سازی اورانیوم را بعد از «اصلاح ماده شش» آن، تایید کرد.
 
عربستان آسمان خود را به روی اسرائیل گشود/سفر «جرد کوشنر» به خاورمیانه
رویترز نوشت:
رویترز به نقل از یک مقام آگاه در کابینه دونالد ترامپ گزارش داد عربستان سعودی با عبور خطوط هوایی اسرائیل به امارات از حریم هوایی خود موافقت کرده است.
 
توسعه یافتگی در گرو کشفِ مجهولات در فضا
یادداشت
هفت کشور چین، آمریکا، روسیه، ژاپن، هند، کانادا و امارات، اقداماتی درجهتِ سرمایه گذاری برای استخراجِ منابعِ طبیعی از فضای ماورای جو را آغاز کرده اند و برای برنامۀ فضایی کشورها حدود 330 میلیارد دلار در سال هزینه می شود و در راستای این تحرکات می توان گفت کشفِ مجهولات در فضا، خود به خود سطحِ فکر دانشمندان و سیاست مداران یک کشور را به درجه ای ارتقاء می دهد که شکافِ قابل توجهی با سیاست مدارانِ دیگر کشورها ایجاد می کند.
 
رای مجلس به افزایش غنی‌سازی
محدودیت‌ها در بازرسی تاسیسات هسته‌ای ایران اعمال می شود
مجلس شورای اسلامی امروز به کلیات طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» رای داد که در صورت تصویب نهایی، محدودیت‌هایی بر سر بازرسی از تاسیسات هسته‌ای ایران وضع خواهد کرد.
 
نگاهی به تولید و مصرف گوشت در کشور/اختلاف فاحش استفاده از فرآورده های گوشتی در ایران با کشورهای دیگر
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
امروزه به دلیل جوان بودن جمعیت کشور و افزایش اشتغال زنان و همچنین سرعت و سهولت در مصرف و آماده سازی فرآورده های گوشتی مصرف آنها در سفره ایرانیان رو به افزایش است؛ این در حالی است که سرانه مصرف در کشورهای آمریکایی 70 کیلوگرم و در اروپا 60 کیلوگرم گزارش شده است، ولی در ایران سرانه مصرف حدود 3 کیلوگرم است.
 
مشارکت کارگر، کارفرما و دولت؛ پیش نیاز اصلاح قانون کار/بیمه بیکاری؛ ضرورت مطالبات تامین اجتماعی است
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
قانون کار باید سه‌جانبه و با مشارکت هر سه گروه کارگری، کارفرمایی و دولت و با اعمال نظرات آنها بررسی و در صورت لزوم اصلاح شود و در صورتی که اختلافی وجود داشته باشد، مجلس می‌تواند به آن رسیدگی کند.
 
نقش دولت در سقوط بازار سهام
سقوط های پیاپی و سنگین شاخص ؛
این روزها شاهد این هستیم که در بازار سرمایه سقوطهای پیاپی و سنگین شاخص و قیمت سهام آنهم نه برای یک روز و دو روز بلکه بالای ۹۰ روز اتفاق می افتد.
 
افکار قدیمی را راهی زباله دان کنیم/اقتصاد ایران کی بیدار می شود؟
یادداشت/شیرین نوری
طی 10 سال اخیر بزرگترین رکود اقتصادی همراه با بیشترین رشد نقدینگی به وجود آمده است و بالاترین آمار سفته بازی و رانت خواری در بازارهای مختلف مالی بدست آمده است و این در حالی است که ارزش پول ملی کشور به شدت کاهش یافته است و حجم نقدینگی به دلیل سیاستهای نادرست بانک مرکزی افزایش یافته است.
 
سفر مشاور ارشد کاخ سفید به عربستان و قطر
جرد کوشنر راهی خاورمیانه می شود
جرد کوشنر، مشاور ارشد رئیس جمهور ایالات متحده در میانه تنش‌هایی که به دنبال ترور محسن فخری‌زاده، چهره ارشد برنامه هسته‌ای ایران، بالا گرفته است، راهی عربستان سعودی و قطر خواهد شد.
 
مردمی که 10 سال به عقب برگشتند!
یادداشت
از هر ۱۰ نفر ایرانی، 6 نفر معتقدند که وضعیت‌شان نسبت به پنج سال قبل، بدتر شده است. این نتیجه گزارش اخیری است که مرکز افکار سنجی ایسپا منتشر کرده است.
 
تصویب توقف پروتکل الحاقی در مجلس/نظارت بر فعالیت اتمی ایران لغو شد
در واکنش به ترور محسن فخری‌زاده
مجلس شورای اسلامی در واکنش به ترور محسن فخری‌زاده دو فوریت طرح قبلی خود درباره توقف پروتکل الحاقی را تصویب کرد.
 
قانون کار فعلی ایران چقدر کارآمد است؟بی توجهی دولت به اجرای قانون کار
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
کارآمدی قوانین اقتصادی هر کشور، از اهم زیرساخت‌های لازم برای رشد و گسترش اقتصادی به شمار می‌رود و بحث اصلاح قانون کار مربوط به چند ماه اخیر نیست، بلکه این بحث اصلاحی از همان روزهایی که قانون کار تصویب شد، شکل گرفت.
 
نفوذ در نیروهای امنیتی و اطلاعاتی
سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی
روزنامه جمهوری اسلامی، در سرمقاله شماره یک‌شنبه خود با عنوان «زمان پالایش از درون است»، عملیات منجر به کشته شده محسن فخری‌زاده را «بسیار دقیق» توصیف کرد و خواهان پالایش دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی و دیگر دستگاه‌های حساس از «نفوذی‌های دشمن» شد.
 
منشا ارز متقاضی باید شناسایی شود/ضرورت پیش گیری از قاچاق و فقر
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور به یک دغدغه ملی تبدیل شده است و یکی از راه های علاج بحران ارزی فعلی این است که ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور برگردد و مشخص باشد که ما به ازای صادرات، کالا وارد کشور شده است.
 
اسرائیل پشت ترور فخری‌زاده بود
نیویورک‌ تایمز:
روزنامه نیویورک تایمز از قول سه مقام اطلاعاتی گزارش داد که ترور محسن فخری‌زاده چهره ارشد در برنامه هسته‌ای ایران، کار اسرائیل بوده است.
 
یک فرمانده سپاه پاسداران و چهره برنامه هسته‌ای ایران ترور شد
ساعتی پیش در دماوند
یکی از چهره های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و عضو ارشد سپاه پاسداران بعدازظهر امروز از سوی افراد ناشناس و در جریان درگیری مسلحانه با تیم محافظ وی ترور شده است.
 
ترامپ گفت تا تایید نهایی نتایج، اتفاقات بسیاری رخ می دهد!
تازه ترین اظهار نظر رییس جمهور آمریکا درباره نتایج انتخابات
دونالد ترامپ گفت: تا زمان تایید نهایی نتایج انتخاباتی «خیلی چیزها» اتفاق خواهد افتاد و تقلب گسترده در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا رخ داده است.
 
پاسخ معاون مستعفی وزیر بهداشت به برخی از انتقادات/مخالف ایمنی جمعی بودم
امروز؛ 5 آذز
رضا ملک‌‌زاده، معاون مستعفی تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ایران، در اولین واکنش به انتقادات اخیر از خود در خصوص توصیه به ایمنی دسته‌جمعی،‌ این موضوع را «تهمت آشکار» خواند و داروهای مورد استفاده در دوران تصدی معاونت این وزارتخانه را استاندارد و مطابق با پروتکل ملی درمان کرونا عنوان کرد.
 
نجات ضروری سینما از تبعات خطرناک پساکرونا
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
سینمای ایران در دوران کرونا و پسا کرونا روزهای حیرت انگیزی را برای سینماگران ایرانی تجربه می‎کند و نوعی حیرت و بی برنامگی را برای همه فعالان اقتصادی سینمای ایران به وجود آورده که می تواند تبعات بسیار خطرناکی برای همه ما در پی داشته باشد.
 
حسین دهقان نامزدی خود را در انتخابات 1400 اعلام کرد
فرمانده سابق نیروی هوایی سپاه پاسداران
حسین دهقان، فرمانده سابق نیروی هوایی سپاه اعلام کرد که برای انتخابات ریاست ‌جمهوری سال ۱۴۰۰ نامزد خواهد شد و اولین فردی است که رسما نامزدی خود را برای این سمت اعلام کرده است.
 
مذاکره با آمریکا به دست چه کسی سپرده می شود؟
یادداشت/جعفر محمدی
ادامه وضعیت کنونی بین ایران و آمریکا برای طرفین نه میسر است و نه مطلوب، خاصه آن که به دلایل متعدد و واقعی فراوانی، دو کشور تمایلی هم به "جنگ نظامی" ندارند، لذا باید به سمت حل مسأله رفت که صد البته پروسه بسیار پیچیده ای است که در آن، ایران و آمریکا تنها بخشی از بازیگران ماجرا هستند.
 
نشست اضطراری سه قدرت اروپایی درباره توافق هسته ای
امروز در برلین
دولت آلمان از برگزاری نشست مشترک وزیران خارجه بریتانیا، فرانسه و آلمان با هدف حل مناقشات درباره توافق هسته‌ای ایران در برلین خبر داد.
 
ایران و ایتالیا دو شریک قابل اعتماد در صنعت توریسم/ضرورت رونق «گردشگری سلامت» در بحران کرونا
سفیر ایران در ایتالیا در «وبینار گردشگری و اقتصاد» مطرح کرد:
حمید بیات، سفیر ایران در ایتالیا در وبینار «گردشگری و اقتصاد» با اشاره به روابط دوستانه ایران و ایتالیا گفت: دو کشور بزرگ و تاریخی ایران و ایتالیا همیشه شریک قابل اعتماد برای یکدیگر بوده‌اند و توسعه و ظرفیت «گردشگری سلامت» با همکاری سرمایه گذاران ایتالیایی و شرکت های دارویی و پزشکی می‌تواند زمینه مهمی برای همکاری بین دو کشور باشد.
 
برندسازی در صادرات، ایران را به قطب تجارت تبدیل می کند
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
بدون شک تأثیر برندسازی در بازارهای صادراتی بسیار زیاد است و آنچه در بازارهای پررقابت صادراتی منجر به نفوذ ماندگاری و تعهد طرفین می‌شود، برندها و نام و نشان آنها است.
 
ثبات نسبی بازار و مهار قیمت ها تا پایان سال 1400؟
یادداشت/دکتر قاسمعلی حسنی دبیر کل بنکداران مواد غذایی
نتایح انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که در تاریخ ۱۷ آبان ماه بطور غیر رسمی توسط خبرگزاری های معتبر اعلام شد، حاکی از پیروزی کم رنگ جو بایدن نامزد حزب دمکرات در رسانه ها بود، ولی در هر حال وضعیت اقتصادی در ایران تابع شرایطی است که در روند یک سری تغییرات به ثبات نسبی خواهد رسید.
 
مشاور روحانی در دادگاه جرائم سیاسی محاکمه می شود
در محل دادگستری تهران
جلسه رسیدگی به اتهامات حسام‌الدین آشنا، مشاور حسن روحانی در دادگاه جرائم سیاسی برگزار می‌شود.
 
بمب‌افکن‌های بی-۵۲ آمریکا وارد خاورمیانه شدند/سایه حمله نظامی به مراکز هسته ای ایران؟
براساس گزارش هایی از ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده
ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده، موسوم به «سنتکام»، روز شنبه اول آذر ماه از استقرار بمب افکن‌های «بی-۵۲» در منطقه خاورمیانه خبر داده است.
 
عربستان خواستار توزیع ارزان و متوازن واکسن شد
نخستین روز اجلاس گروه ۲۰؛
پادشاه عربستان سعودی، در سخنرانی افتتاحیه اجلاس سران کشورهای عضو گروه ۲۰ گفت که رهبران این کشورها باید برای دسترسی ارزان‌قیمت و متوازن به واکسن‌ و سایر تجهیزات مبارزه با شیوع کرونا تلاش کنند.
 
برند؛ نشان حمایت از مشتری
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
در دنیای رقابتی امروز برند یا نام و نشان تجاری ابزاری است برای ارزش بخشیدن به محصولات و یکی از ارزشمندترین دارایی های سازمان ها محصوب می شود که ارزش واقعی را در ذهن مشتریان تداعی می سازد.
 
مدیریت وزارت بهداشت به مرگ و میر انسانی انجامید/اظهارات وزیر بهداشت در تولید واکسن معرکه گیری و غیر علمی است
معاون وزیر بهداشت درباره استعفای خود گفت:
معاون وزیر بهداشت در نامه‌ای دلایل استعفای خود را مدیریت بسیار غلط و پرتناقض در پاندمی کرونا، اظهارات غیرعلمی و معرکه‌گیری وزیر بهداشت درباره تولید واکسن کرونا و ادعاهای بی‌اساس مبنی بر تاثیر داروهای گیاهی و طب سنتی بر کرونا عنوان کرده است.
 
ابراز نگرانی مدیرکل آژانس اتمی از حمله نظامی به ایران
نیویورک‌تایمز نوشت:
در پی گزارش نیویورک‌تایمز درباره طرح گزینه حمله نظامی به سایت هسته‌ای نطنز از سوی دولت دونالد ترامپ، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، درباره امنیت بازرسان این آژانس ابراز نگرانی کرد.
 
نگرانی اعضای اروپایی نسبت به خروج ایران از تعهد هسته ای
آخرین وضعیت جهانی درباره تعهد هسته ای برجام
اعضای اروپایی برجام با انتشار بیانیه مشترکی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نگرانی «عمیق» خود نسبت به عدول جمهوری اسلامی ایران از تعهدات هسته‌ای خود اعلام کردند.
 
خشونت سازمان یافته علیه زنان کره شمالی/حمایت چین از تجارت سکس
یادداشت
نه فقط ما؛ که باقی مردم جهان هم درباره‌ی هیچ کشوری کمتر از کره شمالی نمی‌دانند و سرزمینی که مدت‌هاست انگار حساب خودش را از جهان جدا کرده و چنان محصور است و دیکتاتوری سرسختی دارد که حتا به زحمت می‌توانیم تصور کنیم به دور از چهار تصویر کلیشه از میدان‌های اصلی پیونگ‌یانگ که بزک و دوزک شده‌اند، این سرزمین واقعا چه شکل و شمایلی دارد و به همان میزان از زندگی مردم عادی و زنان کره شمالی هم بسیار اندک می‌دانیم.
 
محکومیت نقض حقوق بشر در ایران تصویب شد/ایران قطعنامه را فاقد وجاهت دانست
از سوی مجمع عمومی سازمان ملل و پیشنهاد آمریکا کانادا و اروپا
قطعنامه‌ محکومیت «نقض شدید و فاحش حقوق‌بشر» در ایران در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شد.
 
تعطیلات نیم بند دردی را دوا نمی کند
یادداشت/شیرین نوری
در خبرها شنیدیم که تهران و بسیاری از شهرهای قرمز رنگ از نظر ابتلا به کوید ١٩ از شنبه تعطیل هستند اما بانک ها، ادارات دولتی، بورس و کارگزاری ها و بسیاری از شرکت های خصوصی دیگر باز هستند و سوال اینجاست که آیا این تعطیلی بمثابه سیاست قرنطینه شهری است؟
 
تحریم وزیر اطلاعات، رییس بنیاد مستضعفان و فرماندهان انتظامی
از سوی وزارت خزانه داری آمریکا
دولت آمریکا روز چهارشنبه فهرستی از ۱۰ فرد و ۵۱ نهاد جمهوری اسلامی ایران از جمله بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، وزیر اطلاعات و فرماندهان انتظامی استان خوزستان را که تحت تحریم قرار گرفته‌اند، منتشر کرد.
 
حمله هوایی اسراییل به مواضع سپاه قدس
در داخل خاک سوریه:
ارتش اسرائیل اعلام کرد بامداد چهارشنبه ۲۸ آبان به مواضع نیروی قدس سپاه پاسداران و نیروهای مسلح سوریه در داخل خاک سوریه حمله کرده است.
 
مدیران فیسبوک و توییتر به کنگره آمریکا احضار شدند
به دلیل دستکاری محتوای پست ها
مدیران اجرایی فیسبوک و توییتر روز سه‌شنبه در جلسه کنگره آمریکا حاضر می‌شوند تا در مورد دستکاری محتوای پست‌ها توضیح دهند.
 
برند؛ نشانی از توسعه
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
برندسازی در جهان سبب تمایز تولیدات یک کشور و یا سازمان با کالاهای مشابه آن در بازار می‌شود؛ در واقع یک برند، ذهنیتی مثبت را در مشتری به وجود آورده و او را ترغیب به خرید آن کالا می‌کند و برندینگ تنها به انتخاب یک نام زیبا و یا یک لوگوی شاخص محدود نمی‌شود بلکه این مفهوم نشانه اعتبار، اصالت و کیفیت کالاهای تحت یک برند است.
 
حمله نظامی به جمهوری اسلامی؟!
براساس گزارش هایی از نیویورک تایمز بیان شد
روزنامه نیویورک تایمز به نقل از چهار مقام کنونی و سابق ایالات متحده گزارش داد که دونالد ترامپ طی نشستی در کاخ سفید از مشاوران ارشد خود پرسیده که آیا امکانی برای اقدام علیه سایت‌های هسته‌ای مهم ایران در هفته‌های آتی وجود دارد.
 
کالاهای بشر دوستانه به ایران می رسانیم/در دانمارک فاصله طبقاتی نیست
سفیر کشور دانمارک در دیدار با سردبیر روزنامه آسیا مطرح کرد:
«جسپر وار» سفیر کشور دانمارک در ایران حدود دو ماه است که مأموریت خود را آغاز کرده است. وی کار دیپلماسی خود را از سال 1991 میلادی به عنوان کارشناس وزارت امور خارجه در کپنهاک آغاز کرده و از سال 1993 مدت سه سال دبیر اول سفارت کشورش در دمشق بوده است..با وی به اتفاق ایرج جمشیدی، سردبیر روزنامه آسیا، دیداری داشتیم و درباره ماموریتش در ایران و روابط اقتصادی دو کشور گفت و گویی کوتاه انجام داده ایم که در ادامه می آید:
 
صفحه وزیر نفت در توییتر بسته شد
بلومبرگ نوشت:
بلومبرگ نوشت:مسدود شدن حساب کاربری بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت به‌ دلیل تحریم‌های روز پنجم آبان ایالات متحده آمریکا است.
 
نماینده مجلس در حمایت از فقرا اعتصاب غذا کرد/رباخواری بانک ها سبب نابودی اقتصاد شد
عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن
عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در نطق میان ‌دستور خود از «تحصن» و «اعتصاب غذا» در دفتر کارش به منظور «حمایت از محتاجان به نان شب و گرفتاران» و در اعتراض به «عدم صداقت برخی مسئولان» خبر داد.
 
نبرد ترامپ با رسانه های غربی/نفرت رسانه ها و محبوبیت مردمی!
مقاله/شایان اویسی
زمانی که این مقاله نوشته و آماده انتشار شده در ایالات متحده، انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ به پایان رسیده ولی هیچ چیزی تا الان قطعی نیست و ترامپ شانس این را دارد با اثبات ادعای تقلب در برخی ایالت‌ها برای بار دوم رئیس جمهور ایالات متحده شود.
 
فروشگاه‌های زنجیره‌ای و کاهش هزینه های تولید
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
فروشگاه‌های زنجیره‌ای نقش مهمی در عرضه محصولات تولیدی صنایع غذایی کشور به مشتریان و توزیع اثربخش محصولات در سراسر کشور دارند و سبب می شوند تولیدکنندگان بتوانند ظرفیت تولید خود را به شکل بهینه و موثرتری برنامه ریزی کنند که این موضوع به کاهش هزینه های تولیدکنندگان و مدیریت ضایعات کمک شایان توجهی می کند.
 
تحریم را بی خیال شویم، با تصمیمات خلق الساعه چه کنیم؟
یادداشت/شیرین نوری
ضعف عملکرد اقتصاد ایران در مقایسه با کشورهایی با شرایط مشابه فقط و فقط تحریم ها نیست؛ بلکه بیشتر از تصمیمات خلق‌الساعه و غیر کارشناسی دولتمردان منشا می گیرد؛ به بیان ساده تر شرایط اقتصادی ایران به سمت و سویی هدایت می شود که روز به روز قوانین بی ثبات تر و سرمایه گذاران و تولیدکنندگان و صنعتگران با مشکلات عدیده ای مواجه می شوند.
 
کشته شدن فرد دوم القاعده به دست اسرائیل در تهران و تکذیب ایران
براساس گرارش هایی از نیویورک تایمز
نیویورک‌تایمز به نقل از چهار منبع آگاه گزارش داد ماموران امنیتی اسرائیل در ۱۷ مرداد به درخواست آمریکا ابومحمد المصری، نفرشماره دو القاعده، را به همراه دخترش در یکی از خیابان‌های تهران کشتند که در پی انتشار این گزارش، وزارت امور خارجه ایران آن را تکذیب کرد.
 
احتمال اخراج مدیر سازمان سیا در پی تحقیقات تیم رییس جمهور آمریکا
به دنبال احتمالات بروز تقلب در انتخابات ایالات متحده
مدیر سیا در بحبوحه گمانه‌زنی‌ها درباره اینکه ترامپ در حال بررسی اخراجش است، در نشست اطلاعاتی ترامپ شرکت نداشت.
 
دادستانی اوکراین: سرنگونی پرواز 752 عمدی بود
اظهارات مقامات اوکراینی
دادستانی کل اوکراین با تاکید بر این که سرنگونی هواپیمای پرواز ۷۵۲ جنایت عمدی بوده، می‌گوید دولت ایران به رغم وعده‌های قبلی هیچ سندی درباره انهدام این هواپیما به اوکراین نداده است.
 
علت آتش سوزی در پایانه نفتی عربستان چیست؟
دو فروند قایق بمب گذاری به ترمینال نفتی جازان نزدیک شدند
مقام‌های عربستان سعودی شامگاه چهارشنبه گفته‌اند٬ انهدام و رهگیری دو فروند قایق بمب گذاری شده توسط نیروهای شبه نظامی حوثی، باعث بروز آتش سوزی در نزدیکی ترمینال نفتی در جازان در جنوب غربی عربستان شده است.
 
ابتلای نسرین ستوده به کرونا و درخواست جهانی برای آزادی وی
تلاش دو بنیاد جهانی
اعضای انجمن قلم در آمریکا و آلمان و همین طور بنیاد جهانی «زندگی درست» معروف به نوبل آلترناتیو در پیامی خواستار آزادی بی قید و شرط و فوری نسرین ستوده شدند.
 
کارزار ناتمام انتخابات آمریکا و اعلام ۷۳ میلیون رای ترامپ در توییتر
توییت تازه رییس جمهور آمریکا
دونالد ترامپ، رییس‌ جمهوری آمریکا،‌ در توییت‌‌هایی به کاهش فاصله آرای خود با جو بایدن در آریزونا اشاره کرد و ضمن انتقاد از طولانی شدن روند شمارش رای‌ها در کارولینای شمالی، گفت آرای او به ۷۳ میلیون رسیده است.
 
خط فقر ملاک دستمزد کارگر قرار گیرد/قوانین کار ایران مغایر با جهان است
یادداشت/شیرین نوری
در کشور ما امنیت شغلی، تأمین معیشت و تشکل یابی، سه ضلع اصلی مشکلات کارگران را تشکیل می دهند و تأثیر این سه ضلع بر یکدیگر نیز بدین صورت است که چون بحث معیشت در قشر کارگری لحاظ نشده است، امکان چانه زنی بر سر وجود امنیت شغلی از سوی کارگر شکل نمی گیرد.
 
سه رای الکترال آلاسکا به ترامپ اختصاص یافت
موسسه تحقیقات ادیسون اعلام کرد:‌
با ادامه شمارش آرای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، خبرگزاری رویترز گزارش داد دونالد ترامپ در ایالت آلاسکا از رقیب خود پیشی گرفته و آرای مجمع برگزینندگان آن را به خود اختصاص خواهد داد.
 
عرصه کارآفرینی و دوران بحران
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
کارآفرینی و ورود به فضای کسب و کار و تولید بویژه در شرایط بحران اقتصادی، رکود و تحریم ویژگی های شخصیتی منحصر بفرد در کنار همت عالی و شهامت مبارزه و تسلیم ناپذیری را می طلبد.
 
عوامل سرکوب اعتراضات آبان ۹۸ تحریم می‌ شوند
براساس ادعای منابع ناشناخته به رویترز:
سه منبع به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که ایالات متحده تا هفته آینده تحریم‌هایی را علیه ایرانیانی که در سرکوب اعتراضات آبان سال گذشته نقش داشتند، وضع خواهد کرد.
 
روسیه گفت بعد از اعلام آرای قطعی انتخابات تبریک می گویم
در پی شکایات وکلای رییس جمهور آمریکا
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه اعلام کرد روسیه تا زمانیکه نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اعلام نشده، از واکنش در این زمینه خودداری خواهد کرد.
 
تنزل ارزش پول ملی
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
در اثر تنزل ارزش پول داخلی، خالص صادرات افزایش می یابد ولی بر شدت هزینه‌های تولید نیز افزوده می‌شود. از طرفی با بهبود ارزش پول داخلی از خالص صادرات کاسته شده و هزینه‌های تولید کاهش می یابند.
 
قابلیت توسعه و عدم ثبات اقتصادی در ایران
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
عدم ثبات اقتصادی در کشور و نوسانات بازار ایجاد شرایط امن و مطمئن برای سرمایه گذاری را مختل کرده و احساس امنیت و اعتماد کافی را در سرمایه گذاران به مخاطره می اندازد.
 
ترامپ شکایت ثبت کرد
در آریزونا
ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور کنونی آمریکا که تا کنون از قبول شکست در برابر رقیب انتخاباتی‌اش جو بایدن امتناع کرده، دادخواستی را در آریزونا، یکی از چند ایالتی که نتایح نهایی انتخابات در آن اعلام نشده، تنظیم کرده است.
 
نسرین ستوده به خانه آمد
بنا بر اطلاع رسانی برخی رسانه ها
نسرین ستوده، وکیل و فعال حقوق بشر، با تودیع وثیقه به مرخصی رفت.
 
جو بایدن رییس جمهور آمریکا شد
به گزارش سی‌ان‌ان‌، فاکس‌نیوز و آسوشیتدپرس:
شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان و فاکس‌نیوز و همچنین خبرگزاری آسوشیتدپرس در اخباری فوری اعلام کردند پیروزی جو بایدن،‌ نامزد حزب دموکرات،‌ در انتخابات رییس‌جمهوری آمریکا قطعی شده است.
 
سقوط ذخایر ارزی
یادداشت/سعید کاکاآقازاده
تاکنون از منابع ارزی ایران به درستی خبر یا اطلاعاتی در دست افراد نیست و دولت هایی که تاکنون بر سر کار آمدند حاضر به ارایه آمار صحیح در این باره نشده اند و به همین علت مشخص نیست در خزانه کشور تا چه اندازه ذخیره ارزی وجود دارد و این پول ها در کجا و در چه مواردی هزینه می شوند.
 
فروپاشی رویاهای سوداگران
یادداشت/شیرین نوری
این روزها با توجه به تحولات سیاسی و بین المللی بخصوص انتخابات آمریکا و پیروزی احتمالی دموکراتها بر جمهوریخواهان در ایران شاهد اتفاقات مثبتی خواهیم بود از جمله اینکه نقشه بسیاری از افراد که بسوی دلالی و به بهانه تحریم سعی در افزایش نرخ ارز و احتکار کالاهای اساسی و کمبود و گرانی کالاها را در بر داشت نقش بر آب خواهد شد.
 
جلو افتادن بایدن در جورجیا و پنسیلوانیا و درخواست ترامپ برای تصمیم دیوان عالی
تازه ترین وضعیت شمارش آرا در انتخابات آمریکا
بر اساس جدیدترین آمار، جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها در ایالت‌های جورجیا و پنسیلوانیا از دونالد ترامپ پیشی گرفته است؛ این در حالی است که پیشتر، رییس جمهوری آمریکا، در توییتی نوشت در صورتی که فقط رای‌هایی که آنها را «قانونی» توصیف کرد، خوانده شوند، او «به راحتی» برنده انتخابات می‌شود.
 
ترامپ: اگر شمارش آرا قانونی باشد؛ پیروز می‌شوم/دمکرات ها انتخابات را سرقت کرده اند
تازه ترین سخنرانی رییس جمهور آمریکا
دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، دموکرات‌ها را به «سرقت» نتایج انتخابات متهم کرد و تاکید کرد اگر شمارش آرا بر اساس قانون صورت گیرد «به راحتی» در این رقابت‌ها پیروز خواهد شد.
 
سرعت شمارش آرای انتخابات آمریکا کاهش یافت/گاردین اعلام پیروزی بایدن را «ناپخته» اعلام کرد
در دومین روز از برگزاری مراسم انتخابات آمریکا
روند شمارش آرای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در پی شکایت‌های حقوقی تیم دونالد ترامپ،‌ رییس‌جمهور این کشور،‌ درباره مساله آرای پستی کند شده است.
 
در آستانه پایان شمارش: فاصله آرای بایدن و ترامپ در جورجیا نزدیک شد
دومین روز شمارش آرا در انتخابات آمریکا
فاصله میان آرای دو نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در ایالت جورجیا در حالی که فرایند شمارش به پایان خود نزدیک می‌شود،‌ کاهش یافته است.
 
۲۷ وب‌سایت مرتبط با سپاه پاسداران مسدود شد
وزارت دادگستری آمریکا:
دادگستری آمریکا در بیانیه‌ای از ضبط و مسدود کردن ۲۷ وب سایت مرتبط با «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» که اطلاعات نادرست منتشر می‌کردند، خبر داد.
 
انتخابات آمریکا؛ ماهیت رای الکترال چیست؟
چرا رئیس جمهور به طور مستقیم با رای مردم انتخاب نمی‌شود؟
در انتخابات آمریکا این امکان وجود دارد که رئیس جمهوری منتخب، برنده بیشترین تعداد آرای رای دهندگان در کشور نباشد. به این دلیل که در آمریکا، رئیس جمهوری به طور مستقیم با رای مردم انتخاب نمی‌شود، بلکه با رای "کالج‌های انتخاباتی" یا "رای الکترال" انتخاب می‌شود. اما این اصطلاح به چه معنی است؟
 
فلفل و اعجاز جوانی!
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
فلفل میوه درختچه ای بالارونده و گل دهنده و از خانواده Piperaceae می باشد که معمولاً این میوه خشک می شود و به عنوان یک چاشنی و ادویه استفاده می شود؛ دارا بودن آنتی اکسیدان قوی و خاصیت ضد پیری از مهم ترین خواص این میوه یا ادویه است.
 
قطره چکانی شدن نتیجه انتخابات/تشدید تنش میان کارزار انتخاباتی ترامپ و بایدن
براساس اعلام رسانه ها
شمارش آرای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا همچنان ادامه دارد، ‌دونالد ترامپ و جو بایدن به صورت زودهنگام اعلام «پیروزی» کرده‌ و همچنین اختلاف‌نظر درباره شمارش آرای پستی را افزایش داده‌اند؛ این در حالی است که تاکنون شمارش آراء به کندی پیش می‎رود و به تبع آن نتایج هم قطره چکانی اعلام می‎شوند.
 
پیشتازی ترامپ در ایالت کلیدی و آفتابی فلوریدا/تکزاس هم با نامزد جمهوی خواه همراه شد
تازه ترین وضعیت شمارش آرا در انتخابات آمریکا
رسانه‌های آمریکایی از پیروزی ترامپ در ایالت مهم فلوریدا خبر داده‌اند و جورجیا و کارولینای شمالی نیز از ایالت هایی است که جو بایدن به آنها امید دارد.
 
حمله خونین به دانشجویان کابل 35 قربانی گرفت
در حملات تروریستی به کلاس های درس دانشگاه کابل
بنا بر اعلام منابع دولتی افغانستان، شمار کشته‌های حمله روز دوشنبه به دانشگاه کابل به دست‌کم ۳۵ نفر رسیده است که بیشتر آن‌ها دانشجو بوده‌اند.
 
عجایب انتخابات در تاریخ آمریکا
به بهانه انتخابات 2020
برای انتخاب رئیس جمهور جدید آمریکا، دونالد ترامپ از حزب جمهوری‌خواه با جو بایدن نامزد حزب دموکرات رقابت می‌کند. به دلیل شیوع کرونا، رای‌دهندگان به دنبال راهی بی‌خطر برای انتخاب سیاسی خود بوده‌ و هستند و میلیون‌ها آمریکایی تاکنون با پست یا حضوری، رای‌ زودهنگام داده‌اند. همه‌گیری کرونا این دوره را یکی از عجیب‌ترین انتخابات تاریخ آمریکا کرده است اما رقابت‌های عجیب در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بی‌سابقه نیست. در این گزارش نگاهی می‌کنیم به چند مورد از آنها.
 
اتریش: حملات تروریستی وین اسلام گرایانه بود/محکومیت جهانی خشونت و نفرت
در پی حملات تروریستی در وین
همزمان که مقامات اتریش حملات تروریستی به وین را اسلام گرایانه افراطی بیان کردند، وزیر کشور اتریش حملات‌ مسلحانه و گروگان‌‌گیری دوشنبه شب در وین، را «حملات تروریستی آشکار» دانست و نیز جامعه جهانی این حملات را محکوم کردند.
 
تامین نیازهای بازار داخل با تکیه بر تولید داخلی
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
بیش از ۱۰ درصد از ارزش افزوده بخش صنعت کشور از تولیدات صنعت غذای کشور تامین می‌شود. در سال 97 صادرات محصولات تبدیلی کشاورزی و مواد غذایی ایران به 5/5 میلیارد دلار رسید که با وجود تحریم های شدید علیه ایران این رقم قابل توجه است
 
جوانان بیکار از کشور می‌روند/مخالفت نماینده مهاباد با افزایش جمعیت ایران
امروز 12 آبان در جلسه علنی مجلس مطرح شد
نماینده مهاباد در مجلس در مخالفت با افزایش جمعیت ایران گفت: در شرایط کنونی جوانان «به علت نبود اشتغال» مجبور هستند کشور را ترک کنند و بروند کشورهای دیگر ولی برخی دنبال افزایش جمعیت هستند.
 
بازداشت دو مظنون دیگر در حمله «تروریستی» کلیسای فرانسه
شبکه تلویزیونی «بی‌اف‌ام» فرانسه:
با بازداشت دو نفر دیگر در ارتباط با حمله «تروریستی» به کلیسایی در شهر نیس فرانسه،‌ شمار کل بازداشت‌شدگان از سوی پلیس در این پرونده به شش نفر رسید.
 
واردات محصولات غذایی نباید مجال سودجویی شود
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
واردات یک محصول از کشورهای خارجی با توجه به اینکه هر کشوری نمی تواند سازنده و تأمین کننده تمام نیازهای خود باشد به خودی خود موضوع بدی نیست . ولی باید این موضوع را در نظر گرفت که وقتی یک کشور توان و امکانات تولید یک محصول را در درون خود دارد و بستر آن فراهم است واردات آن نه تنها به خودکفایی و رشد اقتصادی تولید و صنعت کشور لطمه های جبران ناپذیری می زند، بلکه محلی برای سودجویی و فرصت طلبی برخی فراهم می شود.
 
تخریب مساجد در چین و سرکوب مسلمانان
روزنامه تلگراف:
روزنامه تلگراف گزارش داد که دولت چین در ادامه برنامه‌های خود برای سرکوب مسلمانان و از بین بردن نمادهای اسلامی، گنبدها و مناره‌های مساجد معروف در این کشور را تخریب می‌کند.
 
زنان و ایفای نقش اقتصادی در پاندمی کرونا
یادداشت
اپیدمی کووید ۱۹ و بحران اقتصادی ناشی از آن منجر به بروز برخی تحولات در فضای کسب و کار و شیوه اشتغال کارکنان شده است که از آن جمله می‌توان به افزایش نقش‌آفرینی زنان در اقتصاد، گسترش پدیده دورکاری، کاهش هزینه‌ برخی کسب و کارها و جابجایی نیروی کار میان صنایع مختلف اشاره کرد.
 
جنگ تهران و ریاض فاجعه بشری برای کل جهان است
نخست وزیر پاکستان:
نخست وزیر پاکستان گفت: اگر تهران مستقیما با ریاض وارد جنگ شود، «فاجعه‌ای» به بار خواهد آمد که ویرانی‌های آن دامن‌گیر کشورهای سراسر دنیا «به‌ویژه کشورهای فقیرتر» می‌شود و «قیمت نفت سر به فلک خواهد کشید».
 
در روزهای شیوع کرونا چه بخوریم؟/ضرورت تغذیه مناسب در مقابله با ویروس
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
عملکرد سیستم ایمنی بدن نقشی مهمی در پیشگیری از بیماری های تنفسی از جمله بیماری کرونا دارد و برای تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از ابتلا به عوامل بیماری‌زا به ویژه ویروس کرونا در این ایام، باید ضمن رعایت نکات بهداشتی، توصیه‌های تغذیه‌ای و دریافت مواد مغذی مورد نیاز بدن را بسیار جدی گرفت.
 
حمایت معصومه ابتکار از دستور تیر فرماندار شهر قدس به معترضان
اظهارات جدید معاون رییس جمهور
معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری اسلامی ایران از عملکرد لیلا واثقی، فرماندار شهر قدس (قلعه حسن‌خان) در جریان اعتراض‌های آبان‌ماه سال گذشته دفاع کرد.
 
هنرمندان خواستند که جنگ قره‌باغ متوقف شود
در یک بیانیه
ده‌ها نفر از چهره‌های فرهنگی و هنری ایران با امضای بیانیه‌ای خواستار توقف جنگ قره‌باغ شدند که در آن از همه وجدان‌های بیدار خواسته شده که این جنگ را محکوم کنند و اجازه ندهند بار دیگر تمدن‌های باشکوه منطقه خرد و نابود شود و مردم این سرزمین‌ها قربانی منافع سرمایه‌داری و جنگ‌طلبان شوند.
 
فروش محموله سوخت«دزدی دریایی» است!
سخنگوی وزارت خارجه ایران:
در پی اقدام دولت آمریکا در مصادره بنزین ارسالی ایران برای ونزوئلا و فروش آن، سخنگوی وزارت خارجه ایران، امروز واشنگتن را متهم کرد و گفت که آمریکا مثل «دزدان دریایی کارائیب» رفتار می‌کند.
 
انتخابات آمریکا؛ فلوریدا رییس جمهور را تعیین می کند؟!
در کمپین ترامپ و بایدن چه گذشت
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و جو بایدن نامزد حزب دمکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا روز سه شنبه همزمان مشغول کمپین در ایالت کلیدی فلوریدا بوده اند.
 
واردات نوشابه خارجی؛ تهدید اقتصاد داخلی
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
برخی واردات گسترده نوشیدنی ها به ایران را تهدیدی جدی برای تولید داخلی می دانند و برخی نیز معتقدند این تهدید جدی نیست؛ چراکه اکثر چنین نوشیدنی هایی را بدون مشابه داخلی می دانند.
 
ساخت سانتریفیوژهای مدرن در دل کوه های نطنز
آسوشیتدپرس:
ایران در حال سانتریفیوژهای مدرن در نطنز است و به گفته آسوشیتدپرس، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از این موضوع اطلاع دارد.
 
درباره هواپیمای اوکراینی با کانادا همکاری نمی‌کنیم/انتقاد ایران به یک‌جانبه‌گرایی کانادا
براساس اظهاراتی از معاون وزیر امور خارجه ایران
محسن بهاروند، سرپرست تیم مذاکره ایران با اوکراین، ضمن انتقاد از به گفته او «یک‌جانبه‌گرایی» کانادا اعلام کرد ایران با این کشور درباره موضوع سرنگونی هواپیمایی اوکراینی مذاکره و همکاری نخواهد کرد.
 
دیپلمات‌های ایرانی خاک آمریکا را ترک کنند!
نماینده جمهوریخواه ایالات متحده:
لی زلدین، نماینده جمهوریخواه نیویورک در مجلس نمایندگان آمریکا گفت: با اخراج هیئت دیپلمات‌های ایرانی حاضر در سازمان ملل متحد و آن‌هایی که در نیویورک ساکن هستند، باید این پیام صریح را به ایران منتقل کرد که ایالات متحده دخالت خارجی در انتخابات خود را تحمل نخواهد کرد.
 
واکنش به انتقاد مکرون از «اسلام‌گرایی افراطی» و «تهدید ارزش‌های سکولار»/وزارت خارجه ایران کاردار سفارت فرانسه را احضار کرد
در پی قتل معلم فرانسوی
وزارت خارجه ایران اعلام کرد در اعتراض به آنچه "اصرار مقامات فرانسوی به حمایت از انتشار کاریکاتورهای اهانت آمیز نسبت به ساحت پیامبر" دانسته، کاردار موقت سفارت فرانسه در تهران را احضار کرده است.
 
تایید قاضی برت و یک پیروزی برای رییس جمهور آمریکا
از سوی سنای آمریکا صورت گرفت
سنای آمریکا سرانجام صلاحیت ایمی کنی برت، نامزد پیشنهادی دونالد ترامپ برای عضویت در دیوان عالی کشور را تایید کرد، اقدامی که از آن به عنوان یک پیروزی برای رئیس جمهور ایالات متحده نام برده می‌شود.
 
بازار داغ نوشابه های خارجی در ایران
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
هر ایرانی سالانه به طور متوسط ۴۲ لیتر نوشابه مصرف می‌کند و در ۲۰ سال اخیر مصرف نوشابه‌های گازدار در کشور نزدیک به ۱۵ درصد افزایش داشته ولی مصرف شیر و لبنیات تنها حدود یک دهم درصد رشد کرده است!
 
محموله موشکی ایران به ونزوئلا منهدم می شود
نماینده ایالات متحده در امور ایران و ونزوئلا:
نماینده ایالات متحده در امور ایران و ونزوئلا گفت اگر موشک‌های ایران وارد خاک ونزوئلا شوند در همان‌جا آن‌ها را منهدم خواهیم کرد.
 
بیژن زنگنه و مجموعه نفتی ایران تحریم شد
از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا
وزارت خزانه‌داری آمریکا چند شخص و نهاد ایرانی و بخش نفتی ایران را به فهرست تحریم‌ها اضافه کرد و بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران یکی از اشخاصی است که وزارت خزانه‌داری آمریکا امروز او را در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.
 
فرصت متفاوت تجاری ایران با قطر
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
در حال حاضر حدود 60 شرکت فعال در ترکیه در زمینه صادرات به قطر فعالیت هستند و کشور ترکیه با قطر مناسبات سیاسی و تجاری خوبی دارد. اما یکی از مزیت های کشور ما نسبت به ترکیه این است که صادرات از ترکیه به قطر فقط از طریق هوایی امکانپذیر است در حالیکه صادرات ما به قطر از طریق بنادر هم انجام می گیرد.
 
نفس ها از گرانی بالا نمی آید
یادداشت/شیرین نوری؛ اقتصاددان
این روزها کافی است به بازار های مختلف نیم نگاهی بیندازیم و ببینیم که قیمت کالاها هر روز گران‌تر از روز قبل می‌شود و دولت نیز بدلیل ناتوانی بانک مرکزی در کنترل قیمت دلار و تورم افسار گسیخته سعی می کند مردم را به گرانی کالاها عادت دهد؛ اما واضحا دولتمردان بدانند که نفس مردم نه بخاطر ماسک زدن؛ که گرانی ها نفس آنها را تنگ کرده است.
 
اعزام نیروی نظامی ایران به مرز ارمنستان و آذربایجان
همزمان با اصابت گلوله‌های جنگی به مناطق مرزی ایران
نیروی زمینی سپاه پاسداران همزمان با ادامه اصابت گلوله‌های جنگی به مناطق مرزی ایران یک «تیپ مکانیزه» را در مناطق مرزی با ارمنستان و آذربایجان مستقر کرده است.
 
کرونا و بحران عادی پنداری مرگ هموطنان/کرامت «زنده بودن» باید حفظ شود
یادداشت
مرگ هر انسان به تنهایی فاجعه ای بزرگ است که هرگز قابل جبران نیست و در همین راستا"عادی پنداری" جان باختن روزانه دهها هموطن، به مراتب بحرانی عمیق تر از خود کرونا و اثرات آن است.
 
اصلاح‌طلب و اصولگرا برنامه‌ای برای مشکلات کشور ندارند
هاشمی‌طبا:
مصطفی هاشمی‌طبا، نامزد انتخابات پیشین ریاست‌جمهوری در ایران، می‌گوید هیچ‌یک از احزاب سیاسی درون جمهوری اسلامی، چه اصلاح‌طلب چه اصولگرا، برنامه‌ای برای برون‌رفت از شرایط فعلی ایران ندارند.
 
افزودنی های غذایی/فقدان درک از صادرات و واردات
دکتر مهدی کریمی تفرشی/یادداشت
با توجه به نوسان‌های ارزی و محدودیت‌های بین‌المللی، واردات محصولات مشابه خارجی و مواد اولیه با محدودیت‌هایی روبه‌رو شده است و شرایط فعلی فرصت مناسبی برای توسعه صنایع داخلی است.
 
خوشحالم که تحریم شدم
سفیر ایران در بغداد:
سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق، در واکنش به تحریم خود از سوی آمریکا، گفت از شنیدن این خبر بسیار خوشحال شده است.
 
در آخرین جدال انتخاباتی ترامپ و بایدن چه گذشت؟
در ایالت تنسی
دومین و آخرین مناظره انتخاباتی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و جو بایدن، نامزد حزب دموکرات در بلمونت نشویل در ایالت تنسی برگزار شد.
 
بسته شدن سفارت آمریکا در عراق خطر داعش را افزایش می دهد
وزیر خارجه عراق:
فواد حسین وزیر خارجه عراق هشدار داده است که اگر آمریکا تهدید خود مبنی بر بستن سفارتخانه اش در در بغداد را عملی کند، این برای عراق تبعات سیاسی و امنیتی به دنبال خواهد داشت و خروج آمریکا می تواند سبب شود کشورهای دیگر عضو ائتلاف تحت رهبری آمریکا نیروهایشان را از عراق خارج کنند که می تواند خطرناک باشد چون گروه دولت اسلامی نه فقط عراق؛ بلکه کل منطقه را تهدید می کند."

.
 
نخست وزیری مجدد سعد حریری و وعده «دولت متخصص»
امروز صورت گرفت:
سعد حریری در حالی مجددا قدرت را در لبنان به دست گرفته و وعده دولت متخصص داده است که یک سال پیش و در پی اعتراضات سراسری از این مقام استعفا کرده بود
 
اعلام عادی سازی روابط اسرائیل و سودان در روزهای آینده
نشریه هیوم:
نشریه اسرائیل هیوم به نقل از یکی از مقامات سیاسی که در مذاکرات عادی‌سازی روابط سودان و اسرائیل نقش دارد گزارش داد که هر دو کشور به زودی روابط خود را عادی‌سازی خواهند کرد و خبر رسمی آن طی روزهای آینده اعلام می‌شود.
 
عاقبت مذاکرات 3 روزه درباره هواپیمای اوکراینی
تازه ترین وضعیت پرونده شلیک به پرواز 752
سفیر ایران در اوکراین مذاکرات تهران را سازنده خوانده اما مقام های اوکراینی در روز اول گفت و گوها اعلام کرده بودند خواهان روشن شدن تمام جزئیات به طور دقیق هستند
 
نوسان قیمت دلار کجا تعیین می شود؟!
یادداشت
برخی معتقدند انتخابات آمریکا و آینده روابط دو کشور بر نرخ ارز در بازار ایران اثرگذار است و برخی دیگر می‌گویند نرخ دلار بسته به عملکرد تیم اقتصادی دولت و شرایط داخلی است.
 
مناطق آزاد شاهرگ توسعه صادرات غیرنفتی است/ضرورت تطبیق نظام بانکی با قوانین بین المللی
دکتر مهدی کریمی تفرشی/یادداشت
مناطق آزاد با تسهیل مقررات و کاهش بروکراسی‌های اداری و با توجه به اینکه خارج از قلمرو گمرکی است در توسعه صادرات نقش مهمی ایفا می کند؛ این در حالی است که اصلاح نظام بانکی و تطابق با قوانین بین المللی از مهم ترین ضرورت هایی است که باید در مناطق آزاد در دستور کار قرار گیرد.
 
سازمان ملل درباره پرونده اعدام روح‌الله زم مداخله کند
سازمان گزارشگران بدون مرز:
گزارشگران بدون مرز با اشاره به اینکه چند منبع گفته‌اند حکم اعدام روح‌الله زم، در دیوان عالی ایران تایید شده است، خواستار دخالت فوری گزارشگران حقوق بشر سازمان ملل متحد در این زمینه شد.
 
اسرائیلی ها و اماراتی ها بدون روادید سفر می کنند
امضای چند سند همکاری بین دو کشور:
در نخستین سفر یک هیات رسمی امارات متحده عربی به اسرائیل، دو کشور چند سند همکاری، از جمله توافقنامه لغو روادید برای سفر اتباع یکدیگر، امضا کردند.
 
شکست صادرات ایران به دلیل نبود شناخت از بازارهای جهانی
دکتر مهدی کریمی تفرشی/به بهانه 29 مهر؛ روز ملی صادرات
امروز روز ملی صادرات است و کشور ما به لحاظ جغرافیایی، ترانزیتی و موقعیت استراتژیک منطقه ای شرایط فوق العاده ای دارد که می تواند از مزیت های مهم در تجارت خارجی باشد که باید از این موقعیت بی نظیر بهره برد، ولی یکی از عمده مشکلاتی که در ایران وجود دارد این است که بدون شناخت کافی وارد بازارها می‌شویم و همین امر سبب می شود که واحدهای تولیدی و صنعتی آسیب دیده و در رقابت با سایر رقبا با شکست روبه‌رو می‌شوند.
 
ملانیا: ترامپ و کندی؛ خوش تیپ ترین!
در میان شوخی های رییس جمهور آمریکا در اظهارات انتخاباتی
رییس جمهور آمریکا در میان اظهارات اخیر انتخاباتی اش گفته است که خوش تیپ ترین رییس جمهور تاریخ آمریکا است!
 
پایانه های صادراتی و رونق صادرات غیر نفتی
دکتر مهدی کریمی تفرشی/یادداشت
بعد از جنگ جهانی دوم ایده ایجاد مناطق آزاد تجاری با هدف رسیدن به اقتصاد آزاد و گسترش صادرات در میان کشورهای جهان شکل گرفت وتاسیس مناطق آزاد تجاری در ایران نیز با هدف کمک به توسعه صادرات و ارز آوری و اشتغال آفرینی و گسترش فعالیت های اقتصادی با کشورهای منطقه ایجاد شد.
 
پایان یافتن تحریم‌ تسلیحاتی علیه ایران و ادامه ساز و کار مکانیسم ماشه
با پایان تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران
در حالی که ایران امروز اعلام کرد تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران به انقضا رسیده، مقامات آمریکا نیز گفته اند با به کارگیری سازوکار ماشه تمامی تحریم‌های سازمان ملل و همچنین تحریم‌های تسلیحاتی را علیه تهران اعمال می شود.
 
صلح بهتر که جنگ !
یادداشت
تجربه ها در گذشته تا کنون ثابت شده است که صلح که به معنا همان مذاکره هست بهتر از جنگ یا هر نوع نا آرامی پس از بازگشت تحریمها ، تلاطم خاصی در بازار های مالی ایران مشاهده شد که حکایت از تاثیر شدید تحریم ها و سیاست های نادرست و نابهنگام دولت، بر ثبات بازار های مالی ایران دارد و در حال حاضر نیز با نزدیک شدن به انتخابات آمریکا، این تلاطم و تغییرات بخوبی قابل مشاهده است.
 
برپایی مراسم توافق بحرین و اسراییل با سفر هیات اسراییلی و آمریکایی
امروز صورت می گیرد:
یک هیات اسرائیلی به همراه نمایندگان آمریکا برای برگزاری مراسم رسمی توافق عادی‌سازی روابط و امضای قراردادهای توسعه همکاری به منامه، پایتخت بحرین، سفر می‌کنند.
 
نگاهی بر نرخ‌های تحلیل و اهمیت سلامت مالی
میرحسین ملایری/یادداشت
وقتی صحبت از یک بنگاه اقتصادی می‌شود، یکی از مهم‎ترین جنبه‌های بررسی آن، وضعیت سلامت مالی است و نرخ‌های تحلیل مالی اطلاعات مناسبی را در این باره ارائه می‌دهد.
 
مکرون: بریدن سر معلم تاریخ حمله آشکار تروریستی اسلامگرا است
ترور در فرانسه
امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه می گوید حادثه سر بریدن یک معلم تاریخ در حومه پاریس یک حمله تروریستی اسلامگرا آشکار بود، ولی تحجر بر آزادی بیان پیروز نخواهد شد.
 
عادی سازی روابط سودان و اسرائیل
در پی اولتیماتوم آمریکا:
در پی اولتیماتوم ۲۴ ساعته آمریکا به سودان برای عادی‌سازی روابط خود با اسرائیل، این کشور آفریقایی تصمیم گرفته روند عادی‌سازی روابط خود با اسرائیل را آغاز کند.
 
تامین غذا؛ گام نخست تامین امنیت
دکتر مهدی کریمی تفرشی/یادداشت؛ به بهانه 16 اکتبر روز جهانی غذا
امنیت غذایی در واقع به معنای دسترسی همه افراد یک جامعه در تمام طول عمر به غذای سالم و کافی برای داشتن یک زندگی سالم و فعال است.
 
نگرانی جدی دبیرکل سازمان ملل از وضع حقوق بشر در ایران/ایران پیشرو بحران کرونا در خاورمیانه
در گزارش روز گذشته سازمان ملل:
دبیرکل سازمان ملل متحد در گزارشی «نقض مکرر و شدید» حقوق بشر در ایران را «مایه نگرانی جدی» دانست و همچنین بر همه‌گیری کرونا در جهان که ایران را پیش از هر کشور دیگر به پیشرو آمار کرونا در خاورمیانه تبدیل کرد، اشاره داشت.
 
مذاکره لبنان و اسرائیل
با وساطت ایالات متحده صورت می گیرد:
مذاکرات لبنان و اسراییل با وساطت آمریکا و برای ترسیم مرزهای لبنان و اسرائیل انجام خواهد شد؛ در حالی که
حزب الله لبنان و جنبش امل در بیانیه‌ای مشترک از ترکیب هیات لبنانی مذاکره‌کننده با اسرائیل انتقاد کردند.
 
استاندارد کالا
دکتر مهدی کریمی تفرشی/یادداشت
استاندارد از پایه‌های استوار علم است که در پیشرفت صنعت و اقتصاد نقش بسزایی دارد و باید در جهت افزایش سطح کیفیت تلاش کرد تا به فن‌آوری پیشرفته تولید هر محصول نایل آمد و حمایت از تولید و سرمایه ملی تنها در سایه توجه به تولید و ارایه خدمات با کیفیت و استاندارد میسر است.
 
نقش رای قضایی در باز توزیع منابع اقتصادی
یادداشت/دکتر بهنام حبیبی درگاه
هدف نخستین در اقتصاد را به جرات می توان، مدیریت منابع بر مبنای اولویت بندی و کاربست عقلانیت در انتخاب برشمرد و چنین اهدافی بر محوریت شاکله و ارکان اقتصاد که عبارت از نیروی انسانی، سرمایه و کسب و کار یا فعالیت های تجارتی است، شکل می گیرد.
 
ارمنستان و آذربایجان و نقض شدید آتش بس/سه شهر آذربایجان گلوله باران شد
جنگ قره‌باغ:
با ادامه درگیری‌های نظامی میان نیروهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر منطقه ناگورنو قره‌باغ، مقام‌های دو کشور همچنان همدیگر را متهم می‌کنند که آتش‌بس روز شنبه را نقض کرده‌اند.
 
خرید و فروش دلار آزاد باید گردد!
شیرین نوری؛ اقتصاددان
افسار گسیختگی قیمت ارز در ایران از زمانی آغاز شد که رییس بانک مرکزی خرید و فروش دلار را ممنوع و دلار را کالای قاچاق اعلام کرد و سپس دولت با تصویب ارز ٤٢٠٠ و راه اندازی سامانه نیما تصمیم گرفت مشکلات ارز را در اقتصاد کشور حل کند، اما این سامانه نه تنها با مشکلات بسیاری همراه بود و باعث تثبیت قیمت دلار نشد، بلکه سبب شد کنترل نرخ ارز از دست بانک مرکزی خارج شود.
 
امی کنی برت: افتخار می کنم که از سوی آقای ترامپ برگزیده شدم
نامزد معرفی شده رییس جمهور آمریکا برای جایگزینی قاضی درگذشته:
امی کنی برت در مراسم گشایش جلسه سنا گفت از این که از سوی آقای ترامپ برای این سمت برگزیده شده احساس "افتخار" می‌کند؛ این در حالی است که کمیته قضایی مجلس سنای آمریکا روند رسیدگی به صلاحیت قاضی امی کنی برت، نامزد معرفی شده از سوی دونالد ترامپ برای جایگزینی روث بیدر گینزبرگ، را آغاز کرده است.
 
یک نماینده مجلس و روزنامه شهروند در اولین دادگاه جرم سیاسی
سخنگوی هیات منصفه جرائم مطبوعاتی و سیاسی خبر داد
سخنگوی هیات منصفه جرائم مطبوعاتی و سیاسی، از برگزاری نخستین دادگاه جرم سیاسی در ایران با رسیدگی به دو پرونده رسیدگی به شکایت وزارت اطلاعات از علیرضا زاکانی، نماینده مجلس و شکایت نماینده دادستان از روزنامه شهروند خبر داده است.
 
«ساوانا» و حمایت ترامپ از زنان بومی آمریکا
رییس‌جمهوری ایالات متحده قانون مربوط به زنان بومی را امضا کرد:
دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا دو قانون مربوط به زنان بومی آمریکا را که با نام «ساوانا» و «نادیده‌گرفته نشدن» شناخته می‌شوند امضا کرد؛ این در حالی است که این قانون تلاش برای برقراری عدالت در حق صدها زن بومی را که ناپدید یا کشته‌ شده‌اند، افزایش خواهد داد.
 
ترامپ در کاخ سفید: کرونا به زودی محو خواهد شد
سخنرانی رئیس جمهوری آمریکا پس از ابتلا به کووید 19
دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا برای نخستین بار پس از مبتلا شدن به بیماری کووید ۱۹ با حضور در بالکن کاخ سفید برای حاضران سخنرانی کرد و گفت که بیماری کرونا به زودی محو خواهد شد
 
کشور چهار فصل؛ ضرورت اصلاح سیستم ها آبیاری و توسعه صنایع تبدیلی
دکتر مهدی کریمی تفرشی/یادداشت
با توجه به اینکه کشور ما کشوری چهار فصل است و موقعیت خوبی از لحاظ اقلیمی و جغرافیایی دارد از پتانسیل بالایی در تولید انواع محصولات کشاورزی برخوردار است که باید با اصلاح مناسب زیرساخت های کشاورزی و پاسخگویی به نیازهای کشاورزان از این پتانسیل بالا به نحو مطلوبی بهره برداری کرد.
 
چه کسانی دچار «فابینگ» هستند؟/تهدید احساس تعلق و اعتماد بنفس
خصیصه افرادی که خلاء ارتباط حضوری و رودر رو دارند
تحقیقات همچنین نشان می دهد افرادی که دچار «فابینگ» هستند تمایل زیادی دارند تا تلفن‌شان همیشه در دسترس باشد تا با شبکه رسانه‌های اجتماعی ارتباط برقرار کنند و به این وسیله خلاء ارتباط حضوری یا رودررو را پر کنند؛ این در حالی است که وقتی کسی پیش شما با تلفنش مشغول می‌شود، شما ممکن است احساس طردشدن و محروم شدن از مصاحبت او را بکنید.
 
غنی‌سازی اورانیوم ایران بیش از تعهدات شده است
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: ایران در حدی بسیار بالاتر از آنچه متعهد شده، به غنی‌سازی اورانیوم ادامه می‌دهد.
 
تصمیم نادرست ارزی بازار را از بازرگان ایرانی می گیرد/افق نامعلوم صادرات و تولید کشور
دکتر مهدی کریمی تفرشی/یادداشت
در طول سال های تحریم، تولیدکنندگان و تأمین کنندگان صنعت غذا همواره کوشیده اند علیرغم تمام ناملایمات و مشکلات عدیده اقتصادی کمر خم نکنند و حفظ کیفیت محصولات غذایی و سلامت جامعه را در الویت قرار داده و غذای سالم و با قیمت معقول و در توان مردم جامعه را بر سر سفره های مردم قرار دهند، ولی بی شک به دلیل حساسیت این صنعت، رفع موانع اقتصاد و نوسانات بازار نیاز به نگاه ویژه دولت و مسئولان دارد.
 
سعد حریری آمادگی هدایت کشورش را اعلام کرد
نخست وزیر سابق لبنان
سعد حریری، نخست وزیر سابق لبنان، اعلام کرد ممکن است به منظور جلوگیری از سقوط و فروپاشی کشورش، رهبری دولت آینده لبنان را بر عهده بگیرد.
 
تخت ‌روانچی: هدف آمریکا تغییر نظام ایران است
اظهارات نماینده ایران در سازمان ملل
نماینده ایران در سازمان ملل می‌گوید سیاست فشار حداکثری ایالات متحده علیه تهران با هدف تغییر نظام طراحی شده است
 
جدال بر سر کرونا و ایران
مناظره کامالا هریس و مایک پنس در نبود نامزدهای انتخاباتی:
کامالا هریس و مایک پنس، معاونان جوبایدن و دونااد ترامپ، در نبود نامزدهای انتخاباتی بر سر کرونا و ایران، دیوان عالی و چین جدال کردند.
 
شیوع کرونا در ایران نگران کننده شده است/زندانیان سیاسی باید آزاد شوند
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا:
مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ضمن ابراز نگرانی نسبت به بدتر شدن شیوع ویروس کرونا و وضعیت زندانیان سیاسی در ایران بار دیگر بر آمادگی ایالات متحده برای کمک به ایران تاکید کرده است.
 
اتفاقات عجیبی رخ می دهد/الفاظ نمایندگان مجلس بسیار تند است
رییس دفتر رییس جمهور:
رییس دفتر رییس جمهور گفت: در مجالس قبلی دو یا سه نفر بودند که از الفاظ نامناسب استفاده کرده و تند بودند، ولی در مجلس اخیرا تعداد آنها بیشتر شده است و اتفاقات عجیبی در حال رخ دادن است.
 
«رماتیسم ستون فقرات» چقدر جدی است؟/تشخیص و درمان یا اعتیاد؟!
یادداشت
بسیاری از مردم جهان و از جمله کشور ما به کمردرد دچار هستند و آمار ابتلا در این زمینه به ٨٠ درصد هم می رسد، لذا اشتباه گرفتن «روماتیسم ستون فقرات» با کمر درد، عوارضی را به همراه دارد که می تواند حتی سال ها بیمار را زمین گیر کند.
 
۱۵ اکتبر مناظره می کنم!
رییس جمهور آمریکا:
دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و نامزد جمهوریخواه انتخابات ساعتی پیش از آمادگی خود برای شرکت در دومین مناظره با جو بایدن رقیب دموکرات خبر داد.
 
سازمان ملل: زندانیان سیاسی ایران در بحران کرونا آزاد شوند!
براساس درخواست کمیسر عالی حقوق بشر
کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد امروز از ایران خواست بی‌درنگ زندانیان سیاسی را در بحران کرونا آزاد کند.
 
ادامه فشار بی سابقه تحریم‌ها علیه ایران در روزهای آینده
اظهارات نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و ونزوئلا
الیوت آبرامز، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و ونزوئلا، در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت که فشار تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران هرگز به این شکل نبوده است و ما آن را ادامه خواهیم داد.
 
ترامپ پس از بازگشت به کاخ سفید: از 20 سال پیش هم بهترم!
شب گذشته
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا بیمارستانی را که در آن برای بیماری کووید-۱۹ تحت درمان بوده است ترک کرد و در نخستین لحظات ورود در بالکن کاخ سفید ماسک خود را برداشت!
 
« قبلی ۷ ۸ ۹ ۱۰ ۱۱ صفحه ۱۲ از ۱۷ ۱۳ ۱۴ ۱۵ ۱۶ بعدی »