صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی

اخبار سیاسی

سال 1400«تولید، پشتیبانی و مانع‌زدایی» نام گرفت
از سوی رهبر جمهوری اسلامی ایران:
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به‌مناسبت آغاز سال ۱۴۰۰ هجری شمسی، با تبریک عید نوروز به هم‌میهنان بویژه خانواده‌های معظم شهیدان و جانبازان و همه ملت‌هایی که نوروز را گرامی می‌دارند، و با ابراز امیدواری به کسب برکات مادی و معنوی از تقارن سال جدید با اعیاد شعبانیه و متبرک شدن سال ۱۴۰۰ به دو عید نیمه‌شعبان و جشن ولادت حضرت ولی‌عصر (عج)، سال جدید را سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نامگذاری کردند.
 
نوروز امسال بیش از گذشته به حاجی فیروز احتیاج داریم!
یادداشت/سیدمحمد شاهزاده صفوی
حاجی فیروز یا "خواجه پیروز" شخصیتی است افسانه ای که هرساله عید نوروز با اندام لاغر، چهره ای سیاه ، کلاهی دوکی شکل ، کفشی نوک تیز و جامه ای سرخ رنگ به همراه دایره زنگی به خیابان ها می‌آید و به رقص و آواز می‌پردازد. معروف ترین آوازی که حاجی فیروز می‌خواند شعر "بشکن بشکنه؛ بشکن!" است.
 
آمریکا به چین گفت که تحریم های نفتی دوران ترامپ را ادامه دهد
فایننشال‌ تایمز درباره تحریم نفتی ایران نوشت
«فایننشال‌ تایمز» به نقل از مقام ارشد آمریکا نوشته است که صادرات نفت ایران به چین اکنون مدتی است که افزایش یافته است و باید متوقف شود.
 
حکایت حقوق کارگری؛ خنک بنوشید!
یادداشت
برخی مسئولان و همچنین برخی از کارفرمایان، حق کارگران را همچون نوشابه ای گوارا می‌پندارند که بر روی آن نوشته شده "خنک بنوشید" دریغا که این حق خوردن ندارد و از زهر مار تلخ‌تر است.
 
خطاب به تولیدکنندگان ایرانی: تحریم ها استخوان هایت را فشرد؛ تولدی دیگر ساختی!
پیام مدیر عامل «گلها» به فعالان اقتصادی در آستانه سال جدید
مهدی کریمی تفرشی، کارآفرین و عضو هیات مدیره کانون انجمن های صنایع غذایی کشور پیامی را در آستانه سال جدید خطاب به تولیدکنندگان کشور در شرایط دشوار اقتصادی منتشر کرده است.
 
رشد اقتصادی؛ حمایت از تولیدکننده داخلی با جلوگیری از قاچاق کالای مشابه خارجی
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
ایران کشوری است غنی از سرمایه ها و ثروت ملی و فرهنگ و پیشینه ای غنی که نخبگان و دانشمندان بزرگی از این خاک برخاسته و گنجینه ای از دانش و علم و بالندگی است و قطعا اغلب تولیدکنندگان در طول سالهای تحریم در زمینه تامین مواد اولیه از بسیاری از کشورها دچار مشکلات عدیده ای بوده اند؛ ضمن اینکه نوسانات نرخ ارز نیز دشواری هایی را در زمینه تولید و واردات ایجاد کرد.
 
جو بایدن نباید به برجام بازگردد!
توافق جدید جمهوری‌خواهان سنا
قانونگذاران جمهوری‌خواه در مجلس سنا و مجلس نمایندگان ایالات متحده در هفته‌های اخیر هشت لایحه را با هدف جلوگیری از بازگشت دولت بایدن به برجام تسلیم کنگره آمریکا کرده‌اند.
 
آمریکا گفت با ایران مذاکره نمی کند!
بنا بر اظهارات یک مقام ارشد دولت جو بایدن
یک مقام ارشد دولت جو بایدن با تاکید بر اینکه دولت آمریکا «همین فردا» آماده توافق دوجانبه با ایران برای احیای برجام است، گفته است آمریکا دنبال این نیست که «دوباره بر سر برجام مذاکره کند».
 
حذف ترقه های چهارشنبه سوری/صد درصد تضمینی!
یادداشت
کوتاه ترین ، به صرفه ترین و در عین حال مؤثرترین روش برای کنترل حوادث چهارشنبه سوری این است که کنترل مواد اولیه ساخت ترقه های پرخطر شامل اکلیل سرنج ، مواد آتشزا، فتیله و... را به مسئول "نظارت بر بازار روغن" بسپاریم ، خواهیم دید که به طرفة العینی طول نخواهد کشید که بساط ترقه‌ در سراسر بازار برچیده می‌شود و به دنبال آن، شهر از ترقه های پرخطر در امان خواهد ماند.
 
حمله مردم به مرزبانان در پی کشته شدن جوان 32 ساله سوخت بر
ایندیپندنت:
درپی کشته‌شدن یک سوخت‌بر جوان به دست نیروهای مرزبانی استان هرمزگان، مردم خشمگین منطقه به مقر مرزبانان در اسکله بندر کوهستک حمله‌ور شدند.
 
مطهری گفت در حوادث تلخ آبان رییس جمهور باید برکنار می شد!
نماینده مجلس دهم حوادث آبان ۹۸ را فاجعه دانست
علی مطهری، نماینده مجلس دهم حوادث آبان ۹۸ را «فاجعه» دانسته و گفته است عملکرد دولت روحانی در این «ماجرای تلخ» بد و «بسیار غلط» و «در این حد بود که حتی رئیس جمهور ساقط شود».
 
«اقتصاد» در انقلاب اطلاعات
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
امروزه حضور در بازارهای جهانی به کمک شیوه های موفق و کارآمد که خود، نمایی از توانمندی اقتصادی کشورها را به تصویر می کشد، از جمله ضرورت های تطبیق با نظام بین المللی کنونی در عرصه های اقتصادی و صنعتی است..
 
چه خبر؟
یادداشت/سیدمحمد شاهزاده صفوی
سلامتی، عبارتی است نام‌آشنا که در گذشته در پاسخ به پرسش "چه خبر" بکار می رفت؛ حال می خواست آن فرد سلامت باشد و یا بیمار ، پولدار باشد و یا فقیر ، خوشحال باشد و یا اندوهگین! به هر روی آن شخص با گفتن عبارت "سلامتی" موجی از انرژی مثبت را به سمت و سوی پرسشگر القا می‌کرد،اما این روزها است اگر از شخصی بپرسیم چه خبر؟ شاید پاسخ هایی متفاوت تر از گذشته بشنویم.
 
نازنین زاغری به درمان روانی فوری نیاز دارد
یک سازمان حقوق بشری:
یک سازمان حقوق بشری بریتانیایی بر اساس گزارشی از چند متخصص ادعا کرد که نازنین زاغری،‌ شهروند دوتابعیتی زندانی در ایران، در پی حبس طولانی‌مدت نیاز به درمان روانی فوری دارد.
 
اسرائیل به ۱۲ نفتکش ایران حمله کرده است
وال استریت ژورنال مدعی شد:
وال استریت ژورنال در گزارشی نوشته است، اسرائیل از اواخر سال ۲۰۱۹ تاکنون دست‌کم ۱۲ کشتی را که بیشتر آنها حامل نفت ایران به سوریه بودند٬ هدف قرار داده است.
 
با دنیا بودن یا نبودن؟
یادداشت
سالهاست که در میدان شفافیت در تجارت، رقابتی جهانی در سازمانی بنام FATF دایر است، ولی در کشور ما بنام ایران این رقابت در بین پولشویان و رانت خواران با نیروهای اقتصادی و تجاری بازار در جریان است که تاکنون به نتیجه نرسیده و انرژی بازار و اقتصاد ملی را به سمت استهلاک و زیان سوق داده است.
 
جو بایدن هم دو ایرانی عضو سپاه را تحریم کرد
بنا بر اطلاعیه وزارت خارجه آمریکا
وزارت خارجه آمریکا از تحریم دو عضو سپاه پاسداران با ادعا و اتهام نقض حقوق بشر خبر داد.
 
نظامیان کودتا نمی کنند!
سردار حسین دهقان:
سردار حسین دهقان با اشاره به نگرانی‌ها درباره به قدرت رسیدن نظامی‌ها در ایران گفته است در این کشور «نمی‌توان کودتا کرد» و شرایط هم به گونه‌ای نیست که « نظامیان سایرین را کنار بگذارند و فرد منتخب خود را جایگزین کنند».
 
پرواز بمب‌افکن‌های غول آسای آمریکا بر فراز خلیج فارس
آسوشیتدپرس:
گزارش‌ها حاکی است که دو بمب‌افکن استراتژیک «بی ۵۲» آمریکا روز یکشنبه ۱۷ اسفند با همراهی جنگنده‌هایی از اسرائیل، عربستان سعودی و قطر با هدف هشدار به جمهوری اسلامی ایران بر فراز منطقه خاورمیانه به گشت‌زنی پرداختند.
 
پاپ فرانسیس؛ اسقفی ضد مسلمانان؟
بنا به اظهارات عضو شورای انقلاب فرهنگی در سفر پاپ به عراق:
علی اکبر رشاد، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با انتقاد از سفر پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، به عراق، او را از «اسقف‌های تندرو علیه مسلمانان» خواند که پیش از این «جریان گفت‌وگوهای دینی» را مختل کرده است.
 
وزیر دفاع گفت طرح نابودی اسراییل آماده است
امروز در یک جشنوارهٔ نظامی:
امیر حاتمی، وزیر دفاع گفت: دستور مقام معظم رهبری دربارهٔ «با خاک یکسان کردن تل‌آویو و حیفا»، «تبدیل به طرح شده» و آمادهٔ اجرایی شدن است.
 
چرا پاپ فرانسیس به دیدار رهبر شیعیان رفت؟/اهمیت حفظ جان مسیحیان عراق
ملاقات دو رهبر مذهبی جهان با تدابیر شدید امنیتی صورت گرفت
پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان با آیت‌الله سیستانی مرجع بزرگ شیعیان دیدار کرد. این دیدار تاریخی که تحت تدابیر شدید امنیتی صورت گرفت، توجه بسیاری از مردم جهان را به خود جلب کرده است. در این دیدار آیت‌الله سیستانی تأکید کرد دولت عراق مسئول حفظ جان و امنیت مسیحیان این کشور است.
 
تمدید «وضعیت اضطراری ملی» علیه ایران توسط جو بایدن/تحریم های همه جانبه ادامه دار است
به دنبال فرمان اجرایی سالانه ۱۲۹۵۷ ایالات متحده
جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز گذشته امضای فرمانی، «وضعیت اضطراری ملی» علیه ایران را برای یک سال دیگر تمدید کرد.در بخشی از متن این دستور آمده است: به این نتیجه رسیده‌ام که وضعیت اضطراری ملی در خصوص ایران که در فرمان اجرایی ۱۲۹۵۷ اعلام شد ادامه خواهد یافت و در واکنش به این تهدید تحریم‌های همه‌جانبه علیه ایران برجای خود باقی خواهد ماند».
 
رییس جمهور باید پازل هزار تکه باشد
با مهدی کریمی تفرشی درباره انتخابات ریاست جمهوری 1400
برخی فعالان اقتصادی سعی وافر دارند که انتخابات ریاست جمهوری به گونه ای انجام گیرد که به سرنوشتی مانند مجلس یازدهم ختم نشود. روزنامه آسیا تاکنون نخستین اخبار درباره کاندید شدن سردار حسین دهقان و کاندید زن ریاست جمهوری سال آینده را همراه با عملکردشان؛ به ویژه در عرصه اقتصادی منتشر کرده است..درباره توقعات اقتصادی فعالان تجاری از رییس جمهور آینده، با مهدی کریمی تفرشی، مدیر عامل کارخانه مواد غذایی «گلها» و کارآفرین، گفت و گویی انجام داده ایم که در ادامه می آید:
 
اسرائیل قصد حمله به ایران را دارد
بنی گانتز در مصاحبه با فاکس نیوز:
بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، گفته است که ارتش این کشور در حال به‌روز رسانی طرح‌های خود برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران است.
 
چرا اینترنت شبانه حذف شد؟
توضیحات وزیر ارتباطات و فناروی اطلاعات:
وزیر ارتباطات و فناروی اطلاعات گفت: واقعیت این است که اعتراضاتی از سوی مراجع فرهنگی کشور در رابطه با بسته‌های شبانه مطرح شد، ما ابلاغیه‌ای دریافت کردیم که می‌گفت کاربران به سمت بسته‌های اینترنت رایگان شبانه سوق پیدا نکنند.
 
مسدود شدن صدها حساب کاربری ایرانی در فیس بوک
رویترز:
کمپانی فیسبوک از حذف بیش از صد گروه و حساب کاربری وابسته به دولت ایران، روسیه، مراکش و تایلند خبر داد.
 
برگزاری دادگاه برای وقایع آبان ۱۳۹۸
در نامه‌ای به سفیر جمهوری اسلامی ایران مطرح شد
دادگاه لاهه اعلام کرده است که در نامه‌ای به سفیر جمهوری اسلامی ایران با طرح ادعاهایی خواستار ارائه مدارک درباره وقایع آبان ۱۳۹۸ شده است.
 
امانوئل مکرون نگران نقض برجام است
در گفتگوی تلفنی با روحانی و واکنش به توقف پروتکل الحاقی
امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، در گفت‌وگوی تلفنی با همتای ایرانی خود از اقدامات جمهوری اسلامی ایران در نقض تعهدات خود در چارچوب برجام به شدت ابراز نگرانی کرد.
 
نامه به جوبایدن؛ ۱۸۰۰ مقام اسرائیل بازگشت به برجام را رقابتی خطرناک اعلام کردند
به گزارش واشینگتن فری‌بیکن:
گروهی از مقام‌های پیشین نظامی و امنیتی اسرائیلی در نامه‌ای به جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، ضمن هشدار در مورد پیوستن دوباره آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران، این اقدام را «تهدیدی وجودی برای این کشور یهودی‌نشین» دانستند که شعله‌ورکننده «رقابتی گسترده در زمینه تسلیحات هسته‌ای» در خاورمیانه خواهد شد.
 
حمله شدید ترامپ به دولت بایدن در نخستین سخنرانی عمومی؛ بدترین دولت آمریکا روی کار است!
ایندیپندنت:
دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا امروز در اولین سخنرانی عمومی اش پس از ترک کاخ سفید گفت که با «دموکرات‌های افراطی» به مبارزه ادامه خواهد داد. او به‌شدت به دولت بایدن حمله کرد و آن را «بدترین دولت تاریخ آمریکا» خواند. آقای ترامپ از عملکرد خود در زمینه مبارزه با مهاجرت به آمریکا دفاع کرد.
 
ناخودآگاه مخاطب سبب تاثیر گذاری اثر هنری است
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
نکته بسیار مهم و درخور توجه اینست که فرم ، محتوا، تکنیک و معنا همه و همه به مخاطب بستگی دارد. این ناخودآگاه مخاطب است که تعیین کننده تاثیر گذاری هریک از این عوامل در ساخت یک اثر هنری است.
 
ادامه درگیری های خونین سراوان و متهم شدن دولت
اظهارات یک مسئول ستاد مبارزه با قاچاق کالا منتشر شد
یک مسئول ستاد مبارزه با قاچاق کالا با اشاره به اینکه میزان نیاز پاکستان «روزانه ۵ میلیون لیتر گازوئیل» است، گفته است قرار بود در طرح رزاق این میزان سوخت به جایگاه‌های سوخت که توسط سپاه پاسداران تحویل داده شود تا از آن مسیر برای ارسال و فروش در پاکستان اقدام شود ولی دولت این کار را انجام نداده است.
 
ایران به کشتی تجاری اسراییل حمله کرده است/کیهان نوشت شرارت در سوریه پاسخش در دریای عمان بود!
اظهارات مقام اسراییلی در رویترز و واکنش روزنامه کیهان
بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل گفته است که براساس برآوردهای اولیه، ایران مظنون اصلی حمله به یک کشتی باربری اسرائیلی در نزدیکی دریای عمان است؛ در حالی که روزنامه کیهان امروز اعلام کرد که حمله اخیر به یک کشتی اسرائیلی در دریای عمان از سوی نیروهای تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران انجام شده است.
 
فرمانده سنتکام هشدار جنگ با ایران داد
ایندیپندنت:
فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا در خاورمیانه، سنتکام، با اشاره به شرایط دی ماه سال گذشته و حمله موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد در عراق، هشدار داد که شرایط در این مقطع زمانی به گونه‌ای است که اگر درست اقدام نکنیم، ممکن است ما را به سمت جنگ سوق دهد.
 
نقش مالیات در صنایع کوچک و معیشت مردم
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور را می‌توان مشوقی برای استقرار واحدهای تولیدی در شهرک‌های صنعتی دانست، هر چند مالیات تنها مشکل این واحدها محسوب نمی‌شود، اما در نظر گرفتن نرخ صفر مالیات می‌تواند یکی از گره‌های این بخش را باز کند؛زمانی که تسهیلات مالی در اختیار بخش‌های تولیدی قرار نگیرد، طبعا قدرت خرید مردم نیز کاهش می‌یابد، در حالی که پولی که به تولید داده می‌شود توسط آن بخش به نیروی انسانی منتقل خواهد شد.
 
هشدار بایدن به ایران: مصونیتی وجود ندارد!
ایندیپندنت:
جو بایدن رئیس جمهور آمریکا، شامگاه جمعه به وقت محلی به ایران هشدار داد که مراقب باشد.
 
شبکه های اجتماعی و کسب اطلاعات
تصمیم گیری صحیح و به موقع ؛
از ویژگی های منحصر به فرد شبکه های مجازی می توان به سهولت در عضویت، استفاده و کم هزینه بودن آنها اشاره نمود که موجب استقبال از این قبیل بسترها برای تبادل اطلاعات شده است. هرچند آزادی جابجایی اطلاعات بر بستر شبکه های اجتماعی سرعت انتقال دانش را ارتقاء داده اما، انتقال و تأثیرگذاری اطلاعات ناقص، نادرست و یا دستکاری شده نیز به طرز چشمگیری افزایش یافته است.
 
انفجار کشتی اسرائیلی در دریای عمان
رویترز:
یک کشتی مخصوص حمل خودرو، متعلق به شرکت «هلیوس رِی» اسرائیل که با پرچم باهاما حرکت می‌کرد، در دریای عمان دچار انفجار شد.
 
ادامه اعتراضات و درگیری ها در سراوان/ابراز نگرانی آمریکا نسبت به کشته شدگان و قطع اینترنت در سیستان و بلوچستان
در پی کشته و زخمی شدن سوخت‌بران
چهار روز پس از آغاز اعتراض مردم سراوان به کشته شدن چند سوخت‌بر در برخی رسانه ها گزارش‌هایی مدعی شده اند که اعتراض و اعتصاب در شهرها استان سیستان و بلوچستان ادامه دارد؛ در حالی که وزارت خارجه آمریکا نیز نسبت به ناآرامی های این استان ابراز نگرانی کرده است.
 
شهرک های صنعتی و معافیت های مالیاتی
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
تولیدکنندگان و صاحبان صنایع در حالی ۲۰ درصد از اقتصاد کشور را در دست گرفته‌اند که بیشترین نارضایتی را از بابت مالیات‌ها و هزینه‌های جاری دارند.
 
تصویب قطعنامه علیه ایران در شورای حکام
به گزارش بلومبرگ و رویترز؛ آمریکا خواستار شد:
خبرگزاری‌ بلومبرگ و یک خبرنگار ارشد رویترز در گزارشی مدعی شدند به متن سندی دست یافته‌اند که آمریکا از اعضای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌خواهد در راستای فشار بر ایران برای عمل به تعهدات هسته‌ای خود، قطعنامه‌ای تصویب کنند.
 
نگرانی عمیق اروپا از بازرسی نشدن تاسیسات هسته‌ای ایران
با انتشار اعلامیه
دفتر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با انتشار اعلامیه‌ای از محدودیت‌های اعمال شده توسط ایران بر بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سایت‌های هسته‌ای کشور به شدت اظهار نگرانی»کرد.
 
واردات حبوبات سبب خروج ثروت ملی است/محصولات کشاورزان را بخریم!
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
با توجه به اینکه کشور ما کشوری چهار فصل است و موقعیت خوبی از لحاظ اقلیمی و جغرافیایی دارد از پتانسیل بالایی در تولید انواع محصولات کشاورزی برخوردار است که باید با اصلاح مناسب زیرساخت های کشاورزی و پاسخگویی به نیازهای کشاورزان از این پتانسیل بالا به نحو مطلوبی بهر برداری کرد.
 
فضای سیاسی کشور؛ مانع اصلی تحقق توسعه‌ای
یادداشت
فضای سیاسی کشور به هیچ‌وجه برای تحقق اهداف و برنامه‌های توسعه اقتصادی آرایش و سامان نیافته است. یعنی سیاست نه فقط موانع موجود بر سر توسعه اقتصادی را بر نمی‌دارد، بلکه خود هر روز موانع جدیدی را نیز بر سر راه اقتصاد و بهبود فضای کسب‌و‌کار ایجاد می‌کند؛ در حالی که رای تحقق امر توسعه و پیامدهای مثبت آن همچون افزایش رفاه عمومی و قدرت خرید جامعه و ایجاد اشتغال و.... باید در حوزه داخلی با بسط آزادی‌های مشروع و قانونی و حقوق شهروندی و افزایش قدرت جامعه مدنی و در حوزه خارجی با نگاهی برون‌گرا حرکت شود.
 
جمهوری‌خواهان از بایدن خواستند تحریم های ایران را لغو نکند
در قالب یک نامه
شماری از نمایندگان جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به جو بایدن، رئیس‌جمهوری این کشور از او خواسته‌اند در مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام، از لغو تحریم‌های ایران خودداری کند.
 
بیمارستان و سردخانه «سراوان»پر شد/اعتراض امام جمعه زاهدان به کشتن «سوخت بران»/درگیری مردم با نیروهای انتظامی
در پی کشتار سوخت‌بران در سیستان و بلوچستان
در پی کشتار سوخت‌بران عبدالحمید اسماعیل زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان، با صدور بیانیه‌ای تیراندازی‌ها به سمت این افراد را محکوم کرد و آن را «خلاف شرع و قانون» خواند.
 
ترامپ هدایت جمهوری خواهان را به دست می گیرد
سخنرانی رییس جمهور سابق آمریکا در اورلاندوی فلوریدا:
نشست اقدام سیاسی محافظه‌کاران با سخنرانی دونالد ترامپ روز پنجشنبه ۲۵ فوریه، در اورلاندوی فلوریدا آغاز شده و تا آخر هفته ادامه می‌یابد
 
پروتکل الحاقی متوقف شد/ممنوعیت بازید بازرسان از تاسیسات هسته ای ایران
سفیر و نماینده ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی:
سفیر و نماینده ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین می‌گوید که تهران از ساعت ۱۲ شب به وقت محلی، تمام دسترسی‌های فراپادمانی آژانس به تاسیسات هسته‌ای خود را متوقف کرد.
 
زیر و رو شدن چین را با چشمان خود دیدم!
با فریبا هشترودی درباره سفر به چین
گفت و‌گوی اخیر آسیانیوز با فریبا هشترودی، روزنامه نگار ‌و داستان نویس درباره یکی از سفرهای او به چین در اوایل دهه ۹۰ و زمان حکمرانی «دنگ شیائو پینک» رهبر چین در دهه های ۷۰ تا ۹۰ میلادی است. او از برخی مشاهداتش درباره آغاز تحولات عظیم در چین می گوید و اینکه در بخش هایی از این سفر از زبان «فن زنگ» نقاش بزرگ و شهیر چینی درباره روزگار تخریب آثار فرهنگی در دوران «مائو تسه تونگ»رهبر حزب کمونیست چین، روایت های جالبی را شنیده است.
 
حسن روحانی پیگرد قضایی شود/ضرورت نقض توافق ایران و آژانس
نمایندگان مجلس خواستار شدند:
نمایندگان مجلس ایران با خلاف قانون خواندن توافق ایران و آژانس، خواستار ابطال موقت این توافق توسط قوه قضاییه و رسیدگی به تخلف حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، شدند.
 
ترامپ سخنرانی می‌کند
رویترز:
یک منبع مطلع به رویترز گفته است، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، درصدد است برای نخستین بار پس از ترک کاخ سفید هفته آینده در یک نشست محافظه‌کاران سخنرانی کند.
 
سفر رافائل گروسی در تصمیم ایران بی تاثیر است/ اجرای پروتکل الحاقی متوقف می شود
معاون سیاسی وزیر امور خارجه؛
معاون سیاسی وزیر امور خارجه با بیان اینکه پنجم اسفند اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی متوقف می‌شود، ولی از برجام خارج نخواهیم شد، گفت که سفر گروسی مدیرکل آژانس به تهران هیچ ارتباطی به تصمیم ایران ندارد و تصمیم ایران اجرا خواهد شد.
 
دیپلمات پیشین ایرانی در گذشت
شب گذشته
امیراصلان افشار قاسملو، دیپلمات پیشین ایرانی و نمایندهٔ مراغه در دوره‌های نوزدهم و مجلس شورای ملی درگدشت.
 
آمریکا و اروپا گفتند که ایران نباید سلاح هسته‌ای بسازد
در نشست وزیران خارجه آمریکا و اعضای اروپایی برجام مطرح شد:
وزارت خارجه بریتانیا اعلام کرد در نشست وزیران خارجه آمریکا و اعضای اروپایی برجام تاکید شد که ایران «هرگز نباید به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند».
 
مدیرکل آژانس اتمی چرا به تهران سفر می کند؟
ایندیپندنت:
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشنهاد سفر به ایران برای کمک به یافتن راه حلی مشترک برای این مساله را مطرح کرد؛ در حالی که نماینده ایران در آژانس پیش‌تر اعلام کرده بود که اجرای پروتکل الحاقی از سه‌شنبه پنجم اسفند متوقف می‌شود و ایران به شرایط قبل از برجام بازمی‌گردد.
 
دست بازرسان از تاسیسات هسته‌ای ایران کوتاه می شود
نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:
کاظم غریب آبادی، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت: «ایران آژانس را از تصمیم خود برای توقف پروتکل الحاقی مطلع کرد، بر این اساس بازرسان از هفته آینده اجازه بازرسی سرزده از تاسیسات هسته‌ای را ندارند.»
 
پروژه اینترنتی استارلینگ مردم جهان را به اطلاعات آزاد می رساند/ایجاد کارگروهی برای مقابله با اینترنت ماهواره ای در ایران
در پی تکمیل شدن پروژه‌های اینترنت ماهواره‌ای
دبیر شورای‌عالی فضای مجازی ایران گفته است کارگروهی برای «مواجهه» با اینترنت ماهواره‌ای تشکیل شده است و از سویی برخی از کارشناسان معتقد هستند اگر پروژه‌های اینترنت ماهواره‌ای مانند پروژه اینترنتی استارلینگ شرکت اسپیس‌ایکس تکمیل شود، دنیای ارتباطات متحول می‌شود و مردم جهان می‌توانند بدون فیلترینگ به اینترنت دسترسی پیدا کند.
 
پی گیری بین‌المللی پرونده سردار سلیمانی و المهندس بی نتیجه خواهد بود
سفیر ایران در عراق:
ایرج مسجدی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق، گفت که متهم اول ترور سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، دونالد ترامپ و فرماندهان ارتش آمریکا هستند اما بین‌المللی کردن این پرونده به مصلحت نیست.
 
ایران تا اوایل اسفند با پروتکل الحاقی خداحافطی می کند/هشدار به آمریکا و اروپا
رییس مرکز پژوهش‌های مجلس:
علیرضا زاکانی، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس، با اشاره به مصوبه مجلس یازدهم برای «لغو تحریم‌ها» هشدار داد که اگر آمریکا، آلمان، انگلیس و فرانسه نجنبند، در اسفندماه ایران قطعاً با پروتکل الحاقی به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای خداحافظی می‌کند.
 
دونالد ترامپ و تبرئه از دومین استیضاح
روز گذشته
سنای آمریکا روز شنبه ۲۵ بهمن دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا را از اتهام «تحریک به شورش» تبرئه کرد.
 
آمریکا: فعالیت خطرناک اتمی ایران باید متوقف شود!
وزارت خارجه ایالات متحده در گفت و گویی مدعی شد
یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در گفت‌وگو با پایگاه خبری واشینگتن فری بیکن از ایران خواسته و مدعی شده است که ایران گا‌م‌های خطرناکی را که اخیرا در زمینه اتمی برداشته ، به عقب برگرداند.
 
تحریم و سوء مدیریت از علت های تورم در کشور است
نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی:
نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی در نشست مجازی با خبرنگاران گفت: علل تورم در بازار از یک سو ناشی از تحریم‌های ظالمانه دشمن و از سوی دیگر برخی سوء مدیریت‌ها در داخل کشورمان است و امید است با اهتمام و حمایت دولت از تولید داخل و برنامه ریزی مناسب در خصوص تامین کالاهای اساسی، شاهد افت قیمت‌ها باشیم.
 
دولت بایدن سیاست ترامپ را ادامه می دهد/آغاز رویکرد تلافی جویانه تهران از 19 فوریه
مشاور نظامی رهبر انقلاب مطرح کرد:
سردار حسین دهقان در گفت و گویی با روزنامه گاردین، رویکرد دولت جو بایدن رییس جمهور آمریکا را ادامه سیاست های بین المللی دونالد ترامپ رییس جمهور پیشین آمریکا دانست و هشدار داد که تهران در حال آماده سازی اقداماتی تلافی جویانه برای مجبور کردن آمریکا به تغییر مسیر دیپلماتیکش است.
 
شعار علیه حسن روحانی در اصفهان/طرفداران رییس جمهور چه گفتند؟
در پی حاشیه های راهپیمایی 22 بهمن
شماری از چهره‌های اصلاح‌طلب و همچنین حامیان و مقام‌های دولت حسن روحانی نسبت به سر دادن شعار «مرگ بر روحانی» در مراسم بیست و دوم بهمن شهر اصفهان واکنش نشان دادند.
 
برخی رسانه های خارجی مدعی خروج ایران از برجام شدند
انتشار گزارشی در وال‌استریت ژورنال
روزنامه وال‌استریت ژورنال مدعی شد به گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دست یافته‌اند که می‌گوید ایران گام‌های جدیدی برای خروج بیشتر از تعهدات برجامی» خود برداشته است.
 
موشک‌های بالستیک سپاه نمایش داده شد
امروز در مراسم سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی
در مراسم سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، امروز ۲۲ بهمن امسال و همزمان با اظهارات مقامات آمریکایی در مورد تلاش برای محدود کردن برنامه‌های موشکی جمهوری اسلامی، سپاه پاسداران موشک‌های بالستیک خود را به نمایش گذاشت.
 
از توسعه برنامه موشکی ایران جلوگیری می‌کنیم
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا:
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: ما همچنان از ابزارهای متنوع منع گسترش (تسلیحات) برای جلوگیری از پیشرفت بیشتر موشک بالستیک ایران و توانایی آن در اشاعه این تکنولوژی به دیگران، از جمله کره شمالی، استفاده خواهیم کرد.
 
وزیر خارجه آمریکا:کنترل بلندی‌های جولان باید در دست اسراییل باشد
اظهارات آنتونی بلینکن درباره امنیت اسراییل
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، گفت تا زمانی که بشار اسد در سوریه قدرت را در کنترل دارد و شبه‌نظامیان وابسته به ایران و نیروهای این کشور در سوریه حضور دارند، «کنترل بلندی‌های جولان برای امنیت اسرائیل مهم است».
 
امید بستن به مسکو درست نیست!
اظهارات وزیر ارتباطات در پی سفر قالیباف به مسکو:
در ادامه واکنش‌ها به سفر محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس ایران، به مسکو ، محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات، در مراسمی گفت: «امید بستن به کاخ کرملین راهبرد درستی نیست».
 
نمایندگان آمریکا از بایدن خواستند به برجام بازنگردد!
در قالب یک نامه
بیش از ۵۰ عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به جو بایدن، رییس جمهوری این کشور، از او خواستند به برجام بازنگردد.
 
سال ۱۴۰۰ و مشکلات بزرگ !
مشکلاتی که ریشه در قانون اساسی دارند؛
در این دوره ی عجیب و پیچیده ای که نه سخنی شنیده می‌شود و نه کاری جدی برای نیازهای مردم به انجام می‌رسد ، مشکلات ناشی از افرادی است که در پستهای مدیریتی به جای سامان بخشیدن به فرایند های اجتماعی بیشتر بفکر منافع خود و یا القای اندیشه های خود هستند.
 
بایدن تحریم های نفتی را برنمی دارد/کم کردن فشار مالی با حمایت از وام صندوق بین‌المللی به ایران
بلومبرگ نوشت:
خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد دولت جو بایدن در حال بررسی راهی برای کم کردن فشار مالی بر ایران بدون برداشتن تحریم‌های اقتصادی از جمله تحریم‌های نفتی با حمایت از منابعی مانند وام صندوق بین المللی پول به ایران است.
 
آیا در سایت‌های مخفی ایران رادیواکتیو وجود دارد؟
وال استریت ژورنال مدعی شد:
سه دیپلمات اروپایی در گفت و گو با روزنامه وال استریت ژورنال مدعی شده اند، بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی شواهدی تازه‌ای از سایت‌های اعلام نشده ایران به دست آوردند که پرسش‌های تازه‌ای در خصوص برنامه هسته‌ای این کشور مطرح می‌کند.
 
رهبر القاعده یمن بازداشت شد
سازمان ملل اعلام کرد:
یک گزارش سازمان ملل گفته است که خالد باطرفی،‌ رهبر القاعده شاخه یمن، چند ماهی است که تحت بازداشت است.
 
جلسه شورای امنیت ملی آمریکا؛ قبل از انتخابات 1400 به برجام بازگردیم یا بعد از آن؟
ایندیپندنت:
دستور کار نشست جلسه شورای امنیت ملی آمریکا با موضوع زمان بازگشت به برجام این است که آمریکا باید قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری خرداد ۱۴۰۰ به برجام بازگردد یا پس از آن.
 
پایان سیزدهمین کنگره ملی حزب کمونیست ویتنام/آغاز دوران توسعه نوین
بعد از 8 روز کاری
سیزدهمین کنگره ملی حزب ویتنام بعد از 8 روز کاری در اول فوریه به پایان رسید. در مجموع 1587 نماینده به نمایندگی از پنج میلیون و صد نفر از اعضای حزب در این کنگره شرکت داشتند. کنگره ملی هر پنج سال یکبار برای انتخاب رهبرجدید وتعریف سیاست‌ها وخط مشی های کلی تشکیل می‌شود.
 
در حمله به ایران به تنهایی اقدام می کنیم
وزیر شهرک‌سازی‌ اسرائیل:
زاخی هانگبی، وزیر امور شهرک‌سازی‌ اسرائیل گفت برای اسرائیل چاره‌ای نمانده جز این‌که در آینده «خود به تنهایی به ایران حمله کند».
 
نقش 1000 طلبه و روحانی در دوران دفاع مقدس
در نشست خبری اصحاب رسانه استان یزد مطرح شد
مدیر کل تبلیغات اسلامی یزد در نشست خبری اصحاب رسانه استان یزد گفت: کمیته روحانیون کنگره بزرگداشت 4 هزار شهید دارالعباده و دارالعلم یزد به منظور معرفی و تیین خدمات این قشر از جامعه در هشت سال دفاع مقدس و انقلاب اسلامی برنامه های مختلفی را در سطح استان اجرا می کند.
 
برخی فعالان سیاسی داخل ایران از بایدن خواستند فشار حداکثری را ادامه دهد
در قالب یک بیانیه:
نزدیک به ۴۰ کنشگر سیاسی و مدنی داخل ایران در نامه‌ای سرگشاده به جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا از او خواستند فشار‌های حداکثری سیاسی، دیپلماتیک و مالی بر تهران را ادامه دهد.
 
کودتا در میانمار با اعتراض جهانی مواجه شد/ تهدید آمریکا به تحریم ارتش و ضرورت ادامه دموکراسی
در پی در دست گرفتن قدرت توسط ارتش
رهبران غرب کودتای ارتش میانمار علیه دولت آنگ سان سوچی را محکوم کردند و صدها هزار نفر از هواداران وی نیز در شبکه‌های خشم خود را نسبت به این اقدام نظامیان میانمار ابراز داشتند.
 
وزیر خارجه آمریکا گفت ایران تا چند هفته دیگر سلاح هسته‌ای می سازد/ایران باید شهروندان آمریکایی را آزاد کند
تازه ترین اظهارات آنتونی بلینکن درباره توافق هسته ای
وزیر خارجه آمریکا هشدار داد که چنانچه ایران به نقض تعهدات هسته‌ای خود ادامه دهد، تنها «چند هفته» تا تولید مواد شکافت‌پذیر هسته‌ای (موسوم به شکافا) برای ساخت سلاح هسته‌ای فاصله دارد و گفت که فارغ از هرگونه توافق، ایران باید شهروندان آمریکایی را باید آزاد کنند.
 
دونالد ترامپ در میان نامزدهای جایزه نوبل صلح ۲۰۲۱
در کنار منتقد ولادیمیر پوتین و فعال جوان محیط زیست
نام دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، در کنار سازمان بهداشت جهانی، الکسی ناوالنی منتقد سرسخت کرملین و گرتا تونبرگ فعال جوان محیط زیست به فهرست نامزدهای جایزه نوبل صلح سال ۲۰۲۱ راه یافت.
 
انفجار در نزدیکی سفارت اسرائیل در هند
«جیش الهند» مسوولیت حمله تروریستی را پذیرفت
پلیس هند روز گذشته اعلام کرد که یک انفجار کوچک در نزدیکی سفارت اسرائیل در دهلی‌نو روی داده و در این حادثه به کسی آسیبی نرسیده است.
 
ایران با حضور عربستان در مذاکرات برجام مخالفت کرد
بنا به اظهارات امروز سخنگوی وزارت خارجه
سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به سخنان رئیس‌جمهوری فرانسه مبنی بر ضرورت حضور عربستان در مذاکرات جدید با ایران، فرانسه را متهم کرد که نگران فروش تسلیحات خود به کشورهای حوزه خلیج فارس است.
 
ساز و کار تصمیم گیری در «دولت پنهان» با ساختارهای رسمی متفاوت است
گفت و گوی آسیانیوز با دکتر سعید مدنی؛ درباره انتخابات 1400
«گذر از دولت عمیق به یک دولت نظامی» عنوان یادداشتی از دکتر سعید مدنی، جامعه شناس و پژوهشگر ارشد علوم اجتماعی، استاد دانشگاه و روزنامه نگار است که چندی پیش منتشر شد، به این بهانه درباره انتخابات ۱۴۰۰ ریاست جمهوری در ایران با وی گفت و گویی انجام داده ایم
 
مذاکرات هسته‌ای با ایران بسیار سختگیرانه خواهد بود/ اشتباه برجام  ۲۰۱۵ تکرار نمی شود/حضور عربستان در مذاکرات ضروری است
رئیس‌جمهوری فرانسه:
امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه می‌گوید هر مذاکره جدیدی با ایران پیرامون برجام «بسیار سختگیرانه» خواهد بود و در این مذاکرات باید عربستان نیز دخیل باشد.
 
واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی به ایران می رسند؟
اظهاراتی جدید از سخنگوی سازمان غذا و دارو
سخنگوی سازمان غذا و داروی ایران از احتمال خرید واکسن آسترازنکا از مبدا روسیه و هند خبر داد و گفت: «هر واکسنی که مبدا ایالات متحده و انگلیس نداشته باشد در شرایط برابر مورد بررسی قرار می‌گیرد.»
 
پنجره بازگشت آمریکا به برجام بسته می شود
واکنش ایران به اظهارات بلینکن:
مقام‌های دولت و از جمله مجید تخت روانچی، سفیر ایران در سازمان ملل متحد به اظهارات آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در خصوص شرط واشینگتن برای بازگشت به توافق هسته‌ای موسوم به برجام واکنش نشان داده‌اند.
 
جمهوری‌خواهان با استیضاح دوم ترامپ مخالفت کردند
در پی رای گیری در سنا
اکثریت غالب سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکا استیضاح دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق را «خلاف قانون اساسی» خواندند، امری که احتمال برائت وی را در رای‌گیری نهایی روز ۷ فوریه بیش از پیش تقویت کرده است.
 
جذابیت افزایش نرخ دلار بازار داخلی را به سودجویان داد
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
با افزایش شتابان نرخ ارز و بی ارزش شدن پول ملی، بستری عظیم برای فساد و سوء استفاده سودجویان و اخلالگران بازار به وجود آمد و جذابیتی که صادرات در شرایط فعلی و کسب درآمد ارزی برای صادرکنندگان ایجاد کرد منجر به این شد که بسیاری از تولیدکنندگان تولیدات و مواد اولیه و محصولات را به داخل تزریق نکنند و اهم این تولیدات صرف صادرات و کسب سود و درآمد بیشتر شود.
 
اسراییل در تدارک حمله به ایران/رییس ستاد ارتش اسرائیل به جو بایدن هشدار داد
رییس ستاد ارتش اسرائیل در آسوشیتدپرس:
رییس ستاد ارتش اسرائیل در هشداری صریح به دولت جو بایدن در خصوص احتمال بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران موسوم برجام گفت که اسرائیل برنامه‌های تازه دیگری را برای حمله به ایران در سال جاری میلادی تدارک دیده است.
 
استقرار پایگاه‌های جدید ارتش آمریکا در عربستان
احداث پایگاه های نظامی در همسایگی ایران
ارتش آمریکا امروز اعلام کرد که همزمان با افزایش تنش با ایران در حال بررسی استقرار نیروهای خود در یکی از بنادر دریای سرخ و دو پایگاه هوایی دیگر در خاک عربستان سعودی است.
 
یارانه باید مستقیم به دست مردم برسد
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
تخصیص ارز ترجیحی به اقلام اساسی در کنار اعمال برخی سیاست‌های کنترلی و نظارتی در بازار، اگر با هدف کاهش فشار به معیشت خانوار اجرایی شود، در شرایط حاضر شاید بهترین گزینه ممکن باشد.
 
نماینده مجلس باید معلم اخلاق باشد/ نماینده سبزوار عذرخواهی کند
یادداشت/ملیحه بنانی؛ حقوق دان و مدرس دانشگاه
با توجه به اتفاق اخیر در خصوص ضرب و شتم، فحاشی، افترا و هتک حرمت به "سرباز وطن" از سوی نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی، انتظار ما بعنوان حقوق دانان و فعالان سیاسی و اجتماعی عذرخواهی آقای عباسعلی کدخدایی بعنوان سخنگوی شورای نگهبان و ریاست قوه ی مقننه سردار محمد باقر قالیباف است؛ در غیراینصورت تایید انتخاب اصلح افراد در انتخابات زیر سوال خواهد رفت.
 
آمریکا از عربستان حمایت می کند
پس از حمله پهبادی حوثی ها به ریاض
یک روز پس از آن‌که عربستان سعودی از حمله هوایی حوثی‌ها به‌وسیله یک موشک یا پهپاد به سمت ریاض و انهدام این هدف در آسمان خبر داد، ایالات متحده بر حمایت از عربستان علیه این حملات تأکید کرد و فرانسه، بریتانیا و آلمان نیز این حمله را محکوم کردند.
 
فشار حداکثری ناکام ماند/ ایران در آستانه ساخت سلاح هسته‌ای
وزیر خارجه فرانسه:
وزیر خارجه فرانسه می‌گوید که اعمال سیاست فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ نتیجه عکس به همراه داشته است و ایران با دستیابی به سلاح هسته‌ای فاصله چندانی ندارد.
 
واکنش پلیس به سیلی نماینده مجلس بر صورت سرباز راهور/رفتار سرباز ما قانونی بود
به دنبال سیلی زدن یک نماینده مجلس به صورت سرباز
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ درباره اخبار و فیلم منتشرشده مبنی بر سیلی زدن یک نماینده مجلس به صورت سرباز راهور در خط ویژه، اظهار کرد: مستنداتی مبنی بر برخورد فیزیکی نماینده با سرباز پلیس راهور داریم که کاملاً کفایت می‌کند و باید ببینیم مرجع قضائی در این رابطه چه تصمیم‌گیری‌ای خواهد کرد و کار سرباز ما کاملاً درست و برگرفته از قانون بود و سرباز نباید به خودرویی که فاقد مجوز بود اجازه تردد در خط ویژه می داد.
 
ارزش آفرینی بنگاه اقتصادی در بحران؛ نبود بیکاری و حفظ چرخه تولید
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
در اقتصاد فعلی، کلمه ارزش لزوما به معنی ارزش مثبت نیست؛ در اقتصاد‌هایی که هدف اصلی، رشد تولید است؛ هر فعالیتی که به افزایش این معیار منجر شده، ارزش‌زا محسوب خواهد شد و ارزش در شرایط حساس و بحرانی اقتصاد فعلی کشور، به معنای حفظ یک بنگاه اقتصادی بدون بیکاری نیروی کار و حفظ چرخه تولید بدون وقفه، علیرغم تمام مشکلات و چالش ها از تامین مواد اولیه و ماشین آلات گرفته تا مشکل واردات و تامین ارز و قوانین و مقرارات دست و پاگیر و بازدارنده است.
 
هدایت امپراتوری های جهان با ادویه!
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
تجارت ادویه صدها سال است که امپراتوری های جهانی را هدایت می کند. ادویه جات در برهه های خاصی از تاریخ ارزشی معادل طلا برای تاجران داشته اند و برای مدت طولانی، بسیاری از مردم تصور می کردند که ادویه ها تنها روشی عالی برای افزودن طعم منحصر به فرد و لذت بخش به غذاها هستند. اما امروزه ادویه جات گیاهان دارویی بی نظیری هستند که تاثیرات اعجاب انگیزی بر سلامتی بشر دارند و حتی می تواندد جایگزین خوبی برای بسیاری از داروهای شیمیایی باشند.
 
هشدار فرانسه به ایران و آمریکا/احیای برجام کافی نیست!
گفت و گو با فریبا هشترودی درباره اظهارات وزیر خارجه فرانسه
این روزها «ژان ایو لودریان»، وزیر خارجه فرانسه به صراحت گفته است که ایران در حال تقویت ظرفیت هسته ای است و به همین دلیل تنها احیای برجام کافی نیست و حتما باید علاوه بر این درباره فعالیت های موشکی که جزو برجام نبوده، هم صحبت شود.. در این باره با فریبا هشترودی روزنامه نگار ساکن پاریس گفت و گویی کوتاه انجام دادیم.
 
اختلاف اسرائیل با آمریکا یا عاقبت ایران و برجام!
آینده توافق هسته ای چگونه رقم می خورد؟
همچنانکه که اسرائیل از احتمال تصمیم دولت جو بایدن آمریکا در بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران نگران است، کشمکش میان دولتمردان ارشد اسرائیل بر سر پیشبرد نحوه تعامل با دولت جدید آمریکا در ارتباط با ایران نیز آشکار شده است؛ در حالی که بنیامین نتانیاهو با یک نامه‌ رسمی که از طریق مئیر بن‌شبات، مشاور امنیت ملی، برای بنی گانتز و شمار دیگری از وزیران و مقامات ارشد فرستاده، تاکید کرده که حق تصمیمات در مورد ایران را انحصارا در اختیار خود می‌داند.
 
آیا گونه جدید ویروس کرونا کشنده‌تر است؟
اظهارات تازه نخست وزیر بریتانیا
بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، اعلام کرد شواهد نشان می‌دهند گونه جهش‌یافته کرونا که در این کشور ثبت‌شده، ممکن است با مرگ‌ومیر بیشتر مرتبط باشد.
 
«فولادمبارکه» اصفهان و عزم پولادین در مسئولیت‌های اجتماعی
مروری بر فعالیت مهم ترین بنگاه صنعتی کشور در عرصه فولاد
شرکت فولاد مبارکه از جمله بنگاه های فعال اقتصادی به شمار می آید که با وجود اینکه هدف حملات و تحریم های آمریکا به طور مستقیم قرار گرفت، با تلاشی مضاعف، علاوه بر رفع نیاز داخلی، محصولات جدیدی را نیز در حیطه فعالیت خود تولید و همچنین به شکل مطلوبی بازارهای صادراتی را نیز حفظ و تقویت کرد.
 
استیضاح بایدن به دلیل رشوه‌خواری و سوء‌استفاده از قدرت در نخستین روز رییس جمهوری
عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان مطرح کرد:
درست یک روز پس از برگزاری مراسم تحلیف جو بایدن، رییس جمهوری چهل‌وششم ایالات متحده آمریکا، مارجوری تیلور گرین، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آن کشور، اعلام کرد طرحی را به اتهام سوء‌استفاده از قدرت در زمان معاونت اوباما برای استیضاح او تنظیم کرده است که به مجلس خواهد داد.
 
ترامپ مردم ایالات متحده را حول ارزش‌های مشترک فرا خواند/جو امنیتی بی سابقه در تاریخ آمریکا برای مراسم تحلیف
برپایی مراسم تحلیف با تمهیدات شدید نظامی
دونالد ترامپ در سخنرانی خداحافظی خود در روز تحلیف ضمن آرزوی موفقیت برای دولت آینده، از همه مردم آمریکا خواست با تکیه بر ارزش‌های مشترک این کشور با هم متحد شوند؛ در حالی که مراسم تحلیف جو بایدن، با شرایطی بسیار متفاوت و منحصر به فرد در تاریخ آمریکا برگزار می‌شود، برخلاف عرف همیشگی رئیس جمهور قبلی برای انتقال قدرت حضور ندارد، نگرانی‌های امنیتی به شدت بالاست و ظاهرا فقط نیروهای امنیتی حاضران در مراسم تحلیف را تشکیل می‌دهند.
 
بایدن از ترامپ علیه ایران سخت گیرتر می شود؟/تلاش برای ادامه فشار حداکثری موثرتر!
بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها خواستار شد:
بنیاد دفاع از دمکراسی‌ها با ارایه چند توصیه به جو بایدن رییس جمهوری منتخب آمریکا و بیان ادعاهایی درباره ایران، از او خواسته‌اند که سیاست «فشار حداکثری» ترامپ علیه ایران را به شیوه موثرتری ادامه دهد.
 
صادرات را در شرایط حساس فعلی نمی شناسیم/شکست از رقیبان تجاری در بازاهای جهانی
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
کشور ما به لحاظ جغرافیایی، ترانزیتی و موقعیت استراتژیک منطقه ای شرایط فوق العاده ای دارد که می تواند از مزیت های مهم ما در تجارت خارجی باشد که باید از این موقعیت بی نظیر بهره برد و یکی از عمده مشکلاتی که در ایران وجود دارد این است که بدون شناخت کافی وارد بازارها می‌شویم و همین امر سبب می شود که واحدهای تولیدی و صنعتی آسیب دیده و در رقابت با سایر رقبا با روبه‌رو می‌شوند.
 
روزهای سیاه بورس کی پایان می یابد؟
یادداشت
بررسی‌ها نشان می‌دهد در روزهای اخیر و با گذر شاخص کل بورس از حمایت روانی یک میلیون و ۲۱۱ هزار واحدی که در دور قبلی نزول قیمت‌ها به ثبت رسیده بود، افراد بیشتری متقاعد شده‌اند که بازار سرمایه امن نیست. حقیقت امر هم همین است. بالاخره نوبتی هم که باید پس از چند سال عقب‌نشینی پی‌درپی حالا نوبت ریال نحیف ایرانی است که نسبت به سایر دارایی‌ها اندکی عرض‌اندام کند.
 
اقتصاد غیرنفتی و توسعه صنعت شکلاتی
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
تولید و مصرف شکلات در ایران نیز همچون بسیاری از کشورها سابقه‌ای چندان طولانی ندارد اولین کارخانه شکلات سازی در ایران حدود ۶۰ سال پیش در تبریز راه‌اندازی شد. صنایع شیرینی و شکلات در گروه صنایع جدیدی هستند که از آغاز فعالیت آنها در ایران سال‌های زیادی نمی‌گذرد اما این صنعت با توجه به استقبال مصرف‌کنندگان در بازار، استفاده از فناوری‌های روز در بخش تولید و همچنین نیاز کشورهای همسایه به تامین این محصولات جایگاه خوبی را در بخش تولید و صادرات غیرنفتی کشور به خود اختصاص داده است.
 
ظریف و دو کارت زرد مجلس در یک روز
امروز صبح صورت گرفت
مجلس شورای اسلامی ایران در پی عدم رضایت دو نماینده، به محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در دولت حسن روحانی، دو کارت زرد داد که علت تلاش برای مذاکره با آمریکا سه هفته پس از ترور سردار قاسم سلیمانی‌ فرمانده سابق سپاه قدس از دلایل آن بوده است.
 
محرومیت ایران از حق رای در سازمان ملل متحد
به دلیل بدهی مالی
ایران به دلیل «بدهی مالی» از حق رای در مجمع عمومی سازمان ملل متحد محروم شد و سخنگوی وزارت خارجه ایران به انتشار خبر محرومیت ایران از حق رای در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به دلیل بدهی مالی سنگین واکنش نشان داد. مبلغ این بدهی بیش از ۱۶ میلیون دلار اعلام شده است.
 
محافظت شدید از جو بایدن در روز تحلیف!
استقرار نیروهای گارد ملی آمریکا در کنگره و ساختمان های دولتی
پس از حمله ششم ژانویه شماری از طرفداران دونالد ترامپ، رییس‌ جمهوری، به ساختمان کنگره حالا سطح حفاظت از کنگره و ساختمان‌های دولتی بیشتر شده است. با وجود آن‌که همه مقام‌های ارشد ایالات متحده حمله به کنگره را محکوم کردند و حتی خود دونالد ترامپ هم این حمله را غیر قابل قبول خواند، اما حالا شهردار و پلیس واشینگتن ترجیح داده‌اند که با استقرار نیروهای گارد ملی سطح حفاظت را بالاتر ببرند.
 
اصرار ایران بر تولید اورانیوم فلزی ادامه دارد/ابراز نگرانی عمیق کشورهای اروپایی
سازمان انرژی اتمی ایران درخواست قدرت‌های اروپایی را رد کرد
در حالی که اقدامات تازه هسته‌ای ایران موجب ابراز نگرانی عمیق کشورهای اروپایی شده است، سازمان انرژی اتمی ایران با رد درخواست سه کشور اروپایی برای توقف فوری تولید اورانیوم فلزی، گفته است تولید این ماده طبق قانون مصوب مجلس است و «تولید بدون توقف» ادامه خواهد یافت.
 
هستیم بر آن عهد که بستیم
به دنبال تحریم صنایع فولاد
روز گذشته شرکت فولاد مبارکه اصفهان بار دیگر در لیست تحریمهای آمریکا قرار گرفت و این بار نام مهندس حمید رضا عظیمیان، مدیرعامل مجموعه نیز به فهرست تحریم‌های فولاد اضافه شد. به خود می بالیم که توانسته ایم دشمنان این ملت و انقلاب را به زانو درآوریم تا جایی که راهی جز افزایش تحریم های ضد حقوق بشری و انسانی نداشته باشند که چه خوب شهید بهشتی آن یگانه دوران فرمود که آمریکا باید هم از ما عصبانی باشد و از این عصبانیت بمیرد.
 
ترامپ مدیر عامل فولاد مبارکه را هم بی نصیب نگذاشت
در ادامه تحریم های آمریکا
وزارت خزانه‌داری آمریکا شامگاه روز جمعه در یک حرکت تکراری برای بیستمین بار صنعت فولاد کشور را نشانه گرفت و حمیدرضا عظیمیان مدیر عامل فولاد مبارکه را به لیست تحریم ها اضافه کرد.
 
هشدار ایران به آمریکا درباره پی گیری قضایی دیپلمات های ایرانی
سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد
سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد که ایران طی یادداشتی رسمی به آمریکا هشدار داده است که اگر اقدامات غیرقانونی خود علیه دیپلماتهای ایرانی در سازمانهای بین المللی مستقر در آمریکا را متوقف نکند، آن کشور را به دیوان بین‌المللی دادگستری خواهد کشاند.
 
شرکت‌ها و افراد مرتبط با کشتی‌رانی ایران به لیست سیاه تحریم رفتند
از سوی آمریکا
وزارت خزانه‌داری آمریکا افراد و شرکت‌های جدیدی را از چین، هنگ‌کنگ، امارات تا ایران در ارتباط با نقض تحریم‌های کشتی‌رانی جمهوری اسلامی به لیست سیاه خود اضافه کرد.
 
اگر دشمن از کار شما عصبانی و ناراحت بود؛ کارتان صحیح است
درباره تحریم صنعت فولاد کشور و مدیرعامل فولاد مبارکه
اگر دشمن از کار شما عصبانی و ناراحت بود بدانید کارتان صحیح است" (امام خمینی ره) این سخن خط‌کشِ بنیانگذار انقلاب اسلامی است که این روزها بار دیگر حقانیت یکی از بزرگ‌ترین مدیران صنعتی ایران عزیز را پس از تحریم ظالمانه آن «بازنده بزرگ» آمریکایی به اثبات رساند.
 
برخورد نظامی اسراییل با ایران و بررسی گزینه‌ها
بنا به اظهاراتی از رئیس ستاد ارتش اسرائیل:
رئیس ستاد ارتش اسرائیل به فرماندهان خود دستور داده است طرح‌های موجود برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران را بازنگری کرده و برای اجرای عملی آنها آماده شوند؛ در حالی که همزمان اسرائیل برای نخستین بار به حوزه فعالیت سنتکام، ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، افزوده می‌شود؛ این فرمان برای تقویت محور اسرائیل و اعراب در رویارویی احتمالی با ایران ارزیابی شده است.
 
پیام‌رسان «سیگنال» از بازارهای آنلاین ایران حذف شد
از سوی کمیته فیلترینگ
کاربران شبکه‌های اجتماعی ایران می‌گویند که پیام رسان «سیگنال» که به تازگی مورد از سوی کاربران مورد استقبال قرار گرفته به دستور «کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه» از فروشگا‌‌ه‌های آنلاین در ایران حذف شده است و گفته می شود، به دنبال حذف پیام‌رسان سیگنال از مارکت‌های ایران از جمله کافه بازار و مایکت، کاربران ایرانی به هنگام تلاش برای دانلود آن با پیامی با این متن «این اپلیکیشن به دستور کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه از حالت انتشار خارج شده است»، مواجه می‌شوند.
 
استیضاح رییس جمهور آمریکا برای بار دوم
از سوی مجلس نمایندگان آمریکا:
مجلس نمایندگان آمریکا برای دومین‌بار ظرف ۱۳ ماه گذشته دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری این کشور را به اتهام «تحریک به شورش» استیضاح کرد.دونالد ترامپ نخستین رئیس جمهوری در تاریخ آمریکا است که دو بار توسط مجلس نمایندگان استیضاح می‌شود.
 
نهادهای ثروتمند ایران زیر ذره بین آمریکا/ تحریم تولیت آستان قدس رضوی، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام و 16 نهاد ایرانی
از سوی وزارت خزانه داری آمریکا صورت گرفت:
وزارت خزانه‌داری آمریکا اسامی ۲ فرد و ۱۶ نهاد ایرانی را به فهرست «اتباع و افراد خاص تحریم شده» (SDN) این وزارتخانه اضافه کرد.
 
مرگبارترین حمله اسرائیل از سال 2018 به خاک سوریه/40 نفر کشته شدند
خبرگزار ی العربیه و فرانسه:
یک گروه ناظر بر تحولات سوریه خبر داد که در حمله هوایی شبانه که احتمالا به دست اسرائیل انجام شده ۴۰ تن از جمله ۳۱ شبه‌نظامی کشته شده‌اند.
 
سینمای ایران و بازنگری جدی
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
سینمای ایران به‌‌رغم ضعف های تکنیکی و ساختاری، در اندیشه، بینش و تفکر سرآمد تفکرات غربی است. آنچه سینمای ایران را از سایر سینماهای جهان متمایز و فاخر کرده است، حاصل نقش تفکر و جهان بینی سینمای ایران است؛ اما چرا این هنر بی بدیل هنوز به جایگاه قابل قبولی در میان مخاطبان دست نیافته است؟
 
من خشونت نمی خواهم!
ترامپ در واکنش به طرح استیضاح:
دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا با انتقاد از تلاش نمایندگان دموکرات کنگره برای استیضاح او اعلام کرد که این اقدام موجب خشم بسیار خواهد شد.
 
قانون رفع موانع تولید؛ سرنایی که دولت از سرگشاد نواخت/بانک ها علاوه بر ربا، اقتصاد کشور و خانواده ها را متلاشی کردند
یادداشت
دولت در چارچوب سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی جهت رشد اقتصادی با هدف خروج غیرتورمی کشور از رکود لایحه یک فوریتی «رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور» را در اختیار مجلس شورای اسلامی قرار داده است. لایحه مذکور توسط نمایندگان مجلس در یکم اردیبهشت ماه 94 تصویب و در جلسه نهم اردیبهشت 94 شورای نگهبان قانون اساسی مورد تأیید واقع شده است. سپس این قانون جهت اجرا از سوی رئیس جمهور به وزارت اقتصاد و دارایی و وزارت صنعت و معدن و تجارت ابلاغ شده است.
 
نبود نقدینگی و رکود حاکم؛ مشکل اصلی صنعت شیرینی و شکلات ایران
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
براساس آمارهای جهانی ارزش بازار محصولات شیرینی و شکلات در منطقه خاورمیانه و آسیای میانه ۱۰ میلیارد دلار برآورد شده که سهم ایران از این بازار ۵ درصد است و با توجه به ظرفیت های خالی این رقم می تواند تا ۲۰ درصد نیز افزایش یابد و براساس آمارهای رسمی چهارمین ارزش افزوده را در بین صنایع غذایی کشور داشته است؛ این در حالی است که نبود نقدینگی، سرمایه در گردش و رکود حاکم بر جامعه از مشکلات اصلی تولیدکنندگان شکلات در ایران محسوب می شود.
 
مایک پمپئو می خواهد ارتباط ایران و القاعده را افشا کند!
رویترز:
مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، قصد دارد اطلاعات جدیدی را در مورد ارتباط ایران با القاعده افشا کند.
 
انتقاد تند فرانسه و آلمان به بسته شدن توییتر ترامپ/مرکل گفت بستن حساب کاربری رییس‌جمهور مشکل‌ساز است/«فناوری‌های بزرگ» به تهدید علیه دموکراسی تبدیل شده اند!
اعتراض مقامهای اروپایی به محدودیت های رسانه ای رییس جمهور آمریکا
اقدام توییتر و فیس‌بوک در بستن حساب کاربری دونالد ترامپ،‌ رییس‌جمهور آمریکا،‌ با انتقاد تند مقام‌های ارشد فرانسه و آلمان، حامیان آزادی بیان و برخی فعالان رسانه مواجه شد.
 
ایران بازرسان آژانس را اخراج نمی کند
سخنگوی سازمان انرژی اتمی:
سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: برای لغو تحریم‌ها اگر تحریم‌ها لغو نشود در موعد مقرر اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی متوقف می‌شود؛ این به معنای اخراج بازرسان آژانس نیست.
 
انحصارگری؛ دشمن اقتصاد ایران
یادداشت/شیرین نوری
در اقتصاد کشورها دو نوع انحصار وجود دارد؛ انحصار مثبت که همان اعطای امتیازهای خاص به مخترعان برای ایجاد قدرت بازاری و افزایش انگیزه در افراد است که این نوع انحصار در کشورهای توسعه یافته مشاهده می شود و انحصار منفی که منجر به انواع رانت‌های دولتی، خصوصی و خصولتی می‌شود که متاسفانه اقتصاد کشور ایران درگیر انحصار منفی است.
 
​آیا غذاهای نیمه آماده الگوی جدید مصرف شوند؟
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
سرعت زیاد، مشغله‌های اجتماعی و تراکم زمانی مردم باعث شده تا بازار غذاهای آماده و نیمه آماده رونق داشته باشد. امروز الگوی مصرف غذا در جهان رو به تغییر است و تمایل به مصرف غذاهایی که به سرعت آماده می‌شوند اهمیت یافته است.
 
رییس جمهور نظامی نه امتیاز است و نه غیر امتیاز!
گفت و گوی آسیانیوز با فائزه هاشمی درباره انتخابات 1400
انتخابات ۱۴۰۰ ایران در راه است و این روزها زمزمه هایی از کاندید شدن نظامی ها در آن شنیده می شود؛ تا آنجا که به عنوان مثال، سردار حسین دهقان، کاندید شدن خود را اعلام کرده و با پیام صلح و آشتی و اصلاح امور پا به میدان گذاشته و بیان کرده که مطیع کامل برنامه های رهبری است.. از سوی دیگر هم احساس می شود که نظامی ها در صورت شرکت در انتخابات سراغ برنامه هایی بروند که خواسته همه گروه‌های داخلی است.​آسیانیوز دراین باره و گمانه زنی در انتخابات 1400، با فائزه هاشمی، فعال سیاسی گفت و گو انجام داده است.
 
گزارش محرمانه دولت آمریکا منتشر شد/ نقض کنوانسیون منع تسلیحات شیمیایی توسط ایران
مایک پمپئو اعلام کرد:
مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که اطلاعات مربوط به نقض کنوانسیون منع تسلیحات شیمیایی توسط ایران از طبقه‌بندی محرمانه خارج شده است.این گزارش که درباره میزان پایبندی کشورهای مختلف جهان به «کنسواسیون منع سلاح‌های شیمیایی است»، تابستان سال ۲۰۱۹ توسط وزارت خارجه آمریکا تهیه شده است.
 
تاکید اوکراین بر تروریستی بودن سرنگونی هواپیمای اوکراینی/ایران خطای انسانی را عامل سقوط  پرواز 752 بیان کرد
در ادامه واکنش مسوولان ایران و اوکراین در خصوص پرواز 752
در حالی که دادستانی نظامی تهران می‌گوید به طور قطع در سرنگونی هواپیمای اوکراینی زنجیره‌ای از خطاهای انسانی نقش داشته است، دبیر شورای عالی امنیت ملی اوکراین این اقدام را تروریستی خواند.
 
خداحافظی طرفداران ترامپ با توییتر/خداحافظ توییتر، ترند اول شد
ادامه واکنش ها به اعتراض هواداران دونالد ترامپ
در حمایت از دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا، طرفدارانش حساب‌های توییتری خود را حذف کردند و خداحافظ توییتر ترند اول ایالات متحده آمریکا شد.
 
بازرسان آژانس اتمی اخراج می‌شوند؛ اگر تحریم‌ها لغو نشود!
عضو هیات رییسه مجلس:
احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیات رییسه مجلس، تاکید کرد در صورت لغو نشدن تحریم‌های آمریکا تا سوم اسفند، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران اخراج خواهند شد.
 
ورود ۱۵۰ هزار دوز واکسن فایزر به کشور منتفی شد
سخنگوی جمعیت هلال احمر:
سخنگوی جمعیت هلال احمر گفت: با اشاره به صحبت های رهبری مبنی بر ممنوعیت ورود واکسن آمریکایی و انگلیسی به کشور، ورود ۱۵۰ هزار دوز واکسن کرونا شرکت فایزر از آمریکا توسط هلال احمر منتفی شد.
 
رهبر انقلاب: وارد کردن واکسن آمریکایی و انگلیسی به کشور ممنوع است
در سخنرانی رهبر انقلاب به مناسبت سالروز قیام 19 دی:
رهبر معظم انقلاب بیان داشت: ورود واکسن آمریکایی و انگلیسی به کشور ممنوع است. من به این کشورها اعتماد ندارم این‌ها خودشان در مدیریت کرونا ناموفق بوده اند. ممکن است این‌ها بخواهند این واکسن را روی مردم دیگر کشورها امتحان کنند.به فرانسه هم سر ماجرای خون‌های آلوده خوش‌بین نیستم.
 
پیروزی جو بایدن در کنگره رسما تأیید شد
امروز
ساعاتی پس از آرام گیری تجمع هواداران دونالد ترامپ، ساعت ۳:۳۲ بامداد روز پنج‌شنبه، ۱۸ دی‌ماه، کنگره ایالات متحده رسماً پیروزی جو بایدن و معاون او کامالا هریس در انتخابات ریاست‌ جمهوری ۲۰۲۰ را تأیید کردند.
 
مشکل زندان‌های یزد کمبود نیروی انسانی است
سرپرست اداره کل زندان‌های استان یزد:
حسین سبزواری سرپرست اداره کل زندان‌های استان یزد در هفتمین نشست خبری جشنواره عدلیه و رسانه که به‌صورت مجازی برگزار شد با بیان اینکه در حوزه اهداف کلی که برای زندان‌های کشور تدوین‌شده، 12 اولویت اصلی در نظر گرفته‌شده است، گفت: کاهش جمعیت کیفری، انجام فعالیت‌های فرهنگی و اشتغال 50 درصدی زندانیان از جمله این موارد است که با بررسی‌های انجام‌شده، وضعیت استان یزد نیز در این مسائل مناسب بوده است.
 
جلسه تایید انتخابات آمریکا از سر گرفته شد/چند تن از معترضان بازداشت شدند
پس از آرام گیری تظاهرکنندگان
به دنبال بیرون راندن هواداران دونالد ترامپ از ساختمان کنگره در واشینگتن، شامگاه چهارشنبه ۱۷ دی‌ماه نشست مشترک قانون‌گذاران مجلس نمایندگان و سنای ایالات متحده برای شمارش آرای الکترال نامزدهای انتخابات سوم نوامبر ریاست‌ جمهوری از سر گرفته شد.
 
رخدادی کم نظیر در تاریخ آمریکا در حال شکل گیری است/هجوم طرفداران رییس جمهور آمریکا به ساختمان داخل کنگره/ترامپ از هوادارانش خواست از خشونت بپرهیزند
نشست تایید پیروزی جو بایدن به تعویق افتاد
همزمان با برگزاری نشست مشترک قانون‌گذاران مجلس نمایندگان و سنای ایالات متحده برای شمارش آرای الکترال نامزدهای انتخابات سوم نوامبر ریاست‌جمهوری، هواداران دونالد ترامپ عصر امروز 6 ژانویه وارد ساختمان کنگره شدند و حصار امنیتی آن را شکستند؛ در حالی که به گفته بسیاری از کارشناسان رخدادی کم نظیر در تاریخ آمریکا در حال شکل گیری است.
 
هوادران ترامپ پله های ورودی و بالکن کنگره آمریکا را احاطه کردند/بررسی آراء الکترال در جریان است/ترامپ: ما کوتاه نمی آییم!
نشست کنگره آمریکا برای آراء الکترال انتخابات ریاست جمهوری
نشست مشترک قانون‌گذاران مجلس نمایندگان و سنای ایالات متحده برای شمارش آرای الکترال نامزدهای انتخابات سوم نوامبر ریاست‌جمهوری هم اکنون با ریاست مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری، در جریان است؛ در حالی که هوادران نگران و خشمگین ترامپ بعد از سخنرانی وی در اعتراض به نتایج انتخابات پله های وروردی و بالکن کاخ سفید را احاطه کردند و سد امنیتی را شکستند.
 
وکیل خانواده منصوری احتمال همراهی او با یک زن را تایید کرد
تازه ترین اظهارات درباره پرونده قاضی منصوری
محمود علیزاده طباطبایی، وکیل خانواده غلامرضا منصوری، مقام سابق قوه قضاییه که خردادماه خبر درگذشتش در بخارست منتشر شد، ضمن تایید همراهی یک زن با او گفت نام این فرد برای کسب اطلاع بیشتر در لایحه عنوان شده است.
 
توسعه زیر ساخت های کشاورزی ضروری است/حمایت از کشاورزان کشور در اولویت باشد
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
تغییرات شرایط آب و هوایی در سراسر جهان تاثیرات چشمگیری بر زندگی بشر، غذا و کشاورزی دارد که شامل افزایش گرمای کره زمین، افزایش طوفان و سیلاب ها و بارندگی های نا بهنگام و خشکسالی است و موجب آسیب شدید به زیر ساخت های حیاتی مانند زمین ، آب و فاضلاب ، راههای ارتباطی ، فرسایش خاک ، کمبود آب ، قحطی و در نهایت کاهش امنیت غذایی می شود.
 
دونالد ترامپ در تظاهرات هوادارانش سخنرانی خواهد کرد
آسوشیتدپرس و رویترز:
دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که در تجمع هواداران خود در واشنگتن سخنرانی خواهد کرد.
 
تردید در منشا کرونا و واکسن چینی/چین برای ورود کارشناسان بهداشت جهانی مجوز صادر نکرد/ابراز تاسف دبیرکل سازمان بهداشت جهانی
رویترز:
دبیرکل سازمان بهداشت جهانی، از اقدام حکومت پکن در عدم صدور مجوز برای ورود کارشناسان این سازمان به چین برای تحقیق درباره منشا ویروس کرونا ابراز تاسف کرده است.
 
رقابت تنگاتنگ در میاندوره ای جورجیا /انتخابات کلیدی برای آینده آمریکا
برپایی میاندوره سنا
انتخابات میاندوره‌ای جورجیا برای برگزیدن دو سناتور جدید مجلس سنای آمریکا روز سه‌شنبه ۱۶ دی ماه برگزار شد.
 
کرونا و مذهب
هیولایی که مذهب ندارد
کرونا در اواخر سال ۱۳۹۸ وارد کشور ما شد و در ابتدا متاسفانه بجای اهمیت با تشکیک و انکار مواجه گردید و مورد تمسخر ایدئولوژیستهای مذهبی قرار گرفت.
 
اتحاد کشورهای منطقه خلیج فارس در مقابل چالش های خاورمیانه/بازگشایی همه مرزهای مشترک عربستان و قطر
در نشست شورای همکاری خلیج فارس در عربستان سعودی مطرح شد:
انور قرقاش، وزیر دولت در امور خارجه امارات متحده عربی با اشاره به نشست امروز (سه‌شنبه) شورای همکاری خلیج فارس در عربستان سعودی، گفت که این گردهمایی اتحاد کشورهای منطقه خلیج فارس را احیا می‌کند؛ در حالی که ولیعهد عربستان سعودی بر این باور است که این نشست به وحدت دوباره عربستان، امارات، بحرین، کویت، عمان، قطر و دیگر کشورهای عربی در مقابله به چالش‌هایی که خاورمیانه با آن مواجه است، کمک می‌کند.
 
ابهام در برجام از نگاه جهان/ادامه غنی سازی و نصب هزار سانتریفیوژ نسل دوم
براساس گفته های رییس سازمان انرژی اتمی:
با ادامه انتقادهای بین‌المللی از کاهش تعهدات برجامی ایران، علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی،‌ ضمن اشاره به افزایش فعالیت‌ها در حوزه هسته‌ای از اقدام برای نصب هزار سانتریفیوژ نسل دوم خبر داد.
 
کره جنوبی و آمریکا خواستار آزادی نفتکش توقیف‌شده هستند
رویترز:
سئول روز گذشته خواستار «آزادسازی فوری»‌ کشتی توقیف‌شده کره جنوبی در خلیج فارس توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران شد و ایالات متحده نیز اعلام کرد که بر آزادی فوری کشتی مورد اشاره تاکید دارد.
 
ضرورت استفاده از فناوری جهانی در توزیع کالاهای سلامت محور
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
در دنیای امروز با رشد تکنولوژی اگر بخواهیم به همان شیوه سنتی و گذشته عمل کنیم، بسیاری از فرصتهای پیش رو را به سرعت از دست خواهیم داد؛ چرا که داشتن ناوگانی مجهز و بدون عیب از هزینه های اضافی و بی مورد جلوگیری خواهد کرد و از سویی استفاده از فناوری‌های جدید در صنعت پخش به ویژه کالاهای سلامت محور از موارد بسیار مهم و کلیدی در این حوزه محسوب می شود.
 
احتمال تقابل اسراییل و ایران
بنا بر اظهارات وزیر دفاع اسرائیل:
بنی گنتس،‌ وزیر دفاع اسرائیل، می‌گوید همزمان با تغییر دولت در آمریکا ممکن است در جبهه تقابل اسرائیل با ایران حوادثی رخ دهد.
 
سپاه پاسداران نفتکش کره جنوبی را توقیف کرد
در آستانه سفر مقام ارشد کره‌‌ جنوبی به ایران
کشتی کره جنوبی که با پرچم کره جنوبی در حال حرکت بوده با توقیف سپاه پاسداران به یکی از بنادر ایران هدایت شده است.
 
نابودی اسرائیل تا سال ۱۴۲۰ «قانون» شد
نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب کردند
نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی را برای بررسی و تصویب ارائه داده‌اند که دولت را مکلف می‌کند دست به اقداماتی جهت «نابودی» اسرائیل تا سال ۱۴۲۰ بزند.
 
ناو هواپیمابر در خلیج فارس ماندگار شد
براساس اعلام پنتاگون:
پنتاگون به دنبال انتشار گزارش‌هایی مبنی بر بازگشت ناو هواپیمابر یو‌اس‌ای نیمیتز از خلیج فارس که بسیاری آن را نشانه‌ای از کاهش تنش‌ها میان ایران و ایالات متحده دانسته بودند، شامگاه یکشنبه ۱۴ دی ماه اعلام کرد که این ناو به دلیل تهدیدهای اخیر ایران در خلیج فارس می‌ماند.
 
جمهوری خواهان ششم ژانویه به نتیجه انتخابات اعتراض می کنند/ ادامه تلاش ترامپ برای ابطال پیروزی بایدن
تایید انتخابات آمریکا تا چند روز آینده
نماینده ایالت آلاباما گفت ۵۰ قانون‌گذار جمهوری‌خواه در کنفرانس تلفنی با ترامپ، ابطال پیروزی بایدن در جلسه ششم ژانویه کنگره را به بحث گذاشتند؛ این در حالی است که ۱۱ سناتور جمهوری‌خواه در 6 ژانویه به تایید پیروزی بایدن در کنگره آمریکا اعتراض می‌کنند.
 
درآمدهای پنهان دولتی/راهکاری کوتاه مدت و غیر علمی
یادداشت/سعید کاکاآقازاده
تا کنون دولت های که برسرکارآمدند، بخشی از کمبود درآمد سالیان خود را از طریق های مختلفی مانند افزایش هزینه های حمل ونقل، آب، برق، تلفن، گاز، مالیات و مسایل از این دست تامین کرده اند و از طرفی دولت طی دو سال گذشته با یک سوم کسری در بودجه مواجه بوده است،با این حال تصمیم دارد برای سال آینده آب، برق و گاز نزدیک به ۳۰ میلیون نفر از مشترکین کم مصرف را مجانی کند.
 
صنعت پخش ایران در غبار فراموشی
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
صنعت پخش امروزه به جایگاه منحصر به فردی در تبادلات کشوری، منطقه ای و جهانی دست یافته و به شکل روز افرون سهم آن در درآمد ملی کشورها دارای رشد چشمگیری است و در کشور ما نیز این صنعت سهمی ۸ الی ۹ درصدی از درآمد ملی را به خود اختصاص داده است.
 
خنثی سازی مین بر بدنه یک نفتکش در خلیج فارس
ارتش عراق خبر داد:
ارتش عراق می‌گوید که تیمی از کارشناسان مواد منفجره به همراه نیروی دریایی این کشور در عملیاتی موفقیت‌آمیز، مین کشف‌شده بر بدنه یک نفتکش در خلیج فارس را خنثی کردند.
 
بودجه تخیلی دولت!
یادداشت/شیرین نوری
این روزها چالش های بودجه ١٤٠٠ و استدلال فروش ٢/٣ میلیون بشکه نفت ۴۰ دلاری در روز و افزایش هزینه های دولت از جمله افزایش حقوق بازنشستگان و کارمندان و در نهایت افزایش تورم بدلیل افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی بسیار جدی شده است؛ چرا که اگر دولت نتواند درآمدی بر اساس برنامه بودجه ارایه شده داشته باشد، طبعا نمی تواند بی محابا هزینه کند.
 
افزایش آماده باش خلیج فارس در 48 ساعت گذشته
سی ان ان:
شبکه سی ان ان به نقل از یک مقام مطلع آمریکایی گزارش داده که ایران طی ۴۸ ساعت گذشته سطح آماده‌باش نیروهای دریایی خود را در خلیج فارس افزایش داده است.
 
آغاز غنی‌سازی ۲۰ درصدی/ اطلاع ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
نماینده روسیه در آژانس:
نماینده روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده که ایران قصد خود برای افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم به ۲۰ درصد را به اطلاع این نهاد بین‌المللی رسانده است.
 
آیت الله محمدتقی مصباح یزدی درگذشت
عصر امروز:
آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و عضو مجلس خبرگان رهبری که در چند روز اخیر، به دلیل تشدید بیماری به یکی از بیمارستان‌های تهران منتقل شده بود، درگذشت.
 
مشاور نخست‌وزیر کانادا  گفت که آسمان تهران امن نیست/احتمال سرنگونی هواپیماهای دیگر در حریم هوایی ایران
شبکه کانادایی سی‌بی‌سی:
رالف گودیل، مشاور نخست‌وزیر کانادا در پرونده سرنگونی هواپیمای اوکراینی گفت: با توجه به این‌که جمهوری اسلامی ایران نتوانسته یک تحقیق شفاف و کامل در این مورد ارائه دهد، این اتفاق می‌تواند بازهم در حریم هوایی ایران رخ دهد.
 
بریتانیا با اتحادیه اروپا خداحافظی کرد
ایندیپندنت:
دولت انگلیس و اتحادیه اروپا بعد از چندین دور مذاکره ناموفق بر سر سازوکار تجاری میان این کشور و اتحادیه پس از خروج رسمی به توافق رسیدند-
 
ترامپ: تحریف انتخابات سوم نوامبر را متوقف می کنیم
تازه ترین گفته های رییس جمهور آمریکا درباره انتخابات 2020
رییس‌جمهور آمریکا گفت در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا تعداد آرا بسیار بیشتر از تعداد رای‌دهندگان بود و اجازه نمی‌دهیم این نمایش نادرست و تحریف شده از انتخابات آمریکا پایدار بماند.
 
عراق پول پیمانکاران ایرانی را پس نمی دهد/از دست دادن این بازار؛ یعنی بی‌تدبیری و ظلم جدی به اقتصاد ایران
دبیر انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ایران:
دبیر انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ایران گفته است پیمانکاران ایرانی ۸۰۰ میلیون دلار از شرکت‌های دولتی عراق طلب دارند ولی قادر به وصول این مبلغ نیستند؛ در حالی که اگر بین دو دولت توافق شده و مسجل شده باشد، حتی در کیسه هم می‌توان پول جابجا کرد.
 
سایه جنگ و ظاهر شدن دوباره بمب‌افکن‌های بی-۵۲ آمریکا در خلیج فارس
ایندیپندنت:
ارتش ایالات متحده برای دومین بار در یک ماه گذشته، بمب‌افکن‌های استراتژیک بی-۵۲ خود را به منظور قدرت‌نمایی جهت بازداشتن ایران از هرگونه حمله احتمالی به اهداف آمریکا یا متحدان آن در خاورمیانه، بر فراز خلیج فارس به پرواز در آورد.
 
انفجار شدید و تیرباران در فرودگاه «عدن» یمن
به نقل از آسوشیتدپرس
مقامات امنیتی یمن می‌گویند هنگام فرود هواپیمایی حامل کابینه تازه ‌تأسیس این کشور در فرودگاه عدن، انفجاری بزرگ در این فرودگاه رخ داده و تاکنون، دست‌کم ۱۶ کشته و ۶۰ تن زخمی و مجروح بر جای گذاشته است.
 
مصوبه دولت یعنی زیان بورس
مروری بر نواقص دیگر اقتصادی بودجه 1400
دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ پیش‌بینی کرده مالیات بر نقل و انتقال سهام در مقایسه با رقم مصوب سال ۱۳۹۹، ۶.۲ برابر شود؛ یعنی دوباره یک موج شدید از هیجانات در بورس به راه خواهد افتاد که به گفته کارشناسان محوریت سوداگری‌ها با حضور و نقش‌آفرینی بانک‌ها در این موج شدید هیجان به چشم می‌خورد و بر این مبنا کارشناسان معتقدند تبی شش برابر بزرگ‌تر از آنچه در سال 99 ایجاد شد، به وجود خواهد آمد و سهام‌داران حقیقی خرد درگیر این هیجانات می‌شوند.
 
​عدم تلاش برای آزادی زندنیان دو تابعیتی واقعیت ندارد/جانسون به دنبال راهی برای نقض نکردن تحریم های آمریکا است
وزارت خارجه بریتانیا:
​وزارت خارجه بریتانیا اتهام"تعلل در کسب آزادی گروگان‌های دوتابعیتی در ایران "را رد کرد و در این حال، جرمی هانت، وزیر خارجه پیشین بریتانیا و اولین عضو سابق دولت محافظه کار گفته است بریتانیا باید برای پرداخت بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی به ایران راهی پیدا کند و دولت بوریس جانسون را متهم کرده است که برای یافتن راهی برای این منظور بدون نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران تعلل می کند.
 
ترامپ گفت که برنده پنسیلوانیاست
با انتشار یک توییت
دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و نامزد جمهوری‌خواه انتخابات آمریکا، با انتشار توییتی ادعای جدیدی درباره تقلب انتخاباتی در ایالت پنسیلوانیا مطرح کرد.
 
حمله به واکسن فایزر توسط برخی رسانه ها همزمان با ساخت واکسن ایرانی کرونا !
واکنش و انتقاد یک رسانه داخلی به واکسن فایزر
در هفته‌های گذشته و پس از آغاز واکسیناسیون عمومی و جهانی با واکسن‌های شرکت آمریکایی فایزر در اغلب کشورها، مسوولان ایرانی با این سوال مردم و افکار عمومی مواجه شدند که چرا جمهوری اسلامی ایران این واکسن‌ها را نخریده است؛ این در حالی است که همزمان با ساخت واکسن ایرانی کرونا برخی رسانه ها به واکسن فایزر انتقاداتی وارد کردند.
 
اقتصاد سینما حلقه مغفول/محرومیت همیشگی فرهنگ از بودجه؛ رکود سینما با تزریق نگاه دولتی
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
سینما در حال حاضر نه تنها نوعی رسانه ارتباط جمعی، بلکه در عین حال رسانه ای هنری است. این چیزی است که آن را هم از هنرهای دیگر که هیچ یک، خود رسانه جمعی نیستند و هم از رسانه های دیگر که هیچکدام به خودی خود هنر نیستند، جدا می کند؛ در حالی که بودجه‌ای که دولت به موضوعات زیربنایی اختصاص می‌دهد به شکل کافی به بخش فرهنگ اختصاص پیدا نمی‌کند، بنابراین همیشه از یک ضعف در بخش بودجه صنایع خلاق به ویژه سینما رنج می‌بریم.
 
اهدای جایزه «النور روزولت» برای رواج جهانی حقوق بشر به نسرین ستوده
از سوی کانون وکلای آمریکا صورت گرفت
کانون وکلای آمریکا، روز دوشنبه نسرین ستوده، وکیل ایرانی را به علت «شهامت و سرسختی و اثربخشی‌اش در مبارزه برای دستیابی به قوانین عادلانه در ایران» به عنوان یکی از برندگان جایزه «النور روزولت برای ترویج جهانی حقوق بشر» در سال ٢٠٢٠ معرفی کرد.
 
توافق اسرائیل و تبعات قطع رابطه تجاری ایران با امارات
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
امارات و بحرین در 15 سپتامبر گذشته، توافقات عادی سازی کامل روابط با اسرائیل را امضا کردند؛ که همه گروه ها و سران فلسطینی، آن را خیانت به آرمان فلسطین خواندند و از زمان اعلام عادی سازی روابط اسرائیل و امارات ، ده ها توافق بین شرکت های دو طرف امضا شده است.
 
مبارزه جمهوری‌خواهان برای ریاست جمهوری/ما پیروز می شویم!
اظهارات جدید دونالد ترامپ:
رئیس جمهور آمریکا گفت: زمان آن رسیده که سناتورهای جمهوری‌خواه بایستند و برای ریاست‌جمهوری مبارزه کنند.
 
مین های دریای سرخ را حوثی ها گداشته اند
العربیه:
عربستان سعودی روز یکشنبه از کشف و نابودی پنج مین دریایی دیگر در جنوب دریای سرخ خبر داد و اعلام کرد این مین‌ها را حوثی‌های وابسته به ایران کار گذاشته بودند.
 
آیا واکسن های وارداتی فقط چینی یا روسی خواهند بود؟/اهمیت استفاده از برند معتبر واکسن کرونا در ایران/اظهارات متفاوت هلال احمر و اتاق بازرگانی
وضعیت خرید واکسن کرونا و گفتار متناقض مسوولان
رییس جمعیت هلال احمر ایران اعلام کرد این سازمان از سوی وزارت بهداشت مامور شده تا یک میلیون دوز واکسن کرونا از چین خریداری کند. این در حالی است که رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوییس تاکید کرده واکسن‌هایی که ایران خواهد خرید از چین و روسیه نخواهد بود.
 
ضرورت فعال شدن توریسم ایران در سکوت گردشگری جهان
یادداشت/دکتر محمد شیرکوند؛ رییس کمیسیون گردشگری ایران و ایتالیا
با توجه به اینکه ویروس کرونا فضای گسترده منفی در دنیا ایجاد کرد، سبب شد خبرهای منفی که قبل از آن رخ داد، درباره ایران از بین برود و نوعی فراموشی آنی برای مردم دنیا پدید بیاید، پس از این بابت می توان کرونا را از این حیث برای ایران نکته ای مثبت تلقی کرد..
 
خانه و یک فرد مرتبط با انفجار نشویل پیدا شدند
براساس گزارش های برخی رسانه های خارجی
مقامات پلیس فدرال آمریکا گفته‌اند، نیروهای پلیس خانه یک فرد را در ارتباط با انفجار جمعه صبح در شهر نشویل در ایالت تنسی، مورد بازرسی قرار داده‌اند.
 
هیات مراکشی و سفر به اسراییل برای روابط جدید
رویترز نوشت:
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل گفت که هفته آینده یک هیات از مراکش برای گسترش روابطی که تازه ایجاد شده است، به اسرائیل سفر می‌کند.
 
آیا مردم ایران به تزریق واکسن چینی راضی خواهند شد؟خرید نوع چینی واکسن کرونا توسط هلال احمر ایران
نگاهی به آخرین وضعیت خرید واکسن کووید19 در ایران
در حالی که هنوز برند واکسن کرونای خریداری‌شده توسط ایران مشخص نشده، رییس جمعیت هلال احمر اعلام کرد که این سازمان واکسن کرونای چینی خریداری خواهد کرد؛ در حالی است که واکسن های تایید شده تا 90 و 95 درصد از سوی اغلب کشورهای جهان، شامل واکسن چینی نیست.
 
نخست‌وزیر عراق خطاب به گروه های تحت حمایت ایران: در برابر اقدامات خودسرانه مقابله می کنیم
در پی تجمع مسلحانه شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران
در پی تجمع مسلحانه شبه‌نظامیان عصائب اهل حق، از گروه‌های مورد حمایت ایران و تهدید آنها علیه نخست وزیر عراق، مصطفی الکاظمی در هشداری به گروه‌های شبه نظامی، گفت: امنیت عراق مسئولیتی بر گردن ماست و تسلیم اقدامات خودسرانە و پوچ نخواھیم شد.
 
آمریکا برای انتقال پول واکسن مجوز داده بود/آیا واکسن های معتبر به ایران می رسند؟!
اظهارات جدید رییس بانک مرکزی و آخرین وضعیت خرید واکسن کرونا
درحالی که کاربران پنج‌شنبه شب برای دومین بار در چند روز گذشته در کارزاری توییتری هشتگ #واکسن_بخرید را به ترند اول ایران تبدیل کردند، رییس کل بانک مرکزی، تایید کرد که دفتر کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا(اوفک) تاکنون دست‌کم دو مجوز انتقال پول برای ایران به منظور خرید واکسن کرونا صادر کرده است و مجوز اول را مسوولان به دلایلی نپذیرفته‌ بودند.
 
اسرائیل به مرکز موشک‌های بالستیک در سوریه حمله کرد
شب گدشته
نیروی هوایی اسرائیل مرکز تحقیقات، توسعه و ساخت موشک‌های بالستیک سوریه را در مصیاف با استفاده از موشک‌های کروز دلیله هدف قرار داده است.
 
مرزهای عراق برای جلوگیری از شیوع نوع جهش یافته کرونا به روی ایران بسته شد
سخنگوی گمرک ایران:
روح‌الله لطیفی، سخنگوی گمرک ایران گفت که بر اساس تصمیم هیات وزیران عراق، تردد مسافر از ایران به این کشور به مدت دو هفته ممنوع است.
 
برای نامگذاری خیابان ها از فرمانداری اجازه نمی گیریم!
عضو شورای شهر تهران:
یک عضو شورای شهر تهران در واکنش به فرمانداری که نامگذاری خیابانی در تهران به نام شجریان را «غیرقانونی» خوانده، گفت: «برای نامگذاری معابر نیازی به اجازه گرفتن از فرمانداری نیست.»
 
همتی وعده خرید چه نوع واکسنی را به مردم ایران داده است؟!
نگاهی به اظهارات اینستاگرامی امروز رییس بانک مرکزی
رئیس بانک مرکزی ایران امروز پنج‌شنبه در پیامی اینستاگرامی خبر داد که مشکل خرید واکسن کرونا برای کشور رفع شده و واکسن‌ها «در اسرع وقت» به ایران انتقال خواهد یافت؛ این در حالی است این مقام دولتی نه زمان مشخص واردات واکسن را ارائه کرده و نه درباره نوع واکسن جزییاتی را ارایه کرده است.
 
فرمانده سنتکام درباره جنگ ایران و آمریکا هشدار داد
ستاد مرکزی نیروی نظامی ایالات متحده
ژنرال کنت فرانک مک‌کنزی، فرمانده سنتکام، ضمن ابراز نگرانی از اقدامات نیروهای تحت حمایت ایران در منظقه، احتمال بروز درگیری نظامی مستقیم میان آمریکا و ایران را بالا ندانست و تاکید کرد کشورش به دنبال تشدید درگیری و جنگ با ایران یا عوامل نیابتی آن در منطقه نیست.
 
لزوم ارزش آفرینی در رهبری بنگاه های اقتصادی/ارزش پایدار منافع همه را تامین می کند
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
در اقتصاد فعلی، کلمه ارزش لزوما به معنی ارزش مثبت نیست و در اقتصاد‌هایی که هدف اصلی، رشد تولید است؛ هر فعالیتی که به افزایش این معیار منجر شده، ارزش‌زا محسوب خواهد شد و اگر ارزشی که ایجاد می‌کنیم منافع دیگران را نیز تامین کند، پایدار خواهد بود
 
قزاقستان در مسیر دموکراسی است
در گفت و گوی اختصاصی روزنامه آسیا با سفیر قزاقستان مطرح شد:
اسخت اورازبای (Askhat Orazbay) سفیر قزاقستان در گفت و گوی اختصاصی باروزنامه آسیا گفت:انتخابات پارلمان قزاقستان دهم ژانویه 2021 (بیستم دی 99) برگزار می شود و انتخاب دومین رییس جمهورنخستین انتخابات پارلمان کشور براساس دموکراتیک سازی و نوسازی نهادهای سیاسی خواهد بود.
 
سفیر آمریکا از بغداد خارج شد
ایندیپندنت:
یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا از اقدامات امنیتی «بی‌سابقه»، جهت محافظت از سفارت آمریکا در بغداد خبر داد.
 
عراق پروازها را به روی ایران بست
به دلیل انتقال نوع جدید ویروس کرونا
دولت عراق اعلام کرد که این کشور رفت و آمد به هشت کشور از جمله ایران را به منظور ممانعت از انتقال گونه جدید ویروس کرونا ممنوع کرده است.
 
مردم ایران از تزریق واکسن فایزر و مدرنا محروم می مانند؟!/نامه نظام پزشکی ایران به سازمان بهداشت جهانی برای تهیه واکسن کرونا
وضعیت خرید واکسن کرونا و گفتار متناقض مسوولان در این باره
آغاز خرید و تزریق واکسن های آمریکایی فایزر و مدرنا در بسیاری از کشورها و گفته های بسیار متناقض مسوولان در ایران درباره خرید واکسن کرونا ممکن است موجب نگرانی مردم شود و به فضای یاس آلود در خصوص مقابله با این بیماری مرگبار دامن بزند؛ در این حال محمدرضا ظفرقندی، رییس سازمان نظام پزشکی ایران در نامه‌ای به تدروس ادهانوم ، رییس سازمان بهداشت جهانی از او خواست تا همه تلاش خود را برای تامین دوزهای مورد نیاز واکسن کرونا در ایران به کار گیرد.
 
نوشیدن آب و تصمیم‌گیری بهتر!
یادداشت
تحقیق اخیر عملکرد شناختی شرکت‌کنندگان پس از اجتناب از خوردن و آشامیدن از شب قبل با زمان خوردن میزان آب کافی بررسی شد و محققان دریافتند، افرادی که قبل از آزمایش ۵۰۰ میلی‌لیتر آب نوشیده بودند، عملکرد بهتری در کارها برای سنجش بازتاب شناختی در قضاوت و تصمیم‌گیری نشان دادند؛ در حالی که متخصصان دریافتند نوشیدن آب سبب بهبود حافظه و تمرکز می‌شود.
 
« قبلی ۶ ۷ ۸ ۹ ۱۰ صفحه ۱۱ از ۱۷ ۱۲ ۱۳ ۱۴ ۱۵ بعدی »