صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۸:۰۲
کد خبر: 8277
گزارشگر: 213
۸۱۱
۰
۰
۳
کدام سویه های کرونا سبب صعودی شدن آمار قربانیان است

افزایش مرگ و میر در اثر سویه دلتا و اُمیکرون

افزایش مرگ و میر در اثر سویه دلتا و اُمیکرون
معاون درمان ستاد کرونا گفت به طور تخمینی ۸۰ تا ۸۵ درصد موارد ابتلا با سویه اُمیکرون است، اما ۱۰ تا ۱۵ درصد موارد نیز مربوط به دلتاست.

به گزارش آسیانیوز، وزارت بهداشت ایران از جان‌باختن ۱۶۷ بیمار دیگر مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت منتهی به ظهر روز سه‌شنبه و شناسایی ۲۵ هزار و ۳۴ بیمار جدید طی این مدت خبر داد.

------------

بیشتر بخوانید

کرونای کشنده تر از راه می رسد
---------------------------------------

از میان بیماران تازه‌ شناسایی‌شده، ۲۷۶۸ نفر در مراکز درمانی نقاط مختلف ایران بستری شدند.

بر اساس این گزارش، با احتساب این افراد، مجموع بیماران کووید ۱۹ در ایران به ۶ میلیون و ۸۶۰ هزار و ۲۵۵ نفر و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۴ هزار و ۵۳ نفر رسید.

وزارت بهداشت در حالی به صورت روزانه این آمار را در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهد که نسبت به درستی برخی از آن تردیدهای جدی وجود دارد.

در حال حاضر ۳۴۸۹ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

نادر توکلی، معاون درمان ستاد کرونا استان تهران نیز اعلام کرده که در حال حاضر، به صورت همزمان دوسویه اُمیکرون و دلتا در ایران در حال چرخش هستند.

به گفته وی، به طور تخمینی ۸۰ تا ۸۵ درصد موارد ابتلا با سویه اُمیکرون است، اما ۱۰ تا ۱۵ درصد موارد نیز مربوط به دلتاست.

در حال حاضر ۲۴۷ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۱۲ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۸۹ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند و هیچ شهرستانی نیز در وضعیت آبی قرار ندارد.

این در حالی است که دیوید نابارو، نماینده ویژه سازمان بهداشت جهانی در زمینه کووید-۱۹، به آن نشریه گفت: «پس از اومیکرون سویه‌های دیگری خواهد آمد. اگر این سویه‌ها مسری‌تر باشند، تبدیل به سویه غالب خواهند شد. افزون بر این، ممکن است عارضه‌های دیگری با خود بیاورند. به عبارت دیگر، احتمال دارد مرگبارتر باشند، یا پیامدهای بلندمدت‌تری داشته باشند.»

لارنس یانگ، استاد دانشگاه واریک در بریتانیا، نیز این نظریه را رد کرده است که «سویه‌هایی که در پی آلفا، بتا، و اومیکرون به‌وجود می‌آیند، به دلیل سیر تکاملی‌شان، ملایم‌ترند.» او به نشریه آبزرور گفت: «این نظریه که سویه‌های ویروس به‌تدریج ملایم‌تر خواهند شد، غلط است. یک سویه جدید می‌تواند حتی بیماری‌زاتر از (بر فرض) نوع دلتای ویروس باشد.»

کارشناسان می‌گویند نمی‌توان پیش‌بینی کرد که سویه بعدی از کجا برخواهد خاست، یا چه ماهیتی خواهد داشت.

----------------

بیشتر بخوانید

نشانه های خطرناک بیماری پوستی پس از ابتلا به اومیکرون

-------------------------------------

این در حالی است ای‌بی‌سی نیوز در گزارش اخیر خود از آمار بالای مرگ و میر کرونا در آمریکا نیز خبر داده است. بنا بر اعلام دانشگاه جان هاپکینز، در یک ماه گذشته آمریکا برای نخستین بار یک‌میلیون و ۸۰‌ هزار و ۲۱۱ مورد جدید ابتلا را در یک روز گزارش کرد که به عنوان بالاترین آمار روزانه ابتلا در جهان ثبت شد. اکنون تخمین زده می‌شود که سویه اُمیکرون تقریبا عامل تمام سرایت‌های کرونا در آمریکا باشد.


نکته مهم درباره خطر کمتر این سویه این است که حتی اگر این بیماری برای اکثر مردم بیماری‌زایی کمتری داشته باشد، این واقعیت که بیشتر قابل انتقال است به این معناست که افراد بیشتری بیمار شده و در نتیجه افراد بیشتری نیز جان خود را از دست می‌دهند.

بنا بر گزارش اخیر ای بی‌سی نیوز، آمریکا با بیش از ۸۷۸‌ هزار مرگ‌ومیر ناشی از عوارض ابتلا به کووید-۱۹، بالاترین نرخ مرگ‌ومیر کرونایی را در حال حاضر در جهان دارد. در حال حاضر سویه اُمیکرون اکثریت موارد ابتلا در آمریکا را تشکیل می‌دهد. با شیوع اُمیکرون همچنین برخی مناطق در این کشور بازگشایی مدارس را تا بعد از تعطیلات زمستانی به تاخیر انداختند.

همزمان نگرانی‌هایی در مورد مشکلات تهیه کیت تست سریع برای دانش‌آموزان و آموزگاران وجود دارد. مقام‌های بهداشتی ایالات مختلف گزارش می‌دهند که اکثریت موارد ابتلا به غیرواکسینه‌ها مربوط می‌شود و همچنین گفته‌اند شمار کودکانی که به دلیل ابتلا به کووید در بیمارستان بستری می‌شوند نیز افزایش داشته است. همزمان جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، خواستار ادامه تشکیل حضوری کلاس‌های درس در مدارس است؛ موضوعی که به انتقادها علیه وی دامن زده است.

موضوع در اروپا هم چندان بهتر نیست و مدیر منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت در اروپا در این زمینه هشدار داد: در صورتی که وضعیت ابتلا به بیماری کووید-۱۹ در شرایط کنونی باقی بماند، تا دو ماه دیگر نیمی از شهروندان کشورهای اروپایی مبتلا به اُمیکرون می‌شوند.

این در حالی است که  برخی دانشمندان هشدار داده‌اند که احتمال دارد سویه‌های جدید کووید-۱۹ در مقایسه با سویه‌های پیشین، عامل بیماری‌های جدی‌تر و مرگ ومیر بیشتری باشد./

https://www.asianews.ir/u/5hd
اخبار مرتبط
برخی دانشمندان هشدار داده‌اند که سویه‌های جدید کووید-۱۹ در مقایسه با سویه‌های پیشین، عامل بیماری‌های جدی‌تر و مرگ و میر بیشتری باشد.
یک پزشک متخصص گفت: به نظر می‌رسد که روند ابتلا در کشور در ۱۰ روز آینده همچنان به‌شدت بالا باشد؛ افزایش ابتلا در هفته گذشته نسبت به هفته قبل از آن، ۱۵۰ درصد بود و حدود ۱۱۰ درصد افزایش مرگ داشتیم.
در حالی که مقام بهداشتی وضعیت کودکان زیر ۵ ساله را در شیوع کرونا هشدار دهنده بیان کرد، سرپرست مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت گفت: تمام کودکان سنین ۵ تا ۱۲ سال از امروز می توانند جهت واکسیناسیون علیه کرونا به مراکز مربوطه در سراسر کشور مراجعه کنند.
با ورود شهرهای پرجمعیت ایران به موج ششم کرونا، رئیس بیمارستان کودکان علی‌اصغر از افزایش موارد ابتلای کودکان، نوجوانان و حتی نوزادان به سویه اومیکرون خبر داد.
در حالی که ظهور سویه جدیدی از کرونای اُمیکرون امیدهایی را نسبت به پایان همه‌گیری به وجود آورده است، بر اساس اطلاعات منتشرشده از سوی مقامات بهداشتی بریتانیا سویه جدیدی که از کرونای اُمیکرون شناسایی شد که حتی نسبت به نسخه اولیه این سویه از ویروس کرونا سریع‌تر منتقل می‌شود.
رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر با اشاره به این که شیوع کرونا در ایران «در مرحله اپیدمی تصاعدی» قرار دارد پیش‌بینی کرد که آمار روزانه ابتلا به کرونا در ایران تا صد هزار نفر هم برسد.
پزشک عضو ستاد کرونای استان تهران با اعلام اینکه تهران به پیک ششم کرونا رسید، گفت: نسبت به ماه‌های قبل ابتلای به کرونا در گروه سنی زیر ۱۰ سال افزایش یافته است.
یک عضو ستاد کرونا درباره افزایش آمار بستری‌ها و قربانیان در هفته‌های آینده هشدار داد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید