صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی

اخبار سیاسی

وقوع «چند انفجار دیگر» در کابل/افزایش تعداد جان باختگان/کشته شدن «نظامیان آمریکایی» در حملات انتحاری
علت انفجار کابل چیست
یک مقام ایالات متحده گفته است که بر اساس اطلاعات اولیه، دستکم ۱۱ تفنگدار دریایی آمریکا و یک پزشک نظامی این کشور نیز کشته شده و شماری دیگر زخمی شده‌اند؛ در حالی که خبرهای دیگری از چند انفجار دیگر در حوالی فرودگاه کابل حکایت دارند.
 
توسعه پایدار؛ در گرو عزم ملی و «جلوگیری از رانت»
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
مشکلات و تنگناهای اقتصادی، معضل بیکاری و ایجاد فرصت های شغلی، تامین نیازهای اساسی مردم در شرایط تحریم، مستلزم گرداندن پر قدرت چرخ های صنعت و تولید، جلوگیری از رانت و قاچاق و مبارزه با فساد اقتصادی در تمامی سطوح، شنیدن دردها و مشکلات اقشار جامعه و پاسخگویی به آنها است.
 
عدم تایید الحاق ایران به کنوانسیون منع شکنجه/حقوق زندانی مانند سایر انسان ها باید تضمین شود
دکتر وحید قاسمی عهد/عضو هیات علمی دانشگاه؛ وکیل پایه یک دادگستری
قریب به 18 سال از عدم تایید طرح الحاق ایران به کنوانسیون منع شکنجه و سایر رفتارها یا مجازات‌های ظالمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز از سوی شوای نگهبان می گذرد و دوربین های هک شده زندان اوین دست کم نشان می دهد که در این زندان و در مواقعی حقوق بنیادین انسانها نادیده انگاشته می شود؛ زندانی مانند سایر انسانها دارای حقوق بنیادینی است که باید تضمین شود.
 
محسن رضایی معاون شد؛ لوایح پولشویی کجا می روند؟!
انتخاب معاون اقتصادی رئیسی و آینده ارتباط با جهان
محسن رضایی، نامزد انتخابات ریاست‌ جمهوری ۱۴۰۰، از روز چهارشنبه ۳ شهریور با حکم ابراهیم رئیسی، رئیس‌ جمهور، به سِمت معاون اقتصادی او، دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا و دبیر ستاد اقتصادی دولت منصوب شد.
 
روزنامه جمهوری اسلامی نوشت «دلیل» این همه خشونت در زندان چیست؟!
افکار عمومی بدانند در زندان‌ها چه می‌گذرد
روزنامه جمهوری اسلامی در واکنش به تصاویر منتشر شده از اوین نوشت: باید افکار عمومی بداند در زندان‌ها چه می‌گذرد و این همه خشونت برای چیست؟ و در اسرع وقت مسئولان اوین و زندانبان‌های خاطی مورد پیگرد قرار گیرند.
 
واردات واکسن فایزر «دروغ» است یا راست؟!
مقام ایرانی گفت واکسن آمریکایی و معتبر وارد ایران نخواهد شد
رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، در حالی خبر امکان واردات ۴۰ میلیون دُز واکسن از طریق طرح کواکس را تکذیب کرد که امروز نائب‌رئیس کمسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران، گفت: مذاکرات برای واردت ۴۰ میلیون دز واکسن فایزر و جانسون اند جانسون انجام شده است و در صورت نهایی شدن، امیدواریم این واکسن‌ها به زودی وارد کشور شوند.
 
ضرورت تعامل دولت با بخش خصوصی
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
عملکرد بخش خصوصی می تواند جایگاه ویژه ای در رونق اقتصاد، تجارت داخلی و خارجی و گسترش صادرات و روابط بین الملل داشته باشد.
 
مردم خواستار بررسی فوری مسایل «زندان اوین» هستند
کاربران توییتر خواهان استغفای رییس سازمان زندان ها شدند
پس از عذرخواهی رئیس سازمان زندان‌ها بابت «رفتارهای غیر قابل قبول» در زندان اوین، کاربران توییتر در واکنش به این پیام مقام زندان‌ها این عذرخواهی را کافی ندانسته و برخی از آنها خواستار تشکیل هیئت مستقل برای بررسی زندان اوین و برخی دیگر خواستار استعفای او شده‌اند.
 
جمهوری اسلامی جان انسان‌ها و تجارت جهان را تهدید می کند
ادعای مقامات اسرائیل درباره جنگ یک جانبه علیه ایران
گروهی از رسانه‌ها نوشته‌اند نفتالی بنت می‌خواهد از زبان جو بایدن بشنود که دولت او در قبال ایران چه تصمیمی دارد و آیا واقعاً در تلاش بازگشت به برجام است یا نه.
 
دولت صنابع کوچک ایران را «ورشکسته» کرد!
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
در کشور ما صنایع کوچک و متوسط برخلاف سایر کشورهای پیشرفته از حمایت کمتری برخوردارند؛ این درحالی است که کشورهای پیشرفته و صنعتی دنیا برخلاف رویه موجود در کشور ما عمل می‌کنند و بیشتر سرمایه‌گذاری‌ها و زیرساخت‌های حمایتی دولت متوجه صنایع کوچک است.
 
پسر احمدشاه مسعود گفت با طالبان می جنگد
رودررویی قریب الوقوع پنجشیر با طالبان
پسر احمدشاه مسعود به العربیه گفت برای اداره کشور یک دولت فراگیر لازم است، اما اگر طالبان مذاکرات را رد کند، جنگ غیر قابل اجتناب خواهد بود.
 
جولان «داعش خراسان» در مرز کشورمان/کشتار در فرودگاه کابل ادامه دارد
زورآزمایی گروه های تروریست در مرز ایران
جان باختن شمار بیشتری از افراد فراری از افغانستان در حالی رخ می‌دهد که به نوشته آسوشیتدپرس، تهدیدی جدید از سوی گروه داعش خراسان باعث شده است هواپیماهای ارتش آمریکا برای حمل آنان عملیاتی به شکل فرود و برخاست سریع را در فرودگاه بین‌المللی کابل انجام دهند.
 
علت آزاد شدن محمدعلی نجفی چیست؟
اظهارات عجیب وکیل نجفی درباره مرخصی او از زندان
براساس شنیده ها وکیل محمد علی نجفی که مرتکب قتل همسر دومش شد، گفته است: مرخصی که به آقای نجفی داده شده حقی قانونی است و او چند روز قبل با مرخصی از زندان آزاد شد، اما ما همچنان پیگیر آزادی مشروط او هستیم تا برای همیشه آزاد شود!
 
سینمای مستند ایران «بودجه» ندارد
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
سینمای مستند پتانسیل بالایی دارد که مسئله کمبود بودجه می‌تواند به آن ضربه جدی وارد کند و سینمای مستند در ایران از عدم تخصیص بودجه کافی و آموزش اصولی رنج می برد.
 
«تغذیه صحیح» عصر امروز چیست؟
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
تغذیه ای که بر اساس اصول علمی و با در نظر گرفتن کلیه نیازهای بدن تنظیم شده باشد، موجب تامین سلامت انسان می شود و در صورتی که به غیر از این عمل شود موجب اختلال در عملکرد کل سیستمهای بدن شده و باعث از دست رفتن قوای جسمی و روانی در انسان خواهد ش
 
چرا فرمانده نیروی دریایی ارتش تغییر کرد؟
علت برکناری دریادار حسین خانزادی
رهبر انقلاب فرمانده کل قوا، امروز سه‌شنبه، ۲۶ مرداد طی حکمی دریادار دوم شهرام ایرانی را به فرماندهی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران منصوب کرد.
 
فرار از وحشت طالبان/فرودگاه کابل؛ میعاد مرگ و زندگی
امروز در کابل چه گذشت
به دنبال سقوط کابل و تصرف آن به‌دست طالبان، در حالی که هزاران شهروند این کشور به امید خروج از کشور در باندهای فرودگاه کابل تجمع کرده‌اند؛ همه پروازهای مسافری از این فرودگاه لغو شده است و دست‌کم ۵ نفر نیز در ازدحام جمعیت برای ورود به یکی از هواپیماها جان خود را از دست داد.
 
تبعات «بی ارزش شدن» پول ملی چیست؟
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
فزایش هزینه های تولید، کاهش حاشیه سود و کاهش توان رقابتی، کمبود سرمایه در گردش بنگاه ها، اختلال در سیستم خریدها و معاملات اقتصادی از مهمترین تاثیرات نوسانات نرخ ارز در اقتصاد کشور است.
 
طالبان نیروهای «تسلیم شده» را اعدام کرد
سفارت آمریکا از کشتار سربازان تسلیم شده خبر داد
سفارت آمریکا در کابل گفت گزارش‌هایی دریافت کرده مبنی بر این که اعضای طالبان سربازان تسلیم‌شده ارتش را اعدام کرده و به شکل غیرقانونی برخی از اعضای دولت و ماموران پلیس را بازداشت کرده است.
 
مانع از «کشتار انسان ها» و سیلاب خون شدم!
اشرف غنی چگونه با خانه و شهرش وداع کرد
اشرف غنی شامگاه یکشنبه با انتشار یادداشتی در صفحه فیس‌بوک خود نوشت که اگر در کابل مانده بود، شهروندان بسیاری کشته می‌شدند و پایتخت ویران می‌شد.
 
اوباما شیوع کرونا را افزایش داد
مهمانی بی مبالات رییس جمهور سابق آمریکا
در مهمانی باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق آمریکا در جزیره «مارتاز وینیارد» ۷۴ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا در هفته بعد در این جزیره ثبت شد.
 
«جنایت هولناکی» که به نام «جو بایدن» تمام می شود
درخواست مقامات ارشد جمهوری خواه برای نابود کردن طالبان
مایکل مک‌کال، عضو ارشد جمهوری‌خواه کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفت: دولت جو بایدن تمام امید خود را به «مذاکرات صلح» با طالبان بست؛ او شرکای افغان ما و زنان افغانستان را رها کرد تا قتل عام بشوند و این تصاویر هولناکی است که به نام او تمام می‌شود.
 
سقوط هرات با توحش طالبان
طالبان ۶۵ درصد خاک افغاتستان را تصرف کرد
هرات سومین شهر بزرگ افغانستان و یازدهمین مرکز ولایتی از یک هفته گذشته به تصرف شبه نظامیان طالبان درآمده است و مقام‌ها و نیروهای دولتی به پادگانی نظامی در خارج از هرات عقب‌نشینی کرده‌اند.
 
چرا سفیر روسیه «عکس جنجال برانگیز» منتشر کرد؟
قالیباف گفت سفیران عذرخواهی کنند
بعد از آنکه لوان جاگاریان، سفیر روسیه در ایران، عکسی از خودش و سفیر جدید بریتانیا در سفارت روسیه که مشابه عکس چرچیل، روزولت و استالین در «کنفرانس تهران» است را منتشر کرد، مسوولان در تهران واکنش گسترده ای به آن نشان دادند.
 
تقویت برند؛ زمینه ساز توسعه
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
نشان تجاری مزیت رقابت در بازار را افزایش می دهد؛ برندسازی ملی حاصل هم افزایی بین تجارت و صنعت می باشد و می تواند زمینه ساز توسعه تولید داخلی و رونق ملی شود.
 
سرنوشت برجام با «وزیر خارجه رئیسی» چه خواهد شد؟
وضعیت مذاکره با آمریکا در کابینه رئیس جمهور جدید
در فهرست پیشنهادی وزیران کابینه ابراهیم رئیسی حسین امیرعبداللهیان برای وزارت امور خارجه انتخاب شده است و به گفته یک مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، او دیپلماتی تندرو است که با وجود وی، تهران در مذاکرات هسته ای عملکرد سختیگرانه ای را دنبال می کند.
 
رهبر انقلاب فرمان واردات «انواع» واکسن را صادر کرد!
آیا واکسن فایزر هم به ایران می رسد؟
رهبر انقلاب گفت: واکسن چه از راه واردات و چه با تولید داخلی باید با تلاش مضاعف و به هر شکل ممکن تامین شود و در اختیار همه مردم قرار بگیرد.
 
دستور رییسی درباره واردات واکسن شامل «فایزر» هم هست؟
رییس جمهور فرمان تامین انواع داروهای کرونا را صادر کرد
تامین ارز لازم برای واردات واکسن بدون محدودیت؛ از جمله دستورات مهم و البته خوشحال کننده رئیس جمهور در جلسه فوری کرونا بود؛ حال باید دید آیا واردات واکسن ها معتبر مانند فایزر یا مدرنا هم شامل طرح ورود بدون محدویت واکسن خواهد بود؟
 
«سرنخ اصلی» نایاب شدن سرم و واکسن کرونا کجاست؟!
سازمان غذا و دارو گفت از ما خواستند سرم وارد نکنیم
وضعیت خرید و واردات سرم و دارو همچنان مبهم است و آیا مجلس یا اهمال وزارت بهداشت و یا چه مقام سازمانی در بروز چنین اوضاعی نقش داشته اند.
 
رئیسی به مکرون چه گفت؟!
مکالمه یک ساعته رییس جمهور ایران با امانوئل مکرون
سید ابراهیم رئیسی روز دوشنبه در تماس تلفنی یک ساعته با امانوئل ماکرون رییس جمهوری فرانسه درباره روابط دو کشور صحبت کرد.
 
کشور تاکنون در مسیر عدالت نبوده است!
عباس عبدی به رئیسی و قالیباف گفت ایران چرا پیشرفت نکرد
عباس عبدی خطاب به رییسی و قالیباف گفت: مردم عزمی راسخ دارند و اراده آنان قرار گرفتن کشور در مسیر عدالت، پیشرفت، آزادی و عزت است؛ در حالی که این گزاره به معنای آن است که تاکنون در این مسیر نبوده است.
 
برندهای خارجی «گوی سبقت» را از ایران ربوده اند!
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
در حال حاضر ایران بزرگترین تولیدکننده محصولاتی نظیر زعفران، پسته و عسل در دنیا است، ولی به سبب ضعف برندسازی در کشور، تبلیغات و همچنین بسته بندی این محصولات، برندهای غیر ایرانی گوی سبقت را از ما ربوده اند.
 
پاسخ به ایران چندگانه است!
کارزار اسراییل در اتحاد کشورها علیه جمهوری اسلامی
نخست وزیر اسرائیل، با استقبال از بیانیه‌ها و اظهارات مقام‌های آمریکایی و اروپایی درباره حمله پهپادی ایران به کشتی مرمر استریت، ادعا کرده است اکنون زمان آن است که اسرائیل در «جبهه‌های متعدد» به ایران پاسخ دهد.
 
جماعتی خبرنگاران را مجرمان جهانی می نامند!
یادداشت/مهدی فخاری
تقویم را که ورق می زنیم به روز ۱۷ مردادماه روز خبرنگار می رسیم؛ روزی که شاید بتوان گفت به دلیل آنکه کسی نمی تواند درد دل این قشر را بازگو کند، روزی فراموش شده باشد.
 
علیرضا زاکانی بالاخره شهردار تهران شد
پایان حرف و حدیث ها درباره انتخاب شهردار پایتخت
پس از چند روز حواشی مربوط به انتخاب شهردار تهران، شورای شهر تهران امروز یک‌شنبه، ۱۷ مرداد اعلام کرد که علیرضا زاکانی با ۱۸ رای به عنوان شهردار پایتخت انتخاب شده است.
 
علت فروش نرفتن فیلم های ایرانی در جهان چیست؟
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
جایزه های گوناگونی که سینمای ایران در سطح جهان به دست آورد، سینمای ما را مورد توجه پخش کنندگان جهان قرار داد، ولی مدتی است که پخش کنندگان اروپایی، آمریکایی و آسیایی رغبت بسیار کمتری برای خرید فیلمهای ایرانی از خود نشان می دهند.
 
«مهر محرمانه» را بردارید تا حرف بزنم!
درخواست صریح علی لاریجانی از شورای نگهبان
علی لاریجانی در کانال تلگرامی اش خطاب به شورای نگهبان صراحتا نوشت: مرحمت فرمایید مهر محرمانه نامه را حذف نمایید تا بتوانم نامه‌ی شورا را برای اطلاع عموم علنی نمایم.
 
«برندسازی» توسعه را رقم می زند
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
برندسازی در جهان سبب تمایز تولیدات یک کشور و یا سازمان با کالاهای مشابه آن در بازار می‌شود؛ در واقع یک برند، ذهنیتی مثبت را در مشتری به وجود آورده و او را ترغیب به خرید آن کالا می‌کند
 
اعتبارنامه رئیسی توسط صادق لاریجانی امضا نشد/شورای نگهبان تایید کرد
حاشیه های ریاست جمهوری رییسی بعد از تحلیف
سخنگوی شورای نگهبان امضا نشدن اعتبارنامه رئیسی توسط صادق لاریجانی را تایید کرد.
 
ماموریت سفیر جدید اسراییل در واشنگتن؛ «جلوگیری» از بازگشت به برجام است!
علت سفیر شدن برادر رئیس جمهور اسرائیل در آمریکا
رسانه‌های اسرائیل تاکید کرده‌اند که در انتصاب سرهنگ هرتسوگ به مقام سفیر در آمریکا، «تجربیات» و «شناخت عمیق» او در ارتباط با ایران موثر بوده و احتمالا مهم‌ترین ماموریت او در واشینگتن، جلوگیری از بازگشت آمریکا به برجام است.
 
ایران تهدید بین المللی است!
ادعای بیانیه هفت کشور مهم جهان علیه ایران چیست
در بیانیه وزرای خارجه هفت کشور صنعتی جهان، موسوم به گروه ۷، که ۱۵ مرداد منتشر شد ادعا شده است که همه شواهد موجود به وضوح نشان می‌دهد که ایران عامل حمله به مرسر استریت بوده و تهدیدی بین المللی است.
 
طالبان «شاعر» را کشت و چندین زن را «تیرباران» کرد
جنایت اخیر طالبان در کشتار زنان و روشنفکران افغانستانی
براساس گزارش پلیس ولایت بلخ، طالبان علاوه بر شکنجه و قتل شاعر و مورخ افغانستانی در خانه اش زن جوانی را به دلیل پوشیدن لباس کوتاه و زن دیگری را به دلیل فعالیت در کمپین واکسن فلج اطفال تیرباران کردند.
 
نظر رییس جمهور جدید ایران درباره حقوق بشر
مهم ترین اظهارات رئیسی در مراسم تحلیف
ابراهیم رئیسی در مراسم تحلیف خود به عنوان رییس جدید جمهوری اسلامی ایران، با تاکید بر اینکه «ما مدافع واقعی حقوق بشریم»، از «ایران جدید» سخن گفت.
 
هشتمین رئیس جمهور ایران سوگند یاد کرد/عدم حضور برادران لاریجانی در مراسم
حاشیه های مراسم تحلیف ابراهیم رییسی
ابراهیم رئیسی به عنوان هشتمین رئیس جمهوری ایران امروز، پنج‌شنبه ۱۴ مرداد در مجلس شورای اسلامی طبق قانون اساسی کشور سوگند یاد کرد؛ این در حالی است که آیت الله آملی لاریجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و علی لاریجانی رییس سابق مجلس در این مراسم حضور نداشتند.
 
اسرائیل گفت زمان حمله به ایران فرا رسیده است
اظهارات وزیر دفاع اسرائیل درباره حمله نظامی
بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل امروز گفت زمان پاسخ دادن به اقدامات ایران «فرا رسیده» و اسرائیل برای حمله علیه ایران آمادگی دارد.
 
مهدی چمران گفت شورای شهر به رای دادن تهدید شد
حاشیه های شهردار شدن علیرضا زاکانی
همراه با برخی حاشیه‌های مربوط به انتخاب شهردار تهران، رییس شورای شهر از تهدید اعضای شورای شهر خبر داد.
 
ورود مقام‌های کشورها برای مراسم تحلیف رئیسی به تهران
حاشیه های مراسم تحلیف ریاست جمهوری در پایتخت
برخی مقام‌های کشورهای مختلف روز پنج‌شنبه ۱۴ مرداد برای شرکت در مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی رییس جمهور ایران، وارد تهران شده‌اند.
 
آیا زاکانی شهردار تهران شد؟تکذیب رئیس شورای شهر
اخبار متناقض درباره انتخاب شهردار تهران
گزارش‌هایی حاکی است که شورای شهر تهران با ۱۲ رأی علیرضا زاکانی را به عنوان شهردار تهران انتخاب کرده است اما مهدی چمران می‌گوید شهردار یکشنبه آینده انتخاب می‌شود.
 
تعطیلی موسسات و بانک ها/ پمپ بنزین‌های اطراف مجلس فردا خدمات نمی دهند
تهران فردا به دلیل مراسم تحلیف ریاست جمهوری تعطیل شد
سردار محمد حسین حمیدی از تعطیلی پمپ بنزین های محدوده اطراف مجلس شورای اسلامی در روز تحلیف ریاست جمهوری در شهر تهران خبر داد؛ همچنین همه ادارات، بانک‌ها و شرکت‌های خصوصی تهران به سبب برگزاری مراسم تحلیف ریاست جمهوری فردا، پنجشنبه ۱۴ مردادماه تعطیل است.
 
انگلستان علیه ایران شکایت کرد
نامه سه کشور اروپایی به شورای امنیت
بریتانیا، رومانی و لیبریا در نامه شکایت به شورای امنیت نوشتند: حمله به کشتی اسراییلی باعث اختلال و ایجاد خطر برای امنیت و ایمنی کشتیرانی بین‌المللی شد و نقض آشکار قوانین بین المللی است؛ این در حالی است که نیروی دریایی بریتانیا از احتمال «ربوده شدن» یک کشتی دیگر نیز با پرچم پاناما در خلیج عمان خبر داده است.
 
«ربایش احتمالی» و از کنترل خارج شدن کشتی ها در سواحل امارات
آسوشیتدپرس از سرگردانی مبهم چهار کشتی خبر داد
چند روز پس از حمله به کشتی مرسر استریت در سواحل عمان، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که دست‌کم چهار کشتی در سواحل امارات متحده عربی هشدار دادند که کنترل هدایتشان را از دست داده‌اند و اعلام کرد که هنوز مشخص نیست در این منطقه چه حادثه‌ای در جریان است.
 
اعلام «اقدام مشترک» آمریکا، کانادا، انگلستان و اسراییل علیه ایران/جنگ قریب الوقوع است؟
ائتلاف آمادگی قدرت های جهان برای رویارویی با جمهوری اسلامی ایران
همچنانکه آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا مدعی شد که ایران حمله اخیر به کشتی مرسر استریت در دریای عرب را انجام داده است و گفت ایالات‌متحده با شرکای بین‌المللی خود در حال همکاری است تا این کشورها به این حمله واکنشی مشترک نشان دهند، کانادا و انگلستان نیز این حادثه را محکوم کردند و به بیانیه مشترک آمریکا و اسراییل پیوستند.
 
مراسم تنفیذ سیزدهمین دوره‌ ریاست جمهوری برگزار شد
ابراهیم رئیسی از نبوسیدن دست رهبر انقلاب ابراز تاسف کرد
مراسم تنفیذ سیزدهمین دوره‌ ریاست جمهوری اسلامی ایران امروز، سه‌شنبه، ۱۲ مرداد، با حضور رهبر انقلاب برگزار شد.
 
روحانی گفت رییسی به برجام نخواهد رسید
آخرین اظهارات جنجالی حسن روحانی درباره توافق هسته ای
حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، در آخرین گفت‌وگوی تلویزیونی خود که شامگاه دوشنبه ۱۱ مرداد پخش شد، با انتقاد دوباره از مصوبه هسته‌ای مجلس گفت به این زودی‌ها توافقی صورت نمی‌گیرد.
 
صنعت بسته بندی ایران «نمی تواند» با جهان رقابت کند
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
بسته بندی مواد غذایی ایران برای رقابت و حضور در بازارهای جهانی ضعیف است؛ بسیاری از واحدهای تولیدی با تجهیزات فرسوده و قدیمی فعالیت می کنند و زعفران ایرانی به صورت فله ای به اسپانیا صادر و در این کشور با بسته بندی مناسب و با نام اسپانیا وارد بازارهای جهانی می شود.
 
ترامپ پس از سرقت آرشیو هسته ای از توافق خارج شد/مقام اسراییلی:سرقت کنندگان یهودی و اسراییلی نبودند
اظهارات جنجالی روحانی در آخرین روز های ریاست جمهوری اش
حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، در آخرین سخنرانی خود در دولت دوازدهم تایید کرده است که آرشیو هسته‌ای را اسرائیلی‌ها سرقت کردند و پیش ترامپ بردند که او از توافق هسته ای خارج شد.
 
انحصار اطلاعات آزاد؛ یعنی فلاکت و فحشا!/قاچاقچی های«باند قدرت» را قوی نکنید!
نامه بازیگر معروف به قالیباف:
رضا کیانیان به قالیباف نوشت: انحصار اطلاعات،سر چشمه ی اصلی ِفسادو رانت و اختلاس وتشدید فقر و فلاکت و فحشا ست؛ این مصوبه اگر اجرایی شود، قاچاق دستگاه های SpaceX رونق خواهد گرفت و قاعدتاً قاچاق این دستگاه ها ، به وسیله ی باند های قدرت صورت خواهد گرفت! می بینید چه عواقبی در انتظار مردم و قدرتمندان است؟
 
آمریکا گفت پاسخ مناسب به حمله ایران می دهیم!
واکنش ایالات متحده به انفجار کشتی اسراییلی و ادعای ایجاد اعتلاف
پس از اسرائیل و بریتانیا، ایالات متحده آمریکا نیز امروز به حمله مرگبار به نفتکش اسرائیلی در ساحل عمان کرد و قول داد که «پاسخی مناسب» به این حمله در راه است.
 
ضرورت حمایت از ارگانیک!
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
امروزه رویکرد جهانی به سمت مصرف محصولات ارگانیک و سلامت محور به سرعت در حال افزایش و پیشرفت است
 
رژیم ایران اشتباه کرد!
ادعای کارزار جهانی اسراییل برای مقابله با جمهوری اسلامی:
نخست‌وزیر اسرائیل گفت: من اعلام می‌کنم که ایران پشت حمله به کشتی مرسر استریت است؛ شواهد و اطلاعاتی در این باره وجود دارد و ما انتظار داریم جامعه جهانی برای ایران روشن سازد که اشتباه بزرگی مرتکب شده‌ است.
 
محصولات ارگانیک کشاورزان باید در «فاز مدرن» تولید شوند
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
بسیاری روستاییان و کشاورزان عزیز محصولات سالم ارگانیک و ارزشمندی تولید می کنند که باید با حمایت هر چه بیشتر وزارت کشاورزی و مسئولان از عرضه سنتی به فاز صنعتی و بسته بندی با تجهیزات و ماشین الات مدرن وارد شوند.
 
اسرائیل گفت به ایران پاسخ سختی می دهیم!
واکنش اسراییل پس از حمله پهبادی به کشتی در ساحل عمان
وزیر خارجه اسرائیل روز گذشته ادعا کرد حمله به کشتی متعلق به یکی از شرکت‌های این کشور در سواحل عمان، کار ایران بوده و می‌بایست «پاسخ سختی» به جمهوری اسلامی داده شود.
 
با خویشتن نشستن؛ در خویشتن شکستن!
مقاله/علیرضا کاشفی/به بهانه صد و پانزدهمین سالگرد انقلاب مشروطه
شکل حکومت، جمهوری یا سلطنتیِ مشروطه، مهم نیست؛ بلکه محتوا و درون مایۀ حکومت و رابطۀ آن با مردم کشور و مردم جهان دارای اصالت است؛ همچنانکه دمکراسی یک پدیدۀ مستقل و قائم به ذات است که در آن رأی دادن و تشکیل دولتِ اکثریت، اصل نیست؛ چرا که آنها اسباب دمکراسی هستند.
 
جهادگران تولید و صنعت حمایت شوند!
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
حمایت از تولید داخلی و توجه به صنعتگران ایرانی از مهم ترین عوامل برای ایجاد اشتغال پایدار و افزایش بهره وری داخلی است.
 
سرکوب اعتراضات ایران محکوم شد!
ادعای ایالات متحده درباره حمایت از تظاهرات در ایران
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گزارش‌ها درباره سرکوب و خشونت علیه اعتراضات مسالمت آمیز را محکوم کرده است.
 
​آیا ابراهیم رئیسی آخرین امید ایران خواهد بود؟
اظهارات ​امام جمعه اهل سنت زاهدان درباره آینده ایران
​امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت: با وجود این اگر آقای رئیسی نتواند براساس واقعیت‌ها تصمیم‌گیری کند، ما دیگر امیدی در آینده نداریم که رئیس‌جمهوری دیگر بیاید و گره‌ای از مشکلات بگشاید و بنده دولت جدید را آخرین امید برای ایران می‌دانم».
 
ادامه اعتراضات در شهرهای مختلف ایران
تجمع مردم معترض در بهارستان اصفهان و ایوان غرب
براساس گزارش ها، تصاویر ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی از تجمع شهروندان معترض و ایجاد راه‌بندان در شهر ایوان غرب، استان ایلام و اصفهان در شامگاه سه‌شنبه شب پنجم مرداد ماه، در اعتراض به قطع مکرر برق منتشر شده است.
 
آیا اینستاگرام از دسترس ایرانی ها خارج می شود؟
محرومیت مردم ایران از مواهب فناوری‌های نوین
مجلس ایران بررسی طرح محدود کردن اینترنت را به کمیسیون ویژه واگذار کرد؛ در حالی که هدف از این طرح آزمایشی، محدود کردن پیام رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی به ویژه شبکه اینستاگرام در ایران است که به‌دلیل فیلتر نبودن، از سوی کاربران ایرانی به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
دیوار کشی دور مرزهای کشور/مجلس می تواند دسترسی به اینترنت را محدود می‌کند؟
چرا اینترنت ایران قرار است قطع شود
به نظر می‌رسد نمایندگان مجلس انقلابی یازدهم بی‌میل نیستند تا رویای دیرهنگام گروهی از اقلیت جامعه را جامه عمل بپوشانند ولی این‌بار فعلا خبری از دیوارکشی فیزیکی با آجر و ملات نیست بلکه طرح‌های مجلس می‌روند تا دیوارهایی به دور مرزهای کشور کشید
 
از لایحه «ضد کارگری» دولت دهم تا ضرورت اصلاح قانون کار
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
کارآمدی قوانین اقتصادی هر کشور، از زیرساخت‌های گسترش اقتصادی به شمار می‌رود و بحث اصلاح قانون کار مربوط به چند ماه اخیر نیست، بلکه از همان روزهایی که قانون کار تصویب شد، شکل گرفت.
 
معترضان کرجی به خیابان آمدند
ادامه اعتراضات سراسری در استان البرز
ویدیوهای متعددی از تجمعات اعتراضی در فردیس کرج منتشر شده است که در آن معترضان شعارهایی سرمی‌دهند و دیگر ویدئوها حاکی از تجمع شمار زیادی از معترضان در اطراف یکی از پل‌های بزرگ در کرج است.
 
علی لاریجانی: جمهوری اسلامی «اشکالاتی» دارد/افراد مدعی بی گناهی از کجا آمده اند؟!
واکنش رییس پیشین مجلس به بحران اجتماعی و اقتصادی کشور
علی لاریجانی گفت: من ادعا نمی‌کنم نظراتم دقیق است، اما جمهوری اسلامی نشان داده که ما در برخی زمینه‌ها مانند تئوری‌پردازی، توسعه و اولویت‌بندی‌ها اشکالات داریم و افرادی که خود را از وضع موجود مبرا می دانند، بگویند از کجا آمده اند.
 
مفهوم مسئولیت اجتماعی و «همدردی مردم ایران» با هموطنان
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
وقتی در نقطه ای از کشور مردم آب ندارند یا در بسیاری از شهرها هوای سالم ندارند؛ دیگر هموطنان از جان و مال خود برای هموطن دردکشیده دریغ نمی کنند.
 
معترضان تهران به خیابان آمدند
تظاهرات گروهی از کسبه و مردم در خیابان انقلاب و جمهوری پایتخت
پس از اعتراض‌های مردم خوزستان و تجمعات حمایتی در شهرهای دیگر، ویدئوها و گزارش‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی از برگزاری تجمع اعتراضی در خیابان جمهوری تهران حکایت دارد.
 
حفظ محیط زیست یعنی مسئولیت پذیری اجتماعی
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
ایران کشوی است با منابع طبیعی و زیست محیطی کم نظیر در جهان که گنجینه ای عظیم از آب و هوایی چهارفصل و خاکی حاصلخیز، طبیعتی اسرارآمیز و حیات وحشی کم نظیر در خود نهفته دارد و حفظ این گنجینه ارزشمند رسالتی است که بر دوش تک تک ماست.
 
اینترنت را قطع کنید!
احمد خاتمی خواستار قطع ارتباط ایران با جهان شد:
احمد خاتمی عضو فقهای شورای نگهبان گفت: استفاده از اینترنت را در ایران برای جامعه هدف محدود کنید؛ انتظار و مطالبه نخست ما از رئیس‌جمهور منتخب این است که توصیه ولایت را جدی بگیرد و هرچه سریعتر این پروژه مهم را اجرایی کند.
 
اینترنت ملی؛ رویایی که به کابوس می رسد
یادداشت/امیر میری
بارها شنیده ایم که در سالیان دور صحرا نوردان بسیاری در طلب آب به سرآب برخورد کرده اند؛ سرآبی که آرزوهایشان را کم کم به کابوس تبدیل می کرد.
 
مشکلات آب و فاضلاب خوزستان جدی گرفته نشد
واکنش رهبر انقلاب به اعتراضات خوزستان
رهبر انقلاب امروز یکم مرداد در سخنانی درباره مشکلات استان خوزستان سخن گفتند و برضرورت رسیدگی فوری به آن تاکید کردند.
 
«خاتم الانبیا» یک متر مکعب آب هم از خوزستان خارج نکرد!
بیانیه سردار سعید محمد درباره کلیپ جنجالی اظهاراتش
درباره نشر یک کلیپ تقطیع شده از صحبت‌های سردار سعید محمد در خصوص انتقال آب بهشت آباد بیانیه‌ای از سوی دفتر وی صادر شده است.
 
احمدی‌نژاد گفت از سوی باند فساد تهدید شده ام
هشدار رییس جمهور پیشین به فروپاشی اجتماعی
رئیس‌جمهوری پیشین ایران به دنبال پیام ویدئویی اخیر خود درباره اعتراضات خوزستان مدعی شد که یک «باند امنیتی» در شورای امنیت کشور خواستار برخورد با وی شده است.
 
آمریکا مدعی شد وضعیت شلیک به معترضان خوزستانی را تحت نظر دارد
ادعای ایالات متحده درباره حمایت از تظاهرات کنندگان شهرهای جنوبی
ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز چهارشنبه گفته است، ایالات متحده گزارش‌ها درباره شلیک به معترضان در خوزستان را زیر نظر دارد.
 
خواسته سازمان گزارشگران بدون مرز از اسراییل چیست؟
اسراییل صادرات نرم‌افزار جاسوسی را به کشورهای دیگر متوقف کند
سازمان گزارشگران بدون مرز از نفتالی بنت نخست‌ وزیر اسرائیل خواست که مجوز صادرات تکنولوژی‌های «خطرناک» مانند نرم‌افزار پگاسوس را که توسط شرکت «گروه ان‌اس‌او» ساخته شده، لغو کند.
 
کمین «قارچ سیاه» در سایه پیک پنجم کرونا
یادداشت/علی زنداکبری
پایین آمدن سیستم ایمنی بدن در بیماران کرونایی، رشد قارچ در لوله های تنفسی، کپسول های اکسیژن و دستگاه های تنفس مصنوعی و عدم ضدعفونی مناسب آنها و بکارگیری مجدد از یک بیمار به بیمار دیگر، سبب شیوع قارچ سیاه در مناطقی شد که کرونا همه گیرتر است.
 
کشته شدن دو شهروند معترض و یک مامور نیروی انتظامی در ششمین شب تظاهرات جنوب ایران
ادامه تظاهرات در شهرهاستان های مختلف کشور
ششمین شب اعتراضات شهرهای خوزستان به بی‌آبی، سه‌شنبه شب مردم شهرهای اهواز، ایذه، سوسنگرد، شوشتر، خرمشهر، آبادان، بهبهان، رامشیر، ویس، دارخوین، ماهشهر، و مناطقی از دزفول با کشته شدن دو جوان معترض و ماموز نیروی انتظامی همراه بود.
 
وزیر خارجه آمریکا گفت تلاش برای ساکت کردن خبرنگاران قابل تحمل نیست
اظهارات آنتونی بلینکن درباره ماجرای ربوده شدن مسیح علی نژاد
وزیر خارجه آمریکا در توئیتی به گفت‌وگویش با مسیح علی‌نژاد اشاره کرد و مدعی شد که ایالات متحده تلاش‌هایی را که برای ساکت کردن یا مرعوب کردن خبرنگاران صورت می‌گیرد، تحمل نخواهد کرد.
 
دستگاه امنیتی حق گلوله زدن به مردم را ندارد!
انتقاد محمد خاتمی و محمود احمدی‌نژاد از کشتار خوزستان
محمد خاتمی و محمود احمدی‌نژاد، دو رئیس جمهور پیشین، روز دوشنبه ۲۸ تیر به اعتراضات کنونی در استان خوزستان واکنش نشان دادند و از برخورد نیروهای امنیتی با معترضان انتقاد کردند.
 
مسیح علی‌نژاد درباره ربوده شدنش به دیدار  وزیر خارجه آمریکا می رود
برنامه نشست وزیر خارجه جو بایدن با خبرنگار ایرانی
بنا بر برخی گزارش ها مسیح علی‌نژاد گفت که قرار است درباره ماجرای ربوده شدنش با وزیر خارجه آمریکا دیدار کند.
 
نامه به کمیسر عالی حقوق بشر: سرکوب معترضان خوزستان متوقف شود!
تلاش برای جلوگیری از سرکوب اعتراضات جنوب ایران
کانون مدافعان حقوق بشر روز یکشنبه ۲۷ تیرماه در نامه‌ای به میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل مدعی خشونت در برخورد با معترضان خوزستان شد.
 
«مقبولیت» کالای ایرانی؛ در صورت رقابت با خارجی
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
لوازم‌التحریر یک حوزه استراتژیک و جدی است که بر زندگی و شکل گیری شخصیت کودکانمان تاثیر دارد و بدیهی است مردم زمانی به سمت مصرف کالاهای ایرانی از جمله لوازم التحریر و نوشت افزار ایرانی خواهند رفت که این کالاها تمام شاخص های قابل رقابت با محصولات مشابه خارجی را داشته باشد.
 
افزایش تعداد کشته های جوانان معترض در جنوب ایران
سومین شب اعتراض گسترده مردم خوزستان و دیگر شهرستان ها
قاسم خضیری، ۱۷ ساله، مصطفی نعیماوی، ۳۰ ساله و علی مزرعه، سه جوان اهل جنوب ایران در جریان اعتراض‌های خوزستان کشته شدند.
 
چالش «رفتار عاقلانه» در نظریه‌های اقتصادی؛ چرا خودروهای بی کیفیت داخلی تقاضا دارند؟!
یادداشت
چالش عقلانیت در نظریه‌های اقتصادی بیانگر آن است که رفتار عقلانی یک فرد، خانوار، جامعه می‌تواند کلید موفقیت یا عدم‌توفیق یک نظریه اقتصادی قرار گیرد؛ مثلا گفته می‌شود هر چه قیمت کالایی بالاتر رود تقاضا برای آن کم می‌شود، اما چرا همچنان برای خودروهای با کیفیت پایین داخلی، در حالی که قیمت آن بیش از 2 برابر شده، چنان تقاضایی وجود دارد که برای خرید آن‌ها قرعه‌کشی می‌شود.
 
از 688 هزار مترمربع از اراضی موات در اشکذر یزد رفع تصرف شد
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اشکذر
یزد ، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اشکذر گفت: در راستای صیانت از اموال عمومی و بیت المال، از 688 هزار متر مربع از اراضی موات در اشکذر رفع تصرف شد
 
دانشگاه کار آفرین؛ مطالبه اصلی و جهانی جامعه
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
دانشگاه کار آفرین یکی از مطالبات اصلی مردم و خدمات گیرندگان در جامعه است، در سال‌های اخیر دانشگاه‌های کشاورزی و فنی و حرفه‌ای تا حدودی گام‌های در این زمینه برداشته‌اند؛ اما با واقعیت‌ها و نیازمندی‌های واقعی جامعه فاصله دارند.
 
بابک زنجانی با شروطی؛ عفو می‌شود
نظر رئیس دیوان عالی کشور درباره بخشش بابک زنجانی
احمد مرتضوی مقدم، رئیس دیوان عالی کشور گفته است اگر بابک زنجانی همکاری کند و اموال را برگرداند، احتمال دارد «مورد عفو و تخفیف قرار گیرد».
 
ضرورت ایجاد بنگاه دولتی توسعه گر برای تامین مواد اولیه
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
تشکیل بنگاه های دولتی تامین کننده و توسعه گر همانند تجربه ای که در چین عملیاتی شد می تواند بخش مهمی از دغدغه بنگاههای تولیدی در جهت تامین مواد اولیه با قیمت مناسب را برطرف و نیز فروش محصولات را تسهیل کند.
 
آتش باران طالبان «مرگ خبرنگار رویترز» را رقم زد
کشته شدن دانش صدیقی در ادامه وحشیگری مسلحانه در افغانستان
یک فرمانده افغان به خبرگزاری رویترز گفته است که نیروهای ویژه افغان در حال جنگ برای بازپس‌گیری منطقه اسپین بُدَک بودند که دانش صدیقی و یک افسر ارشد افغانستان بر اثر آتش‌باران متقابل طالبان کشته شدند.
 
سفر گروهی از ایرانیان و مقامات دولت ترامپ به اسرائیل
هیات ایرانی آمریکایی درباره مسایل ایران گفت و گو خواهد کرد
یک هیئت از ایرانیان خارج از کشور همراه با برخی از مقامات دولت پیشین آمریکا در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ، به دلیل صحبت درباره مسایل ایران هفته آینده به اسرائیل می روند.
 
موضع جدید اسرائیل در مقابل ایران چیست؟
عملکرد نخست‌وزیر بعد از نتانیاهو نسبت به برجام
نخست‌وزیران جدید و پیشین اسرائیل بر سر ایران و برنامه هسته‌ای وارد یک جدال لفظی تند شده‌اند.
 
«واسطه‌گری» باید از جریان «توزیع» حذف شود
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
حضور موفق در تجارت جهانی به تجارت الکترونیکی و نظام توزیع الکترونیکی فراگیر نیازمند است و در این راستا باید نظام واسطه‌گری را از جریان توزیع حذف کنیم.
 
تحقیر ایرانی ها با واکسن!
یادداشت/بنیامین رضایی
فکر همه چیز را می کردیم‌؛ الا اینکه روزی محتاج کشوری در همسایگی‌مان بشویم که وسعتش به اندازه یکی از استان های ما هم نیست!
 
شطرنج‌باز مشهور جهان گفت به «اشتباه وحشتناک» برجام خاتمه دهید!
حاشیه ادعاهای مخالفت با برجام در حمایت از مردم
گری کاسپاروف، شطرنج‌باز مشهور جهان از ایالات متحده خواست که مذاکرات با تهران را متوقف کند و این گفت‌وگوها را اشتباهی وحشتناک توصیف کرد.
 
«شناسایی» افرادی که قصد ربودن مسیح علی‌نژاد را داشتند!
ادعای آمریکا درباره اطلاعات ایران و ربودن یک روزنامه نگار
یک دادگاه فدرال آمریکا در نیویورک روز گذشته چهار شهروند ایرانی را به توطئه برای ربودن یک روزنامه نگار٬ نقض تحریم‌ها و پولشویی متهم کرد.
 
مهم ترین چالش پیش روی تولیدکنندگان چیست؟
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
گسترش اشتغال و کاهش معضل بیکاری با توسعه تولید و چرخاندن پر قدرت چرخ های صنعت تحقق خواهد یافت؛ اما در این میان دغدغه اصلی کارآفرینان، صنعتگران و تولیدکنندگان وجود موانع، چالش ها و مشکلاتی است که بر سر راه تولیدکنندگان وجود دارد.
 
بی ارزش شدن پول ملی بستر فساد را گشود
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
با افزایش شتابان نرخ ارز و بی ارزش شدن پول ملی اتفاق مهمی که رخ داد فراهم شدن بستری عظیم برای فساد و سوء استفاده سودجویان و اخلالگران بازار بود؛ جذابیتی که صادرات در شرایط فعلی و کسب درآمد ارزی برای صادرکنندگان ایجاد کرد منجر به این شد که بسیاری از تولیدکنندگان تولیدات و مواد اولیه و محصولات را به داخل تزریق نکنند.
 
چگونه «موساد» رقیب اطلاعاتی جمهوری اسلامی شد؟
بنا بر اظهاراتی از رییس پیشین کمیسیون امنیت ملی مجلس:
رییس پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، موساد را به عنوان «رقیب اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران» دانست و گفت: وجود «موازی‌کاری و دودستگی در حوزه کارهای اطلاعاتی کشور» «واقعیتی انکارناپذیر» است.
 
«افزایش حقوق ها» در تورم
یادداشت
اگر دولت و مجریان امر نخواهند تسلیم کاهش سرمایه‌گذاری در ازای رشد مصرف شوند، آن وقت ناگزیر خواهند بود که به کسری بودجه و تامین مالی تورمی آن تن دهند که اقتصاد را به شدت بی ثبات خواهد کرد.
 
واردات کالا با « ارز دو نرخی» یعنی خالی کردن جیب مردم
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
واردات یک نوع کالا با دو نرخ ارز موجب ایجاد بی‌نظمی در بازار خواهد شد و نیازمند طراحی سازوکارهای خاصی است که فعلاً در کشور وجود ندارد و اقتصاد ایران در مسائل ارزی باید بر اساس یک بازار آزاد کنترل شود.
 
اسرائیل گفت «سازمان گسترش و نوسازی صنایع» در «جام جم تهران» هدف قرار گرفت
ابهامات و حاشیه های انفجار بامدادی در تهران
یک وبسایت اسرائیلی ادعا کرد که ساختمان سازمان گسترش و نوسازی صنایع در محدوده جام‌جم و مجاورت ساختمان مرکزی صداو سیما تهران هدف حمله قرار گرفته است.
 
آمریکا شرکت های فرستنده «ابزار نظامی» به ایران را در لیست سیاه گذاشت
اظهارات اداره امنیت بازرگانی آمریکا درباره تحریم سلاح به ایران
اداره صنایع و امنیت وزارت بازرگانی آمریکا راعلام کرد که ۳۴ شرکت، از جمله ۸ شرکتی را که تجهیزات آمریکایی برای کمک به توسعه برنامه نظامی ایران ارسال می‌کردند، تحریم کرده است.
 
انفجار در مجاورت «صدا و سیما» و سازمان صنایع و برنامه هسته ای
صدای انفجار در بامداد شنبه تهرانی ها را برآشفت
صدای انفجار مهیبی در نخستین دقایق بامداد شنبه در شمال و شمال غربی تهران شنیده شد و بسیاری از شهروندان همزمان گفتند که علاوه بر صدا، لرزش این انفجار را حس کرده‌اند؛ این انفجار در مجاورت ساختمان مرکزی صدا و سیما و ساختمان مرکزی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران روی داده است.
 
تعطیلی قریب الوقوع تولید و از دست رفتن اشتغال
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
سیاست‌های اخیر ارزی کشور به گونه‌ای بوده که واحدهای تولیدی در تامین مواد اولیه خود با مشکل جدی مواجه شده‌اند که با ادامه این روند شاهد تعطیلی واحدهای تولیدی و از دست رفتن اشتغال ایجاد شده خواهیم بود.
 
اشرف غنی گفت ایران طالبان را «اداره» می کند/«نگرانی» از حمله طالبان به «کادر درمان کرونا»
ادعای دولت افغانستان درباره هدایت و اداره طالبان از سوی ایران
همزمان با درخواست دولت افغانستان برای بازگرداندن سربازان پناه آورده به ایران، مشاور اشرف غنی جمهوری اسلامی ایران را به «اداره» طالبان با هدف مسلط شدن بر گمرک افغانستان متهم کرد.
 
اروپا مقامات دیگر ایران را تحریم می کند
قطعنامه ای جدید با ادعای نقض حقوق بشر
اعضای پارلمان اروپا در قطعنامه ای مدعی شده اند که دست‌کم ۱۲ تن دیگر از اتباع کشورهای اتحادیه اروپا توسط حکومت ایران «خودسرانه» بازداشت شده‌اند و خواهان برقراری تحریم‌های هدفمند علیه مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران به عنوان افرادی که در بازداشت و زندانی شدن شهروندان کشورهای عضو اتحادیه اروپا دست داشته‌اند، هستند.
 
نقش موج اسلامگرایی در سقوط شوروی
یادداشت/شایان اویسی
در مقاله «اسلامی شدن ایران بدون انقلاب ۵۷»که چندی پیش در آسیانیوز منتشر شد، به این موضوع رسیدیم که موج اسلامگرایی و اسلام سیاسی در اواخر دهه شصت قرن گذشته میلادی آغاز و با شکست اعراب در جنگ ۱۹۷۳ با اسرائیل اوج گرفت؛ در واقع موج اسلامگرایی به نحوی باعث شد تا معادلات قدرت در نیمه دوم قرن بیستم به کلی تغییر کرده و با سقوط شوروی بابت ورودش به افغانستان و نابودی متحدانش، نظم جدیدی در جهان شکل بگیرد؛ نظمی که مجددا در اثر بهار عربی تغییرات جدی را تجربه کرد.
 
چرا رئیس‌جمهور هائیتی ترور شد؟
آمریکا قتل وونیل مویس را محکوم کرد
وونیل مویس، رئیس‌جمهوری ۵۳ ساله این کشور، نیمه‌شب چهارشنبه در اقامتگاه خصوصی خود توسط افراد ناشناس به قتل رسید که این حادثه باعث افزایش نگرانی در مورد گسترش آشوب در این کشور شده است؛ در حالی که دولت آمریکا در حال ارزیابی «حمله فاجعه‌بار» به اقامتگاه رئیس‌جمهوری هائیتی است.
 
اقتصاد؛ حلقه «مغفول» سینمای ایران
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
صنایع فرهنگی نقش مهمی را در افزایش اشتغال، رشد اقتصادی، تقویت هویت ملی و دستیابی به توسعه پایدار ایفا می کنند و سینما نیز به عنوان یکی از اجزای صنایع فرهنگی می تواند، موجب رونق و تقویت هنر- صنعت و هنرهای وابسته به آن شده و ثروت، اعتبار و اشتغال زیادی را برای این هنر-صنعت فراهم کند.
 
تایید «حمله اسراییل» به ساختمان انرژی اتمی کرج از سوی ایران/اسراییل گفت همه تاسیسات این مرکز تحریب شد
عملیات خرابکارانه در ساختمان کرج
سخنگوی دولت گفت: خرابکاری در یکی از مراکز سازمان انرژی اتمی منجر به آسیب انسانی و تجهیزاتی نشده و آنچه اتفاق افتاده این است که سقف یکی از سوله‌ها سوراخ شده است؛ در حالی که شبکه خبری کان اسرائیل گزارش داد که این حمله باعث خسارت گسترده، تخریب یا از کار افتادن تمام تجهیزات در این تاسیسات شده است.
 
علت سقوط هواپیمای گم شده روسی چیست؟
یک هواپیما در دریا سقوط کرد
هواپیمای ناپدید شده روسیه در دریا سقوط کرده است.
 
ضرورت «بازگشت» ارز حاصل از صادرات/حساب های «مدعیان ارز متقاضی» بررسی شود!
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور به یک دغدغه ملی تبدیل شده است و یکی از راه های علاج بحران ارزی فعلی این است که ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور برگردد و مشخص باشد که ما به ازای صادرات، کالا وارد کشور شده است و در این راستا افراد مدعی ارز متقاضی باید حتما مورد شناسایی و ارزیابی قرار گیرند و حساب های آنها بررسی شود و منشاء ارز متقاضی باید حتما مشخص و شفاف باشد.
 
وزیر دفاع اسرائیل گفت در حال «رویارو شدن» با ایران هستیم
ادعا درباره مطلع بودن جمهوری اسلامی از حمله اسراییل در خاک ایران
بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل در گفت‌وگو با شبکه ۱۳ تلویزیون نظامی اسرائیل گفت: «اسرائیل در حال رویارو شدن با ایران است و آماده دفاع از خود است».
 
بهبود معیشت به عهده کارفرما نیست؛ بر دوش دولت است!
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
بهبود معیشت به عهده کارفرما نیست و به دوش دولت است و این موضوع که دولت چه میزان بودجه برای این منظور در نظر گرفته بسیار مهم است؛ هر چند بخشی از افزایش حقوق و دستمزد هر ساله به عهده کارفرماست اما بخشی که مربوط به رفاه اجتماعی است برعهده کارفرما نبوده و دولت وظیفه تامین آن را داردهر
 
زاکانی «سنگ قبر» اصلاح طلب ها را ساخت
در پست اینستاگرامی
علیرضا زاکانی در پست اینستاگرامی اش سنگ قبری برای اصلاح طلبان طراحی است.
 
چرا تورنتو «تهرانتو» شد؟
یادداشت/توصیفی از کانادا؛ بنیامین رضایی
وقتی وارد دومین کشور بزرگ دنیا می‌شوید و‌ درختان سر به فلک کشیده افرا رو می‌بینید، تازه میفهمی طبیعت کارت پستالی یعنی چه! تازه می فهمی زندگی سالم هوای پاک یعنی چه، تازه می فهمی کار کردن و‌ مالیات دادن یعنی چه و‌ بغض و دلتنگی مهاجر یعنی چه! اگر بخواهم کانادا رو در چند پاراگراف توصیف کنم باید از اینجا شروع کنم که این کشور آدم های بسیار متواضع ، مهربان و‌مودبی دارد که به معذرت خواهی کردن بسیار معروف اند.
 
اهداف «جهش تولید» در کشور محقق نشد
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
در سال 99 هر چند اقدامات و تلاش هایی در جهت جهش تولید در کشور صورت گرفت، ولی کافی نبود و نتوانست اهداف اصلی این طرح را محقق کند و همچنان تولیدکنندگان با موانع متعددی دست و پنجه نرم می کنند که نیاز به یک رویکرد جدید و بازنگری جدی تمامی دستگاهها و قوا در این حوزه دارد.
 
محمود احمدی نژاد گفت همه طرح هایتان شکست خورده است/ کوچکترین حقی برای مردم قائل نیستید!
اظهارات رییس جمهور پیشین ایران درباره طرح محدود کردن فضای مجازی
محمود احمدی نژاد، رییس جمهور پیشین ایران، در واکنش به طرح مجلس مبنی بر محدود کردن فضای مجازی گفت: اجازه تجمع که نمی دهید، مردم رسانه ای هم ندارند، در انتخابات هم که می آیند و حرفشان را با رای ندادن یا رای باطله و یا رای دادن می زنند، آن را هم گوش نمی کنید، حالا می خواهید فضای مجازی را هم ببندید!؟ شما کوچکترین حقی را برای مردم قائل نیستید؟
 
قتل مداح «معروف» در ماهشهر با کلاشینکف
امروز؛ توسط افراد ناشناس
یک مداح «مشهور» در ماهشهر در استان خوزستان به قتل رسیده است.
 
ماهواره‌ ها «بمب ساعتی» تهران را رصد کردند
هشدار موسسه تحقیقاتی و اطلاعاتی اینتل‌لَب به فاجعه در تهران
موسسه تحقیقاتی و اطلاعاتی «اینتل‌لَب» با انتشار تصاویر ماهواره‌ای، پدیده فرونشست در شهر تهران را «بمب ساعتی خاموش» خواند که جمعیت ۱۳ میلیونی و زیرساخت‌های پایتخت ایران را تهدید می‌کند.
 
حمله‌ آمریکا به شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران  با «جی‌پی‌اس»
ادامه بمباران مواضع نیروهای حشد شعبی و تحت نظر ایران
واشینگتن پست به نقل از مقام‌های آمریکایی مدعی شد جو بایدن در فرمانی گفته است به طوری‌که حتی اگر حمله‌های شبه‌نظامیان به مواضع آمریکا کشته و زخمی هم نداشته باشد، پاسخ آمریکا «کوبنده» خواهد بود؛ در حالی که پهپادهایی که در حمله‌های اخیر استفاده می‌شوند با جی‌پی‌اس برنامه‌ریزی می‌شوند و این امکان را دارند که از آسمان به سمت اهدافی که تحت مراقبت شدید قرار دارند، اصابت کنند.
 
