صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ / ۰۲:۴۵
کد خبر: 4769
گزارشگر: 213
۲۹۳۲
۰
۰
۶
صدور کارت اعتباری معیشت در دولت جدید

با وعده رییسی «کارت اعتباری یک میلیون تومانی» را چه کسانی می گیرند؟

با وعده رییسی «کارت اعتباری یک میلیون تومانی» را چه کسانی می گیرند؟
ابراهیم رئیسی سیزدهمین دولت ایران را از یک ماه دیگر آغاز می‌کند و او برای کاهش هزینه خانواده‌ها وعده داده که کارت اعتباری معیشت صادر می‌شود.

به گزارش آسیانیوز، طبق برنامه دولت آینده قرار است از آذر امسال به پنج دهک اول کارت اعتباری معیشت خانوار داده شود. جزئیات این طرح چیست و مشمولان چه کسانی هستند؟

 ابراهیم رئیسی سیزدهمین دولت ایران را از یک ماه دیگر آغاز می‌کند. او در پایان شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری با ۱۷٫۹ میلیون رای رئیس‌جمهور آینده شد. او برای کاهش هزینه خانواده‌ها وعده داده که کارت اعتباری معیشت صادر می‌شود.

تجاررت نیوز نوشت قرار است برای خانوارهای پنج دهک اول کارت اعتباری معیشت صادر شود. بر این اساس به ازای هر یک از اعضای خانوار در سه دهک اول ۲۰۰ هزار تومان و دو دهک بعدی ۱۵۰ هزار تومان اعتبار ماهانه قرض‌الحسنه با کارمزد دو درصد تخصیص یابد.

همچنین به خانوارهایی که توانایی بازپرداخت اقساط را نداشته باشند یارانه بازپرداخت اقساط تعلق می‌گیرد.

مبلغ کارت اعتباری چقدر است؟

خانوارهای در سه دهک اول: ۲۰۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر
خانوارهای در دهک چهارم و پنجم: ۱۵۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر
یعنی خانوار پنج نفره‌ای که در سه دهک اول باشد یک کارت اعتباری دریافت می‌کند که هر ماه یک میلیون تومان شارژ می‌شود.

 اگر همین خانواده پنج نفره در دهک چهار و پنج باشد، کارت اعتباری که می‌گیرد ماهانه ۷۵۰ تومان اعتبار دارد.

 ۵ دهک اول چه تعداد هستند؟

جامعه هدف طرح کارت اعتباری معیشت خانوار پنج دهک اول عنوان شده، این پنج دهک چه کسانی هستند؟

مجلس در پاییز پارسال تصمیم داشت به هفت دهک اول یعنی ۶۰ میلیون نفر یارانه سومی پرداخت کند که اجرایی نشد، اما این ۶۰ میلیون نفر همان کسانی هستند که یارانه معیشت بنزین را در روز دهم هر ماه دریافت می‌کنند.

در آن زمان دولت گفت به پنج دهک یعنی حدود ۴۲ میلیون نفر یارانه می‌دهد که در نهایت نیز به ۳۴ میلیون نفر یارانه کرونا داد. احتمالا منظور از پنج دهک اول برای کارت اعتباری معیشت خانوار همین ۴۲ میلیون نفر باشند که ۳۴ میلیون نفر آن در چهار ماه پایانی پارسال یارانه کرونا گرفتند.

مشمولان باید چه شرایطی داشته باشند؟

در میان پنج دهک اول افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی قرار دارند که طبق گفته یکی از نمایندگان مجلس حدود ۱۰ میلیون نفر هستند.

طی سال‌های اخیر دولت برای پرداخت کمک‌های حمایتی از خانوارها معمولا چندین شرط را در نظر گرفته است. شاید بتوان گفت که احتمالا گروه‌های زیر کارت اعتباری معیشت خانوار دریافت می‌کنند:

افراد تحت پوشش کمیته امداد
افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی
افراد بدون هیچ گونه بیمه
روستاییان و عشایر
افرادی که مجموع درآمد خانوارشان کمتر از حداقل حقوق وزارت کار باشد (یعنی کمتر از ۲٫۶ میلیون تومان باشد)
کارمند دولت نباشند
افرادی که ملک و ماشین با قیمت بالا نداشته باشند
یارانه‌بگیران نقدی و معیشتی

آیا باید این پول را به دولت برگرداند؟

اما این پول یارانه نیست که بدون بازپرداخت باشد و فرد باید اقساط آن را پرداخت کند. در واقع یک وام با نرخ بهره دو درصد است که جزء وام‌های قرض‌الحسنه محسوب می‌شود.

کارت اعتباری تا چند ماه شارژ می‌شود؟

در این برنامه ابراهیم رئیسی آمده که به صورت ماهانه این پول وارد کارت اعتباری می‌شود ولی مشخص نشده که مدت زمان پرداخت آن از سوی دولت چند ماهه است.

از کی اجرایی می‌شود؟

در این برنامه آمده که طرح اعطای کارت اعتباری معیشت خانوار از آذر امسال یعنی از ماه دیگر اجرایی می‌شود.

بازپرداخت آن چند ماهه است؟

در باره نوع بازپرداخت و تعداد اقساط آن توضیحی داده نشده؛ اما گفته شده که اگر خانواری نتواند اقساط آن را بپردازد به او یارانه داده می‌شود تا قسط خود را بدهد.

ابهامات طرح کارت اعتباری معیشت خانوار

این طرحی ترکیبی از یارانه و وام قرض‌الحسنه است. از یک طرف گفته شده که ماهانه پرداخت می‌شود از سوی دیگر گفته شده اگر خانواری نتواند اقساط آن را بدهد یارانه پرداخت اقساط می‌گیرد.

شاید این طرح نیز همانند طرح وام کرونا دولت فعلی باشد. در بهار و پاییز پارسال در دو مرحله وام یک میلیون تومانی کرونا پرداخت شد. اما این وام به پیشتوانه دو یارانه نقدی و معیشتی بنزین بود که داده شد و در واقع اقساط آن از یارانه هر ماه خانوار کسر می‌شود.

اما این که طرح کارت اعتباری معیشت خانوار دولت بعدی قرار است چطور اجرا شود و مردم چگونه اقساط آن را به دولت بپردازند ابهاماتی هست که احتمالا باید تا زمان مراسم تنفیذ از سوی رهبری صبر کرد./

https://www.asianews.ir/u/2vf
اخبار مرتبط
نخست وزیر جدید اسرائیل، انتخاب ابراهیم رئیسی به عنوان رییس جمهوری اسلامی در ایران را «آخرین پیام بیدارباش» به جهان و کشورهایی که در حال مذاکره برای احیای توافق هسته‌ای با ایران هستند، توصیف کرد.
یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شده است که خبر اعلام پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری توسط وزارت کشور ایران را دیده است و ایرانیان از حق خود برای انتخاب رهبرانشان در یک فرایند انتخاباتی آزاد و عادلانه محروم شدند.
یک کارشناس بازار سرمایه گفت: در شرایط فعلی چنین رشد مثبتی را برای دو روز متوالی پیش‌بینی نمی‌کردیم آن هم به این دلیل که روز چهارشنبه با عرضه‌های گسترده‌ای مواجه بودیم؛ در حالی که روز گذشته عملکرد مثبت و اثرگذار گروه‌هایی مانند بانکی‌ها، گروه‌های شیمیایی و چندرشته‌ای‌ها نشان داد بازار به استقبال رییس جمهور جدید رفته است.
محمود احمدی نژاد،رئیس جمهور پیشین ایران گفت: در آینده ایران با تحولات بزرگ و اصلاحی روبرو خواهد بود اما به نظر نمی رسد که در کوتاه مدت تغییرات چندانی در سیاست خارجی روی دهد.
عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران، نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرد و گفت میزان مشارکت در انتخابات روز جمعه ۴۸/۸ درصد بوده است.
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی بعد از دیدار با رئیس مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران گفت: حتما با مجلس شورای اسلامی، نمایندگان و ریاست آن و همه نخبگان و صاحبنظران، برای شکل دادن دولت جدید به منظور بازکردن گره‌های کشور تلاش خواهیم کرد به گونه‌ای که امیدی که در مردم عزیزمان نسبت به آینده ایجاد شود.
پس از ساعت‌ها سکوت درباره نتیجه انتخابات ریاست جمهوری، جمال عرف، رییس ستاد انتخابات کشور، اعلام کرد که بر اساس ۹۰ درصد آرا، ابراهیم رئیسی ۱۷ میلیون و ۸۰۰ هزار رای به دست آورده و پیروز شده است.
محمود احمدی‌نژاد، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت که به دلیل رد صلاحیت شدنش از سوی شورای نگهبان در انتخابات شرکت نمی کند؛ در همین حال مسعود پزشکیان، نماینده اصلاح‌طلب تبریز نیز به دلیل رد صلاحیت شدن در انتخابات پیش رو نوشت که قصد حمایت از کاندیداهای تایید صلاحیت شده را ندارد.
احمدی‌نژاد بدون ذکر نام اعلام کرد که بسیاری از چهره‌های سیاسی در داخل «نه تنها با انحلال سپاه پاسداران و انتخابات آزاد (با نظارت خارجی) موافقند، بلکه به بیرون خط می‌دهند که این مسیر را بروند».
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید