صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۲۴ اَمرداد ۱۴۰۱ / ۱۷:۰۳
کد خبر: 11419
گزارشگر: 213
۵۷۳
۰
۰
۲
براساس اظهاراتی از حسین امیرعبداللهیان در خصوص پیش نویس توافق

«نتیجه پایانی» برجام تا ساعاتی دیگر اعلام می شود

«نتیجه پایانی» برجام تا ساعاتی دیگر اعلام می شود
حسین امیرعبداللهیان گفت: تا ساعت ۱۲ امشب پیشنهادهای نهایی‌مان را در متن برجام را به‌صورت مکتوب می‌فرستیم.

به گزارش آسیانیوز، حسین امیرعبداللهیان می‌گوید آمریکا باید در موضوع دیگری هم انعطاف نشان بدهد.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی، روز دوشنبه ۲۴ مرداد، از موافقت «شفاهی و نسبی» آمریکا با دو درخواست حکومت ایران در مذاکرات احیای برجام خبر داد و افزود دولت ایالات متحده «در مورد یک موضوع هم باید انعطاف نشان دهد».

حسین امیرعبداللهیان که در یک نشست خبری سخن می‌گفت، همچنین اضافه کرد که «تا ساعت ۱۲ امشب پیشنهادهای نهایی‌مان را به‌صورت مکتوب می‌فرستیم».

پیشتر در برخی گزارش‌ها اعلام شده بود که اتحادیه اروپا تا ۱۵ اوت (۲۴ مرداد) به جمهوری اسلامی ایران فرصت داده تا جواب نهایی خود به متن پیشنهادی را ارائه کند.

اظهارنظر امروز وزیر خارجه ایران ساعتی پس از آن منتشر شد که سخنگوی وزارت خارجه نیز از «پیشرفت نسبی» مذاکرات خبر داد و در عین حال تأکید کرد «این پیشرفت‌ها به‌صورت کامل تأمین‌کننده مطالبات قانونی ایران نیست».

 این اظهارنظرها در حالی صورت می‌گیرد که طرف‌های مقابل ایران در مذاکرات احیای برجام منتظر پاسخ مقامات تهران به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا هستند؛ متنی که به‌نوشته نشریه پولیتیکو بر اساس آن فشار بر سپاه پاسداران کاسته خواهد شد و در عین حال راه را برای تهران در زمینه جلوگیری از بررسی بیشتر سایت‌های اتمی مشکوک خود هموار می‌کند.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی در سخنان امروز خود با بیان این‌که موضوعات اقتصادی را «معطل مذاکرات» نکرده‌اند، تأکید کرد که «به‌طور مشخص در مورد سه موضوع در حال تبادل با آمریکایی‌ها هستیم و تا چند روز آینده نظرات خود را ارائه می‌دهیم».

وزیر خارجه و همچنین سخنگوی وزارت خارجه هیچ توضیحی درباره جزئیات این موضوعات اعلام نکردند، معاون سیاسی ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، در پیامی توئیتری ادعا کرد که «آمریکا از هدف استراتژیک خود در خروج از توافق ۲۰۱۵ و اعمال سیاست فشار حداکثری عقب‌نشینی کرد».

محمد جمشیدی، معاون ابراهیم رئیسی، بدون اشاره به منبع ادعای خود همچنین نوشت: «آمریکا به‌دنبال ۱- برجام ابدی و ۲- مذاکرات منطقه‌ای و موشکی بود که نهایتاً از جاه‌طلبی‌های خود عقب رانده شد.»

علاوه بر آن‌چه نشریه پولیتیکو در زمینه کاسته شدن فشار بر سپاه و جلوگیری از بررسی بیشتر سایت‌های اتمی ایران در متن پیشنهادی اتحادیه اروپا اعلام کرده است، وال‌ استریت ژورنال نیز در گزارشی این ادعا را مطرح کرده که اتحادیه اروپا برای احیای برجام «امتیاز چشمگیر» تازه‌ای به ایران داده است.

با این حال رابرت مالی، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا و مذاکره‌کننده ارشد این کشور، این گزارش‌ها را رد کرده و فقط اعلام کرده است که «ما در هیچ مذاکره‌ای به تغییر بررسی‌ها، احراز هویت مشتریان یا دیگر استانداردهای منطبق با تحریم‌های آمریکا، آن‌هایی که در صورت بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام باقی خواهند بود، متعهد نشده‌ایم».

 متن پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای برجام در آخرین دور از مذاکرات وین به هیئت‌های مذاکره‌کننده ارائه شده بود و این هیئت‌ها روز ۱۷ مرداد به پایتخت‌های خود بازگشتند تا درباره این متن توافق احتمالی با رهبران کشورهای خود مشورت کنند.

مقام‌های اتحادیه اروپا قبلاً گفته بودند که متن تدوین‌شده در مذاکرات وین «متن نهایی» است و طرف‌های حاضر می‌بایست درباره آن تصمیم بگیرند.

روز گذشته، یکشنبه ۲۳ مرداد، نماینده روسیه در این مذاکرات اعلام کرد که آمریکا با متن پیشنهادی توافق موافقت کرده اما ایران هنوز در این زمینه پاسخی نداده است.

میخائیل اولیانوف همچنین پیش‌بینی کرد اگر همه‌چیز به خوبی پیش برود، توافق نهایی بر سر احیای برجام و برنامه هسته‌ای ایران طی چند روز آینده به دست خواهد آمد.

پیشتر جمهوری اسلامی خواهان خروج نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست گروه‌های تروریستی طبقه‌بندی‌شده از سوی وزارت خارجه آمریکا شده بود؛ خواسته‌ای که بارها واشینگتن آن را رد کرد.

در همین حال، یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز ۲۱ مرداد پیرامون گزارش اخیر وال استریت ژورنال در مورد مسئله چالش‌برانگیز پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بحث احیای برجام گفت که «ایران باید به پرسش‌های آژانس پاسخ دهد و رویکرد واشینگتن در پشتیبانی از حفظ استقلال و ماموریت اصلی آژانس تغییر نخواهد کرد».

مقام‌های غربی تأکید کرده‌اند که متن تهیه‌شده آخرین پیشنهاد کشورهای درگیر در مذاکرات است و ایران باید، با اتخاذ تصمیم سیاسی، نظر نهایی خود را اعلام کند./

https://www.asianews.ir/u/7ug
اخبار مرتبط
هند بدون آنکه به تعهدات خود در بندر چابهار عمل کند، ۹۹ درصد از درآمد تخلیه و بارگیری کالا و کانتینرهای این بندر را صاحب شده؛ بندری که به اعتقاد برخی نمایندگان مجلس، دولت آن را به حال خود رها کرده است.
دلار توافقی نیز همچنان در کانال ۲۸ هزار تومان نوسان دارد اما روند آن در مقایسه با روز گذشته افزایشی است؛ در حالی که دلار هرات هم در کانال ۲۹ هزار تومانی نوسان دارد.
ایران با توجه به قرار گرفتن در کمربند خشک جهانی، تغییر پذیری شدید اقلیمی، بارش تنها معادل یک سوم متوسط جهانی، خشکسالی‌های متعدد، مصرف بالای آب و محدودیت‌هایی از این قبیل، به تنوع کشت محصولات غذایی و کشاورزی به روش‌های متنوع نیاز دارد.
مقام‌های اسرائیلی بامداد یکشنبه از تیراندازی مرگبار در اورشلیم خبر دادند.
براساس گزارش های خبری رویترز، در خصوص آخرین وضعیت سلمان رشدی در بیمارستان؛ دادستان‌ها روز شنبه ۲۲ مرداد مدعی شدند که عامل سوءقصد به جان سلمان رشدی، نویسنده رمان «آیات شیطانی»، به‌طور رسمی به تعرض و اقدام به قتل متهم شده است.
نماینده ویژه آمریکا در امور ایران برخی گزارشات مبنی بر کاهش تحریم‌های آمریکا علیه ایران را رد و تاکید کرد که هیچ توافقی بر سر رفع تحریم‌های ایران صورت نگرفته است.
شبکه آمریکایی ان.بی‌.سی‌نیوز به نقل از یک مقام پلیس مدعی شد که ضارب سلمان رشدی در رسانه‌های اجتماعی حامی سپاه پاسداران بوده است!
سلمان رشدی قبل از شروع سخنرانی در موسسه شاتاکوا در غرب ایالت نیویورک، هدف حمله مهاجم مسلح به چاقو قرار گرفت؛ براساس گزارش آسوشیتدپرس وی در نشست ادبی وزمانی که مدیر برنامه در حال معرفی رشدی بود، مرد مهاجم در مقابل چشم شرکت‌کنندگان به جایگاه سخنرانان حمله کرد.
ماموران اف‌بی‌آی دوشنبه شب وارد اقامتگاه مار-آ-لاگو شدند، جایی که آقای ترامپ و همسرش، ملانیا، اکثر اوقات خود را پس از پایان دوره ریاست جمهوری در آن سپری کرده‌اند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید