صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
روزنامه آسیااخبارفرهنگ و هنر

اخبار فرهنگی و هنری

برپایی نمایشگاه کتاب «بدون سانسور» و پیام تکثیر صدا و تفکر
پنجمین دوره نمایشگاه کتاب «بدون سانسور» با حضور ناشران مستقل از اروپا، آمریکا و کانادا به دلیل شیوع کرونا به صورت مجازی برگزار می‌شود.
 
زیبایی شناسی چیست؟
علی فلاح زاده، فارغ التحصیل دکترای پژوهش هنر از دانشگاه یو ام مالزی، در نوشته اخیر خود و در ادامه مقالات پیشین، با تفسیر و ترجمه مقاله ای از توماس مونرو، نمایشگاه گردان و استاد دانشگاه موزه هنر کلولند به بررسی مفهوم زیبایی شناسی و سه رویکرد مختلف فیلسوفان نسبت به زیبایی شناسی پرداخته است. در انتهای نوشتار، فلاح زاده خوانندگان این مقاله را با طرح دو سوال دعوت به تفکر بیشتر در باب سه رویکرد مطرح شده، کرده است.
 
کرونا و مرگ هنرمندی دیگر/پرویز پورحسینی درگذشت
پرویز پورحسینی، از بازیگران مطرح سینما و تلویزیون در ایران، روز جمعه بر اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ درگذشت.
 
کرونا به جان هنر افتاد/کامبوزیا پرتوی، کارگردان و فیلمنامه‌نویس درگذشت
کامبوزیا پرتوی، کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس باسابقه سینمای ایران، صبح امروز بر اثر عوارض ابتلا به کرونا در بیمارستان دی تهران درگذشت.
 
برپایی مسابقه «ایده پردازی و طراحی» با هدف توانمند سازی تامین مسکن
مسابقه «ایده پردازی، برنامه ریزی و طراحی» در راستای قابل دستیابی کردن مسکن برای اقشار مختلف، از سوی بانک مسکن و شرکت «هنر و معماری ایوان مهر ایرانیان» برگزار می شود.
 
مرد «حنجره طلایی» دوبله ایران درگذشت
چنگیز جلیلوند صدای ماندگار دوبله ایران به دلیل ابتلا به ویروس کرونا درگذشت.
 
سینمای ایران برای جهانی شدن، ایرانی شود
جایزه های گوناگونی که سینمای ایران در سطح جهان به دست آورد، سینمای ما را مورد توجه پخش کنندگان جهان قرار داد و روز به روز به تماشاگران فیلمهای ایرانی در سراسر جهان افزوده می شد که اوج آن در سال ۲۰۰۱ بود. این توجه و فروش فیلمهای ایرانی به تدریج افت کرد و امروزه پخش کنندگان اروپایی - آمریکایی و آسیایی رغبت بسیار کمتری برای خرید فیلمهای ایرانی از خود نشان می دهند.
 
بعد از کرونا «یه روز خوب میاد»
فیلم کوتاه «یه روز خوب میاد» به نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی مهراب زمانی با موضوع «کرونا» آماده نمایش شد.
 
حرکت در «هوای ابری» گردشگری/هر هشت گردشگر یک شغل ایجاد می کند
رییس اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا در نشست خبری «وبینار بین المللی گردشگری و اقتصادی» با اشاره به دشواری ها و موانع کار در عرصه گردشگری در ایران گفت: واضحا توسعه صنعت گردشگری به بودجه ارزی کمک می کند و در آمار نشان داده شده که به طور متوسط هر ۸ گردشگر یک شغل ایجاد می کند.
 
محسن تنابنده به کرونا مبتلا شد
محسن تنابنده بازیگر سینما و تلویزیون ایران و همسرش به کرونا مبتلا شده‌اند و اکنون در خانه تحت درمان و قرنطینه‌ قرار گرفته‌اند.
 
تریبون ها باید برای گردشگری ایران فعال شوند/جاذبه های دیده نشده ایرانی را معرفی می کنیم
رییس اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا در حاشیه نشست خبری «وبینار بین المللی گردشگری و اقتصادی» گفت: متاسفانه در معرفی گردشگری ایران با ضعف اطلاع رسانی مواجهیم و مردمان بسیاری از کشورها، ایران را کشوری فقط دارای سیاه چادرها تصور می کنند، ولی مدتی است که دوربین ها و تریبون ها در حوزه گردشگری ساکت و صامتند.
 
چهار فیلم ایرانی با  اسب طلایی تایوان!
پنجاه و هفتمین دوره جشنواره بین المللی اسب طلایی تایوان امسال میزبان نمایش چهار فیلم بلند از سینماگران ایرانی است.
 
پیش درآمدی موجز بر هستی شناسی هنر
علی فلاح زاده، فارغ التحصیل دکترای پژوهش هنر از دانشگاه یو ام مالزی، در نوشته اخیر خود با تفسیر و ترجمه چند کتاب مرجع و مقاله به بررسی چیستی و ماهیت مفهوم هنر و اثر هنری پرداخته است. در این نوشته که اولین نوشته از سری مقالات در مورد ماهیت ontology هنر نگارنده است، فلاح زاده با زبانی ساده و بدور از اطناب به بررسی کلیت نظریات چند فیلسوف و متفکر قرون نوزدهم و بیستم در باب ماهیت هنر پرداخته است.
 
محدودیت‌های اینستاگرامی آغداشلو و لغو نمایشگاه آثارش در تهران
روزنامه نیویورک‌تایمز نوشت پس از گزارش‌ اخیرش درباره سوء رفتارهای جنسی آیدین آغداشلو،‌ هنرمند مشهور ایرانی، علاوه بر محدودیت‌های اینستاگرام برای حساب کاربری او، نمایشگاه آثارش در تهران نیز لغو شده است.
 
بزرگ‌ترین رکود قرن و نابسامانی اقتصاد هنر
همانطور که صندوق بین المللی پول هشدار می دهد در حال نزدیک شدن به سمت بدترین رکود اقتصادی در طول تاریخ هستیم مخصوصا صنعت هنر که در معرض رکود مضاعف است.
 
آیا جایزه جلال آل احمد سفارشی است؟!
در حالی که شمار قابل‌توجهی از نویسندگان مستقل ایران از منتقدان برگزاری این جایزه دولتی و شیوه برگزاری آن هستند، دبیر جایزه جلال آل احمد امروز در نشست خبری این جایزه گفت: این جایزه در داوری آثار نگاه سیاسی ندارد، ولی اگر نویسنده‌ای از خط قرمز نظام گذشته باشد، ممکن است تصمیم دیگری برایش بگیریم.
 
محسن تنابنده و ساره بیات در «عنکبوت»/رونمایی از آنونس فیلم
اولین تیزر فیلم سینمایی "عنکبوت" ساخته ابراهیم ایرج‌زاد در آستانه آغاز جشنواره بوسان و نخستین نمایش جهانی این اثر رونمایی شد.
 
خانواده شجریان بر سر مزار او در مراسم هفتم؛ آرامگاه فردوسی تعطیل شد!
خانواده محمدرضا شجریان صبح جمعه ۲۵ مهرماه به مناسبت هفتمین روز درگذشت او بر مزارش حضور یافتند؛ با این حال علاقه‌مندان او پشت درهای بسته آرامگاه فردوسی ماندند.
 
اکران «اینجا هم باران می‌بارد»؛ با آخرین بازی جمشید مشایخی
فیلم سینمایی «اینجا هم باران می‌بارد» با آخرین بازی جمشید مشایخی و با کارگردانی نادر طریقت از ۳۰ مهر اکران می شود.
 
برپایی مراسم هفتم شجریان لغو شد
حسام‌الدین سراج، خواننده، از لغو مراسم هفتمین روز درگذشت محمدرضا شجریان در تهران با وجود اخذ مجوز و بدون اطلاع قبلی به برگزارکنندگان و شرکت‌کنندگان خبر داد.
 
«آن شب» در آمریکا و ایران اکران می شود
فیلم سینمایی "آن شب" به کارگردانی کوروش آهاری و تهیه‌کنندگی محمد درمنش به جشنواره سیتجز در اسپانیا می‌رود.این فیلم داستان زوج جوانی است که با دختر یکساله خود هنگام بازگشت از یک مهمانی، شب را در هتلی سپری می‌کنند و نیرویی آن‌ها را وادار به مواجهه با اسرار پنهانشان می‌کند.
 
«چاه پول» هم اگر بود تمام می شد/فرهنگ دارد نابود می شود!
یک هنرمند با انتقاد شدید از تعطیلی تاتر و سینما با اشاره به کم‌توجهی مسئولان هنری نسبت به وضعیت معیشتی هنرمندان گفت: نمی‌دانم دوستان عزیزی که در وزارت ارشاد مسئولیت دارند، اصلا به ما فکر می‌کنند، اصلا برایشان مهم هست که هنرمندان تئاتر چندین ماه است بیکار و بی درآمد هستند. اصلا به ما بگویند دارند چه کار می‌کنند یا حتی دارند چه کار نمی‌کنند. ظاهرا که بوی بهبود از اوضاع جهان نمی‌آید.
 
مجری «هنر هفتم» درگذشت
اکبر عالمی، منتقد سینما و مستندساز بر اثر ابتلا به ویروس کرونا درگذشت وی مجری برنامه پرطرفدار «هنر هفتم» در دهه 70 بود.
 
مراسم تدفین محمدرضا شجریان و «مرغ سحر» خوانی فرزندش بر مزار وی
پیکر محمدرضا شجریان، استاد آواز ایران، امروز صبح روز شنبه در کنار آرامگاه فردوسی در توس به خاک سپرده شد.
 
کاربرد طنز در آموزش و پرورش
کتاب «کاربرد طنز در آموزش و پرورش» شامل فصل هایی چون «برای همیشه زنده نخواهید بود» و «طنز بقا برای مدیران مضطرب» با ترجمه نسیم باباخانی به تازگی از سوی انتشارات «مهیستان» به چاپ رسیده است.
 
«وال استریت ژورنال» در توصیف شجریان: اسوه آواز ایرانی در «وصف تجسم عشق»
خبر درگذشت محمدرضا شجریان، استاد آواز ایرانی، در رسانه‌های جهان بازتاب گسترده‌ای داشت و رسانه‌های مختلف به گرامی‌داشت مقام هنری و جایگاه اجتماعی او پرداخته‌اند؛ در حالی که وال استریت ژورنال در گزارشی شجریان را «اسوه آواز ایرانی» در وصف تجسم عشق الهی بیان کرد.
 
وداع بسیاری از مردم با استاد آواز از 6 صبح امروز در بهشت زهرا/پیکر شجریان به توس منتقل می شود
مراسم اقامه نماز بر پیکر استاد شجریان در بهشت زهرا در حالی برگزار شد که جمعیت زیادی همراه با چهره های موسیقی کشور برای بدرقه پیکر استاد محمدرضا شجریان به بهشت زهرا آمده بودند.
 
دوناتلو؛ مجسمه ساز خلاق دوره رنسانس
علی فلاح زاده، فارغ التحصیل دکترای پژوهش هنر از دانشگاه «یو ام» مالزی، در نوشته اخیر خود با ترجمه و تخلیصی از اثر پروفسور جانسون، استاد دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه نیویورک و مولف کتابی در باب مجسمه ساز ایتالیایی دوناتلو، به معرفی زندگی هنری و آثار این هنرمند ایتالیایی دوره رنسانس میانی پرداخته است.به زعم فلاح زاده، تندیسها و نقش برجسته های دوناتلو، زمینه ساز استقلال هنر مجسمه سازی از معماری اند و بدان جهت که برای اولین بار قوانین پرسپکتیو خطی در آنها استفاده شده است، از اهمیت والایی برخوردارند.
 
صدای خسروی آواز ایران جاودانه شد/محمدرضا شجریان درگذشت
محمدرضا شجریان پنجشنبه، امروز پس از یک دوره طولانی بیماری، در سن ۸۰ سالگی درگذشت.
 
نوبل ادبیات با معنای «جهانشمولی در زیبایی ساده زندگی»
آکادمی نوبل در سوئد امروز مهرماه، لوییز گلیک، شاعر آمریکایی، را به عنوان برنده جایزه معتبر نوبل ادبیات در سال 2020 معرفی کرد.
 
تلاش پزشکان برای پایدار ماندن وضعیت عمومی استاد آواز
محمدرضا شجریان استاد موسیقی و آواز ایران، بار دیگر به دلیل افت سطح هوشیاری و فشار خون به بخش مراقبت‌های ویژه در بیمارستان جم تهران منتقل شد و در حال حاضر پزشکان در تلاش برای پایدار کردن وضعیت او هستند.
 
قتل بازیگر مشهور هالیوودی در آتلانتا
توماس جفرسون بیرد، بازیگر مشهور سیاه‌پوست در منطقه آتلانتا به قتل رسید.
 
مردم برای سلامتی شجریان دعا کنند
محمدرضا شجریان به علت کاهش سطح هوشیاری امروز در بیمارستان بستری شد و هیات مدیره بیمارستان جم خواست برای سلامتی وی دعا کنند.
 
سیندرلا، بدترین قصه دنیا؟!/خوشگل های مهربان؛ زشت های بدجنس!
اگر روزی بچه دار شوم، هرگز اجازه نمی دهم قصه ی سیندرلا را بشنود، یا کارتونش را ببیند، این قصه برخلاف ظاهر خوش آب و رنگ و فریبنده ای که دارد، خطرناک ترین و مخرب ترین قصه ی دنیاست.
 
«آرش»های ایرانی همیشه زنده هستند
«موسسه جهانی نوروز» به بهانه روز جهانی صلح از پیکان زرین آرش کمانگیر رونمایی کرد.. به این بهانه با امیر عبدی پور، مدیرکل، بنیانگذار و دبیرکل موسسه جهانی نوروز گفت و گویی کوتاه انجام دادیم که در ادامه می آید:
 
«زنان کوچک» و خواسته های غیر منطقی زنانه!
هدف بیشتر مکالمات و صحنه های فیلم «زنان کوچک» نامزد جایزه اسکار در سال 2019، نشان دهنده جایگاه فعلی زن در جامعه و تفکرات و عملکرد جو غایت نهایی شان زن، در تصور کارگردان است.
 
بیان «شرمساری» و تندیس های «نازیبا»ی قاسم سلیمانی
معاون امور هنری وزارت ارشاد در یادداشتی گلایه‌آمیز با جمله «تندیس‌هایی که حس شرمساری را برمی‌انگیزند!» از ساخت تندیس‌های نازیبا و نام مناسب که در ماه‌های گذشته در چند شهر نصب شده‌اند، انتقاد کرد.
 
حضور «گربه» نمایش «عشق روزهای کرونا» را سانسور کرد!
نمایش «عشق روزهای کرونا» با کارگردانی محمد رحمانیان به خاطر حضور گربه در یکی از اپیزودهای آن با مشکل سانسور مواجه شد.
 
هتل مارلیک تهران
در این مطلب تعدادی از مکان‌های دیدنی شهر و یکی از هتل ‌های تهران را بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید تا اطلاعاتی دقیق از شهری بزرگ و وسیع به‌دست بیاورید.
 
سینمایی که در آن کار می‌کردم، از بین رفته ‌است/شعور مخاطب جایگاهی ندارد
سعید راد درباره سریال «دل» گفت: پشیمانم که در این سریال «ضعیف» بودم، سینمایی که در آن کار می‌کردم، از بین رفته ‌است.
 
کرونا و نابودی گردشگری ایران
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران گفت: در صورت ادامه محدودیت‌های ناشی از کرونا، همه سرمایه‌گذاری‌های گردشگری در کشور «نابود» می‌شود.
 
چهار فصل آفتاب
روشنای شعر فارسی در شعرهای سرشار از شادی و مهربانی استاد علیرضا سپاهی‌لایین بار دیگر طلوع کرده است و چهار مجموعه از تازه‌ترین سروده‌های فارسی این یار همیشگی کوهستان و بهاران در دسترس دوست‌داران شعر معاصر قرار گرفت تا سفری باشد دلپذیر به بندر خاطره انگیز دوستی.
 
شیر طلا در دستان «عشایر»/ ونیز امسال و 3 جایزه برای سینمای ایران
هفتاد و هفتمین دوره جشنواره جهانی ونیز به پایان رسید و شیر طلای جشنواره امسال به فیلم «عشایر» ساخته کلوئه زائو رسید و فیلم «دشت خاموش» ساخته احمد بهرامی، جایزه بهترین فیلم بخش افق ها را به دست آورد و روح الله زمانی بازیگر خردسال فیلم «خورشید» هم جایزه مارچلو ماسترویانی را از آن خود کرد.
 
درگذشت هنرپیشه زیرک «بازی تاج و تخت»
«دیانا ریگ» بازیگر نقش اولنا تایرل در سریال پرطرفدار بازی «تاج و تخت» و «اِما پیل» در سریال «انتقام‌جویان، در اثر سرطان درگذشت.
 
نبود حمایت شهرداری و وزارت ارشاد و تعطیلی خانه هنرمندان
مدیر عامل خانه هنرمندان گفت به دلایل جدی مالی این مرکز به زودی تعطیل خواهد شد.
 
مرز بین واقعیت و فرا واقعیت
رنه ماگریت - La Belle Société (1965-66) – 81 x 65 cm - موزه هنرهای زیبای بیلبائو
 
آیا محمدرضا فروتن تغیییر جنسیت داده است؟
برخی رسانه ها و کاربران شبکه های اجتماعی مدعی شده اند که محمدرضا فروتن در آلمان تغییر جنسیت داده است.
 
"ریحانا" ثروتمندتر از "مدونا"
ریحانا در ثروتمندی از مَدونا پیشی گرفت؛ دارایی او به ۶۰۰ میلیون دلار رسیده است.
 
مظنونان کشتار "شارلی ابدو" روانه دادگاه شدند
مظنونان حمله مرگبار به نشریه طنز "شارلی ابدو" در پاریس که 14 نفر بودند، در دادگاه حاضر می‌شوند.
 
تکه ای از جاودانگی در «عشق»
منظور میلان کوندرا در جمله‌ به ظاهر ساده «تمایل دارم تو را برای همیشه دوست داشته باشم» در رمان «جاودانگی» شاید این باشد که کلمه عشق مهم تر از کلمات «همیشه» و «تمایل» است.
 
ماجرای حذف نقاشی آغداشلو از «شازده احتجاب» و توضیح باربد گلشیری
براساس تصویری که فزرند هوشنگ گلشیری از تصویر روی جلد چاپ تازه رمان "شازده احتجاب" در توییتر خود منتشر کرده، نقاشی اثر آیدین آغداشلو حذف شده است.
 
فروشگاه سازهای مبتدی تا حرفه ای در تهران
فروشگاه آلیک؛ مجموعه ای بی نظیر و متنوع از برندهای معتبر و محبوب هنرمندان را در مجموعه خود دارا است و وارد کننده انواع سازهای کوبه ای از معتبرترین برندهای دنیا نیز میباشد.
 
درگذشت منوچهر طیاب دور از وطن/وداع خالق 100 فیلم میراث فرهنگی با سینما
منوچهر طیاب کارگردان سینمای مستند امروز 4 شهریور ماه در اثر بیماری در بیمارستانی در وین درگذشت.
 
خالق "غول" و "اسب پری پیکر" درگذشت
منوچهر سلیمی، نویسنده پیشکسوت کودکان و نوجوانان و نگارنده مجموعه «افسانه‌های عامیانه‌ مردم ایران» درگذشت.
 
سطح هوشیاری استاد شجریان پایین است
رئیس بیمارستان جم گفت: سطح هوشیاری استاد شجریان خوب نیست و ایشان نیاز به مراقبت ویژه دارند.
 
بهزاد فراهانی گفت که بهمن مفید را غصه کشت!
بهمن مفید هنرمند عرصه سینما و تئاتر امروز درگذشت , بهزاد فراهانی که خودش را عضوی از خانواده بهمن مفید می‌داند، با تایید خبر درگذشت این بازیگر، تاکید کرد که سرطان او را نکشت، بلکه غصه کشت.
 
عاشقی با ویلن
اقتصاد موسیقی را در هفته های اخیر مروری کردیم و در بخشی هم به اقتصاد ساز رسیدیم که مورد استقبال علاقمندان قرار گرفت.در هفته گذشته پارکی در تهران به نام «استاد ابراهیم قنبری مهر»نامگذاری شد. وی از استادان صاحبنام ویولون در ایران است و ویلن هایی که ساخته تا یک میلیون دلار در بازارهای دنیا به فروش رفته است..از شاگردان برجسته استاد قنبری مهر، هوشنگ اکبری را می شناسیم که غیر از به ساخت حرفه ای ویولون مشغول است.با وی در دفتر روزنامه آسیا گفت و گویی انجام دادیم که در ادامه می خوانید:
 
خسرو آواز ایران در بخش «آی سی یو» بستری شد
استاد محمد رضا شجریان امروز(شنبه) به علت افت سطح هوشیاری و افت فشار خون در «آی سی یو» بیمارستان جم تهران بستری شد.
 
«آلن پارکر» درگذشت
آلن پارکر، کارگردان و فیلمنامهنویس بریتانیایی و سازنده فیلم های"دیوار پینک فلوید"، "قطار سریع نیمه شب" و "باگزی مالون"، در 76 سالگی درگذشت.
 
انقلاب در دف؛ از کارگاه تولید تا نُت نویسی جهانی!
مسعود حبیبی، نوازنده دف و پیانو و مولف کتاب ها و مقالات متعدد در حوزه موسیقی، بیش از یک ربع قرن سابقه ساز سازی نیز دارد و از جهاتی در این زمینه در کشور پیشگام و صاحب سبک و برند به شمار می آید. این موسیقیدان، کارگاه «تولید دف» را با ساز و کاری تازه ایجاد کرده است و تاکنون نیز در بیش از ۳۰ موسیقی فیلم و ۱۵۰ آلبوم موسیقی نواخته و در بالغ بر ۳ هزار اثر موسیقیایی در صدا و سیما، صدای دف او می آید. گفت و‌ گو با او درباره فعالیت هایش و وضعیت اقتصاد موسیقی در حوزه تولید ساز را بخوانید:
 
آفت های موسیقی امروز و حمایت از قشر خاص!
فراز تاجیک، خواننده جوان کشورمان، معتقد است که با وجود عدم فعالیت اجراهای عمومی، به دلیل علاقه مردم به موسیقی، این روزها همچنان به تولید موزیک مشغول است؛ هر چند که وضعیت نامساعد اقتصادی و حمایت دولت ها تنها از گروهی خاص در این حوزه، عرصه را بر قشر موسیقی نیز تنگ کرده است. با تاجیک به بهانه انتشار و پخش تازه ترین ویدیو کلیپش با نام «بدون تو» گفت و گویی انجام داده ایم که در ادامه می آید:
 
نقاشی به مثابه مراقبه
مجموعه نمازخانه روتکو / هیوستون-امریکا
 
فیلم «آت» در جشنواره دلالسینیا، از زندگی در کوهستان خواهد گفت.
فیلم «آت» به کارگردانی محسن دین محمد و تهیه کنندگی مریم بابایی به بخش مسابقه بیست و ششمین دوره جشنواره بین المللی دلالسینیا (della Lessinia) ایتالیا راه یافت.
 
فریبِ هنر
واژه های نقاشی شده (فریبِ هنر) به قلم تام ولف روزنامه‌نگار و نویسنده‌ امریکایی‌ با ترجمه‌ ایمان مختار را نشر آواژ در ۷۶ صفحه و با قیمت ۲۳۰۰۰ تومان منتشر کرده است.
 
به برادر جــان 
مجوز نمی دهند!
ترانه برادرجان حسین زمان به دلیل شباهت محتوایی با ترانه داریوش مجوز نگرفت
 
گفت و گو با مسعود حبیبی درباره تولید دف و وضعیت اقتصاد موسیقی در ایران
مسعود حبیبی، نوازنده دف و پیانو و مولف کتاب ها و مقالات متعدد در حوزه موسیقی، بیش از یک ربع قرن سابقه ساز سازی نیز دارد و از جهاتی در این زمینه در کشور پیشگام و صاحب سبک و برند به شمار می آید. این موسیقیدان، کارگاه «تولید دف» را با ساز و کاری تازه ایجاد کرده است و تاکنون نیز در بیش از 30 موسیقی فیلم و 150 آلبوم موسیقی نواخته و در بالغ بر 3 هزار اثر موسیقیایی در صدا و سیما، صدای دف او می آید.
 
تاثیرات هنر بر سلامتی
در دهه های اخیر، دانشمندان تحقیقات بسیاری بر اثرات هنر بر عملکرد مغز و سلامت روحی و فیزیکی انسان انجام داده اند.
 
از بیگ بنگ تا دوزخ
جلد دوم یادداشت‌های یک استعداد درک نشده با عنوان: «از بیگ بنگ تا دوزخ» از علی زراندوز توسط انتشارات «سوره مهر» منتشر شد.
 
آفت های موسیقی امروز و حمایت از قشر خاص!
فراز تاجیک، خواننده جوان کشورمان، معتقد است که با وجود عدم فعالیت اجراهای عمومی، به دلیل علاقه مردم به موسیقی، این روزها همچنان به تولید موزیک مشغول است؛ هر چند که وضعیت نامساعد اقتصادی و حمایت دولت ها تنها از گروهی خاص در این حوزه، عرصه را بر قشر موسیقی نیز تنگ کرده است. با تاجیک به بهانه انتشار و پخش تازه ترین ویدیو کلیپش با نام «بدون تو» گفت و گویی انجام داده ایم که در ادامه می آید:
 
محمدعلی کشـاورز
سینما را گذاشت و رفت
محمدعلی کشاورز هنرمند مطرح سینما و تئاتر امروز و در سن 90 سالگی بعد از مدتی بیماری درگذشت
 
بیست و هشتمین سالروز درگذشت «غلامحسین صدیقی نوری»
۲۹ اردیبهشت ماه سال ۱۳۷۱ خورشیدی، غلامحسین صدیقی نوری در تهران درگذشت.
 
«لیلی گلستان» از برخی گلایه کرد!
گالری گلستان در ایام قرنطینه خانگی که به دلیل شیوع ویروس کرونا صورت گرفته است مسابقه نقاشی برای کودکان زیر ۱۰ سال برگزار کرده است که تا بیستم اردیبهشت علاقمندان فرصت دارند آثار خود را به ایمیل گالری گلستان ارسال کنند و در این مسابقه حضور یابند.
 
پدران، پسران و غرب در ترکیۀ اورهان پاموک
اورهان پاموک در زندگی‌نامه‌اش با مقایسۀ فرایند نوسازی در ایران و ترکیه، آرزو می‌کند که کاش ترک‌ها این‌قدر غربی نشده بودند و همچون ایرانیان میراث کهنشان را نگه داشته بودند. این آرزو در تار و پود بسیاری از شخصیت‌هایی که پاموک در رمان‌هایش خلق کرده است تجسم می‌یابد، بااین‌حال، موقرمز، رمان اخیر او نمونه‌ای شاخص است و داستانِ پیچیدۀ نوسازی در ترکیه را روایت می‌کند که از خلال روابط اسطوره‌ای پدران و پسران نقل می‌شود.
 
آغاز به کار محدود برخی سینماهای آمریکا
به نقل از ورایتی٬ تعداد محدودی از سینماهای سن آنتونیو و آستین در تگزاس آمریکا آماده‌اند تا در روزهای آینده کارشان را از سربگیرند.
 
آثار عباس کیارستمی به شبکه «نتفلیکس» می‌رود
کمپانی فرانسوی «mk2» با عقد قراردادی با نتفلیکس، حق نمایش نسخه ترمیم شده آثار منتخب بزرگانی سینمای جهان از جمله عباس کیارستمی را در اختیار این کمپانی آمریکایی قرار می دهد.
 
80 سالگی آلفردو جیمز پاچینو
آلفردو جیمز پاچینو در ۲۵ آوریل ۱۹۴۰ در شهر نیویورک متولد شد
 
«منِ عزیز»: نامه‌های یک رمان‌نویس به خودِ آینده‌اش
اگر اهل خاطره‌نوشتن باشید، حتماً می‌دانید که عمومی‌ترین احساسی که هنگام خواندن نوشته‌های گذشته به آدم دست می‌دهد این است: «خدایا! چقدر احمق بودم!» اما اگر دربارۀ خود آینده‌مان نوشته باشیم، داستان جالب‌تر هم می‌شود.
 
فیلم «بیرون بردن» (Extraction) آماده پخش شد
شبکه پخش اینترنتی «نتفلیکس» آنونس فیلم «بیرون بردن» را منتشر کرد.
 
نخستین ایرانیان و تئاتر غرب
تکیه‌دولت را نخستین تماشاخانه ایران دانسته‌اند. گرچه تا سال‌ها، اینجا فقط محلی برای اجرای تعزیه بود و آغاز اجرای تئاتر به مفهوم امروزی را در ایران، از ۱۰ سال بعدش حساب می‌کنند.
 
انقلاب چاپ: وقتی کتاب‌ها نقش فیس‌بوک را داشتند
وقتی گوتنبرگ با ترکیب چند ابزار توانست اولین دستگاه چاپ را بسازد، هیچ‌وقت فکر نمی‌کرد اختراع او تا این حد دنیا را به جای جدیدی تبدیل کند. کتاب که همیشۀ تاریخ کالایی بسیار اشرافی و کمیاب بود، در دسترس همگان قرار گرفت و خیلی زود، در کنار انجیلِ معروف او، سر و کلۀ کتاب‌های جادو و طلسم، داستان‌های مبتذل و هجونامه‌ها هم پیدا شد. چاپ، در دوران رنسانس، شباهت زیادی به اینترنت در روزگار ما داشت، اما همه‌چیز به این شباهت ختم نمی‌شود.
 
رقص شاخه های زیتون
چهار داستان فراموش نشدنی در یک بسته بندی سبز رنگ به یاد ماندنی را انتشارات شالان چاپ، پخش این کتاب را بنیاد خیریه دکتر نبی و کارخانجات زیتون آرشیا بر عهده دارند.
 
سالروز تولد پزشکی شاعر
افشین یداللهی متولد ۲۱ دی‌ماه ۱۳۴۷ در اصفهان، پزشک متخصص اعصاب و روان و از ترانه‌سرایان معروف بود
 
تحلیل ایگلتون از مفهوم ایدئولوژی؛ از روشنگری تا پسامدرنیته
نشر بان دومین چاپ خود از «درآمدی بر ایدئولوژی» اثر تری ایگلتون را منتشر کرد. نویسنده در این کتاب به کاوشی درازدامن در تاریخ تحولات مفهوم ایدئولوژی از نهضت روشنگری تا پست‌مدرنیسم پرداخته است.
 
«چراغ‌ها را من خاموش می‌کنم» به چاپ صدودوم رسید
رمان «چراغ‌ها را من خاموش می‌کنم» نوشته زویا پیرزاد توسط نشر مرکز به چاپ صدودوم رسید.
 
ترجمه رمان جدید نویسنده «دنیای سوفی» چاپ شد
رمان «دقیقا درست» نوشته یوستین گاردر با ترجمه مهوش خرمی‌پور توسط انتشارات کتابسرای تندیس منتشر و راهی بازار نشر شد.
 
کتاب خاطرات یک باستان‌شناس از دهه ۳۰ ایران منتشر شد
کتاب خاطرات یک باستان‌شناس از دهه ۳۰ ایران تحت عنوان «وقتی که بچه بودم...» منتشر شد.
 
«کوری» به چاپ چهل‌ و ششم رسید
از «کوری» ترجمه‌های زیادی در ایران ارائه شده که ترجمه غبرایی یکی از ترجمه‌های موفق است و به‌طور مرتب توسط نشر مرکز تجدیدچاپ شده است.
 
«قدرت اسپینوزا از کجا می‌آید؟»
باروخ اسپینوزا (Baruch Spinoza) فیلسوف مشهور هلندی با اصالت یهودیِ پرتغالی و یکی از بزرگ‌ترین خردگرایان و جبرگرایان فلسفه قرن هفدهم بود.
 
۲۳ سال زندان برای تهیه‌کننده بدنام
در حالی که هاروی واینستین تهیه‌کننده بدنام هالیوود دیروز به ۲۳ سال حبس محکوم شد، شماری از هالیوودی‌ها از این حکم استقبال کردند و موج این اظهارنظرها در اروپا و آمریکا ادامه دارد.
 
انتشارات و کتاب فروشی طهوری تعطیل شد!
کتابخانه طهوری، پس از ۶۷ سال فعالیت و خدمت فرهنگی، خاموش شد...
 
ازبکستان در مسیر جاده ابریشم
نمایشگاه عکس های هنرمند عکاس ازبکستان، حسن الدین عطا (Husniddin Ata) عضو انجمن عکاسان و استاد موسیقی دانشگاه تاشکند با حضور سفیران کشورهای همسایه ایران و ازبکستان، چند تن از فرهنگیان، روزنامه نگاران و هنرمندان در مؤسسه فرهنگی اکو گشایش یافت.
 
جنبه‌های متفاوت واژه زیبا و فرهنگ‌ساز «آزادی»
کتاب آزادی (جستار علمی-فلسفی) نوشته مهدی رجبی را نشر دنیای نو در ۴۱۶ صفحه و با قیمت ۷۵۰۰۰ تومان رهسپار بازار کتاب کرده است.
 
«انقلاب» ۵۷ فرمانفرمایان در زعفرانیه
بریده حرف زدنش به فارسی، چیزی از صراحت و صداقت کلام لهجه دارش کم نمی کند. وفتی با او تماس می گیرم-آرشیتکت و نقاش ایرانی-مشغول تهیه ملزومات نمایشگاهی است که بزودی بر پا می کند. قرار مصاحبه می گذاریم تا گپ و گفتی داشته باشیم از جزییات اثری از او که قرار است درفرصتی سه روزه-از بیست و دوم بهمن ماه-در گالری "ویلا صوفیا" در تهران به نمایش گذاشته شود. از فیروز فرمانفرمایان درباره "انقلاب" پرسیدم، در حالی که راهی بازار مراکش سیتی بود...
 
معرفی زوج جدید «نیمه تاریک ماه»
زوج جدید نمایش «داود بنى‌اردلان» معرفی شدند.
 
فروش ویژه و محدود آثار برتر عکاسی
مصطفی نوده، دارنده عنوان«پنجمین عکاس برترجهان در سبک minimalism» برخی از آثار خود را در معرض فروش گذاشت.
 
داستان یک پورن استار آمریکایی
مستند ایکسونامی، داستان یک پورن استار آمریکایی و تجربه او برای رسیدن به آزادی‌های جنسی در ایالات متحده را برای مردم ایران روایت می‌کند. محسن آقایی پژوهش، نویسندگی و کارگردانی، محمدرضا بورونی تهیه کنندگی مستند ایکسونامی را برعهده دارند.
 
مرگ؛ وصال و سماعی عاشقانه
نگاهی به فیلم «چه هراسی دارد ظلمت روح» اثر ماندگار نصیب نصیبی
 
نویسنده‌ای که همسرش را کشت تا درباره آن رمان بنویسد
پس از فشار‌های پلیس، ریچارد اعتراف کرد این‌استخوان‌ها به همسرش جوهانا تعلق دارد و او بود که زنش را به قتل رساند تا بتواند برای خلق شخصیت کتابش، انگیزه‌ها و حالت‌های یک قاتل را درک کند و از آن برای نوشتن یک کتاب جنایی با تمام جزئیات بهره ببرد.
 
نکوداشت مولانا بر مزار شمس تبریزی
جمعی از هنرمندان از شهرهای مختلف راهی خوی شدند تا روز بیست و ششم آذرماه، آیین گرامی‌داشت مولانا را در سال‌روز وفاتش، در محوطه مزار مراد او و سپس در همایش «فصل وصل» گرامی بدارند.
 
عرس؛فرصتی برای جذب گردشگر خارجی و ایرانی
در سالیان گذشته و در سالگرد درگذشت مولانا همگان در قونیه و در مزار او گرد می‌آمدند، اما امسال به همت فاضل جمشیدی، خواننده، فرصتی مهیا شد تا عاشقان و دوستداران مولانا در خوی و در کنار مزار شمس تبریزی حضور ‌یابند.
 
سی‌پال؛ فرصتی برای ارائه خلاقیت فعالان صنعت مد
دومین جشنواره ملی مد و لباس «سی‌پال» برگزار شد که افتتاحیه آن در مجموعه فرهنگی آسمان برگزار شد.
 
نوای عُرس کنار مقبره شمس نواخته می‌شود
برنامه‌ی بزرگداشت مقام مولانا، در ۲۶ آذرماه در شهرستان خوی برگزار خواهد شد. این روز، روز عُرس یا درگذشت مولانا است که وصال اوست با معشوق.
 
ریحانه پارسا بازیگر توبه از عشق حامد عنقا شد
ریحانه پارسا که در سریال «پدر» نقش جنجالی لیلا را ایفا می‌کرد خبر ساخت سریال جدید حامد عنقا، تهیه‌کننده سریال «پدر» را در صفحه شخصی‌اش منتشر کرد.
 
شبی که ماه کامل شد
فیلم شبی که ماه کامل شد بر اساس یک رخداد واقعی برای عبدالحمید ریگی و همسرش فائزه منصوری، نوشته و ساخته شده است.
 
«خوی»؛ میعادگاه عاشقان مولانا
سیاست‌های ترکیه و اردوغان و لشگرکشی و حملات بیرحمانه او به کردهای سوریه خشم هنرمندان بسیاری را باعث شده است. مجموعه این اتفاقات، برخی هنرمندان را بر آن داشته است تا امسال مراسم بزرگداشت مولانا را نه در قونیه و مدفن او، که در شهر «خوی» و در کنار آرامگاه شمس تبریزی برگزار کنند.
 
داستان‌های کهن، تبعید خودخواسته و سفرهای روزانه
نمایشگاه مروری بر آثار ایرج اسکندری در آرت‌سنتر باغ، نمایشگاه آگاتا گژیبووسکا عکاس لهستانی با عنوان "۹ دروازه بی‌‌بازگشت" در گالری Ag، نمایشگاه تاپستری شهرزاد غروی در گالری شیرین و نمایشگاه نقاشی مصطفی قربانی با نام "مترو" .
 
گلدن گلوب؛ جایزه‌ای که در طول 77 سال تنها به یک زن رسید
گلدن گلوب یک بار دیگر پنج مرد را در بخش بهترین کارگردانی به عنوان نامزد اعلام کرد!!!
 
کتاب زنان پیشگام: ضد برند،علیه سلبریتی!
کتاب «زنان پیشگام» نوشته جواد لگزیان را نشر آواز در ۱۵۰ صفحه و با قیمت ۲۵۰۰۰ تومان رهسپار بازار کتاب کرده است.
 
بی زادگاه
نمایش آثار نقاشى علیرضا چلیپا تحت عنوان "بى زادگاه" در روز جمعه ١٩ مهر ماه سال جاری در گالری اُ برپا شد و تا اخرین روز مهر ماه میزبان علاقه مندان به هنر میباشد.
 
۸ سال سرگردانی برای کسب مجوز موزه
قهرمان مبارزه با مرگ هستم مردم ایران را دوست دارم
 
توئیت وزیر کشور فرانسه با اثر هنری دو ایرانی
موسسه تمدن های اسلامی فرانسه در لیون (IFCM)، با رونمایی از اثر درخت زندگی،کار دو هنرمند ایرانی افتتاح شد.
 
درخشش دوباره جوان ایرانی
یک جوان ایرانی برای بار دوم در بزرگترین رقابت طراحی جهان، خوش درخشید.
 
یک لبخند کارآفرین
سالها پیش که سر پر سودایی داشتم با جیب خالی و آرزوهای بزرگ سر از یک چاپخانه با بوی نامطبوع و کارگرانی تهیدست در جنوب شهر درآوردم.من که خودم را برای یک کار اداری و شیک در محیطی زیبا آماده کرده بودم ناگهان کالبد غمگینم را رویا باخته و در شرایطی دردناک یافتم.بیشتر وقتها هم با اخمهای درهم و با بدبینی و یاس به اطرافم خیره میشدم و با ناامیدی منتظر تماس تلفنی دوستم بودم تا بلکه کاری پیدا کند...
 
دعوت به باغی پر از گل
سه شنبه شش عصر در خانه شاعران ایران میتوان به شعرهای "علیرضا سپاهی لائین "شاعر گرانقدر و دوست داشتنی گوش فراداد که حکایت قدیمی عشق را به دلهای خسته از روزگار یادآور میشود.
 
گرانی کاغذ،کتب درسی را کوچک می کند!
تاثیر افزایش قیمت کاغذ و به دنبال آن افزایش قیمت کتب درسی در سال تحصیلی آینده
 
حمایت از آزادی مطبوعات!
آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه گفت: امروز مقابله با پروژه ناامیدسازی دشمن، نیازمند اقدام و عمل همه مسئولان و امیدآفرینی رسانه هاست.
 
برگزاری آئین نیکانه حامیان دانشگاه تهران
آئین نیکانه ضیافت افطار بنیاد حامیان دانشگاه تهران به مهمانداری بنیاد فرهنگی مصلی نژاد در باشگاه دانشجویان برگزار شد.
 
بیشتر بازیگران هالیوودی امسال درآمد خوبی داشتند
سرویس انتشار آنلاین فیلم‌ها در سالی که گذشت با پرداخت‌های دست و دل بازانه‌اش موجب شد تا بیشتر بازیگران مشهور درآمد خوبی داشته باشند.
 
سیاست سوختن شربت خانه
نمایش "سیاست سوختن شربت‌خانه" نوشته حامد اسلامی با دراماتورژی و کارگردانی آماندا آزاد از ۲۵ فروردین‌ماه در تماشاخانه دیوار چهارم روی صحنه است. بازیگران این نمایش شراره رخام، آماندا آزاد، نگار سلطانیان، نوید حیدری، طاهره آقاجعفری، ابراهیم تیمورزاده و امید خاکدان هستند.
 
رونمایی از تابلویی که مشایخی با عشق کشید
آیین گشایش نمایشگاه نقاشی حجت شکیبا، عصر جمعه 23 فروردین با حضور هنرمندان و هنردوستان و با اهدای طراحی جمشید مشایخی به خانواده این هنرمند، در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.
 
فیلم سینمایی «همه می دانند» به کارگردانی اصغر فرهادی رکورد تعداد تماشاگران حاضر در نمایش یک فیلم را در جشنواره سارایوو شکست و بالاترین تعداد بیننده را در بیست و چهار دوره برگزاری این رویداد کسب کرد.
 
کرده یا خیر؟ آهنگ خاطره انگیز «تو ای پری کجایی؟» را با تنظیم بسیار بد و بی کیفیت آن هم بدون اجازه ما در فضای مجازی منتشر کرده که واقعا همه خانواده پدرم را عصبانی کرده است. فارغ از اینکه این قطعه به هیچ عنوان در درجه کیفی مطلوبی قرار ندارد، ماجرا برای من اینجا ناراحت کننده می شود که وی بدون دریافت کوچک ترین مجوزی نسبت به انتشار اثر اقدام کرده و من نمی دانم ایشان با چه انگیزه ای چنین اقدامی کرده است. به هر حال با توجه به تذکرات قبلی ام در این حوزه بنده طی روزهای آینده موضوع را با مراجع قضایی در می
 
ویژه‌برنامه "مثل یک قصه" با مروری بر ۵۰ سال آفرینش هنری خسرو سینایی و پخش و بررسی آثار سینمایی و فیلم‌های مستند اجتماعی و فرهنگی این هنرمند در باغ موزه هنر ایرانی برگزار می‌شود.
 
پرواز همای، آهنگساز، طراح و کارگردان اپرای «حلاج» می‌گوید به کسانی هم که پول خرید بلیت ندارند گفته‌ است بیایند زیرا او برایشان جایی را تعبیه کرده‌ تا هر شب تعدادی از آن‌ها را در کنسرتش پذیرا شود.
 
سیدعلی حمیدی قائم مقام مرکز سیمافیلم با اشاره به روند تولید سریال «سلمان فارسی» به کارگردانی داوود میرباقری بیان کرد که این سریال همچنان مقدمات پیش تولید را طی می کند.
 
به مناسبت سالگرد پنجاه و یکمین سال تأسیس اتحادیه های کشورهای جنوب شرقی آسیا مراسمی در هتل پارسیان اوین برگزار شد .
 
بسیاری از فیلم های مهم دیزنی مثل مولان، شیرشاه و علاء‌الدین در دوران رنسانس مشهور کمپانی که در سال ۱۹۸۹ آغاز شد و نسلی از مخاطبان را با ترانه ها و شخصیت های آن تا به امروز شیفته کرد، ساخته شدند و امروز مشاهده می کنیم کمتر از سه دهه بعد روسای کمپانی به ساخت نسخه بازسازی شده این آثار ترغیب شده اند.
 
گفتگوی اختصاصی معظمی معاون وزیر صنعت با اقتصادخودرو
رشد قیمت نهاده های تولیدی و موافقت نکردن شورای رقابت با افزایش قیمت، بر صنعت خودرو تاثیر قابل ملاحظه ای گذاشته است. به گزارش اقتصادخودرو در همین خصوص دکتر منصور معظمی، معاون وزیر صنعت و رئیس ایدرو گفت: شرایط کنونی صنعت و بازار خودرو کمی التهاب دارد که البته نسبت به هفته های اخیر شرایط بهتر شده است ولذا در چنین شرایطی هرگونه اظهارنظری ممکن است موجب التهاب مجدد شود.
 
« قبلی ۱ ۲ ۳ ۴ ۵ صفحه ۶ از ۶ بعدی »