صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۲۳ اَمرداد ۱۴۰۰ / ۱۳:۱۹
کد خبر: 5511
گزارشگر: 213
۹۲۱
۰
۰
۳
درخواست مقامات ارشد جمهوری خواه برای نابود کردن طالبان

«جنایت هولناکی» که به نام «جو بایدن» تمام می شود

«جنایت هولناکی» که به نام «جو بایدن» تمام می شود
مایکل مک‌کال، عضو ارشد جمهوری‌خواه کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفت: دولت جو بایدن تمام امید خود را به «مذاکرات صلح» با طالبان بست؛ او شرکای افغان ما و زنان افغانستان را رها کرد تا قتل عام بشوند و این تصاویر هولناکی است که به نام او تمام می‌شود.

به گزارش آسیانیوز، میچ مک کانل ، رهبر اقلیت جمهوریخواه در سنا روز جمعه پس از گفت‌وگو با سفیر افغانستان در واشینگتن از جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده خواست دستور بمباران هوایی نیروهای طالبان را صادر کند.

رهبر اقلیت جمهوریخواه در سنا در بیانیه‌ای دولت جو بایدن را متهم کرده است که در روزهای اخیر با عجله برنامه خروج نیروهای آمریکایی در افغانستان را به بد شکلی اجرا کرده است. میچ مک کانل هشدار داده است وضعیت در افغانستان رو به وخامت است و می تواند به بحران انسانی منجر شود.

-------------------------------

بیشتر بخوانید:

روزنامه «جمهوری اسلامی» خطاب به برخی مسوولان: ذات طالبان «دشمنی با ایران» است؛ خوش بینی و اعتماد جایز نیست!
--------------------------------------------------------------------------


رهبر اقلیت جمهوریخواه در سنا گفته است با این اوصاف هنوز دیر نشده و می‌توان مانع سقوط کابل به دست طالبان شد.

میچ مک‌کانل تاکید کرده است، دولت آمریکا باید به سرعت دست به عمل بزند و با حملات هوایی مانع پیشروی طالبان شود و با حمایت جدی از نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغانستان از سقوط قریب الوقوع پایتخت جلوگیری کند.

---------------------------------

بیشتر بخوانید:

 

به دنبال پیشروی سریع نیروهای طالبان در افغانستان و سقوط پی در پی مراکز استان ها به دست نیروهای این گروه، جمهوریخواهان در کنگره انتقادات خود را سیاست دولت جو بایدن در قبال افغانستان افزایش داده اند.

میچ مک‌کانال گفته است، افغانستان به سمت یک فاجعه عظیم، قابل پیش‌بینی و پیشگیری می‌رود و آمریکا می‌بایست در این زمینه اقدام کند. رهبر اقلیت جمهوری‌خواه در سنا هشدار داده است٬ اگر آنها این کار را نکنند ، تهدید امنیتی برای ایالات متحده به طور قطع افزایش خواهد یافت و هزینه انسانی برای افغان‌های بی‌گناه فاجعه‌بار خواهد بود.

در همین حال، کاخ سفید اعلام کرد جو بایدن روز جمعه با اعضای کابینه خود از جمله آنتونی بلینکن و لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی نشستی در خصوص کاهش نیروها در افغانستان برگزار کرده است.

مایکل مک‌کال، عضو ارشد جمهوری‌خواه کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا نیز از دولت جو بایدن انتقاد کرد که تمام امید خود را به «مذاکرات صلح» با طالبان گره زده بود که در نهایت که هیچ نتیجه ای نداشت.

مایکل مک‌کال اضافه کرد٬‌ او شرکای افغان ما و زنان افغانستان را رها کرد تا قتل و عام بشوند- و این تصاویر هولناکی است به نام او تمام می‌شود.

همزمان با پیشروی سریع نیروهای طالبان به سمت پایتخت، وزارت دفاع آمریکا روز گذشته اعلام کرد که به طور موقت سه هزار نیروهای خود را در کابل مستقر می‌کند تا زمینه خروج ایمن پرسنل آمریکایی را فراهم کند.

طالبان در حال حاضر نیمی از مراکز ۳۴ استان افغانستان و بیش از دو سوم خاک این کشور را در کنترل خود دارند.

 

همچنین  دیروز، 22 مرداد کانون نویسندگان ایران در بیانیه‌ای در حمایت از مردم افغانستان از طالبان به عنوان «گروه تبهکار، انسان‌ستیز، واپس‌گرا و آزادی‌ستیز» نام برده و هشدار داد که به قدرت رسیدن این گروه در افغانستان به تکرار ویرانی «سرمایه‌های تاریخی و فرهنگی» این کشور و نسل‌کشی منجر خواهد شد.

در این بیانیه که روز ۲۱ مرداد منتشر شد با اشاره به تحولات و تلاش‌های فرهنگی دو دهه اخیر در حوزه زنان و نشر افغانستان آمده است که نویسندگان و ناشران این کشور با گذشتن از دیوار سانسور «به مجرای تولید و پخش آزاد کتاب‌های فارسی در منطقه» تبدیل شده بودند، ولی «این دستاوردها در سایه‌ی تبانی قدرت‌های خارجی و فساد داخلی در خطر نابودی کامل قرار گرفته‌ است».

این نهاد صنفی با انتقاد از رویکرد افغانستان که توام با فساد بوده است و همچنین «سکوت و تبانی قدرت‌های جهانی» در برابر وضعیت افغانستان، از نویسندگان و روزنامه‌نگاران خواسته است که صدای خود را در حمایت از مردم افغانستان و خواسته آنها برای «برپایی حکومتی مستقل، مردمی و دموکراتیک» بلندتر کنند.

در هفته‌های گذشته، گزارش‌های متعددی از برخورد نیروهای طالبان با برخی از فعالان فرهنگی افغانستان منتشر شد؛ از جمله روز ۱۳ مرداد، نیروهای طالبان عبدالله عاطفی، شاعر و مورخ افغانستانی، را در منزلش در ولایت ارزگان شکنجه کردند و به قتل رساندند.

پیش از آن، طالبان محمد خاشه، کمدین مشهور افغان، را در شهر قندهار از خانه‌اش ربودند و تیرباران کرده بودند.

همزمان با آغاز روند خروج نظامیان خارجی از افغانستان که روز ۳۱ اوت به پایان می‌رسد، طالبان حملات خود را در سراسر کشور تشدید کرده و از اردیبهشت تاکنون بخش مهمی از خاک افغانستان از جمله ۱۲ شهر بزرگ این کشور و چندین گذرگاه مرزی مهم در مرزهای افغانستان با پاکستان و ایران را تصرف کرده‌اند.

همچنین دو روز گذشته هرات سومین شهر بزرگ افغانستان و یازدهمین مرکز ولایتی از یک هفته گذشته به تصرف شبه نظامیان طالبان درآمده است و مقام‌ها و نیروهای دولتی به پادگانی نظامی در خارج از هرات عقب‌نشینی کرده‌اند./

https://www.asianews.ir/u/3f2
اخبار مرتبط
کانون نویسندگان ایران در بیانیه‌ای در حمایت از مردم افغانستان از طالبان به عنوان «گروه تبهکار، انسان‌ستیز، واپس‌گرا و آزادی‌ستیز» نام برد و هشدار داد که به قدرت رسیدن این گروه در افغانستان به ویرانی «سرمایه‌های تاریخی و فرهنگی» و نسل‌کشی منجر خواهد شد.
هرات سومین شهر بزرگ افغانستان و یازدهمین مرکز ولایتی از یک هفته گذشته به تصرف شبه نظامیان طالبان درآمده است و مقام‌ها و نیروهای دولتی به پادگانی نظامی در خارج از هرات عقب‌نشینی کرده‌اند.
براساس گزارش پلیس ولایت بلخ، طالبان علاوه بر شکنجه و قتل شاعر و مورخ افغانستانی در خانه اش زن جوانی را به دلیل پوشیدن لباس کوتاه و زن دیگری را به دلیل فعالیت در کمپین واکسن فلج اطفال تیرباران کردند.
یک فرمانده افغان به خبرگزاری رویترز گفته است که نیروهای ویژه افغان در حال جنگ برای بازپس‌گیری منطقه اسپین بُدَک بودند که دانش صدیقی و یک افسر ارشد افغانستان بر اثر آتش‌باران متقابل طالبان کشته شدند.
همزمان با درخواست دولت افغانستان برای بازگرداندن سربازان پناه آورده به ایران، مشاور اشرف غنی جمهوری اسلامی ایران را به «اداره» طالبان با هدف مسلط شدن بر گمرک افغانستان متهم کرد.
روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: توافق نانوشته‌ای بین روسیه و آمریکا درباره آینده وجود دارد و در این میان حتی اگر برخی سیاسیون و محافل اقتدارگرا، حاکمیت گروه تروریستی طالبان را با نقشه راه خود همسوتر از دولت اشرف غنی بدانند، باید توجه کنند که اولا ذات گروه طالبان با تخاصم با ایران سرشته است و قطعا اعتماد به آنها یک خوش بینی خطرناک است.
گزارش‌ها از افغانستان حاکی است انفجار مرگبار در خودروی بمب گذاری شده حداقل ۲۱ نفر کشته و بیش از ۹۰ نفر زخمی شده‌اند، رییس شورای ولایتی لوگر، گفته است که شمار تلفات این رویداد رو به افزایش است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید