صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ / ۱۱:۴۲
کد خبر: 9072
گزارشگر: 213
۷۸۷
۰
۰
۵
شرط ایران و مخالفت آمریکا و کنگره

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی؛ اصلی ترین مساله بن بست مذاکرات

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی؛ اصلی ترین مساله بن بست مذاکرات
در حالی که طرح جدیدی که به مجلس نمایندگان آمریکا ارائه شده، با هدف منع کاخ سفید از خارج‌کردن نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی ایالات متحده است، ایران و ایالات متحده بار دیگر یکدیگر را مسئول بن‌بست چند هفته‌ای در مذاکرات هسته‌ای معرفی کردند.

به گزارش آسیانیوز، تهران و واشینگتن یکدیگر را مسئول توقف مذاکرات برجام دانستند.

بیشتر بخوانید

---------------------

بیشتر بخوانید

علت حمله سپاه پاسداران به اربیل

 ----------------------------------------------

ایران و ایالات متحده روز دوشنبه ۱۵ فروردین بار دیگر یکدیگر را مسئول بن‌بست چند هفته‌ای در مذاکرات هسته‌ای معرفی کردند.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه  گفت که مذاکره‌کنندگان ایرانی به وین، محل گفت‌وگوهای هسته‌ای برای احیای برجام، بازنخواهند گشت تا مادامی که واشینگتن به خواسته‌های تهران پاسخ دهد.

خطیب‌زاده به خبرنگاران در تهران گفت: «آمریکا مسئول توقف امروز مذاکرات است. راه‌حل هم در کاخ سفید است. باید به خواسته‌های معقول ایران که مورد تایید اعضای ۱+۴ است، پاسخ منطقی بدهد که ما آمادگی داشته باشیم به وین بازگردیم.»

این مقام دولتی سپس تاکید کرد که جمهوری اسلامی «نه از خطوط قرمز خود رد می‌شود و نه از خواسته‌های خود کوتاه می‌آید».

اما از سوی دیگر در واشینگتن سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده گفت، این تهران است که نمی‌گذارد توافق بر سر احیای برجام امکان‌پذیر شود.

ند پرایس هشدار داد که زمان در حال اتمام است، چرا که ایران در حال نزدیک شدن به نقطه‌ای است که توانایی ساخت سلاح هسته‌ای را پیدا می‌کند.

 پرایس اظهار داشت: «همه کسانی که در این مذاکرات دخیل هستند به خوبی می‌دانند چه کسی پیشنهادهای سازنده ارائه کرده، چه کسی درخواست‌های غیرمرتبط با برجام داشته و ما چگونه به این وضعیت کنونی رسیده‌ایم.»

این مقام دولت ایالات متحده با این حال اظهار داشت که واشینگتن معتقد است «هنوز فرصت برای حل اختلافات باقی‌مانده با ایران در مذاکرات اتمی وجود دارد».

به گفته وی، برنامه هسته‌ای ایران به نقطه‌ای رسیده که مدت زمان گریز هسته‌ای آن تنها «به چند هفته» کاهش پیدا کرده که این امر می‌تواند یک توافق جدید را بی‌اثر کند.

گزارش‌ها حاکی است که دولت ایران بر خروج سپاه پاسداران از فهرست تروریستی آمریکا به عنوان شرط توافق پافشاری کرده است و در مقابل، دولت آمریکا می‌گوید خارج کردن سپاه مشروط به این است که ایران تعهد علنی بدهد به نیرو‌های آمریکایی حمله نمی‌کند.

سعید خطیب‌زاده نیز در اظهارات روز دوشنبه خود اگرچه از بیان جزییات خودداری کرد، اما گفت که اختلاف باقی‌مانده بر سر افراد و اشخاص حقیقی و حقوقی و انتفاع اقتصادی ایران است.

با این حال یک منبع آگاه نزدیک به مذاکرات احیای برجام در وین از مسئله انتقام‌گیری بر سر ترور قاسم سلیمانی نیز به عنوان مانع مهم دیگر برای توافق نام برده است.

این در حالی است که «واشینگتن فری بیکن»، وب‌سایت خبری محافظه‌کار آمریکایی، نمایندگان جمهوری‌‌خواه کنگره آن کشور، برای منع دولت بایدن از لغو تحریم‌های مرتبط با تروریسم علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌عنوان بخشی از یک توافق هسته‌ای جدید با تهران، پیشگام تلاشی قانونی شده‌اند.

طرح جدیدی که به مجلس نمایندگان آمریکا ارائه شده ، با هدف منع کاخ سفید از خارج‌کردن نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی ایالات متحده یدون تایید کنگره، تدوین شده است.

برایان ماست و اسکات پِری، دو عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان از ایالت‌های فلوریدا و پنسیلوانیا نماینده فلوریدا و روز دوشنبه، ۱۵ فروردین‌ماه، این طرح را باعنوان «قانون منع هواداران تروریسم از مماشات با تروریست‌ها» به کنگره ارائه کرده‌اند.

«واشینگتن فری بیکن» پیش‌تر گزارش داده‌ بود که اگر دولت بایدن در توافق هسته‌ای جدیدی که درحال نهایی‌شدن است، به‌عنوان بخشی از امتیازهایی که به جمهوری اسلامی ایران می‌دهد، سپاه پاسداران را از فهرست سازمان‌های تروریستی خارج و تحریم‌های کلیدی بر این نهاد را لغو کند، به‌طور بالقوه راه را برای «ورود آسان‌تر تروریست‌های ایرانی به ایالات متحده» باز خواهد کرد.

تحریم‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که برای نخستین‌بار در دولت دونالد ترامپ به‌عنوان بخشی از کمپین «فشار حداکثری» بر ایران اعمال شد، یکی از آخرین اختلاف‌های باقی‌مانده در مذاکرات احیای برجام است. ایران دولت بایدن را تحت فشار قرار داده است تا سپاه پاسداران را از فهرست تروریستی خارج کند، درحالی‌که این نهاد نظامی به‌طور فعال درحال برنامه‌ریزی برای ترور مقام‌های ارشد دولت ترامپ بوده است و در منطقه نیز به‌طور مکرر حملاتی را علیه نیروهای آمریکایی انجام می‌دهد.

به گزارش «واشینگتن فری بیکن»، تلاش دولت بایدن برای لغو این تحریم‌ها، مخالفت رهبران سیاست خارجی آمریکا از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه را با توافق هسته‌ای جدید ایران، برانگیخته است و طرح «ماست‌-پری» یکی از چندین طرحی است که با هدف وادار کردن دولت به رایزنی با کنگره درباره این توافق، مطرح شده است.


برایان ماست به «واشینگتن فری بیکن» گفت: «از آن‌جایی‌که رئیس جمهوری از پایبندی به سوگند ریاست جمهوری خود امتناع می‌کند، ما این طرح را برای منع او از اخذ تصمیم‌های اجرایی در حوزه امنیت ملی، مانند حذف سازمان‌های تروریستی شناخته‌شده از فهرست تروریستی، ارائه می‌کنیم.»

او افزود که جو بایدن «نه‌تنها آشکارا قانون اساسی را دور می‌زند، بلکه در تلاش برای راضی‌کردن تروریست‌ها، آمریکایی ها را نیز در معرض خطر قرار می‌دهد».

اسکات پری هم که عضو کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکاست، گفت: «تمرکز دولت بایدن بر دستیابی به یک توافق هسته‌ای جدید [با ایران]، امنیت ملی ایالات متحده را به‌خطر می‌اندازد.»


در طرح جدید آمده است که عنوان تروریستی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی «نمی‌تواند لغو یا باطل شود»، مگر با تصویب مشترک سنا و مجلس نمایندگان در کنگره./

 

 

 

 

 

 

 

 

https://www.asianews.ir/u/62w
اخبار مرتبط
حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران گفت که سپاه خواسته در اولویت مذاکرات وین قرار نگیرد.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت تصمیمات سختی را برای بازگشت برنامه هسته‌ای ایران به محدودیت‌ داریم و به دلایلی توافق با ایران حتمی نیست.
در حالی که برخی گزارش های خارجی از حمله اسرائیل به کرمانشاه و نابودی شمار زیادی از پهپادهای ایران خبر دادند، این رویداد را به تازگی سپاه پاسداران تایید کرده است.
مقامات عالی دولت عراق و مقتدی صدر از حمله به اربیل عراق شدیدا انتقاد کردند.
در حالی که پنتاگون در حال بررسی حمله گزارش شده در نزدیکی اربیل است، سپاه پاسداران اعلام کرد که دلیل حمله به اربیل عراق کشته شدن دو سپاهی در سوریه بوده است.
یدالله جوانی، معاون سیاسی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه مصاحبه بی‌بی‌سی با کاترین شکدم راه نقشه شیطانی را مسدود کرد، در این باره توضیحاتی را بیان کرد.
مجلس در جریان بررسی بودجه ۱۴۰۱ مصوبه ای را تصویب کرد که بر اساس آن نفت خام به ارزش چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو در اختیار یک سری «اشخاص» قرار می گیرد تا آن را بفروشند و برای هزینه‌های نظامی صرف کنند.
یک روز پس از اعلام ضرب الاجل آمریکا برای ایران در مذاکرات وین، سایت نزدیک به شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد که مذاکرات در «مرز توافق یا بن بست» قرار دارد.
مقر پشتیبانی نیروهای مسلح در ماهیدشت امروز دچار آتش سوزی گسترده شد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید