صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی

اخبار سیاسی

واکسن های گم شده کرونا در «ستادهای انتخاباتی»؟!
واکسن کرونا در ایران تمام شد
از بهمن ۹۹ تا اواخر اردیبهشت سال جاری، حدود ۵٫۷ میلیون دوز واکسن کرونا به کشور وارد شده که ۴٫۸ میلیون دز آن تزریق شده است؛ اما گزارش‌ها نشان می‌دهد واکسن کرونا نیست و ۹۰۰ هزار دز از واکسن‌های وارداتی مفقود شده است؛ این در حالی است که بیش از ۴۰ روز از شروع واکسیناسیون سنی سالمندان می‌گذرد و اغلب آنها هنوز دز دوم را دریافت نکرده‌اند.
 
بحران قاچاق گندم و «نابودی معیشت» در ایران
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
اخیرا رئیس اتاق ایران با اشاره به حواشی خرید تضمینی گندم و وضعیت آبی کشور، در خصوص احتمال بروز بحران در بازار گندم و تولیدات وابسته به آن و شکل‌گیری بازار سیاه و قاچاق هشدار داد؛ این در حالی است که تأمین گندم برای کشور ضروری است و در اصطلاح اقتصادی گندم کالایی استراتژیک محسوب می شود.
 
مذاکرات با ایران احتمالا بی نتیجه است
مدیرکل آژانس توافق وین را دشوار توصیف کرد
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: من عمیقا نگران این هستم که مواد هسته‌ای در سه محل اعلام نشده در ایران وجود داشته و محل کنونی این مواد اتمی برای آژانس مشخص نیست؛ از این رو فکر می کنم که مذاکرات فنی میان آژانس و ایران نتایج مورد انتظار را به دنبال نداشته باشد.
 
دکتر علینقی فرمانفرمائیان و اندیشه توسعه همه جانبه در ایران
یادداشت/علی زنداکبری
دکترعلینقی فرمانفرمائیان که هفته گذشته در سن 102 سالگی درگذشت، از دوستداران اشاعه فعالیت های آموزشی و ایجاد برنامه های زیرساختی برای پیشرفت های فنی و علمی کشور بود و پس از بازگشت به ایران مدتى را در وزارت امورخارجه و چند صباحی نیز در موسسه علوم ادارى (دانشکده مدیریت) به تدریس و خدمت برای کشور پرداخت.
 
دونالد ترامپ گفت تا دو ماه دیگر به کاخ سفید بازمی گردد!
در کنفرانس حزب جمهوری‌خواه ایالت در کارولینای شمال
دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری سابق آمریکا؛ در حالی که از بازگشتش به کاخ سفید تا دو ماه آینده خبر داد، طی سخنرانی در کنفرانس سالانه حزب جمهوری‌خواه ایالت کارولینای شمالی، سیاست خارجی دولت جو بایدن را «شرم‌آور» خواند و گفت: «بایدن بزدلانه تحریم‌های ایران را برداشته است و اگر من بودم طی یک هفته با ایران معامله می‌کردم.
 
تولید گندم را با «تصمیمات اشتباه» از دست ندهیم
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
شرایط نامساعد، بسیاری از کشاورزان گندم را وادار به تغییر کاربری زمین ها و بیکاری عده ای زیادی کارگر می کند که بحران اشتغال در بحث کشاورزی را به دنبال خواهد داشت.
 
«رزمایش» بزرگ جنگنده‌های اف-۳۵ اسرائیل برای مقابله با ایران؟!
مانور مشترک نیروی هوایی اسرائیل، ایتالیا، آمریکا و بریتانیا
همزمان با آغاز یک رزمایش مشترک نیروهای هوایی اسرائیل، ایتالیا، آمریکا و بریتانیا در آسمان ایتالیا، یک «افسر ارشد» اسرائیلی مدعی شد که خلبانان کشورش با هدف «آمادگی برای مقابله با ایران» به این مانور اعزام شده‌اند.
 
«اتهامات نامزدها به دولت»، فاحش و بی‌اساس است!
واکنش دولت روحانی به اظهارات مناظره کنندگان انتخابات 1400:
سخنگوی دولت ایران در نامه‌ای خطاب به رئیس سازمان صداوسیما خواستار ارائه فرصت برای پاسخ به اتهام‌زنی‌های نامزدهای ریاست‌جمهوری علیه دولت شد.
 
«جدال» لفظی بین «همتی» و «مهرعلیزاده» با «ابراهیم رییسی»
در اولین مناظره انتخاباتی بین نامزدها چه گذشت
اولین مناظره بین نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری با موضوع اقتصاد صحنه جدال لفظی بین عبدالناصر همتی و محسن مهرعلیزاده از یک سو با ابراهیم رئیسی، محسن رضایی و علیرضا زاکانی در سوی دیگر شد.
 
جلوی تهاجم جمهوری اسلامی گرفته می شود!
ادعای مشاور امنیت ملی ایالات متحده آمریکا و وزیر دفاع اسرائیل
کاخ سفید سوم ژوئن، در بیانیه‌ای از دیدار جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده آمریکا، با بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، در شهر واشنگتن خبر داد که در این بیانیه ادعا شده است آن‌ها درباره تهدید رفتار تهاجمی جمهوری اسلامی ایران در خاورمیانه گفت‌وگو کرده و بر عزم خود برای مقابله با این تهدیدها تاکید کردند.
 
فساد ارز دولتی تمام می شود؟!
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
زمانی که تغییر سیاست های ارزی در دستور کار دولت قرار گرفت، واردات کالا با ارز دولتی منجر به سوء استفاده ها و رانت هایی شد که این معضل بویژه در حوزه محصولات دارویی مشکلاتی را ایجاد کرد و از سویی کالا با ارز ۴۲۰۰ تومانی به دست مصرف کننده نمی رسید و در نهایت منجر به کسری بودجه شد.
 
جهان در برابر جمهوری اسلامی بایستد!
جمهوری‌خواهان سنای آمریکا در سفر به اسراییل مدعی شدند
سه عضو جمهوری‌خواه سنای آمریکا، که پس از پایان درگیری‌های اسرائیل و شبه‌نظامیان غزه به اسرائیل سفر کرده‌اند، مدعی شدند که جهان باید یک‌صدا در برابر تهدید و رفتارهای یران بایستد.
 
علت آتش گرفتن ناو خارک نامعلوم است
در پی غرق شدن شناور ایرانی در خلیج فارس
ناو ایرانی خارک صبح روز چهارشنبه، ۱۲ خردادماه، در آب‌های خلیج فارس غرق شد.
 
افکار «ایرانی» برای خاورمیانه
یادداشت/شایان اویسی
هیچ‌گاه ادیان و ایدئولوژی‌ها منجر به ایجاد دشمنی ابدی و واقعی میان کشورها و واحدهای سیاسی در جهان نشدند؛ چرا که دشمن‌ها از طریق تضاد منافع در رقابت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به وجود می‌آیند و ایدئولوژی‌ها نفرت از رقیب و کشور دارای تضاد منافع را توجیه و پیروزی را به یک ضرورت تبدیل می‌کنند.
 
وزارتخانه یکپارچه برای تولید، توزیع و واردات
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
در حال حاضر وجود یک وزارتخانه یکپارچه باعث ارتباط تنگاتنگ تولید، بازرگانی، واردات و صادرات شده است، اما جداسازی بخش تولید از بازرگانی خود می تواند برای تولیدکنندگان مشکل ساز شود.
 
سفیر تاجیکستان: کرونا را مهار کردیم و گردشگری را رونق دادیم!
دیدار سردبیر روزنامه «آسیا» با مقام عالی سفارت تاجیکستان
سفیر تاجیکستان در ایران در دیدار با سردبیر روزنامه «آسیا» با اشاره به روابط دوستانه موجود میان دو کشور ایران و تاجیکستان گفت: یک هیئت بلندپایه تاجیکستان در سطح وزرا به زودى به ایران سفر مى‏ کنند و ما امیدواریم با توسعه روابط اقتصادى دو کشور مبادلات کالا به خوبى انجام شود و رونق گردشگرى بیشتر شود؛ چرا که کرونا هم چند ماهی است در تاجیکستان مهار شده است.
 
مالیات های بی قاعده در تورم ٥٠ درصد!
یادداشت/شیرین نوری
نمایندگان مجلس طی دو روز گذشته کلیات طرح «مالیات بر عایدی سرمایه» را تصویب کردند که از این پس طبق مدت تملک، اگر فردی طلا، ارز، مسکن و خودرو خریداری و سپس اقدام به فروش آن کند، باید از محل سود این معامله، بخشی را به عنوان مالیات پرداخت کند؛ در حالی وقتی اقتصادی به نرخ تورم نزدیک ٥٠ درصد رسیده، کاملا مشخص است که سود واقعی سرمایه گذار در بازارهای گفته شده حتی در برخی از موارد منفی است!
 
آمریکا نفت ایران را فروخت و به قربانیان تروریسم داد!
سرنوشت محموله نفت توقیف شده ایران از سوی دولت ترامپ
بررسی ارقام منتشرشده در آژانس اطلاعات انرژی ایالات متحده در آخر هفته گذشته از فروش بیش از یک میلیون بشکه نفت خام متعلق به ایران از سوی آمریکا در ماه مارس خبر می‌دهد؛ این در حالی است که مقامات دادگستری آمریکا در دولت ترامپ گفته بودند، پول از حاصل فروش این محموله‌ها به «قربانیان تروریسم دولتی» اختصاص داده شود.
 
اسراییل می خواهد به ایران «درس خوبی» بدهد؟!
ادعای تازه موساد درباره اقدام قوی تر علیه ایران
یوسی کوهن مدعی شد که باید به ایران درباره گذر از خط قرمزها «درس خوبی» بدهیم؛ در حالی که وی از سال ۲۰۱۶ برنامه‌های مخفی اسرائیل را هدایت می‌کند.
 
تاسیس وزارت بازرگانی؛ ضربه به تولید داخلی
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
سابقه تغییر ساختار بازرگانی کشور در دهه نود به سال 1390 بر می‌گردد که نمایندگان اسبق مجلس با انحلال وزارت بازرگانی موافقت کردند تا بخش تولید و بازرگانی کشور توسط یک متولی واحد یعنی وزارت صنعت، معدن و تجارت اداره شود؛ ولی در شرایط کنونی که رسیدگی جدی به مشکلات اقتصادی کشور و مدیریت بحران کرونا در دستور کار دولت قرار دارد، صرف زمان و انرژی برای ساماندهی یک وزارتخانه جدید تامل برانگیز است.
 
فرهنگ پهلوانی از جرم و جنایت جلوگیری می کند
رئیس سازمان زندان های کشور در مراسم روز فرهنگ پهلوانی:
رئیس سازمان زندانهای کشور در مراسمی که به مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش های زورخانه ای همزمان در سراسر زندان های کشور برگزار شد، گفت:دلیل حضور بسیاری از زندانیان در زندان، همین عدم کنترل هوای نفس است که در لحظات حساس نتوانسته اند بر آن غلبه کنند و موجب ارتکاب جرم شده اند و پرورش روح و جسم، مد نظر ورزشکاران زورخانه ای است.
 
مبارزه آمریکا و عراق با حشد شعبی
ادامه درگیری ارتش عراق با نیروهای تحت حمایت ایران
با افزایش تنش میان دولت عراق و شبه‌نظامیان حشد شعبی، منابع نظامی عراق از استقرار تیپ یکم نیروهای ویژه ارتش این کشور برای تامین امنیت منطقه سبز بغداد خبر دادند؛ همچنانکه وزارت خارجه آمریکا نیز دو روز پیش در بیانیه‌ای از اقدامات مصطفی الکاظمی و تلاش دولت عراق برای پاسخگو کردن شبه‌نظامیان حمایت کرد.
 
ضرورت های «کیفیت» در داخلی سازی خودرو
یادداشت/امیرحسین علیزاده
به صرفه شدن داخلی سازی در خودروهای داخلی، نیازمند تولید قطعه در تیراژ بالاست تا سرمایه‌گذاری بهینه و سودآور شود و باید اقداماتی نظیر «متعادل شدن تراز تجاری بخش خودرو و قطعات آن»، «تعیین میزان مالیات خودروها بر اساس میزان داخلی سازی»، «تعیین نرخ استهلاک سرمایه‌گذاری قطعه‌ سازان بر اساس میزان داخلی سازی» و «تهیه مواد اولیه به صورت عمده توسط قطعه سازان» در دستور کار قرار گیرد.
 
احمدی‌نژاد و پزشکیان گفتند از «انتخابات» حمایت نمی کنیم!
تحریم انتخابات ۱۴۰۰ از سوی برخی مسوولان جمهوری اسلامی
محمود احمدی‌نژاد، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت که به دلیل رد صلاحیت شدنش از سوی شورای نگهبان در انتخابات شرکت نمی کند؛ در همین حال مسعود پزشکیان، نماینده اصلاح‌طلب تبریز نیز به دلیل رد صلاحیت شدن در انتخابات پیش رو نوشت که قصد حمایت از کاندیداهای تایید صلاحیت شده را ندارد.
 
«صنعت غذای ایران» با کاهش نقدینگی مواجه است
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
قیمت‌ تمام‌شده بالای محصولات کشاورزی، عدم ثبات تولیدات کشاورزی، قیمت‌های خرید تضمینی، شرایط دشوار واردات با نرخ بالای ارز، فرسودگی ماشین‌آلات و پایین بودن بهره‌وری نیروی کار در صنعت غذا، از جمله مهم‌ترین عوامل اثرگذار در قیمت تمام‌شده در صنعت غذا کشور است.
 
تصمیم پنتاگون برای «حمله به نیروهای تحت حمایت ایران» در عراق
اجازه بایدن در حمله به شبه نظانیان شیعه
پنتاگون قصد دارد اجازه بایدن را برای حمله به شبه‌نظامیان شیعه تحت حمایت ایران در عراق کسب کند.
 
پیش بینی شاخص ۳۳ میلیون واحدی بورس
یادداشت/خدایار عبدالهی
سقف مقاومتی در بازار سرمایه سطحی از قیمت است که انتظار می‌رود قدرت نیروی عرضه به اندازه‌ای باشد که از افزایش بیشتر قیمت‌ها جلوگیری کند.
 
جاده ابریشم و همگرایی در جهان
یادداشت/دکتر مسعود نصرتی
از مصادیق گرایش جهان به همگرایی، تشکیل اتحادیه های منطقه ای است که بر اساس وجه یا وجوه مشترک میان چندین کشور صورت می بندد و نهاد بین المللی جاده ابریشم بر مبنای یک سابقه ارزشمند تاریخی و تاثیرات مهم فرهنگی و اقتصادی این جاده شکل گرفته است.
 
وزیر خارجه آمریکا: ایران قصد بازگشت به برجام را ندارد
اظهارات آنتونی بلینکن درباره عدم تمایل ایران به توافق هسته ای
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در خصوص مذاکرات احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام اظهار داشت٬ مشخص نیست که ایران واقعا آماده انجام دادن اقدامات لازم برای بازگشت به این توافق باشد.
 
«انحلال سپاه» و «شورای نگهبان»؟!
احمدی‌نژاد پس از ردصلاحیت از خواسته دشمنان جمهوری اسلامی گفت
احمدی‌نژاد بدون ذکر نام اعلام کرد که بسیاری از چهره‌های سیاسی در داخل «نه تنها با انحلال سپاه پاسداران و انتخابات آزاد (با نظارت خارجی) موافقند، بلکه به بیرون خط می‌دهند که این مسیر را بروند».
 
ایران در سطح «بمب سازی» قرار دارد
اظهارات مدیرکل آژانس درباره رسیدن ایران به بمب هسته ای
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: شرایط در ارتباط با تهران «بسیار نگران‌کننده» است، چرا که برنامه هسته‌ای این کشور بسیار بیشتر پیچیده‌تر شده است.
 
وزیر خارجه آمریکا: در بازگشت ایران به برجام «شک» داریم!
عدم اعتماد ایالات متحده به تعهدات هسته ای جمهوری اسلامی
آنتونی بلینکن با بیان اینکه به بازگشت ایران به برجام شک دارد، گفت که آمریکا اسرائیل را در جریان مذاکرات وین قرار داده و این اطلاع‌رسانی «متوقف نخواهد شد.
 
سیاست؛ بی مقتدای ملت؛ بی عاری و لودگی است
یادداشت/علیرضا کاشفی
انحطاط سیاسی در ایران پس از توطئۀ قتل آقا محمدخان قاجار آغاز شد؛ علت آن بی عرضگی و فساد دربار و استبداد حکومتی و نیز نظم زوریِ ارباب - رعیتی بود و نتیجه اش کوتاه بودن دستِ ملت از تعیین سرنوشت خویش و باز بودن دستِ ارتجاع برای تحمیق ملت و با ادامۀ آنها ما از پیشرفت تحولات جهانی باز ماندیم.
 
«وزیر نیرو» گفت «استخراج رمزارز» سبب قطعی برق است
عذرخواهی مقام مسوول از مردم درباره خاموشی ها در کشور
وزیر نیرو، با عذرخواهی از شهروندان ایران به دلیل قطعی گسترده برق در چند روز گذشته، علت اصلی آن را «گرمای زودهنگام، کاهش بارش‌ها و مصرف غیرمجاز تولیدکنندگان رمزارزها» عنوان کرد و گفت: تنها چیزی که باعث شگفتی ما شد مصرف بالای تولیدکنندگان غیرمجاز رمزارز‌ها بوده که برآورد شده حدود دو هزار مگاوات کل مصرف تولیدکنندگان رمز ارز است که از این رقم ۳۲۱ مگاوات با مجوز و بقیه غیرمجاز است.
 
آیا «استخراج بیت کوین» در «دور زدن تحریم ها» موفق خواهد بود؟!
ادعای کارشناسان در نتایج یک تحقیق
پژوهشی جدید مدعی شده است که ایران اکنون مسئول استخراج ۴.۵ درصد معدن‌های بیت‌کوین دنیا است و از این فناوری برای کسب صدها میلیون دلار به شکل دارایی‌های رمزارزی بهره می‌گیرد تا تحریم‌های اعمال شده از طرف ایالات متحده و سایر کشورها را دور بزند.
 
شباهت علائم «تب کریمه کنگو» با بیماری کرونا
یادداشت/علی زنداکبری
از آنجا که علایم بیماری تب کریمه کنگو با علائم کرونا مشابهت هایی دارد، گاها ممکن است سبب اختلال تشخیص شود.
 
عدالت مجال «محافظه کاری» ندارد
رئیس کل دادگستری استان یزد
رئیس کل دادگستری استان یزد با بیان اینکه نمی توان عدالت را فدای برخی از مسائل کرد گفت: پرهیز از محافظه کاری در دستور کار دستگاه قضا قرار دارد؛ چرا که هیچ مصلحت و ملاحظه ای بالاتر از اجرای عدالت نیست.
 
«تیراندازی» به ماموران شرکت توانیر
بنا بر اظهاراتی از مدیرعامل شرکت
مدیرعامل شرکت توانیر گفته است در جریان تلاش ماموران این شرکت برای جمع آوری مراکز استخراج رمزامرز، به آن‌ها «تیراندازی شده» است.
 
مسیر «توسعه»؛ ارتباط «صنعت و دانشگاه»/استقبال «صنایع غذایی گلها» از طرح های «نوآورانه»
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
توسعه پایدار در تمامی عرصه‌ها حاصل ارتباط و تعامل میان سه قطب دولت، نخبگان و مردم است و برای رسیدن به چشم انداز توسعه پایدار ارتباط مستمر و گسترده صنعت و دانشگاه باید مورد توجه جدی قرار گیرد؛ همچنین صنایع غذایی گلها کاملا آمادگی این را دارد که از طرح ها و پروژه های نوآورانه دانشگاهیان استقبال کند.
 
صنایع غذایی گلها؛ «نوستالژی» صد ساله مردم ایران
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
مجتمع صنایع غذایی «گلها« در سال 1318 به صورت سنتی فعالیت خود را از پله نوروزخان آغاز کرد؛ در آن دوره زمانی که ادویه جات و سبزیجات خشک در کاغذهای قیفی شکل به فروش می رسید، بنیانگذار گلها اولین کسی بود که از ملوان های روسی نایلون های یک طرف دوخت خریداری و موادغذایی را با کمک اتوهای ذغالی در آن بسته بندی کرد؛ در آن دوره نسل اول گلها با توجه به مقتضای زمان و شرایط جامعه و نیاز آن دوره تصمیم مهمی گرفت.
 
چرا «علی لاریجانی» نامزد جنجالی شد؟!
واکنش ها به اظهارات رییس سابق مجلس در کلاب هاوس
انتشار سه کلیپ متفاوت انتخاباتی و رکوردشکنی مخاطب در کلاب‌هاوس با نزدیک به ۲۴ هزار شنونده در یک اتاق اصلی و چند اتاق فرعی، تا اینجای کار کمپین تبلیغاتی علی لاریجانی را به مرکز توجه انتخابات ۱۴۰۰ بدل کرده و این یعنی علی لاریجانی از ماه‌ها قبل در تدارک حضور در انتخابات بوده، تصمیمش را هم به‌طور قطعی گرفته بوده و از مشاوره یک تیم رسانه‌ای تخصصی بهره می‌برد.
 
«قاضی» و «پادگان»نمی توانند «اقتصاد» کشور را اداره کنند/تنور  داغ «کلاب هاوس ایرانی» با «نطق» نامزدهای ریاست جمهوری
علی لاریجانی از ضرورت تخصص داشتن نامزدها در موضوع اقتصادگفت
ظاهرا این روزها کلاب هاوس ایرانی به عرصه ای برای داغ شدن تنور انتخاباتی نامزدهای انتخاباتی تبدیل شده است ؛ علی لاریجانی نیز شب گذشته در این محیط گفت: با ورودم به عرصه انتخابات گویا مرتکب گناه کبیره شده ام؛ لازم است که بگویم فضای اقتصاد جای پادگان و حوزه قضایی نیست.
 
نیروی کار مهاجر در یزد سبب «جرایم» می شود
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان یزد:
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان یزد، گفت: برخی از تفاوت های فرهنگی و اختلاط های قومی در مهاجر پذیری شهرستان، تبعات اجتماعی و مشکلات فرهنگی را ایجاد کرده است.
 
کشورهای توسعه نیافته در «تجارت الکترونیک» از ایران پیشی گرفتند!
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
امروزه مساله بیکاری و افزایش جمعیت یکی از مهمترین دغدغه ها و تهدیدهای ملی است و می تواند در رشد اقتصادی کشورها، ایجاد اشتغال و رفاه اجتماعی نقش مهمی را ایفا کند؛ در حالی که طبق برآوردها حتی برخی از کشورهای کمتر توسعه یافته در این مورد از ما پیشی گرفته اند.
 
ایران در «رویای» برداشته شدن «صدها» تحریم!
تجریم ۷۰۰ فرد و نهاد در فهرست خزانه داری آمریکا قرار دارد
گزارش های نشریات معتبر خارجی از ۷۰۰ مورد تحریم افراد و نهادهای جمهوری اسلامی خبر داده اند که رفع و لغو بسیاری از آنها برای دولت بایدن چندان ساده نیست؛ در حالی که رویترز مدعی شده لغو این تحریم‌ها «جوبایدن» را در معرض اتهاماتی مانند نرمش در برابر تروریسم قرار می‌دهد.
 
چرا بازار ارز «کاذب» شد؟/بورس؛ «بهترین» محل سرمایه گذاری؟!
یادداشت /علی زنداکبری
اقتصاد نو پا در کشور، بروز سانتیمانتالیسم اجتماعی، افزایش سطح علمی دانشجویان و پذیرش آنان توسط کشورهای دیگر، جذب دانشجویان خارجی، افزایش تعاملات بین المللی و سرمایه گذاری های خارجی، کشف ذخائر قابل توجه گازی و نفتی و افزایش درآمد کشور،افزایش سفرهای تفریحی به کشورهای دیگر ، همه و همه دست به دست هم دادند تا ارز در کشور به کالایی با ارزش تبدیل شود و از آن سو سیاستگذاری های غلط، عدم کنترل نقدینگی و تورم، نوسانات سیاسی بین المللی افزایش رقبای منطقه ای و کالایی؛ دلایل دیگری شد برای ایجاد بازار کاذب ارز
 
شعار سال نباید به عدم رعایت قوانین تبدیل شود
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان میبد:
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان میبد با تاکید بر لزوم همراهی همه مدیران و مسئولان در جهت تحقق شعار سال گفت: همراهی ها نباید به ابزاری برای صنایع جهت عدم رعایت قوانین و پرداخت حقوق دولتی تبدیل شود.
 
کسب و کار الکترونیک؛ انقلاب عصر اطلاعات
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
یکی از ابعاد عصر اطلاعات، تغییرات عمیقی است که در روابط اقتصادی بین افراد، شرکت ها و دولت ها به وجود آمده، به طوری که پدیده ی جدیدی به نام کسب و کار الکترونیک و تجارت الکترونیک را مطرح ساخته است.
 
مذاکرات «آمریکا و ایران» به «بن بست» رسیده است
گفت و گوی آسیانیوز با سفیر پیشین ایران در آلمان
سفیر پیشین ایران در آلمان گفت: مذاکرات وین تقریبا به نوعی بن بست رسیده است؛ هرچند دوستان مذاکره کننده می گویند پیشرفتی خوبی داشتیم، اما اصل قضیه و چگونگی برداشتن تحریم ها، حتی در موضع گیری های آمریکایی ها بیان نمی شود و وزیر خارجه آمریکا که عنوان می کند ما تحریم های حقوق بشری را ابقا و تشدید می کنیم یا مثلا می گویند تحریم های دوره ترامپ برداشته می شود؛ در حالی که تعداد زیادی از این تحریم ها در دوره اوباما هم وجود داشت؛ علیهذا برجام در یک تناقض گیر افتاده است.
 
«راز سلامتی» به روایت سفیر غذای سالم
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
یکی از مهم ترین عـوامـل شکل دهنده الگوی غذایی هر جامعه مجموعه عادات و فرهنگ غذایی آن جامعه است و ایرانیان مردمی خوش ذائقه و دارای تنوع غذایی بسیار بالا هستند و سنت خوردن، از ماندگارترین میراثهای فرهنگ و تمدن ایرانیان است؛ اما آنچه قابل تامل است، الگوی تغذیه ای است و سطح سلامت جامعه وابستگی زیادی به تغذیه مناسب و سالم دارد.
 
علی لاریجانی «خطاب» به نامزدهای ریاست جمهوری: چگونه می‌خواهید «مشکلات اقتصادی ایران» را حل کنید؟
حاشیه های حرف و سخن نامزدهای انتخاباتی
لاریجانی در توئیتی نوشت: عامل هوشمندانه با غرب، همکاری سازنده با شرق و برادری با کشورهای منطقه، پیش‌شرط پیشرفت اقتصادی و جهش تولید است؛ چگونه می‌خواهید مشکلات اقتصادی ایران را حل کند؟
 
غزه در آستانه  شدیدترین بمباران و حمله «زمینی» ارتش اسراییل
جنگ خیابانی در سرزمین‌های اشغالی
براساس گزارش خبرگزای های خارجی، تجمع تانک‌ها و نیروهای اسرائیلی در مرز غزه نگرانی‌ها از احتمال حمله زمینی ارتش به این منطقه را افزایش داده است.
 
ابراهیم رییسی گفت «برخلاف میل شخصی ام» کاندید شدم
رییس قوه قضاییه برای انتخابات ریاست جمهوری 1400 ثبت نام کرد
ابراهیم رییسی با انتشار بیانیه‌ای برای حضور در انتخابات اعلام کاندیداتوری کرد و نوشت برخلاف میل شخصی ام در انتخابات شرکت می کنم.
 
انتصاب «نامناسب» در «زندان تهران بزرگ» پس از بازدید دادستان کل کشور؟!
درخواست جمعی از زندانیان زندان تهران
جمعی از زندانیان زندان تهران بزرگ طی گزارش و درخواستی خواستار عدم انتصاب «یوسف مردی» به سمت رییس واحد حفاظت و اطلاعات مجتمع ندامتگاه های تهران شدند.
 
ضرورت «مانع زدایی» از تولید
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
اهمیت فضای اقتصاد، تولید و نوآوری در شرایط فعلی کشور به حدی است که امسال پشتیبانی و مانع زدایی از تولید به عنوان شعار سال از سوی رهبر انقلاب مطرح شده و سمت و سو‌ی برنامه ریزی و خط مشی اداره کشور برای قوای سه گانه مشخص شد.
 
در ستاد انتخاباتی وزارت کشور چه می گذرد؟/احمدی نژاد هم برای رییس جمهور شدن عازم شد
ورود فرماندهان سپاه به نامزدی ریات جمهوری 1400
با اعلام وزیر کشور ثت‌نام از داوطلبان سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری آغاز شد؛ در حالی که ثبت‌نام انتخابات ریاست‌جمهوری دیروز تحت‌الشعاع اختلاف حقوقی میان دولت و شورای نگهبان بر سر شرایط و معیار‌های نامزد‌های انتخابات آغاز شد،سردار حسین دهقان و سردار سعید محمد برای ثبت‌نام به ستاد انتخابات کشور رفتند.
 
حمله به «تل‌آویو»
با شلیک ۱۳۰ راکت
گروه‌های مقاومت و شبه نظامیان فلسطینی غزه، تل‌آویو و شهرک‌های اطراف آن را با ۱۳۰ راکت هدف حمله قرار دادند.
 
قصد چین برای «راه اندازی جنگ جهانی سوم» با «کشتار بیولوژیکی»
«دیلی‌میل» خبر داد
براساس سندی که محققان آمریکایی به آن دست یافته‌اند، دانشمندان چینی در ۶ سال گذشته خود را برای جنگ جهانی سوم با سلاح‌های بیولوژیکی و ژنتیکی از جمله ویروس کرونا آماده کرده‌اند؛ در حالی که این بمب خبری که وزارت خارجه آمریکا هم به آن دسترسی یافته، اصرار دارد که این سلاح‌ها در حقیقت «سلاح اصلی برای پیروزی» در چنین نبردهایی خواهند بود؛ پکن در ابتدا سعی کرد با مجازات پزشکانی که ویروس را کشف کرده‌اند، انتشار این ویروس را لاپوشانی کرده و منکر آن شود که ممکن است از فردی به فرد دیگر منتقل شود.
 
آمریکایی ها مدعی توقیف «محموله سلاح ایران» در اقیانوس شدند
در دریای عرب
مقام دفاعی آمریکایی مدعی شد تحقیقات اولیه نیروی دریایی آمریکا به این نتیجه رسیده است که شناور توقیف‌شده در دریای عرب، از ایران آمده است.
 
سفارت ایران را «عراقی ها» آتش زدند
شامگاه دیشب در کربلا
کنسولگری ایران در شهر کربلا شامگاه اردیبهشت مورد حمله شماری از معترضان عراقی قرار گرفت که در جریان این حمله دیوار کنسولگری و اتاقک نگهبانی آن به آتش کشیده شد.
 
«تشریفات» در دوران کرونا چطور رعایت شود؟
یادداشت/علی زنداکبری
اولین و مهم ترین سوالی که در خصوص آئین تشریفاتی در چنین موقعیت هایی که به اصطلاح پاندمیک (یا بیماری عمومی) نام دارند ، مطرح می شوند این است که ، آیا الزامی به رعایت اصول تشریفاتی در دوره بیماری های همه گیر وجود دارد ؟ جواب مثبت است، اصول تشریفاتی در تمامی شرایط حتی شرایط بحرانی چون پاندمیک بیماریهایی چون کرونا با تغییراتی، لازم الاجرا است.
 
آیا عربستان در مذاکره با ایران «تغییر رفتار» خواهد داشت؟!
گفت و گوی «حمیدرضا آصفی»، سخنگوی پیشین وزارت خارجه با آسیانیوز
حمیدرضا آصفی، سخنگوی پیشین وزارت خارجه درخصوص تحولات اخیر بین دو کشور ایران و عربستان گفت: سال ۲۰۱۶ روابط دیپلماتیک بین دو کشور بدلیل برخی تنش ها قطع شد، اما نباید فراموش کرد که رابطه ایران با سعودی ها حتی در قبل انقلاب هم یک حالتی از رقابت و تنش های پنهانی داشته است و به ظاهر روابط دو کشور حسنه و خوب بوده ولی در پشت پرده بدلیل رقابت ها؛ چه در خصوص اوپک چه در خصوص تنگه هرمز و رقابت های منطقه ای همواره در روابط دو کشور به نوعی چشم و هم چشمی وجود داشت.
 
شهرداری تهران شکایت خود را از بازداشت‌شدگان آبان ۹۸ پس گرفت!
ادامه واکنش ها به خبر شکایت پیروز حناچی از معترضان آبان
شهردار تهران، در اتاق «سایت انتخاب» در کلاب‌هاوس درباره شکایت شهرداری تهران از تعدادی از معترضان آبان ۹۸ و صدور احکام سنگین برای برخی از آن‌ها گفته بود شهرداری تهران در صورتی شکایت خود را پس خواهد گرفت که «افرادی که به املاک عمومی صدمه زده بودند»، جبران خسارت کنند؛ در حالی که رئیس مرکز ارتباطات این نهاد امروز از عقب‌نشینی پیروز حناچی، شهردار، و پس گرفتن شکایت خبر داد.
 
نظرات کارشناسی ظریف با «چارچوب های کلی سیاست خارجه ایران» مغایرات دارد!
گفتگوی «رامین مهمان پرست»، سخنگوی پیشین وزارت خارجه با آسیانیوز
سخنگوی پیشین وزارت خارجه ایران گفت: همان طور که انتظار می‌رفت مقام معظم رهبری در صحبت هایشان، چهارچوب ها را یک بار دیگر تاکید کردند؛ اظهاراتی که از آقای ظریف شنیده شد قابل تامل است و سیاست خارجه از مولفه های مختلفی مانند دیپلماسی دفاعی، اقتصادی ، فرهنگی ، اجتماعی و امنیتی شکل می‌گیرد.
 
«شرط» عربستان برای مذاکره «تغییر بنیادین» رفتار ایران است
یک مقام آگاه سعودی از خط و نشان مذاکرات ریاض برای تهران گفت
یک مقام آگاه سعودی درباره مذاکرات عربستان سعودی و ایران در بغداد گفت ریاض تاکید کرده شرط موفقیت گفت‌وگوها «تغییر رفتار جمهوری اسلامی ایران در یمن و سایر کشورهای منطقه، مخصوصا عراق است».
 
پیروز حناچی می خواهد از مردم معترض آبان ۹۸ «خسارت» بگیرد!
واکنش شهرداری به تظاهرات آبان ۹۸
پیروز حناچی، شهردار تهران، در یک گفت‌و‌گو در کلاب‌هاوس تایید کرد که شهرداری از تعدادی از معترضان آبان ماه ۹۸ به اتهام تخریب تاسیسات شهری شکایت کرده است.
 
هشدار وزیر خارجه آمریکا به بمب سازی ایران
اظهارات آنتونی بلینکن درباره وضعیت هسته ای ایران و مذاکرات وین
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، با تاکید بر جدیت کشورش برای بازگشت به برجام درباره تمایل ایران به بازگشت به توافق هسته‌ای ابراز تردید کرد و هشدار داد تهران دوباره به فاصله چند ماهه تا زمان ساخت سلاح اتمی نزدیک می‌شود.
 
زندانیان «خارجی و دو تابعیتی» در ایران فورا آزاد شوند!
وزیران خارجه هفت کشور صنعتی موسوم به «جی۷»:
وزیران خارجه هفت کشور صنعتی موسوم به «جی۷» در پایان نشست سه روزه خود در لندن، در بیانیه‌ای از مقامات جمهوری اسلامی ایران خواستند تا زندانیان خارجی و دو تابعیتی را هر چه سریع‌تر آزاد کنند.
 
مراقب «باز شدن پای بخش خصوصی» به واردات واکسن باشیم!
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
افزایش یکباره تقاضا برای استفاده از اقلام بهداشتی سبب شد تا برخی کارخانجات برای تامین ماسک، الکل و مواد ضدعفونی نسبت به تغییر خطوط تولید خود اقدام کنند برخی از شرکت های دانش بنیان نیز برای رفع نیازهای جامعه در زمینه مبارزه با ویروس کرونا به میدان آمدند؛ در حالی که باید مراقب باز شدن پای دلالان به حوزه واردات واکسن توسط بخش خصوصی و ایجاد بازار سیاه باشیم./
 
«یائیر لاپید» به جای نتانیاهو؟
به دنبال شکست بنیامین نتانیاهو برای تشکیل دولت جدید اسرائیل
در پی شکست بنیامین نتانیاهو برای تشکیل دولت جدید اسرائیل، رئیس‌جمهوری این کشور روز چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت رئیس حزب میانه‌رو «یِش آتید» را مامور تشکیل کابینه کرد.
 
فقط «فرماندهان عالی نظامی» در انتخابات ریاست جمهوری/«تاجزاده»، «جهرمی» و «سعید محمد» نمی توانند نامزد  شوند؟!
اعلام شرایط شورای نگهبان برای داوطلبان شرکت در انتخابات ۱۴۰۰
شورای نگهبان شرایط جدید برای داوطلبان ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری را به وزارت کشور ابلاغ کرد؛ در این ابلاغیه آمده است که «فرماندهان عالی نیروهای مسلح» هم می‌توانند برای ریاست جمهوری نامزد شوند.
 
به بهانه ۱۵ اردیبهشت؛ «روز شیراز»/خوشا شیراز و وصف بی مثالش
یادداشت/دکتر محمد شیرکوند؛ رییس کمیسیون گردشگری ایران و ایتالیا
زلف غزل را شانه میزنم به دلنوازی های شهر عشاق تا به رخ هستی بکشم؛ همان عالَمی را که "به جهان خرم از اویم" و اذن دخول می طلبم از دروازه ای که از هر جهتش راه بر دل میگشاید و زلف و رخ و خال و خط و عارض و قامت تاریخِ یک ملت است.
 
سخنگوی سازمان اورژانس «خودکشی کارمند سوئیسی» را تایید نکرد/کشف جزییات جدیدی از «مرگ سیلوی برونر»؛ معاون دفتر حفاظت از منافع آمریکا
پس از گذشت یک شبانه روز
با گذشت یک شبانه روز، مقام‌های رسمی در قوه قضاییه، نیروی انتظامی و وزارت امور خارجه ایران هنوز به طور رسمی توضیحی درباره دلیل سقوط و مرگ سیلوی برونر، دبیر اول سفارت سوئیس ارائه نکرده‌اند اما تایید کردند که او معاون دفتر حفاظت منافع آمریکا در تهران بوده است؛ در حالی که سخنگوی سازمان اورژانس کشور مرگ دبیر اول سفارت سوییس در تهران را بر اثر سقوط از یکی از برج‌های شمال تهران تایید کرد، گفت: « سقوط تائید شده است و خودکشی مطرح نیست.»
 
پول های بلوکه شده ایران با «تبادل زندانی» آزاد نمی شود
بنا بر اظهارات وزرای خارجه ایالات متحده و بریتانیا
وزرای خارجه ایالات متحده و بریتانیا روز دوشنبه گزارش‌های منتشر شده در برخی رسانه ها را درباره توافق با ایران برای مبادله زندانیان در ازای پول یا آزاد کردن پول‌های بلوکه شده را رد کردند.
 
آنچه کرونا بر سر «عرضه و تقاضا» آورد
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
شیوع ویروس کرونا به متأثر شدن شدید تقاضای کل و عرضه کل در اقتصاد ایران منجر شده است؛ به صورتی که در بخش تقاضا مصرف خانوار به علت کاهش درآمد، عدم تمایل برای خرید، افزایش پس‌انداز به دلیل نا اطمینانی از آینده و کاهش صادرات؛ به دلیل ملاحظات تحریمی و بهداشتی کشورهای طرف تجاری به‌شدت کاهش پیدا کرده است.
 
نماینده مجلس گفت که «مافیای اسحاق جهانگیری« در «واگذاری‌های غیرقانونی» دست دارد
اظهارات عضو هیئت تحقیق و تفحص از سازمان خصوصی‌سازی
نماینده مجلس و عضو هیئت تحقیق و تفحص از سازمان خصوصی‌سازی، گفت: ردپای مافیای اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور، در واگذاری‌های غیرقانونی سازمان خصوصی‌سازی مشهود است.
 
آمریکا «تبادل زندانی» و «آزادی پول های بلوکه ایران» را تکذیب کرد
بنا بر اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که گزارش‌های پخش‌شده از رسانه‌های ایران در مورد مبادله زندانیان میان تهران و واشینگتن صحت ندارد؛ همچنین نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد نیز این خبر را تکذیب کرده است.
 
رهبر جمهوری اسلامی در واکنش به «فایل صوتی ظریف»: برخی گفته ها تکرار حرف‌های دشمنان است
رهبر انقلاب امروز با مردم سخن گفت
رهبر جمهوری اسلامی ایران بدون نام بردن از محمدجواد ظریف، وزیر خارجه، از فایل صوتی و اظهارات او درباره قاسم سلیمانی انتقاد کرد و گفت: «این حرف‌ها تکرار حرف‌های خصمانه دشمنان ما و آمریکاست».
 
صدور قرار منع تعقیب برای عاملین سرنگونی هواپیمای اوکراینی
انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز 752 اعلام کرد
انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز اوکراین با اشاره به ارسال ابلاغیه‌ای از سوی دادسرای نظامی برای خانواده‌های شاکی می‌گوید در این ابلاغیه «برای آمرین و عاملین حادثه قرار منع تعقیب صادر شده است».
 
«قاچاق» محصولات مشابه خارجی؛ «ظلم» به تولید ایرانی!
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
قاچاق محصولات مشابه خارجی به کشورمان و پر کردن لاین های فروشگاهها با این محصولات بی انصافی در حق تولیدکننده زحمتکش، نیروهای تحصیلکرده و فرهیخته و کارگر زحمتکش ایرانی است و خوابیدن چرخ های تولید بسیاری از صنعتگران و تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی و بیکار خیل عظیمی از نیروهای کار از پیامدهای این بی تدبیری است.
 
رهبران «القاعده» در داخل ایران؟
آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا مدعی «فعالیت القاعده در ایران» شد
آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا در گزارش جدید خود مدعی شد که تعدادی از رهبران القاعده از داخل ایران بر این شبکه تروریستی نظارت می‌کنند.
 
افغانستان دوباره با «خون» دانشگاهیان «رنگین» شد
مردمانی که «با سکوت جهان» در خون می غلطند
گزارش‌ها از افغانستان حاکی است انفجار مرگبار در خودروی بمب گذاری شده حداقل ۲۱ نفر کشته و بیش از ۹۰ نفر زخمی شده‌اند، رییس شورای ولایتی لوگر، گفته است که شمار تلفات این رویداد رو به افزایش است.
 
رهبر انقلاب فردا با مردم سخن می‌گوید
روز یکشنبه ۱۲ اردیبهشت
آیت‌الله خامنه‌ای، ساعت ۱۸ روز یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ به صورت زنده از طریق شبکه‌های رسانه ملی با مردم سخن خواهد گفت.
 
وعده انتخاباتی محسن رضایی: با «سراب دیپلماسی دروغ» مقابله می کنم!
یک نامزد انتخابات گفت «نفوذ و اغواگری» را از بین می برم
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام امروز، جمعه ۱۰ اردیبهشت نامزدی خود در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ ایران را اعلام کرد و گفت: من به صحنه آمده‌ام تا گفتمان شبکه نفوذ را خنثی کنم؛ جلوی سراب دروغین دیپلماسی در برابر میدان بایستم و با آنانی که رویه دروغ‌پردازی و اغواگری را به اشکال مختلف تکرار می‌کنند، مبارزه کنم»
 
در دیدار «رییس موساد» با وزیر خارجه آمریکا چه گذشت؟!
ادامه پیشروی هسته ایران و بن بست های مذاکرات وین
رویترز نوشت یک مقام آگاه که نامش فاش نشده گفته است: دو مقام آمریکایی و اسراییلی در دیدار روز پنجشنبه شان، «نگرانی عمیق» خود را درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران و سایر فعالیت‌های این کشور ابراز کردند.
 
فایل مصاحبه ظریف؛ قوه قضاییه ۲۰ نفر را «ممنوع‌الخروج» کرد/«شکایت قضایی» از رییس جمهور
ادامه حاشیه ها به انتشار فایل گفت و گوی مقام وزارت خارجه
واکنش‌ها به افشای فایل صوتی مصاحبه محمدجواد ظریف در حالی با برکناری حسام‌الدین آشنا از مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری وارد مرحله تازه‌ای شده که برخی نمایندگان مجلس شکایتی قضایی از حسن روحانی و دیگر مقام‌های دولت طرح کرده‌اند و قوه قضاییه هم ۲۰ نفر را ممنوع‌الخروج کرده است.
 
چرا حسام‌الدین آشنا «استعفا» کرد؟
ادامه واکنش ها به انتشار فایل صوتی جواد ظریف
حسن روحانی به دنبال انتشار فایل محرمانه و جنجالی گفت‌‌و‌گو با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، روز پنج‌شنبه علی ربیعی را به جای حسام‌الدین آشنا به عنوان رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری منصوب کرد.
 
«فایل صوتی جواد ظریف»/دولت روحانی به «اصل نظام» بی اعتقاد است/استیضاح وزیر امور خارجه
ادامه انتقاد نمایندگان مجلس از انتشار فایل صوتی مقام وزارت خارجه
در ادامه واکنش‌ برخی مسوولان دولتی به افشای فایل صوتی مصاحبه محمدجواد ظریف، یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس آن را «خیانت و رسوب در نهادهای امنیتی» خواند و یک نماینده دیگر هم از رایزنی برای استیضاح او خبر داد.
 
وعده انتخاباتی «سعید محمد» چیست؟
نامزد انتخابات 1400 وعده اصلاح و اشتغال در کشاورزی داد
سعید محمد یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری وعده داده است که توسعه بخش کشاورزی و تجدید ساختار حوزه جهاد کشاورزی را از مهم ترین اولویت‌های اقتصادی‌اش بیان کرده است.
 
جواد ظریف می خواهد از خانواده سردار سلیمانی عذرخواهی کند‎
بنا بر گزارش برخی خبرگزاری ها
برخی خبرگزاری ها از جمله تسنیم نوشته اند جواد ظریف قصد دارد به دلیل گفته‌هایش در فایل صوتی لو رفته، از مردم ایران و خانواده سردار سلیمانی عذرخواهی کند.
 
پنتاگون قصد دارد «۱۸ میلیارد دلار» برای مفابله با موشک‌های ایران اختصاص دهد
بلومبرگ ادعا کرد برای موشک های ایران بودجه تعریف شده است
خبرگزاری بلومبرگ در گزارش مدعی شد که پنتاگون برنامه‌ای ۱۸ میلیارد دلاری برای توسعه تجهیزات رهگیری جهت مقابله با موشک‌های احتمالی هسته‌ای ایران و کره شمالی در آینده را در دستور کار دارد.
 
«فقر روز افزون» کارگران و زحمتکشان/اعتراض ۱۵ «تشکل کارگری و فرهنگی» به سیاست‌های اقتصادی
انتشار بیانیه تشکل ها درباره وضع معیشتی به بهانه «روز کارگر»
سندیکاهای کارگری و تشکل صنفی و فرهنگی با انتشار بیانیه‌ای در آستانه روز جهانی کارگر (اول ماه مه/یازدهم اردیبهشت)، به سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی در ایران اعتراض کردند و آن را عامل «فقر روز افزون» کارگران دانستند.
 
فشار جمهوری‌خواهان به «استعفای جان کری» در اننقاد به افشای گفته های جواد ظریف/«کری» سخنان «ظریف» را تکذیب کرد!
ادامه واکنش ها به انتشار فایل مصاحبه وزیر خارجه با سعید لیلاز
شماری از سناتورها و چهره‌های جمهوری‌خواه در واکنش به سخنان محمدجواد ظریف در فایل صوتی، خواستار استعفای «جان کری»، از دولت بایدن شدند و تاکید کردند «ارائه دادن اطلاعات سری از سوی کری به ظریف» باید مورد بررسی و تحقیق قرار گیرد؛ در همین حال جان کری در توییتی سخنان ظریف در این فایل گفت و گو را تکذیب کرد!
 
وزیر بهداشت باید «استعفا» می داد/ چرا واکسن «پولی» و «طبقاتی» شود؟!
اظهارات رئیس شورای عالی نظام پزشکی درباره ضعف مدیریت مهار کرونا
رئیس شورای عالی نظام پزشکی گفت: پولی و طبقاتی کردن واکسن کرونا نشان دهنده ضعف اخلاق حرفه‌ای و ناکارآمدی در مدیریت بحران این کشور و مردم ایران است و اگر در موردی مصوبه ستاد بر خلاف مصالح جامعه و مثلا در تعارض با سلامت مردم بود و علیرغم نظرات کارشناسی او تحمیل شده بود، آقای وزیر می تواند به صورت شفاف از خود سلب مسئولیت کند و استعفا دهد، هیچ نیازی هم به متهم کردن دیگران و فرافکنی مسائل و مسئولیت‌ها وجود ندارد.
 
«صنعت غذای ایران» بیشترین سهم را در «ایجاد اشتغال» دارد
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
طبق برآوردها گردش مالی مواد غذایی در ایران حدود ۱۰۰ میلیارد دلار است؛ بررسی‌ها نشان می دهد صنایع غذایی بالاترین سهم را در ایجاد اشتغال در کشور داشته است و پیش بینی ها بر این نکته استوار است که این بخش امکان توسعه اشتغال در اقتصاد کشور را بیش از سایر بخش های صنعتی خواهد داشت.
 
درآمد دولت از کرونا؟!/ «برجام» قادر به نجات کشور نیست
یادداشت
این روزها کمتر کسی است که از اوضاع نابسامان اقتصادی دولت بی خبر باشد؛ در حالی که فشارهای اقتصادی به جای گشایش اقتصادی با جهان، بر سر مردم و تولید ملی آوار شده است.
 
تلاش «قدرت های ضدبرجام در آمریکا» و توقف مذاکرات!
مخالفت پی گیرانه سناتورهای آمریکایی و اسراییل با احیای برجام
با آغاز دور جدید مذاکرات ایران و قدرت های برجامی در وین، مقامات سابق دولت ترامپ همراه با برخی سناتورهای جمهوری‌خواه درحال رایزنی و فشار همزمان برای تصویب طرح‌های ضدبرجام در کنگره آمریکا هستند و در این حال کمیته پژوهش جمهوری‌خواهان اعلام کرد با همراهی مایک پمپئو، وزیر خارجه سابق آمریکا، طرح «اقدام فشار حداکثری» علیه ایران را رونمایی خواهد کرد که هدف از آن گسترش تحریم علیه جمهوری اسلامی ایران و جلوگیری از بازگشت آمریکا به برجام خواهد بود.
.
 
جواد ظریف «خط قرمز نظام» را به چالش برد
انتقاد دو نماینده مجلس به مصاحبه جنجالی وزیر امور خارجه
انتشار فایل صوتی مصاحبه جنجالی محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران با واکنش تند نماینده مشهد در مجلس مواجه شده و او گفته است این مصاحبه خطوط قرمز نظام را به چالش کشیده است.
 
نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادعای «استقرار دمکراسی» کرد
مصطفی تاجزاده به میدان رقابت انتخاباتی آمد
مصطفی تاجزاده، معاون سابق وزیر کشور و از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلبان به طور رسمی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ شد و در بیانیه خود ادعا کرد که در ایران دموکراسی مستقر می کند.
 
«ابراهیم رئیسی» در انتخابات شرکت کند!/حسن روحانی دچار «رخوت عملی» است
نمایندگان مجلس خواستار رییس جمهور شدن رییس قوه قضا شدند
بیش از ۲۲۰ نماینده مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای خطاب به ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه، خواستار نامزدی او در انتخابات پیش رو ریاست‌جمهوری شدند آنها در نامه ای نوشتند حسن روحانی دچار «ضعف بنیان‌های تئوریک، رخوت و خمودگی عملی» است و «با فرافکنی، منازعه‌گرایی، عملکرد جزیره‌ای و حاشیه‌سازی عملاً توان و سرمایه کشور را هرز می‌برد».
 
توسعه «اقتصاد غیرنفتی» و ضرورت تجارت با جهان
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
ایران اگر بخواهد اهداف خود را در برنامه ششم توسعه پیگیری کرده و به آن برسد ناگزیر به گسترش روابط تجاری با کشورهای بیشتری است تا بتواند سهم صادرات غیر نفتی خود را در افق ۲۰۲۰ به ۱۵ درصد تولید ناخالص داخلی خود برساند.
 
حمله به نفتکش ایرانی و کشته شدن سه نفر
خبرگزاری فرانسه از حادثه در کشتی ایرانی خبر داد
خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع سوری گزارش داد که در حمله به نفت‌کش ایرانی در نزدیکی بندر بانیاس، سه نفر کشته شده‌اند.
 
مشاور وزیر کشور گفت از فاصله نزدیک به «شقیقه» برخی معترضان آبان شلیک شده بود
ادامه واکنش های مسوولان دولتی به اعتراضات آبان 98
روح‌الله جمعه‌ای، مشاور وزیر کشور ایران، گفت به ۲۳ درصد از معترضان آبان ۹۸ «از فاصله نزدیک و به شقیقه شلیک شده بود».
 
ایران برای سلطه منطقه‌ای تلاش می کند/بخشی از نیروهای آمریکا در افغانستان می مانند
ادعای جدید فرمانده سنتکام درباره ایران
کنت مکنزی فرمانده سنتکام، ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا ادعا کرد که تلاش ایران برای سلطه بر منطقه‌، منشاء بی‌ثباتی در سراسر خاورمیانه است.
 
مقام‌های امنیتی اسراییل برای «گفت و گو درباره ایران« به آمریکا می روند
نشست اسراییل با قدرت های جهانی درباره برجام
کابینه محدود امنیتی سیاسی اسرائیل شامگاه پنجشنبه، دوم اردیبهشت، دومین نشست خود در هفته جاری را برای بررسی راه‌های مقابل این کشور در صورت احیای برجام، توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران، برگزار می‌کند.
 
چرا ایران در «نهاد زنان سازمان ملل» عضو شد؟
دید‌بان سازمان ملل متحد به انتخاب ایران اعتراض کرد
سازمان دید‌بان سازمان ملل متحد از انتخاب ایران به عنوان عضو شورای مربوط به برابری جنسیتی و توانمندسازی حقوق زنان در این سازمان بین‌المللی انتقاد کرد.
 
نتیجه «مذاکرات وین»/آمریکا گفت هیچ امتیاز یک‌جانبه‌ای به ایران نخواهد داد
سخنگوی امور خارجه آمریکا: راه درازی برای توافق در پیش است
سخنگوی امور خارجه آمریکا گفت: ایالات متحده موضع بسیار روشنی دارد؛ تحریم‌ها لغو نخواهد شد، مگر ایران کاملا به تعهدات برجامی‌اش برگردد. تا آن زمان آمریکا امتیازی نخواهد داد.
 
مقام اسراییلی گفت ایران نباید «سلاح هسته‌ای» بسازد
اظهارات وزیر دفاع اسراییل درباره مذاکرات برجام
با ادامه مذاکره غیرمستقیم ایران و آمریکا در وین، وزیر خارجه اسرائیل، از قدرت‌های جهانی خواست اطمینان حاصل کنند که ایران در آینده قادر به تولید سلاح هسته‌ای نخواهد بود.
 
مایک پمپئو از طرح «اقدام فشار حداکثری» رونمایی خواهد کرد/هشدار جمهوری‌خواهان آمریکا و مقام‌ های امنیتی اسرائیل در بازگشت «جو بایدن» به برجام
مقاومت سناتورها در مقابل بازگشت به توافق هسته ای
در حالی که کمیته پژوهش جمهوری‌خواهان از ارائه طرحی برای سخت‌تر کردن لغو تحریم‌های ایران و جلوگیری از بازگشت ایالات متحده به برجام خبر داده‌، بیش از دو هزار مقام امنیتی و نظامی سابق اسرائیل نیز در نامه‌ای به جو بایدن نسبت به پیامدهای بازگشت واشینگتن به توافق هسته‌ای هشدار دادند.
 
سنگ پای شما را به «نرخ قزوین» خریداریم!
یادداشت/سیدمحمد شاهزاده صفوی
جناب آقای مسئول ، شهردار محترمی که سهمیه واکسن پاکبانان را میل نمودی! نوش جانت اما در انتخاب نوع واکسن اشتباه کردی چراکه لازم بود بجای واکسن کرونا ، واکسن وجدان را تزریق می کردی تا شاید برای چند هفته ای هم که شده، از سایه بی وجدانی ها مصون بمانی.
 
«تنگی نفس» کرونایی در سینمای ایران
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
رکودی که سینمای ایران تجربه می کند شاید در تاریخ هنر هفتم بی سابقه است و سینما اگر بخواهد کماکان به حیات خود ادامه دهد، ناگزیر است بر اساس تغییراتی که ویروس همه گیر کرونا در مختصات محصولات فرهنگی جهان ایجاد کرده، محصولات خود را ارائه کند.
 
فرزند شهید «همت» گفت علت مرگ سردار حجازی «ایست قلبی» نیست
محمد حجازی؛ در اثر نارسایی قلبی درگذشت
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد سردار محمد حجازی، جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، بر اثر عارضه قلبی فوت کرده است.
 
آمریکا تحریم‌های تهران را لغو نمی‌ کند
اظهارات مشاور امنیت ملی کاخ سفید درباره مذاکرات:
مشاور امنیت ملی کاخ سفید مذاکرات هسته‌ای با جمهوری اسلامی ایران را سازنده بیان کرد توصیف کرد و گفت مادامی که مطمئن نشویم ایران به تعهدات برجامی خود باز خواهد گشت، تحریم‌ها لغو نمی‌شود.
 
مقام عربستانی مذاکره با ایران را «تکذیب» کرد
عرب‌نیوز مدعی شد
ساعاتی پس از آنکه روزنامه فایننشال‌تایمز گزارش داد مقام‌های ارشد عربستان سعودی و ایران مذاکرات مستقیمی را با هدف ترمیم روابط دوجانبه در پایتخت عراق برگزار کرده‌اند؛ روزنامه عرب‌نیوز به نقل از یک مقام ارشد ریاض و شبکه المیادین به نقل از یک مقام ایرانی این خبر را تکذیب کردند.
 
رای‌دهندگان دلسرد شده اند!
اظهارات محمد خاتمی درباره انتخابات 1400
محمد خاتمی از رد صلاحیت نامزدهای انتخابات شوراهای شهر توسط هیات‌های اجرایی، وابسته به دولت، انتقاد کرد و گفت که در برخی شهرها تعداد نامزدها حتی از اعضای شوراها کمتر است.
 
سرنوشت «فرد اصلی» حادثه نطنز چه شد؟
بعد از حمله اسراییل به تاسیسات هسته ای
پنج روز پس از خبر شناسایی عامل حادثه هفته گذشته در تاسیسات اتمی نطنز، وزارت اطلاعات اعلام کرد که این فرد پیش از حادثه از کشور خارج شده است.
 
پوتین «قاتل» است؟! و آمریکا با روسیه به «جنگ سرد» بازگشت؟!
به دنبال اخراج دیپلمات های روسی و تحریم 38 فرد و نهاد روسیه
اقدامات تنبیهی آمریکا مقابل روسیه از جمله اخراج ۱۰ دیپلمات روس تحریم ۳۸ شخصیت حقیقی و حقوقی روسیه که از چند هفته پیش در دست بررسی بود اولین بخش از اقدامات تلافی‌جویانه دولت جو بایدن در واکنش به فعالیت هکرهای روس است. این تحریم‌ها شامل اقداماتی است که در صورت ادامه اقدامات مخرب روسیه، از جمله در فضای مجازی و مرز اوکراین، مشارکت روسیه در اقتصاد جهانی را دشوارتر می‌ کند.
 
بازار سهام؛ مهم ترین «سرمایه» برای واحدهای تولیدی
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
با توجه به شرایط کنونی اقتصادی و رکود در برخی از صنایع، تأمین مالی یا نقدینگی بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی به یکی از مهمترین دغدغه‌های کشور تبدیل شده است؛ در حالی که مشکلات مربوط به تحریم و تاثیرات آن در بخش تولید ، تجارت و مشکلات ارزی، باعث شده است نیاز بنگاهها به تزریق نقدینگی، بیش از پیش شود و راهکارهای مختلفی نیز برای تامین مالی آن صورت گیرد.
 
بایدن گفت درباره مذاکرات برجام در وین قضاوتی ندارم!
اظهار نظر ریییس جمهور امریکا درباره برجام
جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، ضمن استقبال از حضور ایران در مذاکرات در وین، پایتخت اتریش برای احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام، گفت که هنوز برای قضاوت درباره این مذاکرات زود است و اقدام ایران به غنی‌سازی ۶۰ درصدی خلاف توافق است.
 
حمله‌های بیشتری به «تاسیسات هسته‌ای» ایران خواهد شد؟
ادعای رسانه اسراییلی درباره تاسیسات اتمی ایران
کانال ۱۳ اسرائیل مدعی شد که آویو کوخاوی، رییس ستاد ارتش اسرائیل, و یوسی کوهن, رییس موساد، روز یک‌شنبه در جلسه کابینه امنیتی اسرائیل حضور خواهند داشت تا درباره اینکه آیا باید علیه تاسیسات هسته‌ای ایران حمله‌های بیشتری انجام شود یا به دنبال آرام باشند گفت‌وگو کنند.
 
آیا ایران به اورانیوم ۶۰ درصد رسید؟!
طبق اظهارات رئیس مجلس شورای اسلامی
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت که با افتخار اعلام می کنم در ساعت ۰۰:۴۰ نیمه‌شب گذشته دانشمندان ایرانی توانستند اورانیوم با غنای ۶۰درصد دست یابند.
 
بایدن به فشار حداکثری «ترامپ» وفادار است
نتیجه کمیسیون مشترک برجام در وین و انتقاد جواد ظریف به آمریکا
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه با بیان اینکه ایران با باقیماندن در توافق این آزمون را با موفقیت قطعی گذراند، تاکید کرد: دولت بایدن صرفا تعهد خود را به فشار حداکثری ترامپ نشان داده است.
 
اطلاعات محرمانه متهمان هواپیمای اوکراینی به کی‌یف داده شود
معاون دادستان اوکراین:
گوندوز مامدوف، معاون دادستان کل اوکراین، ضمن ادعای متهم کردن ایران به پنهان‌کاری اعلام کرد که کشورش از ایران خواسته اطلاعات محرمانه مربوط به ده نفری را که متهم به سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی هستند، در اختیار کی‌یف قرار دهد.
 
سرقت اسناد هسته ای و «آلودگی امنیتی» در کشور رخ داده است
اظهارات محسن رضایی درباره افشای تاسیسات اتمی:
محسن رضایی سرقت اسناد هسته‌ای توسط اسرائیل را تایید کرد و گفت: کشور دچار آلودگی امنیتی شده و خواستار سالم‌سازی امنیتی و پاک‌سازی منابع نفوذی احتمالی از سوی دولت آینده شده است.
 
اختلاف دیه مردان نسبت به دیه زنان عادلانه است؟!
یادداشت/سیدمحمد شاهزاده صفوی
موضوع "اختلاف دیه زن و مرد" از مباحثی است که از دیرباز تا کنون مورد انتقاد و چالش قرار گرفته است؛ به نحوی که امروزه تمامی جوامع بین المللی این اختلاف دیه در اسلام را نقض حقوق زنان می‌دانند.
 
افطار را با سوپ شروع کنید/تغذیه ماه رمضان در «دوران کرونایی»
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
تغذیه در ماه رمضان از اهمیت زیادی برخوردار است و روش صحیح تغذیه در ماه رمضان یکی از موارد مهمی است که لازم است مورد توجه قرار گیرد تا از عوارض جسمی و یا عصبی جلوگیری شود؛ در حالی که همزمانی ماه رمضان با اپیدمی ویروس کرونا رعایت برخی نکات مهم تغذیه‌ای برای حفظ و ارتقای سلامت اعضای خانواده و پیشگیری از بیماری را دوچندان کرده است.
 
فرانسه گفت به غنی سازی ۶۰ درصدی ایران پاسخ مناسب می دهد
واکنش دفتر ریاست جمهوری فرانسه به غنی سازی
دفتر ریاست جمهوری فرانسه در واکنش به تصمیم ایران برای غنی‌سازی ۶۰ درصدی اعلام کرد در حال هماهنگ کردن پاسخی به این اقدام ایران است.
 
رسانه اسرائیلی مدعی شد موشک ایران به کشتی اسرائیلی اصابت کرده است
حادثه در کشتی اسراییل در آب های امارات
کانال ۱۲ اسرائیل وقوع حادثه برای یک کشتی اسرائیلی را تایید و ادعا کرد این حادثه بر اثر اصابت یک موشک ایرانی رخ داد.
 
انتقاد تند خانه پرستار ایران: واکسن را به «خودی ها» می زنند!/ وزیر بهداشت مسوول «مرگ پرستاران» است
آمار دریافت‌کنندگان واکسن اعلام شود!
دبیرکل خانه پرستار ایران می‌گوید وزیر بهداشت «مسئول مرگ» هفت پرستاری است که به تازگی در ایران جان باخته‌اند و دریافت‌کنندگان واکسن‌های وارداتی کرونا در کشور «خودی ناخودی» شده‌اند.
 
آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی در ایران پس از «انفجار نطنز»/زاکانی ایران را «بهشت جاسوسان» نامید
از سرگیری فعالیت هسته ای ایران در بالاترین سطح خود
عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران، امروز از آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی در کشور خبر داد؛ در حالی که غنی‌سازی ۶۰ درصدی بالاترین درصدی است که ایران تاکنون در برنامه هسته‌ای خود دنبال کرده است.
 
حسن خمینی از نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری منع شد
از سوی رهبر جمهوری اسلامی ایران:
حسن خمینی از نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری منع شد.
 
ایران گفت و گو با اروپا را تعلیق کرد
به دلیل تحریم مقامات ارشد نظامی از سوی اتحادیه اروپا
وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به این اقدام اتحادیه اروپا، گفتگوهای جامع با اتحادیه اروپا شامل گفتگوهای حقوق بشری و تمامی همکاری های ناشی از این گفتگوها، بویژه در حوزه های تروریسم، مواد مخدر و پناهندگان را به حالت تعلیق در می آورد.
 
مقامات ارشد نظامی و امنیتی و زندان های مهم ایران از سوی اتحادیه اروپا تحریم شدند
تحریم های جدید اتحادیه اروپا در خصوص تظاهرات آبان ۹۸
اتحادیه اروپا روز دوشنبه ۲۳ فروردین اعلام کرد که شش فرمانده ارشد نظامی، دو مقام امنیتی و سه زندان ایران را به اتهام نقض حقوق بشر و سرکوب اعتراضات آبان ۹۸ به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرده است.
 
ایران خبر حمله اسراییل را تأیید کرد
واکنش به حمله اسراییل به تاسیسات هسته ای نطنز
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، گفته است هدف اسرائیل از حادثه دیروز در تأسیسات هسته‌ای نطنز این بوده که «توان هسته‌ای ایران محدود شود» و افزوده است «تمامی سانتریفیوژهایی که از مدار خارج شدند»، از نسل اول سانتریفیوژها بوده‌اند.
 
مصدومیت سخنگوی سازمان انرژی اتمی در بازدید از تاسیسات اتمی نطنز
بهروز کمالوندی در تاسیسات هسته ای احمدی روشن دچار حادثه شد
بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی که برای بازدید از حادثه امروز مجتمع غنی سازی شهید احمدی روشن در حین بازدید دچار حادثه شد.
 
حمله سایبری اسراییل به تاسیسات اتمی ایران
حادثه در مراکز هسته ای نطنز
شبکه دولتی اسرائیل امروز خبر داد که حادثه در تاسیسات اتمی نطنز، کار اسرائیل و نتیجه حمله جدید سایبری این کشور به ایران بوده است.
 
نمایندگان مجلس از حسن روحانی به قوه قضائیه شکایت کردند
پرونده شکایت قضایی از رییس جمهور با موضوع خودداری از مصوبات مجلس
درصد بالایی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌گویند حسن روحانی از صدور دستور برای اجرای ۱۳ فقره قانون مصوب مجلس خودداری کرده و به این خاطر مجلس اکنون از او به قوه قضائیه شکایت کرده است.
 
با حسن روحانی «به دلیل مرگ و میر کرونایی» برخورد قضایی می شود؟
مجلس خواستار احضار و پاسخ رییس جمهور درباره کرونا شد
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با مقصر خواندن حسن روحانی در اوج‌گیری بحران کرونا، خواستار برخورد قضایی با رئیس جمهوری به‌عنوان رئیس ستاد ملی مبارزه با کرونا شد.
 
زنانی در ایران که تفاوتی با مردان ندارند!/ دو زن برای انتخابات ۱۴۰۰ اعلام حضور کردند!
کاندیداهای رسمی زن ریاست جمهوری ایران در 1400
فائزه هاشمی رفسنجانی و سارا فدائی دو زنی هستند که تاکنون برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ رسما اعلام کاندیداتوری کرده‌اند. اما آیا موانع حضور زنان به‌عنوان رئیس جمهور برطرف شده است؟ یا بهتر است این اتفاق رخ ندهد؟
 
نوسان های ارزی و فرصت مناسب برای توسعه صنایع داخلی
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
با توجه به نوسان‌های ارزی و محدودیت‌های بین‌المللی، واردات محصولات مشابه خارجی و مواد اولیه با محدودیت‌هایی روبه‌رو شده است و شرایط فعلی فرصت مناسبی برای توسعه صنایع داخلی است.
 
مرگ همسر ملکه الیزابت در آستانه 100 سالگی/بوریس جانسون گفت «شاهزاده فیلیپ» الهام بخش جوانان بود
کاخ باکینگهام از درگذشت مقام سلطنتی بریتانیا خبر داد
کاخ باکینگهام در لندن از درگذشت شاهزاده فیلیپ، همسر ملکه الیزابت، در سن ۹۹ سالگی خبر داد و بوریس جانسون، نخست ‌وزیر بریتانیا پس از درگذشت وی گفت او الهام‌بخش تعداد بی‌شماری از جوانان بود.
 
کلاب‌هاوس و محبوبیت روزافزون/استارتاپی که کسب و کارها دوست دارند؟
یادداشت/تب داغ بازار کلاب هاوس
نوآوری کلاب‌هاوس به‌صورت «امکان صحبت دوطرفه اما به نوبت در اتاق‌های گفت‌وگو پیرامون موضوعات مورد علاقه کاربران»، مهم‌ترین علت رشد پرشتاب این شبکه اجتماعی است. کلاب‌هاوس، فرصت صوتی برای انواع کسب‌وکارها بابت تعامل با مشتریان، معرفی محصول و همچنین گپ و گفت با متخصصان حوزه‌های مربوطه را فراهم کرده است.
 
نخست وزیر عراق تهدید کرد با شبه‌نظامیان شیعه مقابله می‌کند
آسوشیتدپرس نوشت عراق خواهان بیرون رفتن نیروهای ایرانی شد
پس از آنکه هفته گذشته در خیابان‌های بغداد یک کاروان مسلح شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران در اعتراض به حضور نیروهای آمریکایی تظاهرات کردند، مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر، درنامه‌ای به ایران هشدار داد با این گروه‌ها مقابله خواهد کرد.
 
می نویسم فرهنگ، بخوانید قانون!
یادداشت/سیدمحمد شاهزاده صفوی
هرچند که یکی از مهم ترین پیش‌نیاز های ارتقا و اعتلای فرهنگ در هر جامعه ای "بحث آموزش" می باشد، اما آموزش به تنهایی راهگشای مسائل فرهنگی نخواهد بود و مهمتر از آموزش ، بحث "قانون" است.
 
آمریکا از حمله به کشتی ایرانی مطلع بود
ادعای نیویورک تایمز درباره حمله اسراییل به کشتی ساویز
ساعاتی پس از انتشار خبر حمله به یک کشتی «متعلق به سپاه پاسداران»، نیویورک‌تایمز به نقل از یک مقام آمریکایی نوشته است که اسرائیل، آمریکا را از حمله به کشتی ایرانی ساویز در دریای سرخ مطلع کرده است.
 
رهبری بنگاه های اقتصادی با ارزش آفرینی و «اهداف جامعه» منطبق شود
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
در اقتصاد فعلی، کلمه ارزش لزوما به معنی ارزش مثبت نیست و در اقتصاد‌هایی که هدف اصلی، رشد تولید است؛ هر فعالیتی که به افزایش این معیار منجر شده، ارزش‌زا محسوب خواهد شد.
 
حمله به کشتی سپاه پاسداران در ساحل یمن
کشتی سپاه در دریای سرخ دچار سانحه شد
رسانه‌های اسرائیل و شبکه العربیه شامگاه از «حمله» عوامل ناشناس به یک فروند «کشتی سپاه پاسداران» در دریای سرخ، در نزدیکی سواحل یمن خبر دادند.
 
عراقچی گفت غنی سازی متوقف نمی شود/ایران آزادسازی یک میلیارد دلار دارایی اش را نپذیرفت!
نتایج اولیه مذاکرات اعضای برجام در وین
معاون سیاسی وزارت امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای کشور در نشست اعضای برجام می‌گوید جمهوری اسلامی ایران آزادسازی یک میلیارد دلار از دارایی‌های خود در قبال توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی را رد کرد.
 
مخازن طلای ایران به انحصار چینی ها در می آید
بهره‌برداری از معادن طلای ایران در سند توافق چین
شهرام شریعتی، دبیرکل خانه صنعت و معدن تهران اعلام کرد سرمایه‌گذاری یا بهره‌برداری از معادن ایران از جمله معادن طلا بخشی از سند همکاری ۲۵ ساله بین ایران و چین است.
 
عصر جدید توسعه با دولت جدید ویتنام
روند توسعه در ویتنام همچنان ادامه دارد
مجمع ملی ویتنام نخست وزیر جدید خود را در 15 آوریل 2021 تعیین کرد که به معنای اتمام تغییر و تحول در رهبری حزب کمونیست است.
 
آغاز مذاکرات برجامی ها در اتریش و تجمع مخالفان
گفت و گوی هسته‌ای بین ایران و اعضای برجام در وین و برخی حاشیه ها
مذاکرات هسته‌ای بین ایران و اعضای باقی‌مانده برجام امروز عصر به وقت تهران با مشارکت نماینده آمریکا در وین آغاز شد و هدف از این مذاکرات که با میانجی‌گری اتحادیه اروپا انجام می‌شود، بازگرداند ایران و آمریکا به تعهدات برجامی خود عنوان شده است.
 
مذاکره با ایران دشوار است
اظهار نظر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره توافق در وین
ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در آستانه نشست کمیسیون برجام با حضور نماینده ایالات متحده در وین، با بیان اینکه رابرت مالی ریاست هیات آمریکایی را در این نشست بر عهده دارد، گفت که واشینگتن چالش‌های پیش رو را دست‌کم نمی‌گیرد و انتظار دست‌یابی به پیشرفتی زودهنگام یا فوری را ندارد.
 
افشای ماجرای شلیک به معترضان آبان ۹۸/سخنان محمود صادقی تکذیب شد!
برخی اظهارات دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی درباره آبان 98
دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی با صدور اطلاعیه‌ای گفته است سخنانی که محمود صادقی به‌نقل از علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، درباره برخورد با معترضان آبان ۹۸ گفته، «غیرواقعی و بی‌اساس» و «تماماً کذب» است.
 
ایران گفت با آمریکا مذاکره نمی کند
ایندیپندنت از توافق آمریکا و ایران در وین نوشت
عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه با اشاره به دور جدید مذاکرات بین ایران و کشورهای عضو برجام که قرار است در وین برگزار شود، گفت:«ما در وین هیچ مذاکراتی با آمریکایی‌ها چه مستقیم چه غیرمستقیم نخواهیم داشت.»
 
امیدها برای سال 1400؛ عبور از بحران و شکوفا شدن اقتصاد
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
آرزو می کنیم سالی که پیش رو داریم سال رهایی جهان از بحران همه گیر ویروس کرونا و رشد و شکوفایی اقتصادی باشد و برای عبور از آسیب های این بحران جهانی همه باید دست در دست هم دهیم و با امید و همتی مضاعف روزهای روشن کشورمان را رقم بزنیم.
 
نوسازی ماشین آلات؛ ضرورت توسعه و اشتغالزایی
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
محصولات نهایی در صنایع غذایی ایران نسبت به محصولات دیگر کشورها رقابتی است اما برای تعیین تراز جهانی شاخص‌هایی مانند بروز بودن فناوری تولید و نوع ماشین‌آلات نیز تاثیرگذارند؛ در حالی که در ایران محصولات صنایع غذایی به دلیل قدیمی بودن فناوری و ماشین‌آلات در تراز واقعی خود تعریف نشده‌اند که باید برای رسیدن به آن نقطه ماشین‌آلات و فناوری تولید را روزآمد کرد.
 
سناتور جمهوری خواه گفت در صورت بازگشت به برجام کنگره آن را لغو می کند
در صورت بازگشت جو بایدن به توافق هسته ای صورت می گیرد
جیم اینهوف، سناتور جمهوری‌خواه، با صدور بیانیه‌ای به دولت بایدن هشدار داد در صورتی‌ که به برجام بازگردد، کنگره این اقدام را دوباره لغو خواهد کرد.
 
«سیزده به در» آقای سفیر و خانواده در »باغ سفارت»
سفیر بریتانیا با انتشار عکسی درباره روز طبیعت در ایران گفت
راب مَک‌ایر، سفیر بریتانیا با انتشار عکسی توییت کرد: با توجه به وضعیت پاندامی، سیزده بدر را داخل باغ سفارت با خانواده‌ام می‌گذرانم. این روز یادآور اهمیت حفظ طبیعت است برای همه.
 
رویکرد کنگره شهدای یزد، گفتمان سازی و محرومیت زدایی است
فرمانده سپاه الغدیر استان یزد:
فرمانده سپاه الغدیر استان یزد با اشاره به برگزاری 40 برنامه محرومیت زدایی در کنار برگزاری کنگره شهدا گفت: رویکرد برگزاری کنگره ملی بزرگداشت شهدای استان یزد گفتمان سازی و محرومیت زدایی است که امید به تحقق آن داریم.
 
اعزام جنگنده‌های اف-۱۵ئی نیروی هوایی آمریکا و اف-۱۶سی گارد ملی به قطر
ایندیپندنت درباره پرواز بمب افکن های آمریکایی نوشت:
در چند روز اخیر (۲۹ تا ۳۱ مارس ۲۰۲۱)، ۳۰ فروند جنگنده بمب‌افکن آمریکایی از خاک این کشور و همچنین کشور انگلستان، به پایگاه هوایی العدید در قطر منتقل شدند تا جایگزین ۳۶ فروند جنگنده بمب‌افکنی شوند که از مهرماه سال گذشته به امارات متحده عربی و قطر اعزام شده بودند.
 
بالارفتن «تورم» باید با «افزایش حقوق» متناسب شود!
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
در اثر شوک کرونا، مشاغل غیررسمی، بخش خدمات و بنگاه‌های کوچک بیشتر آسیب دیدند. 65درصد اشتغال‌زایی مربوط به بنگاه های کوچک است. بنابراین 65 درصد اشتغال ما در معرض آسیب است، زیرا بنگاه‌ها بسیار آسیب‌پذیرند؛ بالای 81 درصد هم در برخی شهرهای ایران مشاغل غیررسمی دارند؛ از سوی دیگر هر میزانی که بانک مرکزی یا مرکز آمار به عنوان رقم تورم اعلام می‌کند باید همان میزان به اضافه مبلغی دیگر به رقم دستمزد کارگری اضافه شود تا اوضاع معیشتی کارگران دچار بحران نشود.
 
دولت در صادرات با بخش خصوصی هماهنگ شود/ضرورت حمایت از اقشار ضعیف جامعه
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
بالا و پایین کردن غیرکارشناسی شده تعرفه ها به صادرات کشور ضربه مهلکی وارد می کند؛ در حالی که دولت باید تصمیمات اساسی را در حوزه های مختلف اقتصاد با مشورت و نظرخواهی بخش خصوصی و در نظرگرفتن مشکلات عدیده آنها اتخاذ کند.
 
برای دستگیری فرد متهم به ترور «رفیق حریری» ۱۰ میلیون دلار جایزه تعیین شد
ادعای وزارت خارجه آمریکا:
وزارت خارجه آمریکا مدعی شد در برابر دریافت اطلاعاتی که به دستگیری «سلیم عیاش»، عضو گروه حزب‌الله لبنان و متهم به دست داشتن در ترور رفیق حریری نخست وزیر سابق لبنان بینجامد،10 میلیون دلار جایزه نقدی پرداخت خواهد کرد.
 
فرماندهان سپاه پاسداران رسما وارد صحنه انتخابات شدند
ایندیپندنت:
کمتر از سه ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران، فرماندهان ارشد سابق سپاه پاسداران، در مصاحبه‌ها و دیدارهایشان، غیرمستقیم برای نامزدی خود زمینه‌سازی می‌کنند و بازار وعده و وعید گرم است.
 
آغازی برای فصل گرم؟!/ماه عسل رییس جمهور کوتاه است!
یادداشت/دکتر علی سرزعیم؛ تحلیل گر اقتصاد
سال بعد سال انتخابات است و انتخابات زمانی است که فضای باز گفتگوی حتی به صورت موقت در مورد موضوعات اساسی کشور باز می شود.البته فقر و نابرابری کماکان معضل بزرگ خواهد ماند و احیانا نابرابری تشدید خواهد شد. بعید نیست بهبودی که در بخشهای مختلف اقتصاد شاهد هستیم در اشتغال منعکس نشود و اشتغال دستکم در بخش رسمی بهبود نیابد.
 
سینما در پلتفرم؛ بعد از به گل نشستن
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
هر چند سینمای ایران پیش از کرونا نیز حال و روز خوبی نداشت ولی تاسیس پردیس های جدید سینمایی تا حدودی شرایط را امیدوار کننده کرده بود، اما با هجوم کرونا شرایط به مرز بحرانی رسید و بسیاری از سینماها به آستانه ورشکستگی رسیدند و تولیدکنندگان فیلم با هزینه های سرسام آور تولید امیدی به بازگشت سرمایه نداشته و این موضوع تولید فیلم را با یک بحران غیرقابل جبران مواجه کرد.
 
صعود ارز؛ صادرات و بحران بازار داخلی
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
جذابیت صعود نرخ ارز برای صادرکنندگان، بحران بازار داخلی را رقم زد.
 
حاجی فیروز ممنوع!
یادداشت
حاجی فیروز با آن چهره سیاه نمادین‌اش پیش از نوروز توسط شهرداری تهران سیاست‌گذاری شد و از اجرای برنامه‌هایش جلوگیری شد! و معاون اجتماعی شهرداری تهران، که پژوهشگر حوزه اجتماعی هم هست، به اتکاء صورت سیاه حاجی فیروز آن را نمونه‌ای از نژادپرستی دانست؛ در حالی که مخالفین این تصمیم با ارجاع به پژوهش‌های بیضایی در خصوص دو روایت از حاجی فیروز، که اولی به فریدون جوان اشاره دارد و دومی به بازگشت مردگان، هر گونه رابطه حاجی فیروز را با نژادپرستی رد کردند.
 
به برجام بازنگردید!
۴۳ سناتور آمریکایی خطاب به بایدن:
۴۳ سناتور آمریکایی روز پنجشنبه پنجم فروردین در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری ایالات متحده، از دولت او خواستند که از بازگشت به برجام خودداری کرده و برای دستیابی به توافقی تازه با ایران، که موضوعات دیگر را نیز در بربگیرد، تلاش کند.
 
«کانال سوئز» مسدود شد
آسوشیتدپرس از انسداد آبراه مهم جهان خبر داد
مقامات مسئول کانال سوئز روز چهارشنبه چهارم فروردین از مختل شدن رفت‌وآمد شناورها در این آبراه در پی به گل نشستن یک کشتی باربری غول‌پیکر خبر دادند.
 
به یک خانم محترم جهت شرکت در انتخابات نیازمندیم؟!
یادداشت/سیدمحمد شاهزاده صفوی
حضور زنان در میدان انتخابات نه از جهت جنسیت؛ بلکه بایست از منظر انسانیت مورد استقبال همگان قرار گیرد ، استقبالی برای انتخاب شوندگان و همچنین انتخاب کنندگان چرا که امروزه در جامعه‌‌ی جهانی، دیگر موضوع جنسیت مطرح نبوده و هر انسانی می‌تواند هر تخصص و یا حتی شغلی را که بخواهد با اختیار کامل برگزیند.
 
اروپا چین را به دلیل نقض حقوق بشر تحریم کرد
رویترز:
وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا، برای نخستین بار بعد از سال ۱۹۸۹ میلادی با اعمال تحریم‌ علیه برخی مقام‌های چین به دلیل نقض حقوق بشر موافقت کردند. به گزارش خبرگزاری رویترز این نخستین تحریم‌ اتحادیه اروپا علیه چین از زمان سرکوب اعتراضات میدان تیان آمن در پکن، پایتخت، است.
 
سال 1400«تولید، پشتیبانی و مانع‌زدایی» نام گرفت
از سوی رهبر جمهوری اسلامی ایران:
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به‌مناسبت آغاز سال ۱۴۰۰ هجری شمسی، با تبریک عید نوروز به هم‌میهنان بویژه خانواده‌های معظم شهیدان و جانبازان و همه ملت‌هایی که نوروز را گرامی می‌دارند، و با ابراز امیدواری به کسب برکات مادی و معنوی از تقارن سال جدید با اعیاد شعبانیه و متبرک شدن سال ۱۴۰۰ به دو عید نیمه‌شعبان و جشن ولادت حضرت ولی‌عصر (عج)، سال جدید را سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نامگذاری کردند.
 
نوروز امسال بیش از گذشته به حاجی فیروز احتیاج داریم!
یادداشت/سیدمحمد شاهزاده صفوی
حاجی فیروز یا "خواجه پیروز" شخصیتی است افسانه ای که هرساله عید نوروز با اندام لاغر، چهره ای سیاه ، کلاهی دوکی شکل ، کفشی نوک تیز و جامه ای سرخ رنگ به همراه دایره زنگی به خیابان ها می‌آید و به رقص و آواز می‌پردازد. معروف ترین آوازی که حاجی فیروز می‌خواند شعر "بشکن بشکنه؛ بشکن!" است.
 
آمریکا به چین گفت که تحریم های نفتی دوران ترامپ را ادامه دهد
فایننشال‌ تایمز درباره تحریم نفتی ایران نوشت
«فایننشال‌ تایمز» به نقل از مقام ارشد آمریکا نوشته است که صادرات نفت ایران به چین اکنون مدتی است که افزایش یافته است و باید متوقف شود.
 
حکایت حقوق کارگری؛ خنک بنوشید!
یادداشت
برخی مسئولان و همچنین برخی از کارفرمایان، حق کارگران را همچون نوشابه ای گوارا می‌پندارند که بر روی آن نوشته شده "خنک بنوشید" دریغا که این حق خوردن ندارد و از زهر مار تلخ‌تر است.
 
خطاب به تولیدکنندگان ایرانی: تحریم ها استخوان هایت را فشرد؛ تولدی دیگر ساختی!
پیام مدیر عامل «گلها» به فعالان اقتصادی در آستانه سال جدید
مهدی کریمی تفرشی، کارآفرین و عضو هیات مدیره کانون انجمن های صنایع غذایی کشور پیامی را در آستانه سال جدید خطاب به تولیدکنندگان کشور در شرایط دشوار اقتصادی منتشر کرده است.
 
رشد اقتصادی؛ حمایت از تولیدکننده داخلی با جلوگیری از قاچاق کالای مشابه خارجی
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
ایران کشوری است غنی از سرمایه ها و ثروت ملی و فرهنگ و پیشینه ای غنی که نخبگان و دانشمندان بزرگی از این خاک برخاسته و گنجینه ای از دانش و علم و بالندگی است و قطعا اغلب تولیدکنندگان در طول سالهای تحریم در زمینه تامین مواد اولیه از بسیاری از کشورها دچار مشکلات عدیده ای بوده اند؛ ضمن اینکه نوسانات نرخ ارز نیز دشواری هایی را در زمینه تولید و واردات ایجاد کرد.
 
جو بایدن نباید به برجام بازگردد!
توافق جدید جمهوری‌خواهان سنا
قانونگذاران جمهوری‌خواه در مجلس سنا و مجلس نمایندگان ایالات متحده در هفته‌های اخیر هشت لایحه را با هدف جلوگیری از بازگشت دولت بایدن به برجام تسلیم کنگره آمریکا کرده‌اند.
 
آمریکا گفت با ایران مذاکره نمی کند!
بنا بر اظهارات یک مقام ارشد دولت جو بایدن
یک مقام ارشد دولت جو بایدن با تاکید بر اینکه دولت آمریکا «همین فردا» آماده توافق دوجانبه با ایران برای احیای برجام است، گفته است آمریکا دنبال این نیست که «دوباره بر سر برجام مذاکره کند».
 
حذف ترقه های چهارشنبه سوری/صد درصد تضمینی!
یادداشت
کوتاه ترین ، به صرفه ترین و در عین حال مؤثرترین روش برای کنترل حوادث چهارشنبه سوری این است که کنترل مواد اولیه ساخت ترقه های پرخطر شامل اکلیل سرنج ، مواد آتشزا، فتیله و... را به مسئول "نظارت بر بازار روغن" بسپاریم ، خواهیم دید که به طرفة العینی طول نخواهد کشید که بساط ترقه‌ در سراسر بازار برچیده می‌شود و به دنبال آن، شهر از ترقه های پرخطر در امان خواهد ماند.
 
حمله مردم به مرزبانان در پی کشته شدن جوان 32 ساله سوخت بر
ایندیپندنت:
درپی کشته‌شدن یک سوخت‌بر جوان به دست نیروهای مرزبانی استان هرمزگان، مردم خشمگین منطقه به مقر مرزبانان در اسکله بندر کوهستک حمله‌ور شدند.
 
مطهری گفت در حوادث تلخ آبان رییس جمهور باید برکنار می شد!
نماینده مجلس دهم حوادث آبان ۹۸ را فاجعه دانست
علی مطهری، نماینده مجلس دهم حوادث آبان ۹۸ را «فاجعه» دانسته و گفته است عملکرد دولت روحانی در این «ماجرای تلخ» بد و «بسیار غلط» و «در این حد بود که حتی رئیس جمهور ساقط شود».
 
«اقتصاد» در انقلاب اطلاعات
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
امروزه حضور در بازارهای جهانی به کمک شیوه های موفق و کارآمد که خود، نمایی از توانمندی اقتصادی کشورها را به تصویر می کشد، از جمله ضرورت های تطبیق با نظام بین المللی کنونی در عرصه های اقتصادی و صنعتی است..
 
چه خبر؟
یادداشت/سیدمحمد شاهزاده صفوی
سلامتی، عبارتی است نام‌آشنا که در گذشته در پاسخ به پرسش "چه خبر" بکار می رفت؛ حال می خواست آن فرد سلامت باشد و یا بیمار ، پولدار باشد و یا فقیر ، خوشحال باشد و یا اندوهگین! به هر روی آن شخص با گفتن عبارت "سلامتی" موجی از انرژی مثبت را به سمت و سوی پرسشگر القا می‌کرد،اما این روزها است اگر از شخصی بپرسیم چه خبر؟ شاید پاسخ هایی متفاوت تر از گذشته بشنویم.
 
نازنین زاغری به درمان روانی فوری نیاز دارد
یک سازمان حقوق بشری:
یک سازمان حقوق بشری بریتانیایی بر اساس گزارشی از چند متخصص ادعا کرد که نازنین زاغری،‌ شهروند دوتابعیتی زندانی در ایران، در پی حبس طولانی‌مدت نیاز به درمان روانی فوری دارد.
 
اسرائیل به ۱۲ نفتکش ایران حمله کرده است
وال استریت ژورنال مدعی شد:
وال استریت ژورنال در گزارشی نوشته است، اسرائیل از اواخر سال ۲۰۱۹ تاکنون دست‌کم ۱۲ کشتی را که بیشتر آنها حامل نفت ایران به سوریه بودند٬ هدف قرار داده است.
 
با دنیا بودن یا نبودن؟
یادداشت
سالهاست که در میدان شفافیت در تجارت، رقابتی جهانی در سازمانی بنام FATF دایر است، ولی در کشور ما بنام ایران این رقابت در بین پولشویان و رانت خواران با نیروهای اقتصادی و تجاری بازار در جریان است که تاکنون به نتیجه نرسیده و انرژی بازار و اقتصاد ملی را به سمت استهلاک و زیان سوق داده است.
 
جو بایدن هم دو ایرانی عضو سپاه را تحریم کرد
بنا بر اطلاعیه وزارت خارجه آمریکا
وزارت خارجه آمریکا از تحریم دو عضو سپاه پاسداران با ادعا و اتهام نقض حقوق بشر خبر داد.
 
نظامیان کودتا نمی کنند!
سردار حسین دهقان:
سردار حسین دهقان با اشاره به نگرانی‌ها درباره به قدرت رسیدن نظامی‌ها در ایران گفته است در این کشور «نمی‌توان کودتا کرد» و شرایط هم به گونه‌ای نیست که « نظامیان سایرین را کنار بگذارند و فرد منتخب خود را جایگزین کنند».
 
پرواز بمب‌افکن‌های غول آسای آمریکا بر فراز خلیج فارس
آسوشیتدپرس:
گزارش‌ها حاکی است که دو بمب‌افکن استراتژیک «بی ۵۲» آمریکا روز یکشنبه ۱۷ اسفند با همراهی جنگنده‌هایی از اسرائیل، عربستان سعودی و قطر با هدف هشدار به جمهوری اسلامی ایران بر فراز منطقه خاورمیانه به گشت‌زنی پرداختند.
 
پاپ فرانسیس؛ اسقفی ضد مسلمانان؟
بنا به اظهارات عضو شورای انقلاب فرهنگی در سفر پاپ به عراق:
علی اکبر رشاد، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با انتقاد از سفر پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، به عراق، او را از «اسقف‌های تندرو علیه مسلمانان» خواند که پیش از این «جریان گفت‌وگوهای دینی» را مختل کرده است.
 
وزیر دفاع گفت طرح نابودی اسراییل آماده است
امروز در یک جشنوارهٔ نظامی:
امیر حاتمی، وزیر دفاع گفت: دستور مقام معظم رهبری دربارهٔ «با خاک یکسان کردن تل‌آویو و حیفا»، «تبدیل به طرح شده» و آمادهٔ اجرایی شدن است.
 
چرا پاپ فرانسیس به دیدار رهبر شیعیان رفت؟/اهمیت حفظ جان مسیحیان عراق
ملاقات دو رهبر مذهبی جهان با تدابیر شدید امنیتی صورت گرفت
پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان با آیت‌الله سیستانی مرجع بزرگ شیعیان دیدار کرد. این دیدار تاریخی که تحت تدابیر شدید امنیتی صورت گرفت، توجه بسیاری از مردم جهان را به خود جلب کرده است. در این دیدار آیت‌الله سیستانی تأکید کرد دولت عراق مسئول حفظ جان و امنیت مسیحیان این کشور است.
 
تمدید «وضعیت اضطراری ملی» علیه ایران توسط جو بایدن/تحریم های همه جانبه ادامه دار است
به دنبال فرمان اجرایی سالانه ۱۲۹۵۷ ایالات متحده
جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز گذشته امضای فرمانی، «وضعیت اضطراری ملی» علیه ایران را برای یک سال دیگر تمدید کرد.در بخشی از متن این دستور آمده است: به این نتیجه رسیده‌ام که وضعیت اضطراری ملی در خصوص ایران که در فرمان اجرایی ۱۲۹۵۷ اعلام شد ادامه خواهد یافت و در واکنش به این تهدید تحریم‌های همه‌جانبه علیه ایران برجای خود باقی خواهد ماند».
 
رییس جمهور باید پازل هزار تکه باشد
با مهدی کریمی تفرشی درباره انتخابات ریاست جمهوری 1400
برخی فعالان اقتصادی سعی وافر دارند که انتخابات ریاست جمهوری به گونه ای انجام گیرد که به سرنوشتی مانند مجلس یازدهم ختم نشود. روزنامه آسیا تاکنون نخستین اخبار درباره کاندید شدن سردار حسین دهقان و کاندید زن ریاست جمهوری سال آینده را همراه با عملکردشان؛ به ویژه در عرصه اقتصادی منتشر کرده است..درباره توقعات اقتصادی فعالان تجاری از رییس جمهور آینده، با مهدی کریمی تفرشی، مدیر عامل کارخانه مواد غذایی «گلها» و کارآفرین، گفت و گویی انجام داده ایم که در ادامه می آید:
 
اسرائیل قصد حمله به ایران را دارد
بنی گانتز در مصاحبه با فاکس نیوز:
بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، گفته است که ارتش این کشور در حال به‌روز رسانی طرح‌های خود برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران است.
 
چرا اینترنت شبانه حذف شد؟
توضیحات وزیر ارتباطات و فناروی اطلاعات:
وزیر ارتباطات و فناروی اطلاعات گفت: واقعیت این است که اعتراضاتی از سوی مراجع فرهنگی کشور در رابطه با بسته‌های شبانه مطرح شد، ما ابلاغیه‌ای دریافت کردیم که می‌گفت کاربران به سمت بسته‌های اینترنت رایگان شبانه سوق پیدا نکنند.
 
مسدود شدن صدها حساب کاربری ایرانی در فیس بوک
رویترز:
کمپانی فیسبوک از حذف بیش از صد گروه و حساب کاربری وابسته به دولت ایران، روسیه، مراکش و تایلند خبر داد.
 
برگزاری دادگاه برای وقایع آبان ۱۳۹۸
در نامه‌ای به سفیر جمهوری اسلامی ایران مطرح شد
دادگاه لاهه اعلام کرده است که در نامه‌ای به سفیر جمهوری اسلامی ایران با طرح ادعاهایی خواستار ارائه مدارک درباره وقایع آبان ۱۳۹۸ شده است.
 
« قبلی ۵ ۶ ۷ ۸ ۹ صفحه ۱۰ از ۱۷ ۱۱ ۱۲ ۱۳ ۱۴ بعدی »