مذاکرات وین به «بن‌بست» رسید
دور بعدی مذاکرات بر سر برنامه اتمی ازسرگرفته نمی‌شود
شبکه خبری بلومبرگ به نقل از چهار مقام مطلع که نخواستند نام‌شان فاش شود، گفت که مذاکرات بر سر برنامه اتمی جمهوری اسلامی ایران، این هفته و چنان که قبلا برنامه‌ریزی شده بود، ازسرگرفته نمی‌شود.
 
امنیت غذایی؛ در سایه صنعت و فناوری
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
اقتصاد کشور طی سال های اخیر با فراز و نشیب های فراوانی مواجه بوده است که بر فضای تولید و صنعت کشور بی تأثیر نبوده است و تولیدکنندگان و صنعتگران شریف ایرانی دوران های سخت بسیاری را در طول این سالها پشت سرگذاشته اند؛ در این حال امنیت غذایی مهم ترین مفهومی است که جامعه جهانی بشدت به تمرکز بر روی آن نیاز دارد.
 
اعتراض و خشم: اتوبوس «بی ترمز»/خبرنگاران بیمه نبودند/نحوه نشستن «توهین آمیز» عیسی کلانتری!
تجمع روزنامه‌نگاران در واکنش به کشته شدن دو خبرنگار محیط زیست
جمعی از روزنامه‌نگاران در واکنش به کشته شدن دو خبرنگار در حادثه واژگونی اتوبوس در استان آذربایجان غربی، مقابل سازمان محیط زیست تجمع کرده و خواستار استعفای عیسی کلانتری، رییس این سازمان، شدند.
 
آقای رییسی «مرگ برجام را اعلام کنید»!
روزنامه کیهان از بی نتیجه بودن مذاکرات وین پرده برداشت
روزنامه کیهان امروز در سرمقاله امروزش از سید ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم خواسته که مرگ رسمی برجام را اعلام کند؛ این در این در حالی است که وزیر خارجه آمریکا گفت که حل اختلاف‌های باقی مانده در مذاکرات وین برای احیای برجام به تصمیم رهبر جمهوری اسلامی بستگی دارد.
 
روزنامه «جمهوری اسلامی» خطاب به برخی مسوولان: ذات طالبان «دشمنی با ایران» است؛ خوش بینی و اعتماد جایز نیست!
هشدار به خطر طالبان برای ایران
روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: توافق نانوشته‌ای بین روسیه و آمریکا درباره آینده وجود دارد و در این میان حتی اگر برخی سیاسیون و محافل اقتدارگرا، حاکمیت گروه تروریستی طالبان را با نقشه راه خود همسوتر از دولت اشرف غنی بدانند، باید توجه کنند که اولا ذات گروه طالبان با تخاصم با ایران سرشته است و قطعا اعتماد به آنها یک خوش بینی خطرناک است.
 
علی یونسی گفت مسئولان جمهوری اسلامی ایران از جانشان بترسند
اظهارات وزیر پیشین اطلاعات درباره نفوذ موساد در ایران
علی یونسی، وزیر پیشین اطلاعات، گفت در ۱۰ سال گذشته، نفوذ موساد در بخش‌های مختلف ایران به حدی رسیده که جا دارد همه مسئولین جمهوری اسلامی برای جان خودشان نگران باشند.
 
عباس عبدی گفت محدودسازی فضای مجازی «مغایر قانون» و «امکان ناپذیر» است
واکنش ها به طرح محدودکردن دسترسی به اطلاعات آزاد
عباس عبدی گفت: طرح محدودسازی فضای مجازی مخالف اصل ۷۵ قانون اساسی بود؛ چون در صورت تصویب باید چندین برابر بودجه کشور را جهت افزایش پلیس و دادگاه و آماده سازی زندان برای میلیونها نفر کاربر اینترنت تامین می‌کردند.
 
معاملات غیر رسمی بستر تعرض به انفال است
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان یزد
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان با بیان اینکه اقدامات مقابله ای و سلبی در حوزه مقابله با تعرض به انفال راهگشا نیست گفت: آگاه سازی عمومی و پیشگیری قبل از تعرض باید به صورت جد مورد توجه قرار گیرد
 
آمریکا مواضع شبه‌نظامیان «مورد حمایت ایران» را بمباران کرد
پنتاگون نیروهای مورد حمایت ایران در عراق و سوریه را هدف قرار داد
پنتاگون اعلام کرد که ارتش ایالات متحده روز یکشنبه ۶ تیر با انجام حملاتی هوایی شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در عراق و سوریه را هدف قرار داده است.
 
اقتصاد سلیقه ای؛ مدیران غیرمتخصص و نبود سرمایه گذاری «امن» در ایران
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
کشور ما همواره از سیاست های اقتصادی سلیقه ای و غیر کارشناسانه و عدم وجود مدیران استراتژیک و برنامه ریزی اقتصادی صحیح و کارآمد متحمل آسیب شده و آزمون و خطاهای صورت گرفته امنیت اقتصادی و شرایط مطمئن سرمایه گذاری و کسب و کار را در کشور به مخاطره انداخته است.
 
اتحاد رهبران سه کشور عربی در برابر جمهوری اسلامی؟
رهبران مصر و اردن به عراق رفتند
رهبران اردن و مصر روز یکشنبه ششم تیرماه به بغداد، پایتخت عراق، سفر کرده و با مقامات ارشد این کشور گفت‌وگو کردند؛ در حالی که این نخستین سفر یک رئیس‌جمهوری مصری به عراق طی سه دهه گذشته است؛ در همین حال خبرگزاری آسوشیتدپرس مدعی شده است دیدار رهبران مصر و اردن از عراق به منظور خنثی کردن نفوذ جمهوری اسلامی در منطقه صورت گرفته است.
 
گستره جهانی دیپلماسی مُد
یادداشت/علی زنداکبری؛مدرس تشریفات بین الملل
در فرهنگ تشریفات مقامات سطح اول جهان اصول تشریفاتی چهارچوب ها و قوانین خاص خود را دارد، از رنگ لباس تا اصول رفتاری. در عصر کنونی وهمزمان باگسترش دنیای مجازی و آشنائی گسترده جهانی باصنعت مد، دیپلماسی مد نیز تبدیل به قسمتی خاص از ساختار دیپلماسی عمومی شده است.
 
نظر فائزه هاشمی درباره آینده حسن روحانی
شغل رییس دولت تدبیر و امید بعد از پایان دوره اش
فائزه هاشمی گفت: اصولگرایان دشمنی زیادی با آقای روحانی پیدا کرده‌اند و می خواهند تقصیرات خودشان را به هر دلیلی به گردن آقای روحانی بیندارند.
 
آلمان نقض حقوق بشر در ایران را با یک «قطعنامه» محکوم کرد
نمایندگان پارلمان با اکثریت آرا
پارلمان آلمان با تصویب قطعنامه‌ای ۱۸ ماده‌ای، مدعی شد موارد متعدد نقض حقوق بشر در ایران وجود دارد و از دولت آلمان خواست که در روابط با جمهوری اسلامی ایران موضوع حقوق بشر را به عنوان محور اصلی مورد توجه قرار بدهد.
 
نبود «حمایت تسهیلات بانکی» و سرمایه در گردش بخش کشاورزی
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
در ایران به دلیل محدویت های موجود در بازارهای مالی و سرمایه، منابع بانکی (تسهیلات) یکی از عوامل مهم در تجهیز سرمایه در بخش کشاورزی است و حدود 93 درصد از کل تسهیلات پرداختی به بخش کشاورزی از محل منابع بانک کشاورزی است.
 
«برندهای خودرویی ترکیه»؛ فرصتی برای صنعت خودروی ایران؟
یادداشت/امیرحسین علیزاده
صنعت خودرو از نظر ارزش‌افزوده‌ای که برای اقتصاد یک کشور ایجاد می‌کند، دارای جایگاه مهمی است و در شرایط تحریمی که امکان همکاری با شرکت‌های بزرگ جهان وجود ندارد، همکاری با ترکیه، کشوری که سال‌هاست قطعه‌سازی و مونتاژ خودرو را در تیراژ بالا انجام داده، می‌تواند کمک بزرگی برای صنعت خودروی ایران باشد.
 
غریب‌آبادی گفت تفاهم ایران با آژانس تمدید نمی شود
در واکنش به هشدار دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
در واکنش به هشدار دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نسبت به عدم پاسخگویی تهران به درخواست این سازمان در مورد تمدید پیمان موقت نظارت اتمی که شامگاه پنجشنبه منقضی شد، نماینده ایران در این آژانس گفت جمهوری اسلامی الزامی برای تمدید تفاهم با آژانس ندارد.
 
«موانع تولید» باید برداشته شود
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
در سال 99 هر چند اقدامات و تلاش هایی در جهت جهش تولید در کشور صورت گرفت ولی کافی نبود و نتوانست اهداف اصلی این طرح را محقق کند و همچنان تولیدکنندگان با موانع متعددی دست و پنجه نرم می کنند.
 
چرا منتقدان واکسن «پفیوزند»؟!؛ شکایت خبرنگاران از کیانوش جهانپور
در اعتراض به توهین به منتقدان قیمت واکسن
علی مجتهدزاده، وکیل دادگستری، از شکایت جمعی از خبرنگاران از سخنگوی سازمان غذا و دارو در پی اظهارات توهین‌آمیز او به منتقدان قیمت واکسن داخلی خبر داد.
 
از پربازدیدهای «ساسی مانکن» و «صدف بیوتی» تا سرنوشت انتخابات و فوتبال یورو؟
ظواهر زندگی سلبریتی های اینستاگرام در مقابل رویدادهای اجتماعی
درایام اخیر کلیپ های برخی از چهره های معروف پربازدید شد که از آن جمله تولد «اِبراهیم حامدی» با حضور «صدف بیوتی» و البته «ساسی مانکن»؛ آن هم درست در لحظاتی که مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری پخش می‌شد و تیم‌ملی فوتبال حساس‌ترین مسابقات را برگزار می‌کرد، مسابقات یورو برگزار می‌شد و البته والیبال هم در لیگ ملت‌ها چپ و راست مسابقه داشت.
 
نخست وزیر جدید اسرائیل؛ «تندروتر» از نتانیاهو: جمهوری اسلامی به مردم گرسنگی می دهد!
اظهارات نفتالی بنت درباره مخالفت با احیای برجام
توییتر فارسی دفتر نخست وزیری اسرائیل در رشته توییت‌هایی نوشت نفتالی بنت، نخست وزیر جدید اسرائیل در سخنانی در مراسم پایان دوره خلبانی نیروی هوایی اسرائیل مدعی شده است جمهوری اسلامی نظامی خشن و تندرو است و برای دستیابی به صلاح هسته ای به مردمش گرسنگی می دهد.
 
نبود شایسته سالاری در استخدام ها
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
کشور ایران هنوز اقتصادی مبتنی بر عوامل تولید دارد ولی به عبارتی هنوز نیروی کار به شکل کاملا تخصصی مورد استفاده قرار نمی گیرد؛ در حالی که عدم شایسته سالاری در استخدام ها به خوبی مشهود است.
 
فیلم های فاخر؛ افزایش دستمزد بازیگر و ریزش مخاطبان
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
بودجه های بالا برای ساخت فیلم های به اصطلاح فاخر، افزایش بی ضابطه دستمزد بازیگران تا گران شدن تجهیزات و دستمزد عوامل فیلم از دلایل بالا رفتن بودجه ساخت فیلم ها در سینماست؛ اما مسئله اینجاست که با وجود بالارفتن هزینه های تولید میزان مخاطبان روزانه سینما کاهش یافته است.
 
«خسارت وسیع» در تاسیسات سانتریفیوژ کرج با حمله یک «پهپاد»
نیویورک تایمز درباره انفجار دیروز در ساختمان انرژی اتمی کرج نوشت
یک منبع مطلع ایرانی نوشته است، ساختمان سازمان انرژی اتمی ایران در نزدیکی کرج با پهپاد کوچکی هدف قرار گرفته و رسانه های اسراییلی گزارش کرده اند که این حمله خسارت سنگینی برجای گذاشته است.
 
تحریم های بیت رهبری برداشته می شود؟
بنا بر اظهارات رئیس دفتر رئیس جمهور ایران
محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور ایران، می‌گوید که در جریان مذاکرات وین توافق شده است که تحریم افراد و دستگاه‌های مربوط به بیت رهبر انقلاب برداشته شود.
 
جزییات حمله به «یک ساختمان‌ سازمان انرژی اتمی ایران» در کرج
خرابکاری صبح امروز؛ دوم تیر در منطقه کردان
صبح امروز اقدام خرابکارانه علیه یکی از ساختمان‌های سازمان انرژی اتمی ایران صورت گرفته است و گفته می‌شود ساختمان انرژی اتمی در مجاورت این محل یعنی مرکز دارویی برکت در کردانِ کرج واقع است.
 
کار زیاد کُشنده است!
یادداشت
اگر بیش از ۵۵ ساعت در هفته کار می‌کنید، باید بدانید که سلامتی شما در خطر است و بر اساس داده‌های سازمان بهداشت جهانی و فدراسیون بین‌المللی کارگران سالانه ۷۴۵ هزار نفر در دنیا به خاطر کار کردن با ساعت‌های طولانی جان خود را از دست می‌دهند.
 
توسعه پایدار؛ ارتباط صنعت و دانشگاه
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
توسعه پایدار در تمامی عرصه‌ها حاصل ارتباط و تعامل میان سه قطب دولت، نخبگان و مردم است و برای رسیدن به چشم انداز توسعه پایدار ارتباط مستمر و گسترده صنعت و دانشگاه باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
 
خاتمی گفت رأی‌های باطله نشانه «نومیدی مردم» از حکومت است
اظهارات رییس جمهور پیشین درباره دلسرد شدن جامعه
محمد خاتمی گفت: وجود بالاترین درصد رأی‌های باطله در انتخابات 1400، نشانه دلسردی و نومیدی مردم و فاصله آنان با حکومت است.
 
رئیسی: درباره «پرونده های سال ۶۷» باید تقدیر شوم/ از حقوق بشر دفاع می کنم
نخستین نشست خبری رییس جمهور جدید ایران برگزار شد
رئیس جمهور جدید ایران در نخستین نشست خبری اش در پاسخ به پرسش مربوط به نقش او در پرونده های سال ۶۷ گفت : اگر یک دادستان از حقوق مردم و امنیت جامعه دفاع می‌کند، او باید مورد تقدیر و تشویق قرار بگیرد. افتخارم این است که در کسوت دادستان هرجا که بودم دفاع از امنیت و آسایش کرده‌ام.
 
پایان ظلم نظام بانکداری؛ درمان عارضه خودتحریمی
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
ضعف نظام بانکداری کشور سال هاست که یکی از مهمترین موانع تولید در کشور است و همواره دست و پای تولیدکنندگان را بسته و نوعی حکمرانی ناعادلانه بر تولید و بنگاههای اقتصادی دارد؛ چه بسیار تولید کنندگانی که با وجود تولید محصولات با کیفیت و نوآورانه و تلاش برای ایجاد اشتغال پایدار مورد بی مهری نظام بانکی قرار گرفته و به تعطیلی کشیده شده اند.
 
ممنوعیت ورود به روسیه با گذرنامه های جعلی و بلیط تماشای جام جهانی
بیانیه سفارت فدراسیون روسیه در جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد
سفارت روسیه با توجه به صدور غیر قانونی مجوزهای ورود به فدراسیون روسیه با استفاده از گذرنامه های جعلی طرفدار فن آیدی و بلیط مسابقه به بهانه تماشای جام جهانی فوتبال (یورو ۲۰۲۰) به سن پترزبورگ توسط برخی از شرکت های ایرانی، اعلام کرد که افراد با مدارک مذکور حق ورود به فدراسیون روسیه را ندارند.
 
پمپئو گفت با رئیسی و «حکومت ایران» نمی توانیم مذاکره کنیم
ادامه واکنش ها به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری 1400
مایک پمپئو، وزیر خارجه پیشین آمریکا مدعی شد: رئیسی کسی نیست که با او مذاکره کنیم و حکومت ایران حکومتی نیست که با آن تعامل کنیم و باید کارزار فشار حداکثری را به کار ببندیم.
 
اسراییل گفت انتخابات ایران به جهان بیدارباش داد!
اظهارات جنجالی نخست وزیر اسرائیل درباره رییس جمهور جدید ایران
نخست وزیر جدید اسرائیل، انتخاب ابراهیم رئیسی به عنوان رییس جمهوری اسلامی در ایران را «آخرین پیام بیدارباش» به جهان و کشورهایی که در حال مذاکره برای احیای توافق هسته‌ای با ایران هستند، توصیف کرد.
 
آمریکا گفت مردم ایران از حق خود در انتخابات محروم ماندند
یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره انتخابات 1400 مدعی شد
یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شده است که خبر اعلام پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری توسط وزارت کشور ایران را دیده است و ایرانیان از حق خود برای انتخاب رهبرانشان در یک فرایند انتخاباتی آزاد و عادلانه محروم شدند.
 
محمود احمدی نژاد گفت در ایران «تحولات بزرگی» رخ می دهد
نگاه رییس جمهوری پیشین ایران درباره نتیجه انتخابات
محمود احمدی نژاد،رئیس جمهور پیشین ایران گفت: در آینده ایران با تحولات بزرگ و اصلاحی روبرو خواهد بود اما به نظر نمی رسد که در کوتاه مدت تغییرات چندانی در سیاست خارجی روی دهد.
 
وزیر کشور «ابراهیم رییسی» را با مشارکت زیر ۵۰ درصد رییس جمهور اعلام کرد
آغاز دوره جدید ریاست جمهوری در ایران
عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران، نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرد و گفت میزان مشارکت در انتخابات روز جمعه ۴۸/۸ درصد بوده است.
 
تبعات تحریم ها؛ کمتر از «بی تدبیری» مسئولین
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
ایران سابقه‌ای طولانی در تحریم شدن دارد و علاوه بر تجربه تحریم‌ها در سال‌های پس از ملی شدن صنعت نفت در دهه ۳۰ خورشیدی، از همان سال نخست انقلاب اسلامی و پس از اشغال سفارت آمریکا در تهران تاکنون همواره با تحریم مواجه بوده است.
 
رییسی گفت «گره معیشتی مردم» باز می شود
بعد از دیدار با رئیس مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران:
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی بعد از دیدار با رئیس مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران گفت: حتما با مجلس شورای اسلامی، نمایندگان و ریاست آن و همه نخبگان و صاحبنظران، برای شکل دادن دولت جدید به منظور بازکردن گره‌های کشور تلاش خواهیم کرد به گونه‌ای که امیدی که در مردم عزیزمان نسبت به آینده ایجاد شود.
 
اولویت «فوری» دولت رییسی چیست؟
کارهای ضروری رییس جمهور آینده ایران
دولت آینده برای پیشبرد اهداف خود در سال‌های آینده باید در وهله اول اولویت‌های کوتاه‌مدت خود در سال‌جاری را به خوبی به سرانجام برساند و دولت سیزدهم در پنج حوزه سیاستی، باید اصلاحاتی را در کوتاه‌مدت مد نظر قرار دهد که شامل «سیاست‌های اجتماعی و بهداشت عمومی»، «سیاست خارجی»، «سیاست پولی»، «سیاست ارزی» و «سیاست مالی»؛ از جمله «واکسیناسیون کرونا در سیاست‌های اجتماعی و بهداشتی»، «رفع مشکل تحریم‌ها و FATF در زمینه سیاست خارجی»، «مهار تورم از طریق عملیات بازار باز است.
 
اعلام نتایج «رسمی انتخابات« بعد از سکوت؟/ رییسی نفر اول و دوم آرای باطله
رییس ستاد انتخابات کشور وضعیت شمارش آرا را اعلام کرد
پس از ساعت‌ها سکوت درباره نتیجه انتخابات ریاست جمهوری، جمال عرف، رییس ستاد انتخابات کشور، اعلام کرد که بر اساس ۹۰ درصد آرا، ابراهیم رئیسی ۱۷ میلیون و ۸۰۰ هزار رای به دست آورده و پیروز شده است.
 
«رای‌گیری سیزدهمین دوره ریاست جمهوری» چگونه آغاز شد؟
حاشیه های شروع انتخابات 1400
رای گیری سیزدهمین دوره ریاست جمهوری از ساعت هفت صبح جمعه درحالی آغاز شد که از هفت کاندیدای مورد تایید شورای نگهبان، سه نفر از کاندیداتوری انصراف داده‌اند.
 
اسلامی تر شدن ایران «بدون» «انقلاب ۵۷»؟!
یادداشت/شایان اویسی
در مقاله پیشین با عنوان «افکار ایرانی برای خاورمیانه» به این موضوع پرداخته‌ شد که ایدئولوژی‌ها منجر به ایجاد دوستی و دشمنی واقعی میان حکومت‌ها نمی‌شوند؛ و در این مقاله که به دنبال مطلب پیشین است، هدف این است که آیا ایران بدون انقلاب ۵۷ شبیه ایران پیش از انقلاب باقی می‌ماند؟
 
بایدن و پوتین «توافق کردند» ایران نباید به سلاح هسته ای برسد
در دیدار رییس جمهور روسیه و آمریکا چه گذشت
جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، در پایان نشست روز چهارشنبه با ولادیمیر پوتین، همتای روسی خود، در ژنو گفت که دو کشور توافق کرده‌اند برای حصول اطمینان از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، با یکدیگر همکاری کنند.
 
جذابیت «صعود ارز» و بحران بازار
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
صادرکننده، باید روی ویژگی ها و کارایی محصول خود، متمرکز شود و تشخیص دهد که این محصول چه نیازهایی را در بازار خارجی برآورده می سازد.
 
مذاکره با دولت »جدید» ایران؟!
بنا بر اظهارات مدیرکل آژانس:
مدیرکل آژانس درباره وضعیت کنونی مذاکرات وین درباره احیای برجام گفت: همه می‌دانند که در این مرحله، ضروری است که برای تشکیل دولت جدید ایران صبر شود.
 
علی لاریجانی بر دلیل رد صلاحیتش «اصرار» می ورزد
در ادامه واکنش به افشاگری در خصوص رد صلاحیت اکبر هاشمی رفسنجانی
هم‌زمان با اصرار علی لاریجانی به شورای نگهبان برای اعلام دلایل رد صلاحیتش، واکنش‌ها به سخنان حیدر مصلحی درباره ایفای نقش در رد صلاحیت اکبر هاشمی رفسنجانی در انتخابات سال ۱۳۹۲ همچنان ادامه دارد.
 
اصلاح‌طلبان از ناصر همتی حمایت نکردند
جبهه اصلاح‌طلبان به رییس سابق بانک مرکزی رای نداد
جبهه اصلاحات بامداد سه‌شنبه ۲۵ خرداد پس از جلسه‌ای طولانی که با رای‌گیری اعضا همراه بود نتوانست بر سر حمایت از عبدالناصر همتی، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری، به اجماع برسد.
 
مشارکت و رقابت، ارکان یک انتخابات باشکوه است
رئیس کل دادگستری استان یزد:
رئیس کل دادگستری استان یزد، گفت: شکل گیری یک انتخابات پرشور و باشکوه نیازمند چهار رکن امنیت، سلامت، مشارکت و رقابت سالم است که همه آحاد جامعه و مدیران باید در تحقق این چهار رکن تلاش کنند.
 
تصمیم «ناتو» برای مقابله با «خطر چین»
قصد سازمان پیمان آتلانتیک شمالی برای رویارویی با بلندپروازی چین
سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برای نخستین بار قصد خود را برای رویارویی با بلندپروازی‌های نظامی چین آشکار کرد.
 
کارآفرین «محدودیت و شکست» را می شناسد
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
کارآفرینی و ورود به فضای کسب و کار و تولید بویژه در شرایط بحران اقتصادی، رکود و تحریم ویژگی های شخصیتی منحصر بفرد در کنار همت عالی و شهامت مبارزه و تسلیم ناپذیری را می طلبد و توانایی مقابله با مشکلات، محدودیت ها و شکست ها از ویژگی هایی است که یک کارآفرین باید آن را داشته باشند.
 
شهروندان ایرانی کانادا اجازه شرکت در انتخابات ریاست جمهوری 1400 را ندارند
رای دادن برای شهروندان ایرانی کانادا منتفی است
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی گفت امکان رای‌گیری از اتباع ایرانی مقیم کانادا در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو وجود ندارد.
 
جانشین نتانیاهو: «احیای برجام» اشتباه است
اظهارات نفتالی بنت؛ سیاستمدار راستگرای اسرائیلی درباره ایران
نفتالی بنت، سیاستمدار راستگرای اسرائیلی که قرار است پس از تایید پارلمان، رهبری کابینه ائتلافی آینده اسرائیل را برعهده گیرد، با اشاره به اینکه برنامه اتمی ایران به نقطه‌ای حیاتی رسیده، ادامه داد: «احیای برجام یک اشتباه خواهد بود.
 
«سخنان جنجالی» دیگر محمود احمدی‌نژاد و افشای فساد در وزارت اطلاعات
ادامه افشاگری های مسوولان در روزهای انتخاباتی 1400
محمود احمدی‌نژاد در مصاحبه‌ای با افشای فعالیت‌های اقتصادی وزارت اطلاعات گفت که در زمان دولت وی، معاون وزیر اطلاعات با استفاده از نفوذ خود، لوازم آرایشی و لباس را به جای کالاهای حساس امنیتی از گمرک وارد کشور می‌کرد.
 
در مذاکرات به جمع بندی نمی رسیم؛ بایدن از فشار حداکثری ترامپ دست بکشد
اظهارات عباس عراقچی درباره عدم توافق در دور آخر مذاکرات
عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رییس تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران، با بیان اینکه مذاکرات وین موکول به انتخابات نیست، گفت: «فکر نمی‌کنم ظرف هفته جاری بتوانیم به جمع‌بندی نهایی در وین برسیم.»
 
سومین مذاکره: شباهت همتی به «پینوکیو» و سعید جلیلی به «کره شمالی»؟!
در مناظره جنجالی نامزدهای ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ مطرح شد
عبدالناصر همتی در مناظره امروز گفت فقط کسانی مثل سعید جلیلی و کره‌ شمالی مخالف تصویب لوایح پولشویی هستند و دویست کشور جهان این لوایح را تصویب و اجرایی کرده‌اند؛ علیرضا زاکانی کاندیدای دیگر انتخابات ریاست جمهوری نیز با انتقاد تند از عبدالناصر همتی، او را به دروغ‌گویی و خیانت به کشور متهم کرد و گفت این افراد مثل پینوکیو هستند و «پررویی نجومی» دارند.
 
جوابی نداریم!
شورای نگهبان در پاسخ به علی لاریجانی مبنی بر دلایل رد صلاحیتش:
ساعتی پس از آنکه علی لاریجانی از شورای نگهبان خواست دلایل رد صلاحیت او «بدون هرگونه پرده‌پوشی» اعلام شود، سخنگوی این شورا گفت چنین چیزی در قانون پیش‌بینی نشده است.
 
میرحسین موسوی گفت انتخابات ایران تحقیر شده است
واکنش حصر نشینان سال 88 به انتخابات‌ ریاست جمهوری 1400
میرحسین موسوی، در بیانیه‌ای که روز شنبه منتشر شد، اعلام کرد که «در کنار کسانی خواهد ایستاد که از انتخابات‌های تحقیرآمیز و مهندسی‌شده به جان آمده‌اند».
 
دلیل رد صلاحیتم را بگویید!
در محتوای نامه علی لاریجانی به شورای نگهبان مطرح شد
علی لاریجانی از داوطلبان رد صلاحیت شده انتخابات ریاست جمهوری بیانیه ای را درباره عدم احراز صلاحیتش خطاب به شورای نگهبان منتشر کرده است.
 
امنیت غذایی یعنی «دسترسی مردم» به غذای سالم
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
امنیت غذایی در واقع به معنای دسترسی همه افراد یک جامعه در تمام طول عمر به غذای سالم و کافی برای داشتن یک زندگی سالم و فعال است .
 
کانادا گفت آسمان ایران ناامن است
ادامه ابهامات درباره سرنگونی هواپیمای اوکراینی
مشاور جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا در پرونده سرنگونی هواپیمای اوکراینی، مدعی شد تا زمانی که ایران از گفتن تمام حقیقت این پرونده خودداری می‌کند، حریم هوایی این کشور ناامن است.
 
حمایت دادستانی یزد از فعالیت های مشروع سیاسی در چارچوب قانون
توجه به اهمیت انتخابات شوراها
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان یزد با بیان اینکه امید آفرینی راه حل بسیاری از مشکلات است گفت: برخی خطاها و وناکارآمدی ها و تصمیمات غیرمعقول ، باعث بی انگیزگی هایی در بین جامعه شده اما قطعا شرکت در انتخابات یک حرکت درست است.
 
موساد گفت «سانتریفیوژهای نطنز» دیگر نمی‌چرخند
یوسی کوهن از نفوذ اطلاعاتی عمیق در ایران خبر داد
یوسی کوهن رییس پیشین موساد مدعی شد از سایت‌های هسته‌ای ایران «شناخت عمیقی» دارد و گفت در نطنز «قبلا سانتریفیوژها می‌چرخیدند، اما ظاهرا دیگر نمی‌چرخند.»
 
ایرانیانِ کانادا «نباید» در انتخابات ایران شرکت کنند
افراد مقیم کانادا برای دادن باید به آمریکا بروند
سخنگوی ستاد انتخابات ایران ضمن اشاره به «عدم همکاری» کانادا در برگزاری انتخابات در این کشور خبر داد که ایرانیان کانادا برای رای دادن باید به آمریکا بروند.
 
آمریکا «منابع مالی حوثی»ها را تحریم کرد
منبع درآمد «حوثی»های یمن به لیست سیاه رفت
آمریکا روز پنجشنبه ۲۰ خرداد چندین عضو یک شبکه قاچاق را که مدعی است میلیون‌ها دلار برای حوثی های یمن تهیه می‌کند، تحریم کرد.
 
ایران ناوهایش را از مدیترانه به «سواحل خود» بازگرداند!
مقام آمریکایی درباره ناو ایران در اقیانوس اطلس اظهار نظر کرد
یک مقام آمریکایی مدعی شده است که ناوهای تازه وارد ایران به اقیانوس اطلس، حاوی تسلیحات نظامی یا حامل قایق‌های تهاجمی کوچک هستند که آمریکا نمی‌خواهد این قایق‌ها را در آب‌های نزدیک خود ببیند و همچنین اظهار امیدواری کرده‌اند که ایران ناوهایش را به سواحل خود بازگرداند.
 
«سیلی زدن» به  امانوئل مکرون چه معنایی داشت؟
سیلی خوردن رییس جمهور فرانسه از سوی راستی ها و چپی ها محکوم شد
اکثر سازمان‌ها و احزاب سیاسی فرانسه سیلی زدن به امانوئل مکرون را محکوم کرده و آن را حمله‌ای به دموکراسی در این کشور دانسته‌اند و سیاستمداران فرانسوی چه متعلق به گرایش‌های چپ و چه راست در محکوم کردن این اقدام همراه بوده‌اند.
 
یک هفته فرصت تبلیغات برای نامزدهای انتخابات شوراهای شهر و روستا
مسئول کمیته اطلاع‌رسانی ستاد انتخابات استان یزد خبر داد:
مسئول کمیته اطلاع‌رسانی ستاد انتخابات استان یزد با بیان این که اعلام اسامی نامزدها به منزله آغاز فعالیت تبلیغاتی آن‌ها نیست، گفت: ماراتن تبلیغاتی نامزدهای انتخابات شوراها از ۲۰ خرداد آغاز می‌شود.
 
«صدها» تحریم «دونالد ترامپ علیه ایران» لغو نخواهد شد
وزیر خارجه ایالات متحده گفت تحریم ها باقی می مانند
وزیر خارجه آمریکا روز سه‌شنبه ۱۸ خرداد گفته است، حتی در صورت احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام و بازگشت آمریکا و ایران به تعهدات هسته‌ای خود، بازهم «صدها» تحریم ایالات متحده علیه ایران؛ از جمله تحریم‌هایی که در دولت ترامپ (علیه ایران) اعمال شدند، همچنان باقی خواهد ماند.
 
دومین مناظره؛ واکسیناسیون کرونا با قسم حضرت عباس!
در دومین جدال کاندیداهای انتخابات 1400 چه گذشت؟
رییس پیشین بانک مرکزی در دومین مناظره نامزدهای ریاست جمهوری گفت: نوجوانان ایرانی اکنون کی پاپ (پاپ کره‌ای) را دنبال می‌کنند، اما هنوز رپ ایرانی زیرزمینی است و مهرعلیزاده نیز با انتقاد از عملکر سعید نمکی گفت: اگر دولت اجازه داده بود واکسن کرونا وارد شود، همه مردم واکسینه شده بودند؛ وزیر بهداشت با پرستاران با شعر و شاعری و با مردم با قسم حضرت عباس سخن می‌گوید.
 
واکسن های گم شده کرونا در «ستادهای انتخاباتی»؟!
واکسن کرونا در ایران تمام شد
از بهمن ۹۹ تا اواخر اردیبهشت سال جاری، حدود ۵٫۷ میلیون دوز واکسن کرونا به کشور وارد شده که ۴٫۸ میلیون دز آن تزریق شده است؛ اما گزارش‌ها نشان می‌دهد واکسن کرونا نیست و ۹۰۰ هزار دز از واکسن‌های وارداتی مفقود شده است؛ این در حالی است که بیش از ۴۰ روز از شروع واکسیناسیون سنی سالمندان می‌گذرد و اغلب آنها هنوز دز دوم را دریافت نکرده‌اند.
 
بحران قاچاق گندم و «نابودی معیشت» در ایران
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
اخیرا رئیس اتاق ایران با اشاره به حواشی خرید تضمینی گندم و وضعیت آبی کشور، در خصوص احتمال بروز بحران در بازار گندم و تولیدات وابسته به آن و شکل‌گیری بازار سیاه و قاچاق هشدار داد؛ این در حالی است که تأمین گندم برای کشور ضروری است و در اصطلاح اقتصادی گندم کالایی استراتژیک محسوب می شود.
 
« قبلی ۴ ۵ ۶ ۷ ۸ صفحه ۹ از ۱۷ ۱۰ ۱۱ ۱۲ ۱۳ بعدی »