صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
جمعه / ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۰۱:۲۰
کد خبر: 4289
گزارشگر: 213
۱۳۳۸
۰
۰
۲
بنا بر اظهارات مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان

کاهش فعالیت های فرهنگی هنری در یزد به دلیل شیوع کرونا

کاهش فعالیت های فرهنگی هنری در یزد به دلیل شیوع کرونا
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد گفت: گرچه شیوع ویروس کرونا ، اوایل اسفند ماه ۱۳۹۸ چراغ فعالیت‌ های فرهنگی و هنری استان را کم رنگ کرد ولی نتوانست آن را کاملا خاموش کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد گفت: گرچه شیوع ویروس کرونا ، اوایل اسفند ماه ۱۳۹۸ چراغ فعالیت‌ های فرهنگی و هنری استان را کم رنگ کرد ولی نتوانست آن را کاملا خاموش کند.

مجید جوادیان زاده افزود: با توجه به شرایط کرونایی فعالیت‌های فرهنگی و هنری با حفظ اصول و رعایت پروتکل های بهداشتی در استان پیگیری شد و بخشی از فعالیت های فرهنگی و هنری که برگزاری آن حضوری امکان داشت با حفظ رعایت پروتکل های برگزار و برخی ها هم با استفاده از فضای مجازی برگزار شد.
جوادیان زاده گفت: رویکرد این اداره کل در حوزه های مختلف هنری جلوگیری از پراکنده کاری در رویدادها و صاحب نشان معتبر در کشور و عرصه بین المللی است.
وی اظهارکرد: در گذشته آسیب هایی در حوزه هنری وجود داشت به گونه ای یک جشنواره چند دوره برگزار می شد و حتی یک دبیرخانه دایمی برای استمرار و تبدیل آن به یک جریان فراگیر نبود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد ادامه داد: بدین ترتیب برای رویدادهای هنری یک « برند» تعریف شد که می توان به جشنواره ملی « تئاتر خیابانی چتر زندگی » در استان اشاره کرد.

وی با بیان اینکه در جشنواره یادشده فرهنگ مردم و سبک زندگی خانواده های یزدی به زبان هنر ارایه می شود ،اظهارکرد: دبیرخانه دایمی جشنواره در استان تشکیل شد و اکنون در تقویم برنامه رویدادهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جشنواره تئاتر خیابانی ثبت شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد ادامه داد: چهار دوره جشنواره یادشده در استان برگزار و در کنار آن کارگاه‌های نمایشی برای تبادل تجربه و انتقال دانش هنر به هنرمندان استان برپا شد و تئاتر خیابانی ارتباط مستقیم با افراد برقرار می کند و موجب نشر هنر می شود.

به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد با توجه به اینکه در زمینه زیرساخت های هنری با تنگناهایی چون کمبود سالن نمایشی در استان وجود دارد، برگزاری تئاتر خیابانی فرصتی است جامعه بتواند از هنر زاینده نمایش برخوردار شود.

جوادیان زاده با اشاره به اقدامات این اداره کل در حوزه موسیقی هم افزود: جشنواره موسیقی کویرنشینان در سال ۹۶ یک دوره آن به صورت استانی برگزار شد با برنامه ریزی های انجام شده از سال ۹۷ به شکل منطقه ای با حضور استان‌های کویرنشین به صورت منطقه ای برگزار می شود.
وی اظهارکرد: جشنواره یادشده با هدف بازیابی هویت موسیقی مردم کویرنشین و همچنین الگوسازی برای مشخص کردن موسیقی علمی و معتبر طراحی شد و این جشنواره به صورت موسیقی سنتی و کلاسیک برگزار می شود و فرصتی برای شناسایی و استعدادهای درخشان موسیقی است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد گفت: در زمینه موسیقی کویر در استان مطالعاتی انجام شد که به برترین پژوهش و آثار مکتوب در این زمینه جوایزی اهدا شد.
وی با اشاره به فعالیت‌های این اداره کل در حوزه فیلم هم خاطرنشان کرد: در این بخش به دنبال یک برند بومی و محلی هستیم که با همکاری نهادها و حوزه های مختلف از جمله شورای اسلامی شهر یزد جشنواره ملی فیلم ساباط برگزار شد.
این مسوول با بیان اینکه جشنواره ساباط برگرفته از معماری کویر است، گفت: با توجه به ثبت جهانی بافت تاریخی شهر یزد تولید اثر سینمایی ضروری است بدین ترتیب جشنواره یادشده برگزار شد.

وی با اشاره به هنرهای تجسمی یزد گفت: استان در سال ۹۸ به عنوان پایتخت هنرهای جدید انتخاب شد به همین علت همایش ملی شیوه های ارایه در هنرهای جدید به عنوان سایه های فیروزه ای در استان برگزار که مجموعه مقاله آن در قالب کتابی چاپ شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد برگزاری نمایشگاه آثار هنرمندان تجسمی را از دیگر اقدام های این اداره کل بیان کرد. وی با بیان اینکه فراهم کردن زیرساخت‌های هنری در استان به صورت جدی پیگیری می شود، افزود: هم اکنون ۲ مجموعه بزرگ فرهنگی و هنری شامل تالار مرکزی و مرحله دوم مجتمع امام علی (ع) در استان در حال ساخت است و با راه اندازی ۲ مجموعه یادشده سرانه فرهنگی و هنری استان به شکل قابل توجهی افزایش می یابد.

جوادیان زاده ادامه داد: همچنین علاوه بر این ساخت مجتمع فرهنگی و هنری در شهرهای بافق و مروست در دستور کار این اداره کل قرار دارد. وی پیگیری بیمه هنرمندان و عضویت آنها در صندوق هنرمندان را از دیگر اقدام ها برشمرد و خاطرنشان کرد: با توجه به اطلاع رسانی خوبی که از سوی انجمن های فرهنگی و هنری استان صورت گرفت عضویت هنرمندان در صندوق هنرمندان رشد قابل توجهی داشت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد از صدور یکهزار هنر کارت برای هنرمندان استان خبر داد و خاطرنشان کرد: همچنین در راستای فرهنگ کتاب و کتابخوانی تعدادی کتاب تخصصی بین هنرمندان به ویژه پیشکسوتان استان توزیع شد. جوادیان زاده تجهیز کتابخانه های تخصصی فرهنگ و هنر، آموزش هنرمندان و رویداد نقاشی خط با موضوع مضامین صفحیه سجادیه از دیگر برنامه های این اداره کل در سال‌ ۱۴۰۰ بیان کرد./

سید محمدجواد عرفانفر
https://www.asianews.ir/u/2hE
اخبار مرتبط
فرمانده سپاه الغدیر استان یزد با اشاره به برگزاری 40 برنامه محرومیت زدایی در کنار برگزاری کنگره شهدا گفت: رویکرد برگزاری کنگره ملی بزرگداشت شهدای استان یزد گفتمان سازی و محرومیت زدایی است که امید به تحقق آن داریم.
عباس ملازینلی معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد از عمده شاخصه‌ی برنامه‌های فرهنگی کنگره شهدای استان را ارتباط عمیق و اثر بخش برنامه‌های تولیدی کمیته فرهنگی با نسل جوان برشمرد.
پروژه شیرین سازی و انتقال آب خلیج فارس به استان یزد با حضور ویدئو کنفرانسی رئیس جمهور و حضور میدانی استاندار یزد و جمعی از مسئولان ارشد این استان در شهرستان اردکان افتتاح شد.
حجت الاسلام مظفر سالاری، مدیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد یزد در نشستی به منظور برنامه ریزی برنامه های 18 اسفند، سالروز تاسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد با مجید جوادیان زاده، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد گفت و گو کرد.
محمدرضا آخوندی مدیرکل منابع طبیعی استان یزد در نشست خبری در جمع اصحاب رسانه استان یزد گفت: ۱۵ تا ۲۱ اسفندماه به عنوان هفته منابع طبیعی است که با شعار « همه با هم جهاد برای حفاظت از منابع طبیعی » برنامه های این هفته را دنبال می کنیم.
علی زارع مهرجردی، رئیس هیات مدیره کانون وکلای استان یزد در نشست خبری گفت: کانون وکلای استان یزد از سال 95 از کانون مرکز مستقل شده است که تاکنون دو دوره هیات مدیره را پشت سر گذاشته و هم اکنون نیز در سومین دوره هیات مدیره آن قرار داریم.
مدیر مرکز تحقیقاتی درمانی دیابت یزد گفت: کرونا در وهله اول باید فرهنگسازی و سپس رعایت نکات بهداشتی به ارزش در جامعه تبدیل شود؛ برخی از باروهای اشتباه همچنان در جامعه وجود دارد و اطمینان های کاذب منجر به ابتلای افراد به کرونا می‌شود.
مدیر کل تبلیغات اسلامی یزد در نشست خبری اصحاب رسانه استان یزد گفت: کمیته روحانیون کنگره بزرگداشت 4 هزار شهید دارالعباده و دارالعلم یزد به منظور معرفی و تیین خدمات این قشر از جامعه در هشت سال دفاع مقدس و انقلاب اسلامی برنامه های مختلفی را در سطح استان اجرا می کند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید