صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
سه شنبه / ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۲۲:۲۳
کد خبر: 4315
گزارشگر: 213
۸۹۴
۰
۰
۷
وضعیت فعلی واکسن ایرانی از نگاه برخی کارشناسان

فعالیت «مافیا» در ورود واکسن «بخش خصوصی»؟!/پزشکان می گویند نتیجه بالینی واکسن‌ ایرانی «نامشخص» است

فعالیت «مافیا» در ورود واکسن «بخش خصوصی»؟!/پزشکان می گویند نتیجه بالینی واکسن‌ ایرانی «نامشخص» است
جمعی از پزشکان معتقدند هنوز نتیجه مطالعات بالینی واکسن‌های ایرانی مشخص نیست؛ در حالی که به اعتقاد برخی کارشناسان صدور مجوز واردات واکسن گران و نایاب کرونا برای شرکت های بخش خصوصی، حکایت‌های کهنه ای را درباره رانت‌خواری از کنار واردات دارو را فعال خواهد کرد.

جمعی از پزشکان و کادر درمان درباره «واکسن کرونا و سردرگمی مردم» اعلام کردند «هر واکسنی که به دستتان رسید بزنید، بحث واکسن یک مساله اجتماعی است که متاسفانه در ایران سیاسی شده است.»

در بخشی از این نشست، پزشکان با اشاره‌ به موضوع واکسن‌هایی که در ایران در حال ساخت است عنوان کردند اطلاعات مربوط به واکسن‌های ایران هنوز منتشر نشده، مطالعات بالینی در حال انجام است و هنوز نتیجه آن روشن نیست.

-------------------------------------------

بیشتر بخوانید:

شکست برنامه واکسیناسیون کرونا در ایران/عدم وجود «واکسن فایزر» یک خلاء مهم در هر کشور است

تشریح «نحوه واکسیناسیون سالمندان»/بدون ثبت نام برای «همه اولویت ها» پیامک ارسال می شود

واردات «خصوصی» واکسن کرونا و «ظهور رانت و فساد»؟!

وزیر بهداشت باید «استعفا» می داد/ چرا واکسن «پولی» و «طبقاتی» شود؟!
--------------------------------------------------------------------------


به گفته جمعی از این پزشکان، آگاهی رسانی غلط، چند دستگی، سو مدیریت، دستکاری آمار و تصمیم گیری دیرهنگام برای تهیه واکسن موجب سردرگمی مردم در ایران شده است.یکی از پزشکان با انتقاد از وضعیت موجود گفت «واکسنی وجود ندارد که مردم واکسن بزنند، باید اول واکسن تهیه شود و بعد درباره زدن واکسن بحث شود.»

یکی از واردکنندگان تجهیزات پزشکی به ایران با اشاره به پیشنهاد دولت برای ورود بخش خصوصی گفت: «این پیشنهاد داده شده اما مافیای موجود عملا می‌خواهد شرکت‌های خصوصی راه را برای ورود دولت و ارتباطش با شرکت‌های بزرگ خارجی باز کند.»

این در حالی است که چندی پیش کیانوش جهانپور، رییس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت : وقتی روند جهانی عرضه و تقاضای واکسن کرونا، نامتعادل است، خطر انحراف و رانت و سوءاستفاده وجود دارد

-------------------------------------------
بیشتر بخوانید:
مردم ایران از تزریق واکسن فایزر و مدرنا محروم می مانند؟!/نامه نظام پزشکی ایران به سازمان بهداشت جهانی برای تهیه واکسن کرونا
تایید استفاده ضروری واکسن فایزر از سوی سازمان بهداشت جهانی
اعلام «قیمت واکسن کرونا»؟!/ از مردم پول واکسن دریافت نمی شود
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
به گزارش آسیانیوز به نقل از روزنامه اعتماد، راه یافتن داروهای ممنوعه به بازار سیاه و قاچاق معکوس داروهایی که با ارز دولتی تامین می‌شود، حکایتی دنباله‌دار است که سابقه‌اش به سال‌های پایانی دهه 70 و انتشار اولین شایعات درباره وجود مافیای دارو می‌رسد. ظرف 20 سالی که گذشته، فعالیت مافیای دارو در کشور، هیچگاه تکذیب نشده اگرچه دولت‌های این دو دهه، تلاش کرده‌اند تصویر پاک و محجوبانه‌ای از نظام سلامت و دست‌اندرکاران تامین دارو ارایه دهند؛ اما اشکال از جای دیگر است؛ اشکال از تزلزل نفس اماره در مقابل چربی پیشنهادات آن صاحب سرمایه‌ای است که با ریال‌ها و دلارهایش، صاحب قدرت هم می‌شود و به مدیر عالی‌مقام یا دون‌پایه، تعارفی هدفمند می‌زند که صفرهایش و مقدارش، از مواجب رسمی دولتی، صد البته، وسوسه‌انگیز‌تر است.

همچنین انتشار خبری به نقل از مدیر کل سازمان غذا و دارو درباره صدور مجوز واردات واکسن گران و نایاب کرونا برای سه شرکت از بخش خصوصی، حکایت‌های کهنه درباره رانت‌خواری از کنار واردات دارو را زنده کرد و اولین نتیجه‌اش، انتشار فیلم کوتاهی بود که شاید از باب تلنگر به دولت خواب‌آلود، وایرال شد. اینکه سازه‌های ویرانه تامین کالاهای استراتژیک و اساسی در ایران، چه زمان در مقابل زلزله‌های مهیب و خانمان‌برانداز رشوه و رانت، مقاوم خواهد شد، هیچ معلوم نیست. این دولت که به پایان عمر رسیده و حالا در سی و یکمین روز از فروردین و کمتر از دو ماه مانده تا انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم، اعضای کابینه، چمدان‌های‌شان را پشت درهای پاستور چیده‌اند و منتظر سوت آخر هستند.

اینکه سعید نمکی که دومین وزیر بهداشت در دولت دوازدهم است، چند ماه یا چند سال بعد از پایان وزارت، پرده از رانت واکسن کووید 19 و علت رضایت اجباری دولت به پذیرش حضور بخش خصوصی برای واردات این کیمیای جان سوز بردارد، معلوم نیست. فعلا مدیر رسانه‌ای وزارتخانه‌اش، کیانوش جهانپور، در گفت‌وگویی که با «اعتماد» دارد، خطر رانت را رد نمی‌کند و احتمالش را هم منتفی نمی‌داند. چه وقت اما جزییات این تهاتر جان و ریال افشا خواهد شد؛ شاید به عمر وزیر بهداشت قد ندهد، به عمر من و شما هم./

https://www.asianews.ir/u/2iB
اخبار مرتبط
واکسن‌های موجود کرونا در حال حاضر برای افراد زیر ۱۸ سال، در دوره بارداری و شیردهی، سابقه واکنش‌های حساسیتی شدید و وجود هر گونه بیماری حاد با تب یا بدون تب ممنوعیت مصرف وجود دارد.
حمید حسینی، عضو هیات رییسه اتاق ایران و عراق، درباره خرید واکسن کرونا با بخشی از پول‌های مسدودشده تهران در بغداد، گفت: توافق شده که از محل مطالبات صادرات برق و گاز به عراق، واکسن استرازنکا و اسپوتنیک خریداری شود؛ این در حالی است که حتی با تلاش های رییس بانک مرکزی در اواخر سال گذشته، وضعیت پول های بلوکه شده ایران در عراق، کره جنوبی و کشورهای دیگر هنوز نامشخص است.
همراه با واکسیناسیون سالمندان بالای ۸۰ کاربران توییتر خبر می‌دهند که این گروه با واکسن کره جنوبی واکسینه شدند؛ در حالی است که پیش از این خبری از واردات واکسن از کره جنوبی نبود.
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: امیدواریم بتوانیم در خرداد ۱۴۰۰ اولین مجموعه میلیونی تولید واکسن را داشته باشیم و می‌توانیم تا پایان سال کار واکسیناسیون عمومی را به سرانجام برسانیم.
رئیس شورای عالی نظام پزشکی گفت: پولی و طبقاتی کردن واکسن کرونا نشان دهنده ضعف اخلاق حرفه‌ای و ناکارآمدی در مدیریت بحران این کشور و مردم ایران است و اگر در موردی مصوبه ستاد بر خلاف مصالح جامعه و مثلا در تعارض با سلامت مردم بود و علیرغم نظرات کارشناسی او تحمیل شده بود، آقای وزیر می تواند به صورت شفاف از خود سلب مسئولیت کند و استعفا دهد، هیچ نیازی هم به متهم کردن دیگران و فرافکنی مسائل و مسئولیت‌ها وجود ندارد.
در حالی که در ایران مردم همچنان منتظرند تا دولت درباره خرید واکسن کرونا تصمیم بگیرد و بالاخره واکسن وارد کند، برخی از کشورها سه تا چهار برابر جمعیت خود واکسن کرونا خریده‌اند و مدت‌هاست که واکسیناسیون گسترده را آغاز کرده‌اند.
وضعیت تهران به جهت مرگ و میر در اثر ویروس کرونا بسیار حاد و بحرانی گزارش شده است و مسوولان بهشت زهرا آمار متوفیان را در 50 سال اخیر در تهران بی سابقه اعلام کردند.
رییس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه فراخوان تزریق واکسن کرونا از سوی وزارت بهداشت خواهد بود، گفت: افرادی که فاقد پرونده الکترونیک سلامت هستند می‌توانند با مراجعه به نزدیک‌ترین پایگاه سلامت یا خانه بهداشت برای تشکیل پرونده خود اقدام کنند.
وقتی روند جهانی عرضه و تقاضای واکسن کرونا، نامتعادل است، خطر انحراف و رانت و سوءاستفاده وجود دارد.
رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی گفت: با دریافت مجوز رسمی از وزارت بهداشت، ۳ شرکت خصوصی تاکنون برای واردات واکسن کرونا مجوز گرفته‌اند؛ در حالی که شرط بخش خصوصی برای توزیع واکسن بین کارگاه‌های تولیدی این است که کارفرما هزینه تزریق واکسن تک تک کارگران را تقبل کنند و در این خصوص از کارگران ریالی دریافت نشود.
معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه اصحاب رسانه‌وخبرنگاران در گروه مشاغل حساس و در اولویت سوم دریافت واکسن کرونا هستند، گفت: اگر این دور را تمام کنیم به مشاغل حساسی همچون خلبانان، اصحاب رسانه، زندانیان و غیره خواهیم رسید.
علیرضا رییسی، ‌سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا که پیشتر از امکان پرداخت پول برای دریافت «زودتر» واکسن‌های وارداتی خبر داده بود، اعلام کرد واکسیناسیون برای همه گروه‌ها «رایگان» انجام خواهد شد؛ این در حالی است که او یکشنبه در ارتباط با واکسیناسیون اعلام کرده بود کسانی که نمی‌خواهند منتظر نوبت خود برای تزریق بمانند، می‌توانند با پرداخت هزینه زودتر واکسن را دریافت کنند.
ستاد کرونا در ایران همزمان با هشدار بدتر شدن بحران در کشور اعلام کرد کسانی که پول پرداخت کنند، می‌توانند «زودتر» از نوبت واکسن کرونا را دریافت کنند؛ در حالی که میزان بستری و فوت در استان‌هایی از جمله گیلان، قزوین، خوزستان، البرز و لرستان نگران‌کننده و رو به افزایش بوده و از متوسط کشوری بالاتر است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید